Famliesammenføring
Fra : CR

Dato : 19-12-03 16:21

Jeg er en fyr på 22 (næsten 23) og har for øjeblikket boet sammen med min
amerikanske kæreste (21 år) på samme adresse i over 2 år. Vi læser begge to
i Danmark på en videregående uddannelse. Min kæreste er for øjeblikket på
studievisum som skal fornyes hvert år. Det fungerer egentligt udemærket men
ville høre hvad reglerne er for at få kæresten "familiesammenført" som
samlever. Jeg kan se på nedenstående hjemmeside at der er et par krav.

http://www.udlst.dk/Familiesammenfoering/Aegtefaeller/Default.htm

Først og fremmest ser det ud til at vi begge to skal være 24 år (eller
gælder dette kun hvis man er gift eller lever som registrede partnere? De
nævner ikke samlevere direkte). Hvis de 24 år også gælder for samlevere,
står der at kravene som udgangspunkt skal være opfyldt mens der i særlige
tilfælde kan gives dispensation. Kunne dette krav dispenseres for? Mht.
tilknytningskrav må man sige at vi begge har større tilknytning til Danmark
end USA da vi har opholdt os her de sidste 2½ år. Jeg er dansk statsborger
og har boet her hele mit liv.

Mht. forsørgelseskravet, så viser nedenstående side at studerende ikke skal
kunne forsørge deres samlevere.

http://www.udlst.dk/Familiesammenfoering/Spørgsmål+og+svar/Spørgsmålene/studerende_og_forseorgelseskrav.htm

Mht. danskkundskaber så er hun igang med at tage studieprøven som hun
sikkert består til sommer, og hun taler næsten flydende dansk (med en accent
selvfølgelig).

Mine spørgsmål er:

1. Hvilke regler gælder for sammenføring af samlever? (Hjemmesiden snakker
både om ægteskaber, partnerskaber og samlevere. Hvilke regler gælder
specifikt for sammenførsel af samlevere?)

2. Hvordan bedømmer I vores muligheder?

3. Hvordan skal vi forholde os rent praktisk?

Håber ikke ovenstående er for langt og uoverskueligt. På forhånd tak!

Mvh.
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-03 20:52

> 1. Hvilke regler gælder for sammenføring af samlever? (Hjemmesiden snakker
> både om ægteskaber, partnerskaber og samlevere. Hvilke regler gælder
> specifikt for sammenførsel af samlevere?)

Udl.§9, som er den paragraf, der fastsætter reglerne for
familiesammenføring, omhandler både ægtefæller og samlevende. I opfylder
derfor ikke den første betingelse, nemlig som du selv nævner alderskravet på
de 24 år. Der kan gives dispensation, men det er kun i få tilfælde, f.eks.
1)hvis parterne ellers henvises til at leve som en familie i et land, hvor
den ene part ikke kan indrejse og opholde sig (denne undtagelse finder kun
anvendelse, hvis ægteskabet ikke er indgået efter indrejse i Danmark), 2)
alvorlig sygdom, hvis det er humanitært uforsvarligt at tage ophold i et
andet land, og 3) den herboende har forældremyndighed over mindreårige børn,
der bor i DK.

> 2. Hvordan bedømmer I vores muligheder?

Som du kan se i mit svar, hører I ikke ind holder undtagelserne, og har
derfor faktisk ingen chance for at få familiesammenføring, beklager.

Håber, I finder ud af det.

Mvh Lisbeth

Fra : CR

Dato : 19-12-03 22:46

Hej Lisbeth

Tak for dit svar. Det var egentligt heller ikke noget akut problem men mere
et spørgsmål rettet mod hvis det skulle blive aktuelt. I den forbindelse
ville det vel være vigtigt at kunne bevise at man har været samlevende. I
sagens natur har vi jo ikke noget papir på det og lejligheden er mit navn.
Hvad kræves der helt specifikt af bevis? Vi er begge to registreret i
folkeregistret, så de må vel have informationerne liggende for et par år
tilbage?

Mvh.
Carsten

Fra : Uffe Holst

Dato : 20-12-03 01:02

In an article of 19 Dec 2003 CR wrote:

> [...]
> Hvad kræves der helt specifikt af bevis? Vi er begge to registreret i
> folkeregistret, så de må vel have informationerne liggende for et par år

At I har haft fælles folkeregisteradresse burde efter min mening være
rigeligt bevis. Og sådanne informationer bliver ikke lige slettet.

Men hvad forstand har jeg på det.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 01:14

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> At I har haft fælles folkeregisteradresse burde efter min mening være
> rigeligt bevis. Og sådanne informationer bliver ikke lige slettet.

Jeg er enig i, at det burde være nok. For at være omfattet af "samlevende"
kræves det, at parforholdet er længerevarende og fast, varighedskravet er
1½-2 år som udg. pkt.

Mvh Lisbeth

Fra : CR

Dato : 20-12-03 11:38

> Jeg er enig i, at det burde være nok. For at være omfattet af "samlevende"
> kræves det, at parforholdet er længerevarende og fast, varighedskravet er
> 1½-2 år som udg. pkt.

Rent praktisk, går man bare ned på kommunen og beder om et papir hvor der
står hvor længe vi har haft samme adresse? Eller er det oplysninger
udlændingestyrelsen selv sørger for at fremskaffe?