/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Aflevering af brev på posthuset?
Fra : Claus E Beyer


Dato : 19-12-03 09:59

Hvis jeg afleverer er brev på posthuset, spørger om hvad det koster at sende
det, lader postekspedienten beholde brevet og betaler portoen til ham/hende, er
jeg så stadig som afsender ansvarlig for at brevet er korrekt frankeret, eller
har jeg i retslig forstand overladt dette ansvar til PostDanmark, således at jeg
ikke er forpligtet til at betale en opkrævning + gebyr for evt. manglende porto
på det pågældende brev?

På forhånd tak for jeres svar

Claus


 
 
Martin Jørgensen (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 19-12-03 12:59

Claus E Beyer wrote:
> Hvis jeg afleverer er brev på posthuset, spørger om hvad det koster
> at sende det, lader postekspedienten beholde brevet og betaler
> portoen til ham/hende, er jeg så stadig som afsender ansvarlig for at
> brevet er korrekt frankeret, eller har jeg i retslig forstand
> overladt dette ansvar til PostDanmark, således at jeg ikke er
> forpligtet til at betale en opkrævning + gebyr for evt. manglende
> porto på det pågældende brev?

Kommer vel an på om du er/har været i god eller ond tro.

Umiddelbart gætter jeg dog på at Post-DK siger du skulle have checket
beløbet som stod på vægten. Jeg syntes det lyder underligt at ekspedienten
ville snyde dig... Men hvis du virkeligt ingen ide har haft om at brevet
ikke var korrekt frankeret, så forstår jeg dig:

Hvis du insisterer og fastholder dit, er mit forsigtige gæt (uden at være
jurist eller noget) at Post-DK skal bevise at du har handlet i ond tro,
hvilket de nok ikke kan når de selv har modtaget dit brev og selv har
opkrævet dit beløb - denne forklaring /forudsætter/ at pågældende som har
ekspederet dit brev husker dig og er enig i "din påstand"...

Derfor: Mon ikke du skal tale med den som har underfrankeret dit brev og
søge en løsning/forklaring? Hvis vedkommende nægter/ikke kan huske det har
du jo et forklaringsproblem... Og de betjener jo nok mange kunder dagligt...

Tænk på at på postcentralen, er det jo ikke muligt at se hvis skyld det er
at brevet er underfrankeret så derfor får du opkrævningen når du står som
afsender...


mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



Ukendt (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-12-03 18:38

Har selv prøvet at en medarbejder på posthuset vejede brevet. Derefter
modtog modtager en opkrævning pga. underfrankering. Vi kontakte post dk og
de "slettede" regningen fra systemet og så har vi ikke hørt mere fra dem.


--
Med Venlig Hilsen
Bjarke Bekhøj

NB: Besvar alt tekst fra denne email
"Martin Jørgensen" <unoder(spam-filter)@(remove-this)jay.net> skrev i en
meddelelse news:3fe2e816$0$9734$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Claus E Beyer wrote:
> Hvis jeg afleverer er brev på posthuset, spørger om hvad det koster
> at sende det, lader postekspedienten beholde brevet og betaler
> portoen til ham/hende, er jeg så stadig som afsender ansvarlig for at
> brevet er korrekt frankeret, eller har jeg i retslig forstand
> overladt dette ansvar til PostDanmark, således at jeg ikke er
> forpligtet til at betale en opkrævning + gebyr for evt. manglende
> porto på det pågældende brev?

Kommer vel an på om du er/har været i god eller ond tro.

Umiddelbart gætter jeg dog på at Post-DK siger du skulle have checket
beløbet som stod på vægten. Jeg syntes det lyder underligt at ekspedienten
ville snyde dig... Men hvis du virkeligt ingen ide har haft om at brevet
ikke var korrekt frankeret, så forstår jeg dig:

Hvis du insisterer og fastholder dit, er mit forsigtige gæt (uden at være
jurist eller noget) at Post-DK skal bevise at du har handlet i ond tro,
hvilket de nok ikke kan når de selv har modtaget dit brev og selv har
opkrævet dit beløb - denne forklaring /forudsætter/ at pågældende som har
ekspederet dit brev husker dig og er enig i "din påstand"...

Derfor: Mon ikke du skal tale med den som har underfrankeret dit brev og
søge en løsning/forklaring? Hvis vedkommende nægter/ikke kan huske det har
du jo et forklaringsproblem... Og de betjener jo nok mange kunder dagligt...

Tænk på at på postcentralen, er det jo ikke muligt at se hvis skyld det er
at brevet er underfrankeret så derfor får du opkrævningen når du står som
afsender...


mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



Leonard (19-12-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-12-03 19:01

"Bjarke Bekhøj" <bjarkesnabelabekhoj.dk> wrote:

>NB: Besvar alt tekst fra denne email

Det var ikke en emial, men et indlæg på usenet og der er det mere
velset at følge andre regler, se link i signatur.

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste