Spørgsmål vedr. selvstændig virksomh. og d~
Fra : JS

Dato : 17-12-03 10:47

Jeg har fået et par svar på ovenstående spørgsmål dk.erhverv
news:3fd6cfa8$0$17613$ba624c82@nntp05.dk.telia.net (og tak til David T. Metz
og Peter Fjelsten!), men vil meget gerne have lidt flere kommentarer til
spørgsmålet og høre om andres erfaringer.

Jeg er studerende og har et lille konsulentfirma ved siden af. Jeg er ikke
momsregistreret.
Hvordan er reglerne mht dagpenge, hvis jeg bliver færdig med min uddannelse
pr. 1. august 2004. Hvilken indflydelse får min sideindtægt herpå og kan jeg
fortsætte firmaet og få supplerende dagpenge, eller kan jeg sige at firmaet
er lukket ned pr. 1.8.04? Det er jo ikke direkte registreret nogen steder.

Hvis det er korrekt at dagpengeperioden kun er 1,5 år såfremt jeg har haft
indtægt som selvstændig i samme år, giver det da nogle ekstra overvejelser.
Som skrevet ovenfor er det en lille sideindtægt og firmaet er ikke
registreret i cvr. Omsætningen er kun på ca. 10-15000 pr. år så det er ikke
det helt store der er på spil.

Det store spørgsmål er om den bedste løsning er at lukke biksen ned pr.
1.1.2004 eller om jeg kan køre videre indtil jeg er færdig og ganske givet
skal på dagpenge. Hvilke problemer kan jeg løbe ind i?

Håber inderligt at I vil besvare mit spørgsmål!
Mvh. JS

---

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-12-03 11:44

In an article of 17 Dec 2003 JS wrote:

> [...]
> er lukket ned pr. 1.8.04? Det er jo ikke direkte registreret nogen steder.

Da jeg i sin tid blev færdiguddannet, var jeg selvstændig og
momsregistreret. Der var intet i vejen for at have selvstændig
bibeskæftigelse samtidig med, at jeg modtog supplerende dagpenge. Dog måtte
jeg kun bruge et mindre antal timer ugentlig (ca. 15 mener jeg) på den
selvstændige bibeskæftigelse.

Da jobbene desværre ikke hang på træerne, nåede jeg på et tidspunkt frem
til aktivperioden, og nu måtte jeg så vælge enten at melde mig ud af
systemet eller lukke firmaet og komme i aktivering. Her var selvstændig
bibeskæftigelse ikke længere muligt.

Ovenstående er hvad jeg oplevede for fem år siden. Om det var korrekt
og/eller om det har ændret sig, ved jeg ikke.

> [...]
> skal på dagpenge. Hvilke problemer kan jeg løbe ind i?
>
> Håber inderligt at I vil besvare mit spørgsmål!

Hvorfor taler du ikke med din A-kasse om problemet. Det er dem, der er
bedst til at råde dig.

--
Uffe Holst

Fra : JS

Dato : 17-12-03 11:52

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og/eller om det har ændret sig, ved jeg ikke.

> Hvorfor taler du ikke med din A-kasse om problemet. Det er dem, der er

Tak for svaret!
Jeg er som studerende ikke medlem af en a-kasse, men du har da ret i at min
potentielt kommende a-kasse sikkert gerne vil svare. Det prøver jeg. Men det
er nu altid rart at få lidt erfaringsbeskrivelser fra usenet!

---