Påkørsel / erstatning
Fra : Kim

Dato : 16-12-03 11:27

En veninde er blevet påkørt af en bilist i et fodgængerfelt d. 25.11.03

Hun slap med et mindre brud på bækkenet,
men har været sygemeldt og har gået med krykker siden da.

Politiet har optaget rapport og billisten har påtaget sig ansvaret.
Politiet har i øvrigt oplyst, at der billisten først kommer i retten,
når veninden er blevet rask.

Hun har i flg. en opringning til Politiet fået oplyst,
at hun kun kan søge om erstatning for svie & smerte,
såfremt at hun har en ( ulykkes-) forsikring, hvilket hun ikke har.

Dette lyder ikke korrekt i mine ører, men hvordan skal hun så
forholde sig ?

Anlægge et civilt søgsmål / erstatning eller ... ?

--
Kim

Fra : Gandalf

Dato : 16-12-03 11:44

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Hun har i flg. en opringning til Politiet fået oplyst,
> at hun kun kan søge om erstatning for svie & smerte,
> såfremt at hun har en ( ulykkes-) forsikring, hvilket hun ikke har.
>
> Dette lyder ikke korrekt i mine ører,

Det er det heller ikke! Erstatning fra egen ulykkesforsikring udbetales ud
over erstatning fra ansvarlige skadevolder.

>men hvordan skal hun så forholde sig ?

Hun skal sende sit krav til bilens motoransvarsforsikring.
Elementer i kravet kan du f.eks. se på nedenstående link:
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsoplysningen/Ved%20skader%20paa/Din%20person/Skadestuepjece/11%20erstatninger%20A.aspx

Erik

Fra : Gandalf

Dato : 16-12-03 11:50

"Gandalf" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Elementer i kravet kan du f.eks. se på nedenstående link:

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsoplysningen/Ved%20skader%20paa/Din%20person/Skadestuepjece/11%20erstatninger%20A.aspx

Glemte lige at medsende oversigt over satserne. Dem får du her:
http://www.jurainformation.dk/Produkter/pdf/Aktu.pdf

Erik

Fra : Peter G C

Dato : 16-12-03 11:51

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

[klip]

> Anlægge et civilt søgsmål / erstatning eller ... ?

Hun ringer til politiet (anklageren) og anmoder om at få beskikket en
bistandsadvokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gandalf

Dato : 16-12-03 11:55

> Hun ringer til politiet (anklageren) og anmoder om at få beskikket en
> bistandsadvokat.

Betyder det, at man har ret til gratis advokatbistand i denne type
erstatningssager ?

Erik

Fra : Peter G C

Dato : 16-12-03 12:06

"Gandalf" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Betyder det, at man har ret til gratis advokatbistand i denne type
> erstatningssager ?

Husker ikke de præcise regler, men forurettede i straffesager kan få
advokatbistand.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gandalf

Dato : 16-12-03 12:07

> Husker ikke de præcise regler, men forurettede i straffesager kan få
> advokatbistand.

Nu er dette ikke en straffesag, men en erstatningssag!
Jeg går ud fra, at dit tidligere indlæg så ikke gælder her.

Erik

Fra : Peter G C

Dato : 16-12-03 18:10

"Gandalf" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nu er dette ikke en straffesag, men en erstatningssag!
> Jeg går ud fra, at dit tidligere indlæg så ikke gælder her.

Der bliver ført et straffesag mod bilisten. Under straffesagen kan der tages
stilling til erstatningsspørgsmålet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Gandalf

Dato : 16-12-03 19:52

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Der bliver ført et straffesag mod bilisten. Under straffesagen kan der
tages
> stilling til erstatningsspørgsmålet.

Ja det lyder meget fint, men hvad har det med gratis advokatbistand til
skadelidte at gøre?
Og hvilket erstatningsspørgsmål? Der er jo ifølge din anvisning endnu ikke
rejst noget krav!

Erik

Fra : Peter G C

Dato : 16-12-03 20:09

"Gandalf" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja det lyder meget fint, men hvad har det med gratis advokatbistand til
> skadelidte at gøre?

Kig i Retsplejelovens Kap. 66 a. Jeg har ikke undersøgt de nærmere
betingelser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 16-12-03 20:12

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kig i Retsplejelovens Kap. 66 a. Jeg har ikke undersøgt de nærmere
> betingelser.

Vrøvl.

Se Retsplejelovens § 994 og 995a og ff.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Gandalf

Dato : 17-12-03 12:07

> Se Retsplejelovens § 994 og 995a og ff.

"§ 995 a. Retten kan beskikke en advokat for den forurettede, når det
skønnes nødvendigt med advokatbistand ved opgørelsen af erstatningskrav og
den forurettede opfylder den i § 330, stk. 1, nr. 2, nævnte betingelse."
Refererer vel blot til reglerne om fri proces m.v.

Hvordan ser du, at dette medfører gratis advokatbistand i denne sag ?

"§ 994. I sager, som forfølges af den forurettede, gøres borgerlige krav
gældende på samme måde som påstanden om straf. "

Altså afgøres erstatningsspørgsmålet vel kun hvis forurettede har forfulgt
sagen - dvs rejst kravet forinden ?

Erik

Fra : Kim

Dato : 17-12-03 11:25

On Tue, 16 Dec 2003 18:10:24 +0100, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Der bliver ført et straffesag mod bilisten.
>Under straffesagen kan der tages stilling til erstatningsspørgsmålet.

Du skriver, at der "KAN tages stilling".

Skal skadelidte foretage sig noget inden straffesagen begyndes,
( bortset fra at opgøre kravet ), for at der VIL blive taget stilling
til erstatning ?

--
Kim

Fra : Peter G C

Dato : 17-12-03 19:40

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du skriver, at der "KAN tages stilling".

Ja, kan. Det er i sidste ende om til Retten at afgøre om der under
straffesagen kan tages stilling til erstatningsspørgsmålet.

> Skal skadelidte foretage sig noget inden straffesagen begyndes,
> ( bortset fra at opgøre kravet ), for at der VIL blive taget stilling
> til erstatning ?

Kravet skal opgøres og fremsættes over for sagens parter: anklagemyndigheden
og tiltalte. Originalen fremsendes til Retten.

Hvis man ikke før har prøvet at lave en opgørelse vil jeg godt advare mod
det - dog afhængig af hvad der kræves erstatning for.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kim

Dato : 18-12-03 10:28

On Wed, 17 Dec 2003 19:40:02 +0100, "Peter G C"
> [...]

>Kravet skal opgøres og fremsættes over for sagens parter:
>anklagemyndigheden og tiltalte. Originalen fremsendes til Retten.

Hvem skal fremsætte kravet over for tiltalte,
den forurettede eller retten ?

>Hvis man ikke før har prøvet at lave en opgørelse
>vil jeg godt advare mod det

Af hvilken årsag ?

Findes der eksempler på nettet, hvordan en sådan skal udformes ?

>- dog afhængig af hvad der kræves erstatning for.

I dette tilfælde ca. 1 måneds svie & smerte samt reperation af en cykel.

--
Kim

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-03 10:40

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvem skal fremsætte kravet over for tiltalte,
> den forurettede eller retten ?

Det har jeg vist skrevet lige oven for ....

> Af hvilken årsag ?

Det kan være svært .....

> Findes der eksempler på nettet, hvordan en sådan skal udformes ?

Det tvivler jeg på. Det kan også bare udformes som et alm. brev. Husk at
gøre det præcist og overskueligt.

> I dette tilfælde ca. 1 måneds svie & smerte samt reperation af en cykel.

Husk dokumentation - det er det vigtigste.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 18-12-03 16:15

> "Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hun ringer til politiet (anklageren) og anmoder om at få beskikket en
> bistandsadvokat.

Sender politiet ikke et brev til forurettet om at der indledes en retsag, og
man kan så dokumentere sine tab, poltiet vil derefter tage det med i
retsagen.

Det skete da vi fik stjålet vore bil, og politiet indledte sagen mod
gerningsmanden.

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-03 19:45

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Sender politiet ikke et brev til forurettet om at der indledes en retsag,
og
> man kan så dokumentere sine tab, poltiet vil derefter tage det med i
> retsagen.

Det går jeg ud fra.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning

Dato : 16-12-03 22:24

>Hun har i flg. en opringning til Politiet fået oplyst,
>at hun kun kan søge om erstatning for svie & smerte,
>såfremt at hun har en ( ulykkes-) forsikring, hvilket hun ikke har.

For god ordens skyld, er det jo ikke amerikanske tilstande vi taler om
her. Så vidt jeg husker er det i området 150,-/sengeliggende dag, ca.
det halve for oppegående sygedag.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 17-12-03 09:12

Henning <newsmail@mailme.dk> writes:
>For god ordens skyld, er det jo ikke amerikanske tilstande vi taler om
>her. Så vidt jeg husker er det i området 150,-/sengeliggende dag, ca.
>det halve for oppegående sygedag.

Ny lov, nye regler. 140,- kr. om dagen uanset om du er sengeliggende eller
oppegående.

Desuden kan der gives for tabt arbejdsfortjeneste, erhvervsevnetab, mén
m.m., og det kan godt ryge op i ganske anseelig beløb.

Hilsen
Poul Erik Rise