Hvad er en "Decimant"?
Fra : Kim Melchior

Dato : 19-12-03 18:31

Jeg er stødt paa udtrykket "Decimant" 5 gange i mit arbejde med
mandtallet som skattelisten for Magleby 1645 er baseret på.

Deres aldre har været anført henholdvis 32, 24 og 23 samt 2 uden
alders angivelser

Hver gang har de haft deres egen husholdning, enten alene eller samme
med en tjenestedreng eller en tjeneste pige.

Hvis jeg skulle tage et gæt på hvad en Decimant er, så ville jeg sige
en ugift fæster, men har endnu ikke fundet en henvisning til dette.
Er der nogen, som kan enten afkræfte eller bekræfte denne formodning?

På forhånd Tak

Kim Melchior

Fra : Heino Rost-Nielsen

Dato : 19-12-03 18:56

Hej Kim

I "Ordbog for Slægtsforskere" af Heini Madsen anføres:

decima (lat.) tiende, skat.
decimantes (lat.) tiendeydere.
decimator (lat.) tiendeherre, indsamler af tiende.

kunne man ikke udfra dette gætte på at dine Decimanter er en slage
tiendeydere?

Med venlig hilsen

Heino Rost-Nielsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 20-12-03 15:32

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er stødt paa udtrykket "Decimant" 5 gange i mit arbejde . . .
> På forhånd Tak
>
> Kim Melchior
******************
Nordisk Konversations Lexicon 1859:
Decimere: At tage hver 10ende, betyder allerede hos Romerne en militair
straf:

Havde en legion eller en anden større adeling gjort sig skyldig i en grov
forbrydelse, som oprør, feighed ell. lignende, for hvilken dødsstraffen
gjaldt for den enkelte, udtoges ved lodtrækning hver 10ende og straffedes på
livet.
Decimeringen skulde opretholde diciplinen og dog ikke berøve armeenen større
afdeling.
Denne straf bibeholdtes i middelalderen og holdt sig endog endnu i det 17.
århundrede.
Figurlig betyder Decimering at anrette stor ødelæggelse.
-------
Det gælder forhåbentlig ikke for Magleby??
Nisselig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.