Begynde slægtforskning... men hvordan ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 09:43

Hej gruppe...

Jeg har på det seneste tænkt en del over at påbegynde slægtforskning.
Når jeg f.eks. har søgt på nettet efter "slægt+rosenkrantz", kommer
der rigtig mange resultater frem.

Her var det så jeg ville mene at der i forvejen skulle eksistere en
del slægtforskning omkring mit efternavn. Rosenkrantz.

Her inden for den nærmeste fremtid vil jeg meget gerne i gang med det.
Og meget seriøst.

Er der nogen her som evt. kender til allerede eksisterende forskninger
omkring "Rosenkrantz" ??

Hvor skal jeg starte og hvilke steder skal jeg kontakte for at få
informationer omkring en bestemt slægt ?

På forhånd tak !
Brian Rosenkrantz
(Ingen binderstreger eller mellemnavne :) )

Fra : Michael Hedeman

Dato : 17-12-03 10:14

"Brian R" <lalleglade(snabel-a)hotmail(punktum)com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her som evt. kender til allerede eksisterende forskninger
> omkring "Rosenkrantz" ??

Jeg kan anbefale at du låner Dansk Adelsårbog 1910 hvor hele slægten er
gennemgået.
samt en af det nyere udgaver.

Men vigtigst af alt er få de oplysninger du få fra de ældste i din familie,
mens tid er.

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase http://www.alternativ-forum.dk/genealogi
Database med 200.000 personer.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 19:48

"Michael Hedeman" wrote:

>Jeg kan anbefale at du låner Dansk Adelsårbog 1910 hvor hele slægten er
>gennemgået.
>samt en af det nyere udgaver.

Tak for rådet.

>Men vigtigst af alt er få de oplysninger du få fra de ældste i din familie,
>mens tid er.

Desværre er det såden i min familie at der kun er min mor tilbage, og
det er ikke det helt store hun kan huske :)

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 21:31

"Michael Hedeman" wrote:

>Men vigtigst af alt er få de oplysninger du få fra de ældste i din familie,
>mens tid er.

Nu har jeg snakket med min mor som kan huske del alligevel :)

Nu skriver jeg lige alt ned jeg har fået af vide.
.... måske ikke i en fornuftig rækkefølge :)

Min oldemor samt oldefar var begge Svenskere.
Min oldemor må have været et eller andet adelige, men kan ikke helt
huske hvad det var.

Min mormor står/stod i den svenske adelskalender, samt alle hendes
søskende. (Vi har desværre ingen kontakt med nogen af dem)

På et tidspunkt fik min mormor et brev ang. en afdød slægtning(moster
eller lign.) som var baronesse. Idet brev stod at hun skulle komme
fordi og se dødsboet.

Min mormors fætre og kusiner var alle baroner eller baronesser.

Nu lyder det som om jeg vil få en del ud af at få kontakt til den
svenske adelskalender.
Er der en her i gruppen der kan hjælpe med hvor jeg skal henvende
mig?... En adr. eller tlf-nr.? ... eller blot et eller andet der kan
hjælpe mig i den rigtige retning :)

På forhånd tak
MVH
Brian R

Fra : Michael Hedeman

Dato : 25-12-03 18:11

<Brian R> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der en her i gruppen der kan hjælpe med hvor jeg skal henvende
> mig?... En adr. eller tlf-nr.? ... eller blot et eller andet der kan

Har du prøvet at låne "Sveriges ridderskap och adels kalender" på
biblioteket ?
hvis ikke dit lokale bibliotek har den, må den kunne skaffes hjem.

Forsat god jul

Fra : Bent Mortensen

Dato : 17-12-03 22:02

Hej Brian

Du kan prøve om du kan få noget ud af dette link
http://www.svenskadel.nu/

v/h Bent Mortensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 18-12-03 10:16

Hej Brian!

På Møn bor der en baron Niels Rosenkrantz. Han omtales jævnligt i den lokale
avis. Han synes som en særdeles åndsfrisk herre. Jeg tror, han er i nærheden
af de 90 år. Jeg har læst i avisen at han skulle medvirke i en
radioudsendelse i vores lokalradio "Radio Valde", Vordingborg. Man mente at
han nok ville fortælle om sit liv. Hvad med at kontakte ham. Jeg har fundet
ham på Krak.dk se nedenfor

Rosenkrantz, Niels, baron

Stendyssevej 15, 4791 Borre Tlf:
Fax:
Mob:
55812140

Med venlig hilsen
Bodil Madsen
Vordingborg

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-03 19:35

"Bodil Madsen" wrote:

>Rosenkrantz, Niels, baron
>
> Stendyssevej 15, 4791 Borre Tlf:
>Fax:
>Mob:
> 55812140

Mange tak !...

Det vil jo ikke skade at give det et forsøg :)
Han må jo kunne give noget information jeg kan bruge til et eller
andet i en videre søgning.

MVH
Brian R