Lille Stamtavle vedr. familien Sick - Post~
Fra : Toke Nørby

Dato : 14-12-03 20:19

Jeg samler på folk fra den danske postetat 1624-1927! og har bl.a.
anvendt det fremgragende svenske projekt Runeberg:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/dbl/
hvor der er en scannet udgave af Dansk Biografisk Leksikon (DBL1: det
første af Bricka). Jeg har nu downloadet alle OCR-filerne (med et
program, hvor man bl.a. kan fravælge alle billedfilerne, da jeg har
DBL1) og har nu ca. 90 Mb tekst liggende fra DBL1.

Med et freewareprogram "Agent Ransack":
http://www.mythicsoft.com/agentransack/default.aspx
kan man lede efter navne/ord i DBL! - simpelthen super!

Det har jeg så gjort og da jeg ville sammenholde et par af OCR-siderne
med DBL1, faldt der et stykke papir ud med en lille stamtavle med
familien Sick.

Er der een af jer, der er interesseret, kan den "købes" for en
frankeret svarkuvert - man er jo blevet pensionist
Interesserede kan sende mig en e-mail. Er der flere interesserede
laver jeg en fælles-e-mail, så kan I tale indbyrdes om kopiering af de
to sider. Ellers ryger de blot i papirkurven.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 15-12-03 15:35

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> Jeg samler på folk fra den danske postetat 1624-1927!

Hej Toke,

En håbefuld forespørgsel....

Min tip-tip-oldefar Carl Ludvig (Han havde ikke noget efternavn), var
postbud på Giesselfelt, set i folketællingerne 1840, 1845 og 1850. Er det
noget du evt. kan hjælpe med oplysninger om, eller hører et landpostbud ikke
med til postetaten ?

mvh Jette Jørgensen

Fra : Toke Nørby

Dato : 15-12-03 18:11

"Jette Jørgensen" <jj@FJERNjetvadat.dk> wrote:

> [...]
>noget du evt. kan hjælpe med oplysninger om, eller hører et landpostbud ikke

Ja, den er svær! Landpostbudene og andre i "de lavere lønningsklasser"
hører ikke med til postetaten. Det er hundesvært at finde noget om
landpostbudede fra den tid, du nævner. Dit håb må være, at der i
nærheden af Gisselfelt er et lokalarkiv for jeg tvivler på, at
landsarkivet for Sjælland (osv.) har noget. Det har til gengæld en del
nyere ting fra en indsamling i 1995.

Jeg ville begynde med at spørge på landsarkivet. Dernæst på et
lokalarkiv, som sagt. Endelig er der en mulighed i rigsarkivet, men
jeg har ingen oversigt over de så gamle arkivaler, der ligger der. Det
kan evt. være i generalpostdirektionens resolutionsprotokoller, men
der står nu næppe noget om landpostbude. Der sker dog aldrig noget ved
at spørge. Jeg er bange for, at jeg ikke kan hjælpe dig.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : twinie

Dato : 15-12-03 20:33

Tja det var jo et forsøg værd....Når jeg engang kommer 'syd på' vil jeg
prøve lokalarkivene, det kan jo være de har noget interssant liggende.

med venlig hilsen

Jette Jørgensen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-12-03 19:51

> Min tip-tip-oldefar Carl Ludvig (Han havde ikke noget efternavn),
> mvh Jette Jørgensen
########
Uden at kende noget til din ane vil jeg mene at Ludvig kan være et efternavn
.. . . har set det flere gange i Lollandske kirkebøger folketællinger. Blandt
andet i Sandby ved Taars.
Flemming Svendsen.

Fra : aafe

Dato : 15-12-03 19:59

On Mon, 15 Dec 2003 19:51:19 +0100, "Flemming Svendsen" wrote:

>Uden at kende noget til din ane vil jeg mene at Ludvig kan være et efternavn

Ja, det kan det da rigtig nok. Jeg har selv en onkel, to fætre og en
kusine med Ludvig som efternavn.

mvh
Arne

Fra : twinie

Dato : 15-12-03 20:26

Hej Flemming og Arne,

Carl Ludvig er født på fødselsstiftelsen. Vi har fået at vide derfra, at det
er 2 fornavne han har, og ikke et fornavn og et efternavn. Det blev
endvidere oplyst at det var 'normalt' at sådanne børn med ukendte forældre
blev døbt på denne måde... Jeg har ikke selv set kirkebogen, men har et brev
hvor ovenstående fremgår...

mvh Jette.

Fra : aafe

Dato : 15-12-03 20:36

On Mon, 15 Dec 2003 20:26:13 +0100, "twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk>
wrote:

> [...]
>er 2 fornavne han har, og ikke et fornavn og et efternavn. Det blev
>endvidere oplyst at det var 'normalt' at sådanne børn med ukendte forældre

Jamen, det er - efter min erfaring - fuldkommen korrekt, Jette. Og min
kommentar var egentlig blot en konstatering af, at Flemming også har
ret i, at Ludvig også kan være et efternavn.

Men, for Carl Ludvigs vedkommende er jeg enig med dig i, at der, der
er tale om hans to fornavne.

mvh
Arne