Konfirmation
Fra : Bjarne Møller

Dato : 08-12-03 19:40

Hvornår blev konfirmationerne indført i kirkebogen?
Jeg syntes det er meget forskelligt når man kikker i kirkebøgerne fra de
forskellige sogne

--
Venlig Hilsen

Bjarne Møller
Lykkensdalsvej 147
8220 Brabrand

bjarne_m@mail1.stofanet.dk

Fra : Ole Munk

Dato : 08-12-03 19:54

"Bjarne Møller" skrev i en meddelelse
> Hvornår blev konfirmationerne indført i kirkebogen?
> Jeg syntes det er meget forskelligt når man kikker i kirkebøgerne fra de
> forskellige sogne
Min erfraring er, at når vi er efter 1814, så er de der altid - eventuelt i
nabosognet, hvis de er konfirmeret der. Hvis vi er før 1814, så tror jeg det
kommer meget an på præsten. I de kirkebøger jeg har set, har det været svært
at finde et mønster - nogle starter midt i 1700 tallet, andre indeholder
slet ikke konfirmationer - ved nogle af de ældre konfimationer er forældrene
ikke nævnt o.s.v.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Ivan jensen

Dato : 08-12-03 21:22

"Bjarne Møller" <bjarne_m@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår blev konfirmationerne indført i kirkebogen?
> Jeg syntes det er meget forskelligt når man kikker i kirkebøgerne fra de
> forskellige sogne

Konfirmation blev indført ved Forordning af 13-1-1736, men indtil 1814 blev
listen over konfirmanderne ikke altid indført i kirkebogen, men måske i
præstens embedsbog eller måske blev det slet ikke registreret.
Det er meget forskelligt fra sogn til sogn, og fra præst til præst i det
enkelte sogn.

mvh
Ivan Jensen

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 08-12-03 23:47

Selvom konfirmationen blev indført ved lov i 1736, blev der mange steder
foretaget konfirmation, som oprindelig var en overfor stiftets biskop
bekræftelse af dåben. Jeg har set konfirmationer i en kirkebog før 1736, så
vidt jeg husker er det i Lemvig.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen