skærmopløsning
Fra : Brian Kjær

Dato : 08-12-03 20:05

Hej

Jeg bruger fp 2000

Hvad gør man for at en side kan vises i både 800 x 600 og 1024 x768? Jeg har
en ide om at lave 2 sider. En i den ene opløsning og en i den anden
opløsning og så har jeg hørt noget om et java script der kan læse brugerens
opløsning og så linke til den side der har den rette opløsning, uden at
brugeren opdager noget.

Er der dogen der kender til dette javascript og i så fald, hvordan gør jeg?

Mvh.

Brian Kjær

---

Fra : Ulrik Friis

Dato : 11-12-03 23:07

"Brian Kjær" <info@billig-hjemmeside.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugeren opdager noget.
>
> Er der dogen der kender til dette javascript og i så fald, hvordan gør

I dag skal du nok tænke på en anden måde. De fleste brugere anvender
1024x768, men de synes ikke det er særlig smart med en hjemmeside der breder
sig ud over hele skærmen. Mange brugere har mange forskellige programmer
åbne på samme tid og ønsker ikke at ét program - fx browseren - anvender
hele skærmen. Anvender man en 19" skærm og 1280x1024 er det helt klart ikke
ønskværdigt med et website der fylder det hele - eller for den sags skyld
1024x768.

Et råd fra mig vil være, at du laver dit (eneste) website ca. 750 pixels
bred og i en højde, der heller ikke bruger mere højde end nødvendigt.
Kunsten i designet er at holde sig indenfor denne bredde.

Men hvis du alligevel vil lave to websites, kan du sikkert bruge dette
script http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex9/info3.htm

mvh
Ulrik

Fra : Znegl

Dato : 13-01-04 16:56

Ulrik Friis wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]

> Kunsten i designet er at holde sig indenfor denne bredde.
>
> Men hvis du alligevel vil lave to websites, kan du sikkert bruge dette

Det kommer så an på hvem man er, for mit vedkommene hader jeg sider der ikke
udnytter hele skærmen, men hvis du laver siden med div-bokse, kan siden ses
af alle opløsninger uden problemer.

og så er det da også en utrolig lav opløsning til sådan en stor skærm, selv
kører jeg 1400*1500 på en 14,et-eller-andet" skærm på min bærbare.

Se fx. min hjemmeside: http://www.znegl.tk og prøv at ændre størrelsen på
den. Den kan godt nok ikke køre optimalt med 800*600 men da det alligevel er
en forældet opløsning ska det ikke tages så tungt.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne