Central sporing
Fra : Recs

Dato : 12-12-03 07:19

Nogle der ved hvor i landet denne central ligger, står ras for Randers?

0xc3d7f43d.arcnxr10.ras.tele.dk

Håber det er den rette gruppe..

/Recs

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 12-12-03 09:06

"Recs" <noone@nowhere.com> enriched usenet with:

> Nogle der ved hvor i landet denne central ligger, står ras for Randers?

ras står for remote access service

> 0xc3d7f43d.arcnxr10.ras.tele.dk

arc er Århus C

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Spandau Ballet - True

Fra : Recs

Dato : 12-12-03 09:53

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
> Quidquid latine dictum sit altum viditur

Mange tak for det, og god jul

/Recs

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 12-12-03 10:27

Lars Kyndi Laursen wrote:

> arc er Århus C

Findes der en eller anden database med regex=>centralnavn eller sådan
noget et eller andet sted? Det er jo meget sjovt at kunne spore folks
geografiske lokation ud fra hostnavnet..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-03 18:11

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> writes:

> Har fået fundet det nu, men kan bare ikke gennemskue hvilke kommandoer
> jeg skal bruge .

Det har jeg jo allerede vist dig. Hvad var der galt med dem jeg viste
dig?

--
Jacob - www.bunk.cc
Cheer Up! Things are getting worse at a slower rate.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-12-03 21:15

On Sat, 13 Dec 2003 18:10:34 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Det har jeg jo allerede vist dig. Hvad var der galt med dem jeg viste
>dig?

fxc får jeg ikke noget ud af at skrive følgende kommando for det første
:
host -t loc fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-12-03 22:25

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> fxc får jeg ikke noget ud af at skrive følgende kommando for det første
> :
> host -t loc fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk

Du skulle jo hellere ikke bruge host, men nslookup...

$ nslookup

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-03 16:24

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> writes:

> Men har man ingen måde overhovedet at finde ud af, bare en smule
> geografisk præcist hvor at en person befinder sig udfra de oplysninger?.

Nej.

Nogle udbydere (CC og Tiscali) er dog ofte lidt mere informative med
deres PTR-records, men har så vist ikke LOC- og TXT-records som TDC i
deres corenet. Deres navngivning er så vidt jeg ved nogenlunde
konsistent med cirkulære 24, som du allerede har fået en henvisning
til.

--
Jacob - www.bunk.cc
Mistakes are often the stepping stones to utter failure.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-12-03 16:26

On 2003-12-14, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Nogle udbydere (CC og Tiscali) er dog ofte lidt mere informative med
> deres PTR-records, men har så vist ikke LOC- og TXT-records som TDC i

Der var ihvertfald engang LOC på noget af core-udstyret hos Tiscali.

--
Andreas Plesner Jacobsen | If you wish to succeed, consult three old people.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-12-03 14:09

Nezar Nielsen <tumpen@fez.dk> writes:

> Findes der en eller anden database med regex=>centralnavn eller sådan
> noget et eller andet sted? Det er jo meget sjovt at kunne spore folks
> geografiske lokation ud fra hostnavnet..

Check <http://www.ifa.au.dk/~harder/cirkulaere24.html>

Men ellers har alle interfaces i TDC's backbone LOC-records i DNS, og
bynavne i TXT-records. Fx:

$ host -t loc fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk
fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk LOC 56 9 24.228 N 10 12 31.068 E 4.22m 100m 100m 5m
$ host -t txt fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk
fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk text "Aarhus, Denmark"

--
Jacob - www.bunk.cc
Disc space -- the final frontier!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 14:09

On Fri, 12 Dec 2003 14:08:45 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>$ host -t txt fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk
>fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk text "Aarhus, Denmark"

Og hvad går det så lige ud på?

Er det noget vi Windows folk også kan give os i kast med og evt med
hvilke værktøjer?
Flemming Jacobsen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 12-12-03 14:50

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Check <http://www.ifa.au.dk/~harder/cirkulaere24.html>

sweet :)

> [...]
> $ host -t txt fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk
> fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk text "Aarhus, Denmark"

Uh, det var fancy... tak for info :)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-03 22:42

> fxc får jeg ikke noget ud af at skrive følgende kommando for det første
> :
> host -t loc fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk

host findes vist normalt ikke på Windows-systemer, så derfor skal du
bruge nslookup, som jeg viste dig hvordan du bruger i

Sig mig, læser du slet ikke hvad jeg skriver? For så gider jeg sg*
ikke blive ved med at svare dig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Life is both difficult and time consuming.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 00:58

On Sat, 13 Dec 2003 22:42:00 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>bruge nslookup, som jeg viste dig hvordan du bruger i
>
>Sig mig, læser du slet ikke hvad jeg skriver? For så gider jeg sg*

Nu har jeg fået den til at lystre og kan få den til at skrive de ting du
har vist. Sorry for det andet bøvl. mangler så kun lige at få den til at
skifte tilbage til den gamle type (altså den den starter op med, men det
roder jeg lige lidt selv med ).

Men hvordan finder jeg ud af hvad central et bestemt "dial-in"
tilhører?. ved Dial-in mener jeg den der sjove lange streng man som
regel for når at man prøver at pinge fx TDC ADSl linier og deslige.
Flemming Jacobsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-12-03 15:27

> Og hvad går det så lige ud på?

Det er bare helt almindelig DNS. På min Linux-box bruger jeg nslookup,
host eller dig til at slå den slags op. På nyere versioner af Windows
tror jeg nok der er en nogenlunde OK nslookup. Der vil man så gøre
noget i stil med (jeg tror nok det virker på samme måde under Windows):

$ nslookup
> set q=loc
> fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk
Server: 212.242.94.26
Address: 212.242.94.26#53

Non-authoritative answer:
fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk loc = 56 9 24.228 N 10 12 31.068 E 4.22m 100m 100m 5m
[...]
> set q=txt
> fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk
Server: 212.242.94.26
Address: 212.242.94.26#53

Non-authoritative answer:
fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk text = "Aarhus, Denmark"

--
Jacob - www.bunk.cc
Overload -- core meltdown sequence initiated.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 17:38

On Fri, 12 Dec 2003 15:26:35 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>Address: 212.242.94.26#53
>
>Non-authoritative answer:
>fe0.100M.arcnxr10.ip.tele.dk text = "Aarhus, Denmark"

Fatter stadig ikke noget af det

Har lige prøvet at sktrive nslookup fra en dog prompt, men det fik jeg
ikke lige noget ud af. Hvad er det helt præcist at der skal skrives for
at jeg kan få det/de resultatere som du får.
Flemming Jacobsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-03 01:20

> [...]

> mangler så kun lige at få [nslookup] til at skifte tilbage til den
> gamle type (altså den den starter op med, men det roder jeg lige

set q=a

.... læs manualen til nslookup, der står den slags. På mit system
hedder den nslookup(8). Hvordan man finder tilsvarende dokumentation
under Windows ved jeg ikke.

> Men hvordan finder jeg ud af hvad central et bestemt "dial-in"
> tilhører?

Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Altså den router der terminere
PPP-forbindelsen? Det er det hop der ligger lige før CPE-dimsen i en
traceroute.

> ved Dial-in mener jeg den der sjove lange streng man som
> regel for når at man prøver at pinge fx TDC ADSl linier og deslige.

Ehhh - når du pinger en dims så får du ICMP-pakker
tilbage. Ping-programmet udskriver så ofte (i hvert fald under Linux,
men fx ikke under Solaris) også som standard noget information om
latency. Hvad mener du?

Vil du blot finde ud af hvilken central en TDC ADSL-kunde er
tilknyttet ud fra hans IP-adresse? Det behøver du da ikke at pinge
noget som helst for. Det kan du i øvrigt normalt ikke. Du kan se
hvilken central PPP-forbindelsen er termineret på, men det er ofte
ikke den central hvor DSLAM'en står.

I nogle tilfælde kan du dog så vidt jeg husker få noget brugbart ud af
at spørge whois.ripe.net fordi TDC er flinke til at opdatere
whois-information for selv små klumper af deres net. Om du har et
whois-program under Windows ved jeg dog ikke. Ellers kan du bruge
webdimsen på <http://www.ripe.net/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Welcome to the Zoo!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 02:37

On Sun, 14 Dec 2003 01:19:57 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

> [...]
>
>Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Altså den router der terminere
>PPP-forbindelsen? Det er det hop der ligger lige før CPE-dimsen i en

Nu er jeg ikke selv ret meget inde i alt der udvidede netværk og
terminologier, men vil skam gerne lærer mere om det. Men det jeg tænker
på er følgende.

Jeg "har" følgende "dial-in":
0x3ef39e2c.arcnxx8.adsl-dhcp.tele.dk

Hvordan kan jeg så fx finde ud af hvad central den ligger på så at jeg
kan lave en NSlookup og så finde ud af hvor landet den "Dial-In" egt er
fra?.

> [...]
>noget som helst for. Det kan du i øvrigt normalt ikke. Du kan se
>hvilken central PPP-forbindelsen er termineret på, men det er ofte

Undskyld, mig der lavede en tanketorsk. Tænker selvfølgelig på tracert.
Flemming Jacobsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-12-03 18:11

> Fatter stadig ikke noget af det

Så skal du måske læse manualen til nslookup.

> Har lige prøvet at sktrive nslookup fra en dog prompt, men det fik jeg
> ikke lige noget ud af. Hvad er det helt præcist at der skal skrives for
> at jeg kan få det/de resultatere som du får.

Du skal skrive 'nslookup', og så får du en prompt der starter med
'> '. Der skal du så skrive de ting der står '> ' foran i ovenstående
ligesom jeg har gjort. '$' er bare en standard Unix-prompt, som jeg
går ud fra ser anderledes ud under Windows, men det gør ingen forskel.

--
Jacob - www.bunk.cc
Knowledge without common sense is folly.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 18:35

>Så skal du måske læse manualen til nslookup.

Og hvor finder man lige sådan en henne, enten på dansk, eller
forståeligt engelsk.

> [...]
>ligesom jeg har gjort. '$' er bare en standard Unix-prompt, som jeg
>går ud fra ser anderledes ud under Windows, men det gør ingen forskel.

Microsoft(R) Windows 98
(C)Copyright Microsoft Corp 1981-1999.

C:\WIN98\Skrivebord>nslookup
Forkert kommando eller filnavn

C:\WIN98\Skrivebord>

Det er hvad jeg får ud af det der
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-12-03 18:58

On Fri, 12 Dec 2003 18:35:13 +0100, Thunderbird [7100] wrote:

> Microsoft(R) Windows 98
> [...]

Han skrev ogsaa nyere windows ... hvis du ikke har nslookup, saa
kan du naturligvis ikke bruge den ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 19:16

On 12 Dec 2003 17:57:32 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Han skrev ogsaa nyere windows ... hvis du ikke har nslookup, saa
>kan du naturligvis ikke bruge den ...

Min bærbar har det, så må jeg sidde og lege lidt med det når at jeg
kommer hjem .
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-12-03 17:51

On Fri, 12 Dec 2003 19:16:16 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Min bærbar har det, så må jeg sidde og lege lidt med det når at jeg
>kommer hjem .

Har fået fundet det nu, men kan bare ikke gennemskue hvilke kommandoer
jeg skal bruge . Her nedenfor har jeg pastet den text jeg får når at
jeg bruger hjælp funktionen i programmer og så håber jeg at den kan
bringe en eller flere på sporet på hvilke commandoer jeg skal bruge.

"
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 13-12-03 17:52

> [...]

jeg bruger hjælp funktionen i programmer og så håber jeg at den kan
bringe en eller flere på sporet på hvilke commandoer jeg skal bruge.

"Commands: (identifiers are shown in uppercase, [] means optional)
NAME - print info about the host/domain NAME using default
server
NAME1 NAME2 - as above, but use NAME2 as server
help or ? - print info on common commands
set OPTION - set an option
all - print options, current server and host
[no]debug - print debugging information
[no]d2 - print exhaustive debugging information
[no]defname - append domain name to each query
[no]recurse - ask for recursive answer to query
[no]search - use domain search list
[no]vc - always use a virtual circuit
domain=NAME - set default domain name to NAME
srchlist=N1[/N2/.../N6] - set domain to N1 and search list to N1,N2,
etc.
root=NAME - set root server to NAME
retry=X - set number of retries to X
timeout=X - set initial time-out interval to X seconds
type=X - set query type (ex.
A,ANY,CNAME,MX,NS,PTR,SOA,SRV)
querytype=X - same as type
class=X - set query class (ex. IN (Internet), ANY)
[no]msxfr - use MS fast zone transfer
ixfrver=X - current version to use in IXFR transfer
request
server NAME - set default server to NAME, using current default
server
lserver NAME - set default server to NAME, using initial server
finger [USER] - finger the optional NAME at the current default host
root - set current default server to the root
ls [opt] DOMAIN [> FILE] - list addresses in DOMAIN (optional: output to
FILE)
-a - list canonical names and aliases
-d - list all records
-t TYPE - list records of the given type (e.g.
A,CNAME,MX,NS,PTR etc.)
view FILE - sort an 'ls' output file and view it with pg
exit - exit the program
"

I må meget gerne bruge de samme oplysninger som er givet tidligere, så
at jeg kan se forskellen
Flemming Jacobsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-03 20:32

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> writes:

> Jeg mener at de fleste (alle?) TDC ADSL kunder er termineret på khk/Borups
> Allé.

Der var vist engang, hvor alle kunder på Sjælland blev termineret der,
men sådan forholder det sig langt fra længere.

--
Jacob - www.bunk.cc
Above all else -- sky.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-03 15:19

> Hvordan finder jeg lige ud af det, for sætter jeg fx nslookup,op til txt
> får jeg bare ting at vide såsom TTL, refresh times osv?.

Det kan du se ud af PTR-recorden. arc er Århus C. Ellers kan du lave
en traceroute til boksen, og slå LOC og TXT-records op for boksen lige
før. Det er kun for interfaces i core der er LOC- og TXT-records.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't be overly suspicious where it's not warranted.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 15:43

On Sun, 14 Dec 2003 15:18:40 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Det kan du se ud af PTR-recorden. arc er Århus C. Ellers kan du lave
>en traceroute til boksen, og slå LOC og TXT-records op for boksen lige
>før. Det er kun for interfaces i core der er LOC- og TXT-records.

Ok rigtigt mange mange tak for din tid og din hjælp. Men det med at den
der adresse er termineret i Århus, betyder det så at den fysisk befinder
sig i Århus C eller?
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-12-03 15:56

On Sun, 14 Dec 2003 15:42:42 +0100, Thunderbird [7100] wrote:

> Ok rigtigt mange mange tak for din tid og din hjælp. Men det med at den
> der adresse er termineret i Århus, betyder det så at den fysisk befinder
> sig i Århus C eller?

Den IP adresse som har en LOC og TXT adresse goer, kunden goer
ikke noedvendigvis.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 16:06

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-12-03 20:20

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
> sig i Århus C eller?

Jeg mener at de fleste (alle?) TDC ADSL kunder er termineret på khk/Borups

Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk
Emner i #12: Nyt layout, pensionsordninger, rodekassen og moderne yankee.
Sendt i pressen: 8. december

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-12-03 20:24

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at de fleste (alle?) TDC ADSL kunder er termineret på khk/Borups
> Allé.

Nej, der er adskillige knuder i landet.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-12-03 22:14

> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
>
> Nej, der er adskillige knuder i landet.

Ups, jeg glemte lige at tilføje "på Bornholm". Min pointe var at man ikke ud
fra termineringsstedet kunne sige hvor kunden geografisk set var - og ville
benytte Bornholm/Borups Allé som et eksempel derpå.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-12-03 21:13

On Sun, 14 Dec 2003 20:20:03 +0100, Anders Vind Ebbesen wrote:
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> Jeg mener at de fleste (alle?) TDC ADSL kunder er termineret på khk/Borups
> Allé.

Nej, i sin tid var der 2 steder, Aarhus C og Borups Alle, i dag er
der som minimum foelgende steder.

Herning
Aalborg
Aarhus
Kolding
Esbjerg
Aabenraa
Soenderborg
Silkeborg
Randers
Horsens
Vejle
Viborg

Odense
Svendborg

Naestved
Koege
Albertslund
Koebenhavn C (central byen)
Borups Alle
Virum
Holbaek
Slagelse
Taastrup
Ballerup
Roskilde
Hilleroed
Helsingoer

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-03 03:33

> [...]

> fra?.

Du kan ikke se andet end at den er termineret på Århus C.

If at first you do succeed, try to hide your astonishment.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-12-03 15:00

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-03 01:46

> Og hvor finder man lige sådan en henne, enten på dansk, eller
> forståeligt engelsk.

Den fulgte vel med dit operativsystem? Jeg bruger ikke Windows til
hverdag, så jeg er ikke den rette til at svare på sådan et spørgsmål.

> C:\WIN98\Skrivebord>nslookup
> Forkert kommando eller filnavn

Den er så åbenbart ikke med til Windows 98. Så kan du selvsagt ikke
bruge programmet når du ikke har det.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nobody can be as agreeable as an uninvited guest.