Hvilken and?
Fra : Ultimatos

Dato : 20-12-03 22:53

Hvilken and skal man vælge til traditionel julemad? (fransk, engelsk,
dansk.......)

m.v.h.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 21-12-03 01:04

On Sat, 20 Dec 2003 22:53:23 +0100, "Ultimatos"
<"(perrikke@privat.dk)"> wrote:

>Hvilken and skal man vælge til traditionel julemad? (fransk, engelsk,
>dansk.......)

Det kommer an(d) på hvor sprogkyndige du og dine gæster er.

mvh kmo

Fra : Flemming Kold

Dato : 21-12-03 11:26

Citat fra "Den Klassiske Køkkenskole" af Anne Willan

Andekød variere meget afhængig af racen - hvilken man må tage hensyn til,
når man vælger tilberedningstype. Nogle racer, fx den amerikanske Long
Island, den britiske Aylesbury og Hvid Peking (den almindeligste race i
Danmark) gemmer megen fedt under skindet. Dette fedt skal smeltes af, under
tilberedning.

Berberi og Nantais ænder, som er populære i Frankrig, er mindre fede.
Berberianden er stor med en god mængde fast bryskød. Nanatis er mindre, men
til gengæld mere mør og delikat i smagen. I USA findes der flere små ænder
på kinesiske markeder. Moulard er en af flere nye krydsninger, som giver et
mere magert kød end den almindelige Long Island. Den franske Rouen and er i
en klasse for sig selv - den minder om en vildfugl i smag og konsistens. Den
slagtes ved kvælning, hvilket bevirker at blodet farver kødet mørkt.... Og
så videre og videre..

Portioner:
Hel and med ben: 625 - 750 g pr. person

Håber at det har hjulpet dig, i dit valg af and. Personligt, skal jag have
en land-gås, stegt i Weberen!!

Hilsen Flemming Kold

Fra : Falcon

Dato : 21-12-03 14:13

On Sun, 21 Dec 2003 11:26:24 +0100, "Flemming Kold"
<rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Håber at det har hjulpet dig, i dit valg af and. Personligt, skal jag have
>en land-gås, stegt i Weberen!!

Apropos! Hvor lang tid skal sådan en fyr have? og hvad med en alm and
(ca 3200g)?

mvh Falcon

Fra : Flemming Kold

Dato : 21-12-03 14:19

"Falcon" <jornlundtoft@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Apropos! Hvor lang tid skal sådan en fyr have? og hvad med en alm and
> (ca 3200g)?
>

> mvh Falcon

Hey.

En lille and (ca. 3200g) skal vel have omkring 2-2½ time.

En gås (ca. 5000g) skal vel have omkring 5 timer. Så, der er det nødvendig,
at efterfylde med kul. Og endelig huske at pensle den, ca. en gang i timen,
med dens egen væske. Altså til et ildfast fad under den, så stegeskyen
bliver opsamlet i den. Den resterende del af stegeskyen, kan jo bruges til
den perfekte sovs.

Måden man kan kontrollere om gåsen er nok, er at se om saften der løber ud
af låret, når man har prikket med en nål, er klar; og at sentertemperaturen
er omkring 85 grader.

..oO(Apropos Weber, så brug KUN "Heat Beads" eller "Quick Glow" briketter når
du langtidssteger, og helst hver gang alligevel)Oo.

Flemming Kold

Fra : My

Dato : 23-12-03 09:59

Jeg laver altid langtidsstege andesteg, og det smager skøøøøønt

Her er "min" opskrift. Måske du kan bruge den

Langtidsstegt Andesteg

INGREDIENSER:
1 and på MINDST 3 kg.
Æbler
Svesker uden sten.
Salt og peber.

FREMGANGSMÅDE:
1.Æblerne skrældes og befris for kærnehus og skæres i mindre både.
2.Anden gnides indvendig og udvendig med salt og friskkværnet peber,
hvorefter anden fyldes med æbler og svesker.
3.Hullet lukkes med kødnåle, og anden bindes sammen med bomuldsgarn.
4.Tænd ovnen på 130 grader. Læg en rist over bradepanden.
5.Læg anden med brystsiden nedad på risten i bradepåanden.
6.Sæt den i ovnen, hæld ca. 1 liter vand i bradepanden.
7.Lad den stege i 4 timer.
8.Vend anden og lad den stege videre med brystsiden opad i 1½ - 2
timer ialt ca. 6 timer.
9.Hvis ovnen er normal kvalitet er skindet sprødt og lækkert, desuden
er anden mør og meget saftig og velsmagende.
10.Hvis skindet ikke er sprødt og anden skal spises med det samme, kan
man give lidt hård varme