vegetar"steg" juleaften?
Fra : Nette

Dato : 20-12-03 22:43

Hej gruppe.

Ligger en eller anden inde med en perfekt erstatning til andesteg/flæskesteg
til en vegetar juleaften?
Måske en eller anden fyldig terrine til ovnen, der kan gå godt sammen med
den brune sovs, kartiflerne og alt det sure/søde?

PFT

Nette

Fra : Rikke Mors

Dato : 21-12-03 08:37

Nette wrote:
> [...]
> Måske en eller anden fyldig terrine til ovnen, der kan gå godt sammen med
> den brune sovs, kartiflerne og alt det sure/søde?

Karoline har en champignonpate med ris og fløde i. Den smager enormt
godt og kan serveres lun til middagen og så er resterne rigtigt gode
kolde på et stykke rugbrød dagen efter - hvis der da bliver noget
tilbage. Hvis det har interesse og du ikke selv har adgang til
Karolinebøgerne, skal jeg nok skrive opskriften ind.

God jul.
Rikke Mors

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-03 08:57

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> tilbage. Hvis det har interesse og du ikke selv har adgang til
> Karolinebøgerne, skal jeg nok skrive opskriften ind.

Det er ikke nødvendigt at skrive opskriften ind, da alle opskifterne ligger
http://www.karolines.dk

http://www.karolines.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=957

Tina

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 21-12-03 10:33

On Sun, 21 Dec 2003 08:37:15 +0100, Rikke Mors
<rikke.mors@stofanet.dk> wrote:

>Karoline har en champignonpate med ris og fløde i. Den smager enormt
>godt og kan serveres lun til middagen og så er resterne rigtigt gode

Og lige netop den regner jeg med selv at spise juleaften. Iøvrigt
sammen med alt det andet tilbehør. Eneste problem er faktisk at
championpateen er bedre dagen derpå når den har trukket lidt, så jeg
laver min den 23. og lader den stå i køleskabet. Så skal den bare
varmes juleaften.

Andre år har jeg med succes habt tærte med soltørrede tomater, sorte
oliven og løg, overdækket med en æg og hytteost blanding. Dette kan
også anbefales.

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Nette

Dato : 21-12-03 13:01

"Padmé Amidala" skrev i en meddelelse
> Du kan også lave en nøddesteg?

Tak for jeres forslag.
Men ÆV, lige da jeg havde sendt det, tænkte jeg på, jeg måske burde have
skrevet, at manden hverken kan tåle nødder eller champignon. Til min store
ærgerelse, for champignonpate/nøddesteg smager himmelsk, også til sovsen og
kartoflerne....

Men jeg gider bare ikke han ligger syg resten af juleferien*G*

Nette

Fra : Padmé Amidala

Dato : 21-12-03 09:28

Du kan også lave en nøddesteg?

VH
Padmè

Fra : Flemming Kold

Dato : 21-12-03 10:18

Der findses da ingen erstatning for andesteg/gåsesteg!!!!

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 21-12-03 10:35

On Sun, 21 Dec 2003 10:18:02 +0100, "Flemming Kold"
<rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote:

>Der findses da ingen erstatning for andesteg/gåsesteg!!!!

Monstro det ikke bare er en gang snævertsynet vrøvl, frembragt af et
banalt menneske, der er bange for at udfordre sig selv kulinarisk?

R.

Fra : Hauge

Dato : 21-12-03 10:44

Hejsa

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> wrote in message
> Monstro det ikke bare er en gang snævertsynet vrøvl, frembragt af et
> banalt menneske, der er bange for at udfordre sig selv kulinarisk?

Nej, det er nu mest fremsat af en der gerne vil have noget ordenligt at
spise.
Jeg kende også engang en vegetar, og gudfader hvor en gang røv kedelig mad
der blev serveret, selvom det var en masse forskelligt mad, så var det
simpelthen så kedeligt i det lange løb.

Jeg er ret glad for, at jeg kan selv kan (er ikke hellig) spise alt slags
mad, og ikke behøver behøver een eller anden "religiøs" tro på, at kød er
een eller anden form for djævelskab, eller hvad nu vegetarer kan finde på at
bruge som undskyldning, for kun at ville æde vores stakkels dyrs mad,
stakkels kaniner og geder.

/Hauge

Fra : Flemming Kold

Dato : 21-12-03 11:15

Jeg er ikke snævertsynet eller et banalt menneske, der er bange for at
udfordre sig selv kulinarisk!

Hvis jeg vil have andesteg, laver jeg sq andesteg. Hvis jeg vil have flæske
steg, lur mig, om jeg så ikke laver flæskesteg.
Jeg søger ingen erstatninger!

andesteg/flæskesteg til en vegetar juleaften?

Nej, igen! Der findes ingen erstatning. Men du kan lave noget andet. Der
findes jo 10.000 vis af andre dejlige retter.Det hedder så tilfældigvis ikke
andeerstatning eller flæskestegserstatning. Men kan måske hedde
nøddefromage, champignonpate, sauterede grønsager, foie gras..........

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse news:67qauvgkoedktfbg123s1dimba65um4qcq@4ax.com...

Fra : Peter Westh

Dato : 21-12-03 12:09

"Flemming Kold" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote in message

> Nej, igen! Der findes ingen erstatning. Men du kan lave noget andet.

Det var da for pokker også det, Nette spurgte efter - noget andet at servere
i stedet for and/gås. Hun spurgte jo ikke om, hvor man kan købe soja-and på
dåse.

Jeg ville også foreslå et eller andet med nødder, blot synes jeg at
"nøddepostej" lugter lige lovlig meget af en tid, hvor mad partout skulle
hedde "frikadeller", "bøffer", "steg" eller "postej", for at kunne spises.

Hvad med følgende salat: Pui-linser koges møre i hvidvin med nogle urter
(porretop, laurbær, løg, timian, gulerod, en nellike). Et udvalg af
vintergrøntsager samt en par madæbler snittes i mundrette stykker og steges
i olivenolie - gulerod, persillerod, pastinak, selleri, skorzonerrod, porre
etc. De skal ikke steges møre, bare brunes lidt, så de ikke er helt rå.
Vendes i linserne sammen med hakkede valnødder, masser af hakket purløg og
persille eller andre krydderurter, og en dressing rørt af valnøddeolie,
balsamicoeddike, hvidløg, dijonsennep, salt og peber. Smages til - der skal
være en balance mellem surt og sødt. Serveres lun eller ved stuetemperatur.

Jeg så engang Meyer lave den på TV, men jeg kan ikke finde opskriften nogen
steder. Jeg har lavet den mange gange siden, og ville gladelig spise den
juleaften (den ville også være glimredne tilbehør til and, for
ikke-vegetarerne). Man kan bruge hasselnødder og hasselnøddeolie i stedet.
God valnøddeolie koster en bondegård - den billige fra Svansø smager ikke af
noget.

MVH

Peter

Fra : Nette

Dato : 21-12-03 13:06

"Peter Westh" $edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hun spurgte jo ikke om, hvor man kan købe soja-and > på dåse.

*LOL* Kan man det? Det lyder ikke til at smage ret godt....

> Hvad med følgende salat: Pui-linser koges møre i hvidvin med nogle
urter.....

Den tror jeg sgu, jeg prøver en variant af. Sådan lidt, hvad der er i
køleskabet, og hvad der lige passer ind som restmad de næste par dage. Tak
for ideen.

Nette

Fra : Bo Warming

Dato : 27-12-03 09:00

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
servere
> i stedet for and/gås. Hun spurgte jo ikke om, hvor man kan købe soja-and

Rødbedebøf kan smage fremragende og gøres så stor at den matcher and,
æstetisk.

Nogle vegetarer spiser det dagligt - når det handler om en enkelt gæst, der
skal have særordning, ville jeg ringe til ham/hende og spørge bl.a. hvad er
dagligkost og hvad vil være fornyende festmad ved gæstebuddet.
Jeg hørte om en vegetar, der aldrig havde smagt risalamande med mandler, og
det var derfor festmad, og der er jo ingen, der siger, at fordi andre får
tre retter, så skal afvigeren også have tre forskellige retter.

Fra : Nette

Dato : 21-12-03 13:03

"Flemming Kold" skrev i en meddelelse

> Jeg søger ingen erstatninger!

Men det gør jeg!

> Nej, igen! Der findes ingen erstatning. Men du kan lave noget andet.

Som netop er det, jeg mener. Underligt du overhovedet kunne misforstå min
hensigt, men sådan er vi jo så forskellige i vores opfattelse af ord.

Glædelig jul.

Nette

Fra : Ralph

Dato : 21-12-03 11:17

> [...]
> Måske en eller anden fyldig terrine til ovnen, der kan gå godt sammen med
> den brune sovs, kartiflerne og alt det sure/søde?

En "rigtig" vegetar vil aldrig spise sovs lavet på ande/grisefond - hvis du
vælger grøntsagsbuillon så husk at droppe margarinen

--
venligst
Ralph

Fra : Nette

Dato : 21-12-03 12:58

"Ralph" skrev i en meddelelse
> En "rigtig" vegetar vil aldrig spise sovs lavet på ande/grisefond - hvis
du
> vælger grøntsagsbuillon så husk at droppe margarinen

Nu findes der forskellige grader af vegetarer og det var ikke min hensigt at
starte en diskussion ang. hvad vegetarer spiser eller om de er pjattede (
Som en anden direkte skrev).
Jeg har helt styr på, hvad manden her i huset spiser, selv om han ikke
spiser kød. Jeg lever fast sammen med ham og er vant til at lave mad til ham
til hverdag.
Det jeg søgte var en erstatning for KØDET, sådan han ikke bare skulle spise
kartofler og sovs.

Nette

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 22-12-03 07:04

Nette skrev:

> [...]
> Måske en eller anden fyldig terrine til ovnen, der kan gå godt sammen med
> den brune sovs, kartiflerne og alt det sure/søde?

Forloren And

100g   Hasselnødder
50g   Mandler
150g   Cashew- eller Paranødder
150g   Kastanjer
250g   Champignon
75g   Rødbede, frisk
50g   Hirseflager
50g   Rasp
50g   Smør
1 stk.    Citron, saft af ½
1 trn.   Grøntsagsbouillon
2 dl Vand
½ dl Tamari
½ dl   Rapsolie
1 stk.   Æg
1 stk.   Løg
1 fed   Hvidløg
¼ tsk.   Cayenne
½ tsk.   Salvie, tørret
1 tsk. Rosmarin, tørret
1 tsk.   Karry
5 stk.   Svesker
2 tsk.   Sesamfrø

Mandlerne smuttes. Bouillon opløses i 2 dl kogende vand.
Nødder, mandler og kastanjer kværnes/blendes og blandes med
hirseflager, rasp, letpisket æg, revet rødbede, hvidløg, tamari,
cayenne, salvie, rosmarin og citronsaft. Bouillon iblandes.

Hak champignon og løg og svits i olie og karry.
Bland med nøddefarsen.

Smør bageform og hæld farsen i. Drys sesamfrø henover.
Læg 5 svesker på række, trykket ned i farsen m. smørklatter på.

Bag ved 180-200° i 50-60 min., eller til lysebrun.

hvm