Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af EV justeringer til at få mere lys ~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-12-03 20:48

Er der noget principielt galt i, at justere på EV værdien
på et kamera til +2 for at få en "hurtigere film" på sit
digital kamera hvis bruger manuel indstilling, og ellers
ville få undereksponerede billeder ?

Altså til at få ekstra "rækkevidde" ud af sit kameras
lysfølsomhed ?

Fra : Mic Holm

Dato : 20-12-03 21:39

Nej, men hvis du presser den (som du foreslår) kommer der mere støj på dine
billeder. Signal/støj forholdet bliver simpelthen dårligere.

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 00:02

On 2003-12-20, Mic Holm <-Mic-@-Holm-.org> wrote:
> Nej, men hvis du presser den (som du foreslår) kommer der mere støj på dine
> billeder. Signal/støj forholdet bliver simpelthen dårligere.

Hvad gør et filmkamera når man skruer op for EV ?
Jeg har konstateret, at mit Canon bare justerer på blænde
eller tid for at kompensere. Så jeg kan ikke lave tricket :(

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-12-03 01:29

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

>Jeg har konstateret, at mit Canon bare justerer på blænde
>eller tid for at kompensere.

Det er da saa vidt jeg ved hele ideen med EV, saa det vil jeg tro, at
baade film- og digitalkameraer goer. EV bruges jo til at fortaelle
kameraet, at belysningen skal korrigeres i forhold til, hvad
lysmaaleren tror.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : David List

Dato : 21-12-03 11:48

On Sun, 21 Dec 2003 01:29:24 +0100,
Allan Olesen <asdfgerw@c.dk>
wrote in <3fe4e965$0$94999$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> baade film- og digitalkameraer goer. EV bruges jo til at fortaelle
> kameraet, at belysningen skal korrigeres i forhold til, hvad

Netop. Kameraet vil *aldrig* kunne "suge" eller "bremse" lyset mere
eller mindre paa anden maade end ved at kompensere v.h.a. enten tid
eller blaende - uanset hvor meget mekanik og/eller elektronik, der er
mast ind i kamerahuset.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 13:34

On 2003-12-21, David List <david@davidlist.dk> wrote:
> [...]
> eller mindre paa anden maade end ved at kompensere v.h.a. enten tid
> eller blaende - uanset hvor meget mekanik og/eller elektronik, der er

Jo, et digicam kan forstærke signalerne. Det er hvad der som
regel sker når man justerer ISO.

Fra : David List

Dato : 21-12-03 16:52

On Sun, 21 Dec 2003 12:34:14 +0000 (UTC),
wrote in <slrnbub4rd.c7p.nospam@via-epia.home.terminal.dk>:

> Jo, et digicam kan forstærke signalerne. Det er hvad der som
> regel sker når man justerer ISO.

Det var jeg ikke opmaerksom paa. Man skal altsaa aldrig sige aldrig.

Du skriver at det "som regel" er det der sker ved ISO-justering paa
saadan et kamera. Er der en tommelfinger-regel der fortaeller hvilke
kameraer metoden anvendes paa - dyre eller billige, Canon eller Nikon,
nye eller gamle etc.?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-03 18:52

On 2003-12-21, David List <david@davidlist.dk> wrote:

> [...]
> saadan et kamera. Er der en tommelfinger-regel der fortaeller hvilke
> kameraer metoden anvendes paa - dyre eller billige, Canon eller Nikon,

Det er det eneste system jeg kender til, både CCD og CMOS
(Dvs de dyre DSLR kameraer).

Ulempen er, at egenstøjen i chippen også forstærkes med op,
og den smule støj der er jo så bliver mere tydelig.

Fra : David List

Dato : 22-12-03 10:52

On Sun, 21 Dec 2003 17:52:12 +0000 (UTC),
wrote in <slrnbubnfk.d02.nospam@via-epia.home.terminal.dk>:

> Det er det eneste system jeg kender til, både CCD og CMOS
> (Dvs de dyre DSLR kameraer).
>
> Ulempen er, at egenstøjen i chippen også forstærkes med op,
> og den smule støj der er jo så bliver mere tydelig.

Det kan jeg forestille mig. Jeg skulle faktisk til at skrive i min
sidste posting at det umiddelbart lyder som noget, der kan
sammenlignes med "digital zoom".

Oh well...hvis man kommer en mere foelsom film i et film-kamera sker
der jo faktisk noget naer det samme, blot med et fysisk/kemisk
eksponerings-medie i stedet for med et digitalt.

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-12-03 20:31

David List <david@davidlist.dk> wrote:

> [...]
>eller mindre paa anden maade end ved at kompensere v.h.a. enten tid
>eller blaende - uanset hvor meget mekanik og/eller elektronik, der er

Som Povl skriver, kan man ogsaa regulere paa, hvor meget elektronikken
skal forstaerke signalet, men det medfoerer saa noget stoej. Denne
ISO-indstilling (maaske et lidt daarligt navn, men i praksis giver den
nu de samme konsekvenser som at isaette en analog film med et andet
ISO-tal) findes paa alle lidt bedre digitalkameraer.

I nogle tilfaelde raader kameraets automatik over ISO-indstillingen
paa lige fod med blaende og lukkertid. Paa mit Olympus 5050 kan jeg
f.eks. vaelge, om ISO-indstillingen skal stilles paa en fast vaerdi
mellem 64 og 400, eller om den skal styres af automatikken.

Man kan derfor godt forestille sig tilfaelde, hvor en aendring af
EV-indstillingen foerer til, at ikke alene blaende og lukkertid men
ogsaa ISO-indstillingen bliver aendret. Men det vil sikkert kun vaere
et enkelt spring.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : David List

Dato : 22-12-03 10:58

On Sun, 21 Dec 2003 20:30:46 +0100,
Allan Olesen <asdfgerw@c.dk>
wrote in <3fe5f4e8$0$95095$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> nu de samme konsekvenser som at isaette en analog film med et andet
> ISO-tal) findes paa alle lidt bedre digitalkameraer.

Ja det maa det jo goere (konsekvenserne). Faktisk er det noejagtigt
det, jeg ogsaa bemaerkede i min sidste posting (svar til Povl).

Det kan da ogsaa betyde en hel del :)

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-12-03 15:46

David List <david@davidlist.dk> wrote:

>Det kan da ogsaa betyde en hel del :)

Jada. Isaer paa natbilleder er det ofte noedvendigt at gaa ned paa
allerlaveste ISO-indstilling for at forhindre for meget stoej.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jørgen

Dato : 21-12-03 19:53

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville få undereksponerede billeder ?
>
> Altså til at få ekstra "rækkevidde" ud af sit kameras

Hej Poul
Når du bruger EV værdierne så er det i virkeligheden bare lysmåleren som du
calibrerer.
Altså bestemmer du selv ved hjælp af EV værdien hvormeget du synes
lysmåleren viser forkert.
Kameraet vil så reagere ved at justere blænder eller lukker.
Hilsen
Jørgen