Forret og dessert til nytår?
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 20-12-03 00:03

Godaften

Jeg har godt set indlæget om nytårs menu, men er desværre ikke belvet
inspireret der, så jeg vælger at spørge jer i en ny tråd.

Vi blive 6 personer her til nytår, og jeg har valgt at vi skal ha' raclette
til hovedret. Det er så hyggeligt, og noget man kan sidde længe over.
Men jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal lave til forret? har du et bud?

Og så kommer vi til desserten, der har jeg valgt at vi skal ha' pandekager,
men kunne godt tænke mig at de ikke bare skulle serveres som pandekager med
is. Nogen bud på hvordan jeg evt. kunne servere dem?

Rigtig god jul og godt nytår til alle

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Michael Tidemand

Dato : 20-12-03 01:00

En nytårs menu, var det noget ??

Michael

Carpacchio af oksemørbrad

Hertil parmasan basilikum samt jomfruolie.

Hvidløgs marineret tigerrejer

På bund af ruccola samt pinje kerner.

Thai chilli marineret

Perlehøne hertil ristet østershatte.

Skiver af oksefilet

Med indre af tang roulade, ristet vildesvampe hertil

Kartoffel timbale samt cognac sauce.

Champagne braiseret laks

Hertil rødeurte ris samt

Gateau marcel kage

med karamel creme og citron sorbet.

Tomme de savoir hertil bleg selleri kompot med valnødder.

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 20-12-03 19:33

Hej Bolette

> [...]
med
> is. Nogen bud på hvordan jeg evt. kunne servere dem?

Min personlige favorit er pandekager med nutella og banan. Det er ikke
specielt fint og besværligt og festligt, men det smager som englene synger.

Hilsen

Michael

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-12-03 02:26

Bolette Nielsen <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote:

> Vi blive 6 personer her til nytår, og jeg har valgt at vi skal ha' raclette
> til hovedret. Det er så hyggeligt, og noget man kan sidde længe over.
> Men jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal lave til forret? har du et bud?

En forret til raclette, bør vel være noget let?

For at blive i genren (let) vil jeg foreslå en lille snack-agtig ting,
som du kan supplere med nogle tynde skiver af dit eget hjemmebagte
hvedebrød (?)

Et passende antal skiver bacon steges let i ovnen i et fad, når de er
ved at blive gyldne, skal du hælde noget/meget smulder fra en Parmessan
over. Når Parmessanen en _gylden_, er baconen også færdigstegt (=sprød).
Læg dem bare op på noget fedtsugende papir, de skal nok blive ved med at
være sprøde.

Råvarerne* er naturligvis vigtige. Find en slagter med et godt stykke
røget/saltet bacon (uden vand, hvis muligt, de der pakker med tynde
skiver i dit lokale superkarked, duer ikke), Skær det selv ud, det er et
dejligt stykke arbejde. Find en god (rigtig) Parmessan hos din
ostehandler (?), ikke bare en plastikbøsse fra Superen. En parmessan
skal kunne høvles (eller skæres i tynde, tynde skiver).

Pointen er, at røgen og saltet i baconen går sammen med saltet i
Parmessanen. Der er ikke noget kineseri i det her, det er bare italinesk
enkelhed. Italiensk enkelhed er for mig gode råvarer og omhyggelig
behandling (cf. Fegato Veneziano, for bare at give et eksempel).

*Nu må man jo ikke reklamere her i gruppen, men jeg kender en 'pusher'
med god, salt bacon, og jeg er endnu mere heldig, at jeg har kontakt til
(måske?) den bedste Parmessan ost (importør) i Dk? Det stykke, jeg har
liggende i skabet, er ude næsten hver dag. Om ikke andet, så bare for at
skære nogle flager, som kan indtages i stedet for slik (det _er_ slik

Så hvis du spørger, og gruppen ellers er indforstået, skal du nok få
nogle navne (produktnavne). Jeg er ikke forlovet med nogen af dem.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen