Spiseproblemer...
Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-12-03 16:53

Jeg har et mindre problem med Robin (Flatcoated Retriever 12 uger) der
simpelthen er fløjtende ligeglad med mad! Han tuller rundt og hygger sig og
når jeg serverer hans mad kan han da godt lige stå og gnave lidt i det og så
leger han ellers videre... Det er tydeligt han ikke væmmes ved det, -han har
bare ikke en særlig stor sult! Det kan jo bare ikke nytte noget når nu han
skal ha' omkring 450 g. om dagen, at han måske får gnavet 250 g ned!!

Nogen gode idéer? Jeg fodrer med Royal Canin og har gjort det de sidste 2-3
år. Før det brugte jeg Lone Star. Overvejer at prøve det på ham, men ville
helst hvis jeg kunne blive ved RC da jeg er godt tilfreds med det og desuden
får ret store rabatter når jeg køber. (2 fluer med et smæk!

Jeg har prøvet at bande lidt leverpostej i, hans bedste godbidder (de eneste
godbidder jeg indt til nu har fundet som han da godt lige kan spise hvis det
er det jeg vil) og andet godt, men lige meget hjælper det!

Desuden fjerner jeg også maden efter ½ time. Jeg er lige gået op på at
tilbyde ham mad 5 gange om dagen og det hjalp lidt (fra 200g /dg. til 250
g/dg. ca.)

Andre kreative forslag?
Kuldsøskendene var lige så ligeglad med mad...
Han trives fint, er glad, fyldt med energi men en anelse tynd synes jeg.

Rinnie

--
Flatcoats: Ciko (250692) Jenna (050403) og Robin (200903)
Golden: Chili (160796)

Fra : Pia J

Dato : 19-12-03 16:56

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote in message
> Jeg har et mindre problem med Robin (Flatcoated Retriever 12 uger) der
> simpelthen er fløjtende ligeglad med mad! Han tuller rundt og hygger sig
og

Mine hvalpe gik begge fra maden da de havde spoleorm. Det er ikke
ualmindeligt, at de skal have en ekstra kur eller to. Ormene giver kvalme.
Men de havde ingen andre symptomer.

Hvad i alverden er der blevet af Balto?

:Pia

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-12-03 17:22

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Mine hvalpe gik begge fra maden da de havde spoleorm. Det er ikke
> ualmindeligt, at de skal have en ekstra kur eller to. Ormene giver kvalme.
> Men de havde ingen andre symptomer.

Han har fået 2x ormekur og han har fin afførring, men får lige dyrlægen til
at tjekke når han skal til vacc.

> Hvad i alverden er der blevet af Balto?

Han er kommet til e jæger der kan finde ud af at bruge det enorme talent han
har! Han var mere jagt end familie-hund, så jeg så mig nødsaget til at
erkende han ville få det bedre et andet sted! Nu holder jeg mig til de
Svenske linier!

Rinnie

Fra : kr kristensen

Dato : 20-12-03 09:13

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:brv8rg$12t2$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> [...]
> har! Han var mere jagt end familie-hund, så jeg så mig nødsaget til at
> erkende han ville få det bedre et andet sted! Nu holder jeg mig til de
Hej Rinnie
Ja det er længe siden
Jeg trode at du var klar over at det er JAGTHUNDE du har med at gøre
En Flatcoated ER en jagthund og dens talenter skal bruges HVIS man vil holde
sig til en familiehund mener jeg ikke at man skal vælge en flatter
Jeg mener slet ikke man anskaffer sig en hund for så at "aflevere" den til
en anden person.
Anskaffer man sig en hund må man jo kende præmisserne for hvad man skal med
en sådan
Dette var jo bare min mening om dette.
Kr

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-12-03 12:19

"kr kristensen" <krkr@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
holde
> sig til en familiehund mener jeg ikke at man skal vælge en flatter

Og med din viden om flattere ved du også der er stor forskel på linierne!
Balto var et af de tilfælde der ikke trives i familie, men levede og åndede
for at arbejde! Når jeg har en familie og ikke kan arbejde så meget med ham
som han havde behov for, så må jeg kaste håndklædet i ringen! Tro mig, det
var sværere end bare at se egoistisk på det og beholde ham selvom han slet
ikke trivedes her! Det havde absolut været den følelsesmæssigt nemmeste
beslutning!

> Jeg mener slet ikke man anskaffer sig en hund for så at "aflevere" den til
> en anden person.

Tror du virkelig det var derfor jeg anskaffede ham? Tak for det!!
Det var det ikke! Jeg bliver også nødt til at tænke på hundens bedste og det
ved jeg er blevet gjort i det her tilfælde!!

> Anskaffer man sig en hund må man jo kende præmisserne for hvad man skal
med
> en sådan

Helt enig og jeg ved nu at de Engelske linier overhovedet ikke er mig hvor
imod jeg er 100% sikker på at de Svenske lever op til mine "krav"!

> Dette var jo bare min mening om dette.

Fint!

Rinnie

Fra : kr kristensen

Dato : 20-12-03 13:23

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bs1bfo$2ure$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

> "kr kristensen" <krkr@post1.tele.dk> wrote in message

> holde
>
> Og med din viden om flattere ved du også der er stor forskel på linierne!

Ja der er forskel på linierne men også på folk som har hund fra de
forskellige linier.
De linier som du selv har nu kan skam også arbejde se selv på den kennel som
du har hund fra kæmper da en brav kamp og opnår da også nogle reslutater med
sine hunde både mark og udstilling

> [...]
ham
> som han havde behov for, så må jeg kaste håndklædet i ringen!

Som du nok ved har jeg også en meget fortravlet hverdag men ikke mere end at
min hund skal trænes.
Du skal tænke på at hvis du ikke aktiverer en flatter så får du en MEGET
stresset hund(selvfølgelig er der undtagelser)når der endelig sker noget

> [...]
>
> Helt enig og jeg ved nu at de Engelske linier overhovedet ikke er mig hvor
> imod jeg er 100% sikker på at de Svenske lever op til mine "krav"!

Som du nok ved er min hund også ren Svensk og er tændt som bare fanden

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-12-03 13:51

> Ja der er forskel på linierne men også på folk som har hund fra de
> forskellige linier.

Ja, det er også derfor de forskellige linie passer på de forskellige folk...

> [...]
som
> du har hund fra kæmper da en brav kamp og opnår da også nogle reslutater

Ja, men de hunde er mere familie-minded en Balto var. Han var ikke
familie-hund overhovedet... Som nogen beskriver de linier Balto var fra
"lidt varm" - Jeg kan mærke på Jenna at vi harmonerer utrolig godt og hun er
passende familie/arbejds kombineret hvor balto var 98% arbejde og så 2%
familie. Balto og Jenna er vidt forskellige linier. Linierne fra den kennel
jeg bruger er min type.

> Som du nok ved har jeg også en meget fortravlet hverdag men ikke mere end
at
> min hund skal trænes.

Mine hunde bliver også trænet hver dag, så det har jo ikke noget at gøre med
at jeg ikke havde tiden til at træne ham, -han var "bare" af de
jagt-orienterede linier og altså ikke de noget mere familie-venlige linier.
Du ved også godt der (desværre) er kommet et stort skel imellem linierne
hvor der rent faktisk er hunde nu der kun lever for jagt og for at arbejde
og stort set ikke kan harmonere med et familie-liv.

> Du skal tænke på at hvis du ikke aktiverer en flatter så får du en MEGET
> stresset hund(selvfølgelig er der undtagelser)når der endelig sker noget

Jeg ved det, jeg har en flatter på 11½ som jeg arbejdede med til den dag jeg
flyttede hjemmefra og hun trives i fin stil! Balto ER den første jeg ikke
har kunnet leve op til og så fortjener han et sted der an leve op til ham.
Jeg har også fuldt informeret dem om hvordan han er og det var hvad de
søgte, så han er nu på en stor gård hvor han lever som inde-hund, men kan
rende ude alt det han vil og vil blive benyttet meget mere til arbejde end
jeg kunne.

> Som du nok ved er min hund også ren Svensk og er tændt som bare fanden

Der er også stor forskel på de Svenske linier. Se på din og se på de linier
jeg har, det er slet ikke de samme... De er begge Sveske, ja, men det er så
også der hvad de har til fælles stopper... Skal jeg gå over til andre linier
ville jeg nu undersøge dem så mange led tilbage som muligt så jeg nogenlunde
ved hvad jeg får. Det gjorde jeg ikke med Balto og har absolut lært af det,
for jeg vil gøre hvad jeg kan for ikke igen at skulle opleve at kaste
håndklædet i ringen og skille mig af med en hund jeg elsker.

Rinnie

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 19-12-03 20:55

Hej,

> [...]
> simpelthen er fløjtende ligeglad med mad>
> Han trives fint, er glad, fyldt med energi men en anelse tynd synes jeg.

Sålænge han virker glad og fuld af energi synes jeg ikke der er nogen
grund til bekymring. Du må holde øje med om han udvikler sig som han
skal, eftersom du jo lige har haft hvalp, har du nok en idé om, om han
følger et normalt udviklingsmønster. Som regel synes jeg også at
doseringsmængden på pakkerne er alt for høj.
Ja, jeg undrer mig ligesom Pia også over hvor Balto er blevet af. Han
er jo helt slettet fra hjemmesiden, som om han aldrig har været der?

Mette

Fra : Jynis

Dato : 20-12-03 08:05

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:brv72g$11fb$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]

> Rinnie
>
> --
> Flatcoats: Ciko (250692) Jenna (050403) og Robin (200903)

Hvis ikke din hund fejler noget , synes jeg du skal prøve at skifte til et
andet foder.Jeg vil foreslå Nature line puppy. Det er et godt foder til en
rimelig pris. Det vigtiste ved et foder , er ikke navnet og deklarationen ,
men at din hund kan lide den mad , den får . Får den noget foder den ikke
kan lide , vil den under alle omstændigheder få for lidt . Så hjælper det
ikke at deklarationen er rigtig i menneske øjne. Du må gerne få en
foderprøve , du skal bare selv hente den.
Mvh.
--
Knudlund Hegn og grovvare.
Jytte og Nis Petersen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-12-03 12:21

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ikke at deklarationen er rigtig i menneske øjne. Du må gerne få en
> foderprøve , du skal bare selv hente den.

Ja, der er jo noget om det du skriver. Jeg går indt til nu i første omgang
ned og indsamler prøver på de forskellige mærker og prøver dem. Lige nu har
han spist ca. 3 mundfulde siden i går aftes!

Rinnie

Fra : Kimmi

Dato : 21-12-03 00:50

> [...]
> Desuden fjerner jeg også maden efter ½ time. Jeg er lige gået op på at
> tilbyde ham mad 5 gange om dagen og det hjalp lidt (fra 200g /dg. til 250
Hej Rinnie

Mit bud, fjern maden efter 5 min, 2 gange om dagen i hundens kennel så
hunden ikke kan foretage sig andet end at spise, hvis ikke ja så må du til
dyrlægen.
mvh/kimmi

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 21-12-03 01:26

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> wrote in message

> Mit bud, fjern maden efter 5 min, 2 gange om dagen i hundens kennel så
> hunden ikke kan foretage sig andet end at spise, hvis ikke ja så må du til
> dyrlægen.
> mvh/kimmi

Tak for det!
Det du skriver med 2 gange om dagen i hundens kennel så hunden ikke kan
foretage sig andet end at spise forstår jeg ikke lige...?

Rinnie

Fra : Kimmi

Dato : 21-12-03 02:12

> "Kimmi" <Denaus@bigpond.com> wrote in message

> Tak for det!
> Det du skriver med 2 gange om dagen i hundens kennel så hunden ikke kan
> foretage sig andet end at spise forstår jeg ikke lige...?

Du skrev""Han tuller rundt og hygger sig og
når jeg serverer hans mad kan han da godt lige stå og gnave lidt i det og så
leger han ellers videre""

Det jeg mente var blot at måske der hvor du fodre hunden er der for meget
plads så som baghaven, stor hundegård , hvor hunden har mulighed for at
rende væk og foretage sig noget andet end at spise. Man kunne måske bruge et
hundebur eller et sted hvor der er langt mindre plads end baghaven, og så
ellers forlad hunden hunden i 5 min, kom tilbage luk hunden ud og fjern
maden hvis der ellers er noget tilbage.
mvh/kimmi

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 21-12-03 02:30

> Det jeg mente var blot at måske der hvor du fodre hunden er der for meget
> plads så som baghaven, stor hundegård , hvor hunden har mulighed for at
> rende væk og foretage sig noget andet end at spise.

Nåh, på den måde. Hundene bliver alle fodret inde. De store i gangen og
Robin kommer i køkkenet hvor jeg så lukker døren og ordner praktiske ting
imens han spiser... eller mangel på samme jo! Han stopper ikke fordi han
hellere vil være i hælene på mig, for det han gør er at han snuser lidt
rundt og er han træt lægger han sig og er han ikke træt snuser ha bare indt
til jeg er færdig.

Her til aften er det lykkedes lidt bedre. Jeg har givet ham små portioner og
vi så øge dem over et par dage hvis han bliver ved at spise dem. Maden
bliver fjernet 2 min. efter han har forladt den. Håber så det bliver ved at
gå den rette vej!

> [...]
> hundebur eller et sted hvor der er langt mindre plads end baghaven, og så
> ellers forlad hunden hunden i 5 min, kom tilbage luk hunden ud og fjern

Nej, det vil jeg helst undgå. Han skal forbinde både bur og mad med noget
hyggeligt da han skal stå i bur på udstilling. Lukker jeg ham først ind i et
bur her hjemme med mad han ikke er interesseret i tror jeg forholdet til
begge dele vil blive lidt anstrengt! Buret bliver snart sat op, åbent, så
han kan gå ind og ud af det, men jeg vil aldig lukke ham ind i det her
hjemme. Har heller aldrig gjort det med Jenna og hun er fin til at stå i bur
på udstilling!

Tak fordi du svarede. Go' nat.

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk