Dual CPU på XP???
Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 19-12-03 11:58

Hej Derude

Jeg har lige har fået job og snart har råd til at bygge en DreamMachine....

Jeg vil køre Linux Til alt der kan køre på Linux, og Win XP til spillene...

Og så har jeg en idé om at bygge maskinen på denne måde, nemlig med
dual CPU, dual RAM og RAID 0 (Striping). Her melder sig så nogle spørgsmål:

Ang CPU:
1. Hvor godt kører XP Pro med to CPUer?
2. Hvor godt kører Linux med to CPU'er?
(Tænker specielt på stabilitet, og kompabilitet med spil og andet software.)
3. Er der flere versioner af XP, hvilken er så bedst egnet?
3. Der er flere versioner af Linux, hvilken er bedst egnet?
3. Hvad er mest stabilt? Intel eller AMD?
4. Hvis det bliver Intel, er der så noget at hente ved at købe deres HT
processorer???
5. Hvilke chipsæt skal man gå efter?
6. Hvilke motherboards er mest stabile?

Ang RAID:
1. Er der en grund til at køre SCSI RAID fremfor ATA RAID?
2. Hvis SCSI er bedst, hviken type er så at foretrække?
(Hvordan Ghoster man under et system baseret på SCSI? Begge veje.)
3. Hvis det er ATA, hvilket mærke/model motherboard er så mest stabilt med
integreret ATA RAID?
(Tænker på at det bør være integreret pga PCI flaskehalsen.)
4. Er SATA et seriøst og velgennemprøvet alternativ?
5. Vil gerne køre Linux til det Linux er bedst til, og XP til Spil. Vil
skifte hdd'erne sætvis via to skuffer,
hvilke skuffer er mest stabile og værd at anbefale??

Ang Dual RAM:
1. Hvilken type/mærke er bedst/mest stabil?
2. Hvilke forholdregler skal man tage ved Dual RAM?, skal de sidde i sæt
eller??
3. Er der nogen forbedring i hastighed ved at komme 1 Gb ram i frem for 512
Mb?
4. Hvor meget ram skal der til for at XP aldrig swapper mere, eks under UT
2003?

Ang PSU:
1. Hvor meget skal der til før ovennævnte system kører stabilt?
2. Kan én PSU evt trække to Intel CPU'er?

Mvh Henrik

Fra : Nic

Dato : 19-12-03 12:40

> Ang CPU:
> 1. Hvor godt kører XP Pro med to CPUer?
Godt - hvis den har ram nok.

> 2. Hvor godt kører Linux med to CPU'er?
Donno.

> 3. Er der flere versioner af XP, hvilken er så bedst egnet?
Næ.
> 3. Hvad er mest stabilt? Intel eller AMD?
Det er underordnet - det der er vigtigt er chipsettet - der hælder jeg helt klart til Intel.

> 4. Hvis det bliver Intel, er der så noget at hente ved at købe deres HT
> processorer???
Ja. Det er en dejlig ting. Samtidig får man dual ram og 800Mhz fsb.

> 5. Hvilke chipsæt skal man gå efter?
865 imho.

> 6. Hvilke motherboards er mest stabile?
Det er de fleste...

> Ang Dual RAM:
> 1. Hvilken type/mærke er bedst/mest stabil?
De førende mærker er mest populære.

> 2. Hvilke forholdregler skal man tage ved Dual RAM?, skal de sidde i sæt
> eller??
Ja - køb derfor 2 ens, eller endnu bedre, sæt der er specielt egnet. De er dog lidt dyrere.

> 3. Er der nogen forbedring i hastighed ved at komme 1 Gb ram i frem for 512
> Mb?
Ikke det store til normalt brug. Jeg bruger 1gb, men det er mest pral - det kører dog som smurt ;)

> 4. Hvor meget ram skal der til for at XP aldrig swapper mere, eks under UT
> 2003?
512+. Jeg har med min 1gb slået swapfilen helt fra. GUF.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-03 14:26

In article <tsBEb.62592$jf4.3610844@news000.worldonline.dk>,
emailxyznifo@tiscali.dk says...
> Næ.

Jo. Der er skam både XP Home og XP Profesional

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : iddqd

Dato : 19-12-03 15:25

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <tsBEb.62592$jf4.3610844@news000.worldonline.dk>,
> emailxyznifo@tiscali.dk says...

> Jo. Der er skam både XP Home og XP Profesional

Ja, men XP home understøtter vist ikke 2 CPU'er!

Og det er der forøvrigt stort set heller ikke nogen spil der gør.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-12-03 15:49

On Fri, 19 Dec 2003 15:24:39 +0100, iddqd wrote:

> Ja, men XP home understøtter vist ikke 2 CPU'er!

Nemlig...
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.asp

Dog kan Home-versionen godt klare en P4 med HT.

--
Mvh. Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-03 15:52

In article <brv1n7$27da$2@news.cybercity.dk>, DontUse@ThisAdress.Ever
says...
> Ja, men XP home understøtter vist ikke 2 CPU'er!

Nej, men derfor findes der stadig mere end én udgave af XP.

> Og det er der forøvrigt stort set heller ikke nogen spil der gør.

Det betyder en del for ydelsen at OS'et afvikles fra den ene CPU og
spillet fra den anden...

Fra : iddqd

Dato : 20-12-03 04:19

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej, men derfor findes der stadig mere end én udgave af XP.

Ikke forstået, har da aldrig påstået der ikke gjorde.

> Det betyder en del for ydelsen at OS'et afvikles fra den ene CPU og
> spillet fra den anden...

Det kan vist ikke være meget, et OS tager næsten intet medmindre du
selvfølgelig sætter det til at kryptere filer eller noget i den stil.
Ellers så vil jeg ihvertfald gerne se nogle tal der fortæller noget
andet. Pengene er bedre brugt på et hurtigere grafikkort, eller at lave
næste opgradering noget før.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-03 11:27

In article <bs0f28$nrg$2@news.cybercity.dk>, DontUse@ThisAdress.Ever
says...
> Ikke forstået, har da aldrig påstået der ikke gjorde.

> Ellers så vil jeg ihvertfald gerne se nogle tal der fortæller noget

Jeg oplevede det på min Dual PPro i sin tid...

Fra : iddqd

Dato : 20-12-03 14:54

Jesper G. Poulsen wrote:

Tak, men det kan jeg desværre ikke læse. Har ikke tiscali som udbyder og
kan derfor ikke bruge deres news-server (Men jeg kan dog godt hente mail).

> Jeg oplevede det på min Dual PPro i sin tid...

OK, men husk på at det der dengang brugte fx. 10% af CPU kræfterne i dag
måske vil bruge ½% til samme opgave, simpelthen fordi maskinerne er
blevet så meget kraftigere.

Mvh

Bruno

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 20-12-03 15:57

Den Sat, 20 Dec 2003 14:54:22 +0100, iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever>
skrev:

>Jesper G. Poulsen wrote:
>>
>Tak, men det kan jeg desværre ikke læse. Har ikke tiscali som udbyder og
>kan derfor ikke bruge deres news-server (Men jeg kan dog godt hente mail).

Det er sendt fra news000.worldonline.dk
Du skulle da gerne kunne læse den fra den nyhedsserver du bruger nemlig
news.cybercity.dk. Hvis det ikke er tilfældet bør du klage til
Cybercity. Jeg bruger Stofanet og kan fint læse den.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : iddqd

Dato : 20-12-03 20:14

Michael Pilgaard wrote:
> [...]
> news.cybercity.dk. Hvis det ikke er tilfældet bør du klage til
> Cybercity. Jeg bruger Stofanet og kan fint læse den.

Tak, så blev jeg lidt klogere.

Hvis jeg klikker på linket, så tror min klient at jeg vil sende en mail
så noget virker i hvertfald ikke. Måske det er bare et
konfigureringsspørgsmål i min Mozilla.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-03 20:33

In article <bs271e$2man$1@news.cybercity.dk>, DontUse@ThisAdress.Ever
says...

> Hvis jeg klikker på linket, så tror min klient at jeg vil sende en mail

Virker dette bedre?

Fra : iddqd

Dato : 21-12-03 15:42

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
Desværre, så sker der bare ingenting. Men tak for forsøget.

Mvh

Bruno

Fra : Nic

Dato : 19-12-03 16:33

> Jo. Der er skam både XP Home og XP Profesional

Ja, men irrelevant for dual cpu...

Fra : Nic

Dato : 19-12-03 16:34

> Ja, men irrelevant for dual cpu...

Rettelse, for HT - som der vist nok bliver spurgt til...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-03 19:16

In article <0TEEb.62653$jf4.3616828@news000.worldonline.dk>,
emailxyznifo@tiscali.dk says...
> Ja, men irrelevant for dual cpu...

Der bliver spurgt til flere versioner af XP og jeg svarer ganske
korrekt...

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-12-03 12:56

On Fri, 19 Dec 2003 11:58:07 +0100, Henrik (8600) wrote:

> [...]

> 2. Hvor godt kører Linux med to CPU'er?
> (Tænker specielt på stabilitet, og kompabilitet med spil og andet software.)

Begge OS'er kører fint med 2 CPU'er. Om så programmerne der afvikles i
OS'et understøtter flere processorer, er et andet spørgsmål.

> 3. Er der flere versioner af XP, hvilken er så bedst egnet?

XP Pro er nok. Den understøtter vist godtnok "kun" op til to CPU'er men det
er jo også fint nok til din kommende maskine. XP Homen kan kun klare en
(fysisk) CPU og nogle at server versionerne klarer mere end to.

> 3. Der er flere versioner af Linux, hvilken er bedst egnet?

Aner det ikke. Det afhænger vel af hvilken kernel der er brugt.
Prøv og hør i en af de danske unix/linux grupper.

> 3. Hvad er mest stabilt? Intel eller AMD?

De er lige gode. Det hvor stabilitet kan blive et problem, er hvis
chipsettet (og driverene) er noget skidt. (det er min erfaring).

> 4. Hvis det bliver Intel, er der så noget at hente ved at købe deres HT
> processorer???

Det er vistnok gennemsnitlig ca. 5-20 % i forhold til en lignende P4 ved
samme frekvens... når to CPU'er altså understøttes.

> 5. Hvilke chipsæt skal man gå efter?
> 6. Hvilke motherboards er mest stabile?

Der går jeg ofte efter et "2. generations" bundkort. Der kommer jo tit
opdaterede udgaver af de populære modeller. Der er der ofte rettet de
"børnesygdomme" de første modeller måtte have.

Det kan godt være en fordel at holde sig til en af de større producenter.
Det skulle give bedre mulighed for at der bliver fulgt godt op med BIOS
opdateringer.

> 1. Er der en grund til at køre SCSI RAID fremfor ATA RAID?

Har du bare for mange penge eller skal du virkelig bruge PC'en til nogle
virkelig harddisk krævende opgaver?

I langt de fleste tilfælde vil ATA være godt nok. Det er helt sikkert der
man får mest for pengene.

> 2. Hvis SCSI er bedst, hviken type er så at foretrække?

PAS. Jeg er gået væk fra SCSI igen, men mon ikke det er
Ultra-320-et-eller-andet?

> (Hvordan Ghoster man under et system baseret på SCSI? Begge veje.)

Det står vel i manualen til Ghost.

> 3. Hvis det er ATA, hvilket mærke/model motherboard er så mest stabilt med
> integreret ATA RAID?

Aner det ikke, men se svaret til det med bundkort/chipset.

> (Tænker på at det bør være integreret pga PCI flaskehalsen.)

Det er ligegyldigt.

> 4. Er SATA et seriøst og velgennemprøvet alternativ?

Ja.

> 5. Vil gerne køre Linux til det Linux er bedst til, og XP til Spil. Vil
> skifte hdd'erne sætvis via to skuffer,
> hvilke skuffer er mest stabile og værd at anbefale??

Aner det ikke, men for mig lyder det noget overdrevet. Lav det med en
bootmanager istedet. Det er meget rarer at arbejde med.

> Ang Dual RAM:
> 1. Hvilken type/mærke er bedst/mest stabil?

Lad være med at købe noget no-name RAM. Køb noget 1-parts. Sørg gerne for
at det er godkendt til en højere hastighed end du skal bruge. Så kan du
sætte det op med bedre settings.

> 3. Er der nogen forbedring i hastighed ved at komme 1 Gb ram i frem for 512
> Mb?

Ja... hvis der er brug for det.

> 4. Hvor meget ram skal der til for at XP aldrig swapper mere, eks under UT
> 2003?

XP _vil_ swappe. Køb bare 1 GB RAM, men forskellen 512 -> 1024 er altså
ikke voldsom stor.

> Ang PSU:
> 1. Hvor meget skal der til før ovennævnte system kører stabilt?

Heh... hvilket system?
En god 350 eller 400W er nok. Bare sørg for at den ikke er
underdimmensioneret.

> 2. Kan én PSU evt trække to Intel CPU'er?

Intels Xeon'er er da ikke økomomi-CPU'er men jo, hvis den er kraftig nok

For de penge det ser ud til du er parat til at bruge, vil jeg nok hellere
foreslå dig at købe to computere istedet. En P4 med HT og en Athlon der kan
klare 64 bit. Så har du noget at lege med. Drop raid og køb nogle Raptor
diske (10000 rpm SATA) til OS'erne og nogle langsommere "slave-diske" til
backup. Det tror jeg vil koste nogenlunde det samme og det vil være en del
mere fleksibelt.

--
Mvh. Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-03 14:47

In article <2RAEb.62581$jf4.3609740@news000.worldonline.dk>, "Henrik
\(8600\)" <dk8008FJERNDETTE@hotmail.com> says...
> Og så har jeg en idé om at bygge maskinen på denne måde, nemlig med
> dual CPU, dual RAM og RAID 0 (Striping). Her melder sig så nogle spørgsmål:

Hvis du mister en disk i dit stripe-set, så er _alt_ væk. Anvend RAID0+
1 eller RAID5 - alt andet er idioti af rang.

> Ang CPU:
> 1. Hvor godt kører XP Pro med to CPUer?

PAS.

Win2000 spiller max med 2 CPU'er.

> 2. Hvor godt kører Linux med to CPU'er?

Linux er en drøm med 2 CPU'er (min mail-/web-server står og keder sig,
fordi der er 2 CPU'er i) .

> (Tænker specielt på stabilitet, og kompabilitet med spil og andet software.)
> 3. Er der flere versioner af XP, hvilken er så bedst egnet?

Der er 2 versioner, men kun den ene er SMP og det er XP Pro.

> 3. Der er flere versioner af Linux, hvilken er bedst egnet?

Det kommer an på hvad du skal have i maskinen. Skal du være med på alt
det sidst nye hardware, så bør du nok kigge på Redhat eller Mandrake,
men skal du derimod ha' en maskine der er klipppestabil og nem at hitte
rede i, så vil jeg anbefale Debian.

> 3. Hvad er mest stabilt? Intel eller AMD?

Ja

> Ang RAID:
> 1. Er der en grund til at køre SCSI RAID fremfor ATA RAID?

Ja. SCSI RAID sparer kabler, idet du kan samle diskene på få kabler
(udnytte båndbredden på et kabel bedst muligt). ATA-RAID kræver ofte et
kabel pr. disk. Desuden er SCSI-diske af bedre mekanisk kvalitet og de
er hurtigere - de er også en del dyrere...

> 2. Hvis SCSI er bedst, hviken type er så at foretrække?

Ultra320 eller SAS (Serial-Attached SCSI).

> (Hvordan Ghoster man under et system baseret på SCSI? Begge veje.)

Som på alle andre systemer.

> (Tænker på at det bør være integreret pga PCI flaskehalsen.)

Selvom det er onboard sidder det stadig på PCI-bussen. Hvis ikke det
var tilfældet, så ville eksempelvis Linux og OS/2 ikke kunne køre på
maskinen - og det kan de jo

> 4. Er SATA et seriøst og velgennemprøvet alternativ?

IMHO, nej.

> 5. Vil gerne køre Linux til det Linux er bedst til, og XP til Spil. Vil
> skifte hdd'erne sætvis via to skuffer,

Det giver alt for meget besvær. Begge systemet kan sameksistere på
maskinen og et skift fra et OS til et andet vil blot kræve genstart.

> 3. Er der nogen forbedring i hastighed ved at komme 1 Gb ram i frem for 512
> Mb?

Det kommer an på hvad du vil bruge maskinen til.

> 4. Hvor meget ram skal der til for at XP aldrig swapper mere, eks under UT
> 2003?

Et moderne OS vil altid swappe. De rutiner der swappes ud, hvis der er
meget RAM i maskinen er de rutiner der skal bruges til at nedlukke
systemet. Rutiner der ikke bliver brugt, bliver swappet ud og RAM der
ikke bliver brugt af programmer, bliver brugt til diskcache.

> Ang PSU:
> 1. Hvor meget skal der til før ovennævnte system kører stabilt?

Rigeligt. Regn på det samlede strømforbrug ved de forskellige
spændinger og find den PSU der passer bedst til opgaven.

> 2. Kan én PSU evt trække to Intel CPU'er?

Hvis den er konstrueret rigtigt, ja...

Fra : Leony

Dato : 19-12-03 16:22

In news:2RAEb.62581$jf4.3609740@news000.worldonline.dk,
Henrik (8600) <dk8008FJERNDETTE@hotmail.com> typed:

> 4. Hvis det bliver Intel, er der så noget at hente ved at købe deres
> HT processorer???

P4 understøtter ikke 2 CPU'er, hvis du vil have Intel og 2 CPU'er skal
du enten vælge P3 eller Xeon (du kan også vælge ældre, men jeg går ud
fra at det er udelukket).

Xeon er en temmelig kostbar løsning, AMD er til at betale.

> 5. Hvilke chipsæt skal man gå efter?

Intel Chipset til Intel-processorer.
Umiddelbart ser det ud til at AMD760/62 er det eneste chipset i de
boards, som understøtter 2 CPU'er.

> 6. Hvilke motherboards er mest stabile?

Det er svært at sige, men find ud af hvilket board du kunne tænke dig og
læs nogle reviews af det.
Selv ville jeg nok vælge et Tyan.

Til allersidst kunne det være interessant at høre hvad du bruger din
computer til.

Du nævner spil, men spørgsmålet er om du har brug for 2 CPU'er
Hvis ikke så er det bare spild af penge af frygtelig mange penge (er
godt klar over at praleeffekten ikke kan gøres op i kroner og ører, men
hvis du skal score, så er det nok ikke sætningen: "Skal du med hjem og
tjekke SMP-maskinen", der gør udslaget).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : iddqd

Dato : 20-12-03 04:57

Leony wrote:

> [...]
> hvis du skal score, så er det nok ikke sætningen: "Skal du med hjem og
> tjekke SMP-maskinen", der gør udslaget).

Hmm, det er da muligt den virker på DIKU

Mvh

Bruno