Opgradering af grafikkort i ældre computer
Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-12-03 16:01

Hej NG...

Hvad mener I om at skifte det gamle TNT2 kort i min comp med PIII 450 MHz ud
med f.eks. et Geforce FX 5600/5700??

Jeg ved godt at jeg ikke får det optimale ud af grafikkortet i denne
konfiguration, men jeg vil godt vente lidt med at opgradere resten, jeg
mangler bare noget kraft til 3D-spillene, og efter at mange af
3D-processerne er flyttet over på GPU'en, hvor meget er der så egentlig
tilbage, som skal gøres af CPU'en?

Jeg kan da huske noget om, at det satte gevaldigt skub i min comp, dengang
jeg havde en P100 og satte et Voodo kort i.... kan man drage paraleller i
dette tilfælde?

Thomas

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-12-03 16:06

Og btw...

Hvori ligger forskellen på et identisk kort med 128 og 256 MB RAM

Er det udelukkende muligheden for at køre højere opløsninger, eller hvad?

Thomas

Fra : Peter Pan

Dato : 18-12-03 17:18

> Hvori ligger forskellen på et identisk kort med 128 og 256 MB RAM

Kortet kan lagre flere textures, så den ikke skal swappe dem ind og ud fra
system rammen over AGP bussen. Det resultere i ekstra hastighed når der
bruges meget ram til textures. Igennem tiden er ramkravene på grafikkort
steget en del, fordi spilproducenterne lavere størrer og flere textures.
Hvis trenden fortsætter som hidtil, vil det være en god fremtidssikring at
købe med 256 MB nu. Men idag er forskellen minimal i 95% af alle spil.

Bemærk iøvrigt at det er sjældent at 2 kort er identiske med 128 og 256 MB
ram. Ofte piller producenterne ved ramhastigheden, som er meget vigtigere
end rammængden. F.eks kører rammen på et GeForce4 ti4200 222 MHz i 128 MB
ram versionerne, og 250 MHz i 64 MB versionerne. Så 64 mb versionen var
hurtigst i de fleste ting.

> Er det udelukkende muligheden for at køre højere opløsninger, eller hvad?

Det var i gamle dage at rammængden satte begrænsningerne på opløslighed.
Selv 1600x1200x32 kræver kun 7,7 MB ram at huske på!

Mvh
Anders

Fra : iddqd

Dato : 19-12-03 00:46

Peter Pan wrote:
> Det var i gamle dage at rammængden satte begrænsningerne på opløslighed.
> Selv 1600x1200x32 kræver kun 7,7 MB ram at huske på!

Det er næsten rigtigt, på de fleste kort er det dog således at FSAA
stiller store krav til hukommelse og ønskes således FSAA i 1600*1200
kræves der mere end 128 MB ram.

Præcis hvor denne grænse går afhænger dog og arkitektur, og et Kyro2
kort har eksempelvis ikke nogen grænse pga. dets TBR - at ydelsen med
FSAA i høje opløsninger så er håbløs er noget andet.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 18-12-03 18:15

Thomas Hansen mumbled his insignificant opinion in:
3fe1c204$0$29393$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
<klip 2 indlæg>

Mere ram giver som Peter Pan skrev bedre textures uden at gøre brug af
systemram, men er ofte langsommere, dog uden at det behøver at være sådan.

Mht. din opgradering, så tvivler jeg på du bliver ovenud lykkelig ved at
smidde et nyt kort i den.

Jeg havde engang et socket7 500MHz brædt hvor jeg kørte med 2*voodoo2 kort
i. Tiden kom selvfølgelig hvor det skulle ud , så jeg købte et ATI kort
svarende til et GF2 pro med som burde være noget hurtigere. Der skete
imidlertid det at kortet performede ringere end de 2 voodoo2 kort. Systemet
kunne ganske enkelt ikke trække mere.

Jeg satte kortet over på et Socket A bundkort med hurtigere ram og cpu, og
så ydede den tilfredsstillende.

Ved godt at dit bundkort og cpu er hurtigere end mit var, men jeg frygter
lidt at du også rammer i nogle flaskehalse.

Fra : Peter Pan

Dato : 18-12-03 17:09

"Thomas Hansen" <thomas-h@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener I om at skifte det gamle TNT2 kort i min comp med PIII 450 MHz
ud
> med f.eks. et Geforce FX 5600/5700??

Hvis du finder et FX56/5700 kort der kan klare 3,3 volt / AGP 2x så er det
helt fornuftigt.

> [...]
> mangler bare noget kraft til 3D-spillene, og efter at mange af
> 3D-processerne er flyttet over på GPU'en, hvor meget er der så egentlig

CPU'en laver næsten lige meget om du kører i 640x480 eller 1600x1200.
CPU'en laver det samme om du kører uden Antialiasing eller i 6x AA.
.....og sådan er der mange flere ting der kan nævnes. Og efter introduktionen
af shadere er der endnu mindre arbejde til CPU'en.

Men hvis du bare kører med standard opsætninger, og ikke optimere systemmet
til at udnytte et hurtigt grafikkort med et langsomt system, vil du ikke
opleve nogen forbedringer sammenlignet med at smide et lidt ældrer kort i.
Et FX5200 havde måske været ligeså hurtigt hvis du bare kører med standard
opsætning uden FSAA og alt det andet moderne eyecandy.

Mvh
Anders

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-12-03 21:57

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud
>
> Hvis du finder et FX56/5700 kort der kan klare 3,3 volt / AGP 2x så er det

Fint nok... ASUS' grafikkort ser ud til at understøtte AGP2x, men hvordan
finder jeg mon ud af, om det er 3,3 volt? Vidste ikke, at der var forskel.

> [...]
introduktionen
> af shadere er der endnu mindre arbejde til CPU'en.

Hvilket vil sige, at det sådan set er lige meget, om jeg har en 450 MHz
eller en 2,0 GHz, men at det mere er sådan noget som bushastighed og
RAM-hastighed, der er afgørende for, om der kommer flaskehalse?

> [...]
> Et FX5200 havde måske været ligeså hurtigt hvis du bare kører med standard
> opsætning uden FSAA og alt det andet moderne eyecandy.

Huh?? Det kom du lige ud i noget sort der. FSAA? Og hvad for optimeringer
snakker vi om her?

Ellers tak for de gode svar

Thomas