Katt som dräglar (sikler?)- hjälp! Långt!
Fra : Kristina Weimer

Dato : 18-12-03 14:55

Hej gruppe!

Jag brukar lurka här ibland, men har inte hunnit läsa med de senaste
månaderna tyvärr. Jag hoppas att min fråga inte har kommit upp
nyligen. Och att allt är bra med er&jamarna.

Jag är orolig för min ena katt, Sisko, som sedan i går kväll har
dräglat hemskt mycket. (Drägla är alltså ett ord som jag är osäker på
vad det är på danska - sikler kanske? I alla fall så rinner det vatten
ur munnen på henne.) Hon dricker onormalt mycket, tungan sticker ofta
ut lite (någon millimeter), munnen är lite på glänt, och speciellt när
hon sitter eller ligger i famnen så droppar det från hakan. Det blir
riktiga små pölar, eller våta kuddar, där hon ligger en längre tid.

Hon verkar inte sjuk annars, hon leker som vanligt, slåss med brorsan,
äter (om än kanske lite sparsammare än vanligt, men hon har aldrig
varit stor i maten) och verkar gå på lådan också. Med två katter är
det ju alltid lite svårt att avgöra vem som gör vad. Hon har inte
feber, vad jag kan avgöra, nosen är kall och våt, öronen svala och
tassarna normala. Hon verkar inte slö, är kanske lite mera kosesjuk än
vanligt, och ligger extra länge i famnen.

Jag har funderat på om något kan ha fastnat, om hon ätit något
olämpligt eller skadat tänderna. Hon krafsar sig inte på nosen eller
något, har inga kräkreflexer eller så. Hon bara dräglar och dricker.
Och sväljer. Jag har försökt kolla tänder och svalg på henne, men ser
ingenting. De är innekatter, borde inte ha ätit något speciellt. De
har tuggat lite på en ampellilja (en sån där grön och vit gräsliknande
krukväxt), men det har de gjort tidigare också, utan problem. (De har
annat kattgräs.) Hon borde inte ha kommit åt något annat, utom
möjligen ostbågar och tvål, som har funnits framme.

Extra, ev irrelevant info: Sisko är sju år gammal, kastrerad honkatt,
och har varit helt frisk hittills, vad jag vet. (De har bara bott hos
mig ett år nu.) De är båda innekatter.

Jag har beställt vetrinärtid till i morgon bitti, och pratat lite med
dem på kattkliniken, som konstaterade att hon nog borde sövas och
kollas, men att så länge hon annars verkar frisk så är det ingen akut
fara. Men jag tänkte att den här snälla och trevliga gruppen med sin
samlade kunskap kanske har några idéer, el kan bekräfta mina tankar,
eller allra helst lugna mig lite:-/ För orolig blir man ju!

h. från Kristina i Helsingfors

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-12-03 16:45

"Kristina Weimer" <kweimer@mappi.helsinki.fi> skrev i en meddelelse
> [...]
> samlade kunskap kanske har några idéer, el kan bekräfta mina tankar,
> eller allra helst lugna mig lite:-/ För orolig blir man ju!

Hej Kristina
Det kan jo være hendes tænder, der er dårlige. Det mærker man ikke altid på
katten, de er hårdføre!.
Men at hun drikker meget vand kan også tyde på andre problemer, f.eks. med
nyrene. Drikker hun mere end normalt?
Jeg er dog sikker på, at dyrlægen bedre kan checke hendes tænder i morgen,
det kan være svært for os almindelige katteejere at afgøre om tænderne er
OK.
Hilsen Vibeke

Fra : Niels Peter

Dato : 18-12-03 17:49

Kristina Weimer wrote:

> [...]
> dräglat hemskt mycket. (Drägla är alltså ett ord som jag är osäker på
> vad det är på danska - sikler kanske? I alla fall så rinner det vatten

Det kalder vi at "savle".

> [...]
> samlade kunskap kanske har några idéer, el kan bekräfta mina tankar,
> eller allra helst lugna mig lite:-/ För orolig blir man ju!

Det er meget svært at sige noget entydigt om det her; det kan skyldes
temmelig mange olika ting.
Men jeg tror ikke, det kan være en alvorlig forgiftning, når hendes
almentilstand ikke er særligt påvirket.
Nogle katte reagerer sådan, hvis de har spist eller tygget på noget, som
er etsande eller irriterende på slemhinnan i munden - uden at det
behøver at være giftigt som sådan. Det kunne f.eks. være tvålen.
Diabetes og nyreproblemer kan få katten til at drikke mere, men plejer
ikke så vidt jeg ved at få dem til at dregla.
Sig till Sisko att krya på sig, då håller vi tummar och tassar!

Niels Peter

Fra : Denise

Dato : 18-12-03 18:22

> [...]

> Jag är orolig för min ena katt, Sisko, som sedan i går kväll har
> dräglat hemskt mycket. (Drägla är alltså ett ord som jag är osäker på

Det hedder savle

> Hon har inte
> feber, vad jag kan avgöra, nosen är kall och våt, öronen svala och
> tassarna normala.

Det kan man kun vide ved hjælp af termometer.

> Jag har funderat på om något kan ha fastnat, om hon ätit något
> olämpligt eller skadat tänderna.
>Jag har försökt kolla tänder och svalg på henne, men ser
> ingenting.

Det kan være svært at se, om hun har en tandbyld.

> har tuggat lite på en ampellilja (en sån där grön och vit gräsliknande
> krukväxt), men det har de gjort tidigare också, utan problem.
Er liljer ikke giftige for katte ?? Det kan være hun har fået en lettere
forgiftning, da symptomerne netop er savlen og drikken vand. Temperaturen
vil iøvrigt være lavere. Prøv og tag temperaturen på hende, hvis du kan,. så
kan det måske udelukkes..

> [...]
> dem på kattkliniken, som konstaterade att hon nog borde sövas och
> kollas, men att så länge hon annars verkar frisk så är det ingen akut

Jeg tror heller ikke der er nogen akut fare og de sædvanlige sygdomme med
meget vanddrikkeri mener jeg ikke også giver savle symptomer. Så mit bud vil
være hun ikke kunne tåle planten, eller måske en tandbyld. Men hvis det nu
er en forgiftning, så skal du nok lige holde øje, at det ikke bliver værre.
Men lad os endelig vide hvad dyrlægen siger.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-12-03 19:53

In article <3fe1e228$0$9786$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Denise
<reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote:

> [...]
> vil iøvrigt være lavere. Prøv og tag temperaturen på hende, hvis du kan,. så

Hej Denise

Jeg har lige chekket på nettet .
"Ampellilja" ligner mest den vi vist kalder "væddeløber" og som er
"kattesikker". Jeg tror ikke den er af liljefamilien, det må være noget
man bare kalder den på svensk..

http://hem.passagen.se/louise.anderson/ampellilja.htm

Men det kom vi selvfølgelig ikke nærmere mysteriets løsning af

Jeg ville nok også få undersøgt tænder og svælg på missen?

God bedring og krydsede fingre herfra til Kristina og patienten..

Fra : Kristina Weimer

Dato : 19-12-03 12:58

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote in message news:<181220031952450800%webmaster@fjernsiamis.com>...
---
> [...]
> "Ampellilja" ligner mest den vi vist kalder "væddeløber" og som er
> "kattesikker". Jeg tror ikke den er af liljefamilien, det må være noget

Just den, fast min är inte så fin förstås

Du som är så bra på växter - kan du berätta vad "stuebambus" är på
svenska? (Så kan jag säkert ta reda på vad den heter i Finland,
tvivlar på att någon råkar veta det Jag tänkte att det kanske
skulle vara något för mina katter, de betar som små kor emellanåt
Jag brukar så havre åt dem, men ampelliljan tycks vara mera spännande,
den är antagligen saftigare Så "stuebambus" skulle säkert vara en
hit

h. Kristina

Fra : Battlefield´s

Dato : 19-12-03 12:59

> [...]
> Jag brukar så havre åt dem, men ampelliljan tycks vara mera spännande,
> den är antagligen saftigare Så "stuebambus" skulle säkert vara en

Hej Kristina
Jeg hedder godt nok ikke Ann, men svarer alligevel
Stuebambus hedder på svensk: Miniatyr Bamu.
På latin hedder den: Pogonatherum Paniceum.
Desværre kan jeg ikke klare den på finsk
Dejligt at høre at det ikke var alvorligt med katten.
Hilsen Vibeke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-12-03 13:42

In article <3fe2eb88$0$17629$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Battlefield´s <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg hedder godt nok ikke Ann, men svarer alligevel
> Stuebambus hedder på svensk: Miniatyr Bamu.

Tak Vibeke, for det vidste jeg godt nok ikke

Kristina, måske du kan bruge den her side?
Der er godt nok tænkt på børn, tror jeg , men hvis børn ikke tåler det
gør katte ret sikkert heller ikke

http://www.giftinformation.apoteket.se/vaxtlistan/nyvaxtlista.htm

Finsk holder jeg mig også fra
Men hvis det er helt galt, har kattedyrlæge Raiku Sarvå jo en
hjemmeside og en e-mail. Og jeg skulle da tage voldsomt meget fejl,
hvis hun ikke kan tale finsk
Jeg ved ikke om hun vil hjælpe, men det ku' da være

http://www.felina.dk

Fra : Kristina Weimer

Dato : 22-12-03 15:23

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote in message news:<191220031342129638%webmaster@fjernsiamis.com>...
---
> Kristina, måske du kan bruge den her side?
> Der er godt nok tænkt på børn, tror jeg , men hvis børn ikke tåler det
> gør katte ret sikkert heller ikke
>
> http://www.giftinformation.apoteket.se/vaxtlistan/nyvaxtlista.htm

Tack för länken! Ska titta på den, men i allmänhet så *brukar* de inte
tugga på något annat än ampellilja och annat gräsliknande... Men det
är ju alltid bra att kunna kolla!

> Finsk holder jeg mig også fra

Det gör du rätt i - det är nämligen *svårt*

> Men hvis det er helt galt, har kattedyrlæge Raiku Sarvå jo en
> hjemmeside og en e-mail. Og jeg skulle da tage voldsomt meget fejl,
> hvis hun ikke kan tale finsk
> Jeg ved ikke om hun vil hjælpe, men det ku' da være

Nåja, med en ordbok ska det väl gå bra Och så är ju Finlande
tvåspråkigt (i princip alltså), så det borde nu lyckas. Dessutom kom
jag just ihåg att en av mina kollegors sambo är tädgårdemästare Men
tack i alla fall!

> http://www.felina.dk

Felina är den klinik jag använder här också- väldigt duktiga!

h. Kristina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-12-03 20:47

In article <20f577b.0312220622.5b5ca5e1@posting.google.com>, Kristina
Weimer <kweimer@mappi.helsinki.fi> wrote:

> Tack för länken! Ska titta på den, men i allmänhet så *brukar* de inte
> tugga på något annat än ampellilja och annat gräsliknande... Men det
> är ju alltid bra att kunna kolla!

Næ, men det sker jo at gæster kommer med et eller andet som gave,
f.eks. Når gæsterne er gået, farer jeg altid hen og undersøger i
diverse lister for at prøve at finde ud af, om planten skal gemmes
_langt_ væk
Men nu har jeg også en lille nysgerrig tingest her, der godt kan finde
på at prøvesmage

Fra : Kristina Weimer

Dato : 22-12-03 15:18

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3fe2eb88$0$17629$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...

> [...]
> På latin hedder den: Pogonatherum Paniceum.
> Desværre kan jeg ikke klare den på finsk
> Dejligt at høre at det ikke var alvorligt med katten.

Tusen tack Vibeke - har skrivit upp det och ska se vad jag kan hitta
efter julhelgen

h. Kristina (som vågar åka till farmor nu)

Fra : Kristina Weimer

Dato : 18-12-03 19:42

Hej igen,

tack för era vänliga ord&råd och tum/tasshållning

Hon dricker mycket mer än normalt, men det är ju förståeligt med tanke
på hur mycket som rinner ut igen när hon dräglar. (Lägger begreppet
"savle" bakom örat - är det på norsk det heter "sikle"? Eller är det
något helt annat? Min passiva kunskap i nordiska spåk är betydligt
större än min aktiva:)

Jag har ingen lämplig termometer, bara en sån digital för munnen. Och
jag vet ärligt talat inte om jag skulle våga försöka i vilket fall.
Det är visserligen en snäll katt (om än inte *så* debilt snäll som
Twister), men jag tror att hon aldrig skulle förlåta mig... Jag
tycker bara att en ev feber borde märkas på nos&tassar också. Lite
glansig i ögonen är hon förstås.

Jag funderade på ampelliljan, men det är en sort som är väldigt vanlig
att katter äter på, och det värsta jag har varit med om är att de har
kastat upp, om ens det. Den är ganska stark, men vad jag förstått inte
giftig. Och de har båda ätit betydligt större mängder tidigare utan
men. Jag har försökt hålla utkik efter andra förgiftningssymptom, men
hon verkar inte slö, bara lite mer kosesjuk än vanligt, som sagt.
Kanske lite trött, men inte onormalt.

Tandböld är förstås en möjlighet som jag inte tänkt på. Hon gillar
inte att man tittar henne i munnen iaf, men det har hon nu aldrig
gillat. Jag brukar kolla deras tandsten regelbundet.

Men i morgon bitti ska jag till vetrinären (om hon inte verkar bli
värre under natten förstås, då blir det Vetrinärmedicinska). Ska nog
berätta vad de sa. Tack och lov att man har snälla kollegor, som
förstår att man måste ta ledigt för sjuk katt ibland.

Håll tassarna, är ni snälla. Förbaskade kräk som inte bara kan *säga*
var felet är!

h. Kristina som äntligen kan gå från jobbet...

Fra : Denise

Dato : 18-12-03 20:21

> [...]
> Twister), men jag tror att hon aldrig skulle förlåta mig... Jag
> tycker bara att en ev feber borde märkas på nos&tassar också. Lite

Nej, hvis du ikke har prøvet det før og ikke har en til at hjælpe, så må du
hellere lade være. Det er nu meget godt at kunne, kan du ikke få dyrlægen
til at vise dig hvordan, så du kan en anden gang. Det er jo en god rettesnor
for, hvor syg katten er. Nej, man kan ikke bruge varm næse og poter som
rettesnor for, om de har feber. Molly der ligger her foran brændeovnen har
helt varm næse, men Blonde's er kold. Men hvis man kender kattene, kan man
som regel se på dem om de har feber, på grund af deres opførsel og udtryk,
især kan jeg se det på deres øjne. Og man kan også mærke på katten, hvis
feberen er rimelig høj, så virker den slap og varm over det hele.

> [...]
> att katter äter på, och det värsta jag har varit med om är att de har
> kastat upp, om ens det. Den är ganska stark, men vad jag förstått inte

Nej, som Ann skriver er den ikke giftig. Den er ikke en del af de Liljer vi
kender, som er giftige.
Så forgiftning i den retning kan heldigvis nok udelukkes.

> [...]
> förstår att man måste ta ledigt för sjuk katt ibland.
>
> Håll tassarna, är ni snälla. Förbaskade kräk som inte bara kan *säga*

Skal nok krydse fingre, og god bedring med missen.

Fra : Niels Peter

Dato : 18-12-03 21:53

Kristina Weimer wrote:

(Lägger begreppet
> "savle" bakom örat - är det på norsk det heter "sikle"? Eller är det
> något helt annat? Min passiva kunskap i nordiska spåk är betydligt
> större än min aktiva:)

Det må være norsk, vi har slet ikke sådan et ord ...

Niels Peter

Fra : Kristina Weimer

Dato : 22-12-03 15:26

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:<3fe21314$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> Kristina Weimer wrote:
>
> (Lägger begreppet
>
> Det må være norsk, vi har slet ikke sådan et ord ...

Hittade min skandinaviska ordbok, och mycket riktigt:
dregla/drägla:
da: savle
no: sikle

Så kan det gå när man läser både norsk och dansk kattgrupp

Synd att den svenska är så dålig, vet inte om det beror på trollen el
på att svenskar har sämre nätkultur - men den är inte speciellt
trevlig att läsa:-/
Håller mig hellre här

h. nordist-fantasten Kristina

Fra : Kristina Weimer

Dato : 19-12-03 12:01

Hej igen!

Nu har jag äntligen kommit från vetrinären, där jag suttit i två och
en halv timme och nervöst kramat en av Siskos favoritleksaker...

Vetrinären hittade ingenting i munnen eller svalget, inga lösa tänder,
inget fel på tänderna annars heller. De tog massor med blodprov och
röntgenbilder (suck, dit for alla julklappspengarna, men det spelar
ingen roll, bara hon blir frisk!). Inget fel på njurarna (jippiii! har
suttit och tänkt på akut njursvikt eller nåning, alla värden
normala (lite högt socker kanske, men hon sa att det är helt normalt i
stressituationer, och Sisko *hatar* bur och taxi och allt sånt). På
röntgenbilderna verkade hjärtat vara en aningen förstorat, litegrann
nedsatt lungfunktion (men inte så att det påverkar andningen) och
ovanligt rak "pallealinje" (nånting i midjan, hon förklarade nog, men
jag var så nervös:).

Vetrinären tittade noga en gång till och sa att Sisko verkar ha en
liten bränn- eller fryskada på tungan. Hon undrade om det är möjligt
att hon har bitit i någon sladd, typ mobiltelefonladdarens eller
liknande, och fått en liten stöt. Det skulle förklara både symptomen
(även om de var ovanligt häftiga) och den lilla förstoringen av
hjärtat&lungorna. Det är förstås inte omöjligt, hon älskar allt vad
snören&sladdar heter, och leker mycket med sådant. Ska undersöka allt
sådant noga när jag kommer hem. Hon sa att symptomen borde gå över
under veckoslutet i så fall, annars får vi återkomma. Sisko har fått
en antibiotikaspruta, lite cortison och smärtstillande.

Nu ligger hon på Felina och "nyktrar till", jag tänkte att jag skulle
gå ett par timmar på jobb i alla fall, så kan jag sen vara hemma med
henne hela kvällen och vaka över henne. Får se om jag kan åka till
farmor i Sverige som avtalat, åtminstone far jag ingenstans i morgon.
Varför blir djur alltid sjuka på helgerna? :-/ Nåja, är glad att jag
inte hade hunnit åka nånstans ännu i alla fall. Min kattvakt/sambo är
inte lika kattvan som jag, och hade nog blivit helt hysterisk

Tack för stödet- det kändes jätteskönt att kunna häva ur sig och få
respons och uppmuntran, här är det aldrig någon som förundrar sig över
att man oroar sig Det här är en underbar grupp, vet ni det! Trevlig
ton och vänliga människor Nåja, som sagt, jag har snälla kollegor
också, min ena (också kattägda;) kollega har just suttit tre timmar i
låne/infodisken (jag jobbar på bibliotek) så att jag skulle kunna åka
till vetrinären

Jag önskar er en riktigt god jul&ett gott nytt år åt er och era
katter!

Och mitt nyårslöfte är att jag ska sluta lurka och börja delta
aktivare Jag har som sagt inte riktigt hunnit läsa med ens här i
höst, fast jag annars gjort det i ett el ett par år, men jag lovar
bot&bättring (Sålänge ni inte tycker att det stör att jag skriver
på svenska alltså Kan nog pröve med min bedste skandinavisk ogse,
men då blir det nog en salig blandning av svenska, danska och
norska

Stor kram åt er alla från en lättad Kristina -^-^-

Fra : Denise

Dato : 19-12-03 12:56

Hej Kristina
Det lyder jo godt, at der ikke var noget alvorligt galt. Håber tungen heler
pænt.
Vi kan nok klare, at du skriver svensk eller skandinavisk .
Også god jul og godt nytår til dig og Sisko

--
Hilsen Denise
..

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-12-03 14:00

In article <20f577b.0312190300.7de4dc64@posting.google.com>, Kristina
> [...]

> liknande, och fått en liten stöt. Det skulle förklara både symptomen
> (även om de var ovanligt häftiga) och den lilla förstoringen av

Aha... jeg kommer til at huske at jeg overhørte en samtale i Metroen
forleden (jaja, jeg ved det, ikke pænt, men møget var gået i stå og jeg
kedede mig og jeg sad i forvejen og var lidt forelsket i denne lille
hund...
Nå men hvalpens ejer sad og fortalte, at når vovsen savlede, var det
fordi den havde fået en vable i munden. Den havde bidt i
antenneledningen, der jo ellers ikke er så vildt strømførende (tror jeg
nok... :-? ) Men det var altså nok. Den havde osse fået svitset pelsen
i samme siden som den skadede mundvig og fået et sår på øret.. Stakkel

Men det passer da meget godt med dine oplevelser?

Godt det er noget der forhåbentlig går over af sig selv. Hvad med
hjertet osv, vil det også blive normalt igen?

God jul til dig og mitten Jeg bliver heller ikke forstyrret af
svensk - hvis der opstår sprogforbistring må vi jo spørge
Velkommen til..

Fra : Denise

Dato : 20-12-03 10:59

Hej Ann

> [...]
> nok... :-? ) Men det var altså nok. Den havde osse fået svitset pelsen
> i samme siden som den skadede mundvig og fået et sår på øret.. Stakkel

Jamen, selvfølgelig, vabler på tungen kan man da sagtens forestille sig vil
få dyrene til at savne. Vores tidligere Fennikel fik sår på tungen i
forbindelse med hans sygdom, det eneste jeg kan huske er, at han spyttede
maden ud. Når han fik sin livret rejer var han helt vild, men lige så snart
de kom i munden, røg de ud igen. Jeg kan bare ikke huske om han også
savlede.
Men hold op hvor bliver vi altså kloge af at følge gruppen herinde

--
Hilsen Denise

Fra : Kristina Weimer

Dato : 22-12-03 15:34

Ann Rudbeck <webmaster@fjernsiamis.com> wrote in message news:<191220031400174787%webmaster@fjernsiamis.com>...
---
> [...]
> nok... :-? ) Men det var altså nok. Den havde osse fået svitset pelsen
> i samme siden som den skadede mundvig og fået et sår på øret.. Stakkel

Stackars liten hund

> Men det passer da meget godt med dine oplevelser?

Jo, förutom att hon inte hade några andra brännmärken eller något.

> Godt det er noget der forhåbentlig går over af sig selv. Hvad med
> hjertet osv, vil det også blive normalt igen?

Jag antar det, måste fråga nästa gång jag pratar med dem. Men som jag
förstod det skulle cortisonet hjälpa till med det. Sisko är helt som
vanligt nu, verkar må hur bra som helst. Utom att hon gömde sig under
sängen resten av dagen och surade när jag försökte klappa henne Hon
kom fram sen mitt i natten och buffade på mig och spann som vanligt-
så jag blev så rörd att jag fick tårar i ögonen Förlåten för den
här gången! (Fast hon gömde sig där idag igen när jag packade inför
min resa till farmor - här skulle det inte bli någon bur igen

> God jul til dig og mitten Jeg bliver heller ikke forstyrret af
> svensk - hvis der opstår sprogforbistring må vi jo spørge
> Velkommen til..

Tack!

Och än en gång en God Jul - jag stack mig bara in på jobbet för att
kolla mailen innan jag reser, men måste ju skumma lite news också

Fra : Kate

Dato : 20-12-03 13:18

kweimer@mappi.helsinki.fi (Kristina Weimer) wrote in

> (Sålänge ni inte tycker att det stör att jag skriver
> på svenska alltså

Det ville ikke genere mig om du skrev svensk bare jeg må spørge hvis
jeg ikke forstår det

Jeg er glad for at Sisco ikke var alvorligt syg, for det lød da ikke
godt.
Har heldigvis også kolleger som er forstående overfor sygdom hos
misserne, når man så ikke misbruger det bliver det vel heller ikke
noget problem

Fortsat god bedring med Sisco og god jul.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kristina Weimer

Dato : 22-12-03 15:38

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message news:<3fe43e0b$0$30073$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> kweimer@mappi.helsinki.fi (Kristina Weimer) wrote in

> Det ville ikke genere mig om du skrev svensk bare jeg må spørge hvis
> jeg ikke forstår det

Gör det! Jag tycker att jag förstår riktigt bra nuförtiden, men det är
värre att skriva... Har ändå Nordisk litteratur som huvudämne

> Jeg er glad for at Sisco ikke var alvorligt syg, for det lød da ikke
> godt.

Man blir ju så orolig... Tack för alla vänliga ord! Jag är så tacksam
att det inte var något farligt. Och de var så söta på Felina också- de
verkade minst lika glada som jag när jag tittade förbi och sa at hon
är frisk igen Trevligt med kattmänniskor!

Tack&god jul på dig&katterna &så!

h. Kristina