Andet multimedie
bentjuul 3670
Indesign 2 - problemer ved export til pdf
Fra : Miss007

Dato : 18-12-03 14:02

Hejsa

Jeg sidder og opdaterer og re-designer et katalog. Og i hele kataloget
bruger jeg fonten Arial, og har hidtil brugt den uden problemer. Men nu er
jeg stødt ind i et finurligt problem. Når jeg eksporterer til PDF, så mister
filen nogle bogstaver. Dette sker ikke, hvis jeg eks. vis bruger Times New
Roman eller Verdana. Men jeg vil ikke tage den nemme løsning og bruge
Times/Verdana. Arial er brugt i 100 vis af projekter, så derfor vil jeg ikke
bare lige skifte.

Jeg vedhæfter et par billeder i Binær gruppe under emnet: "Indesign 2 og
Arial"

Hvad er det lige der konfligter der???

På forhånd tak for hjælpen.

Glædelig juuuuul!

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-12-03 14:18

Miss007 skrev:

> Når jeg eksporterer til PDF, så mister filen nogle bogstaver.

Har du prøvet at printe til Distiller eller Adobe PDF i stedet?
Har du prøvet at printe til en PS-fil som så efterfølgende køres
igennem Distiller? InDesign har sin egen PostScript-printer i
print-menuen.

(Distiller eller Adobe PDF afhængig af hvilken version af Acrobat
du sidder med).

Madsen.

Fra : Miss007

Dato : 18-12-03 14:24

> [...]
> print-menuen.
>
> (Distiller eller Adobe PDF afhængig af hvilken version af Acrobat

Jeg sidder med version 4 + 5 af acrobat.
Og jeg har en speciel font som logo, hvilket gør, at jeg er nødt til at
eksportere til PDF for at printe ud.

Men hvad er det så du siger jeg skal prøve?
Printe til Distiller? Hvordan?
Adobe PDF? Hvordan?

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Miss007

Dato : 18-12-03 14:42

> [...]
> eksportere til PDF for at printe ud.
>
> Men hvad er det så du siger jeg skal prøve?

Hvis det er som jeg tror det er, så Adobe PDF = CTRL+E -> Adobe PDF, hvilken
er den jeg hele tiden har brugt, og der vises bogstaverne ikke.

Udskriv -> Under printer: Acrobat Distiller -> Udskriv -> Skrive filnavnet.
Denne udfører jobbet korrekt. Men hvorfor gør den det bedre end Adobe PDF??
Jeg forstår det ikke.

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Thomas²°°³

Dato : 19-12-03 12:41

"Miss007" <misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
filnavnet.
> Denne udfører jobbet korrekt. Men hvorfor gør den det bedre end Adobe

InDesign er ikke ret god til at lave pdf, Destiller er langt bedre. Har også
undret mig, men har lært at leve med at "sådan er det bare"... Ved ikke om
den nye CS er blevet bedre til pdf.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-12-03 14:48

Miss007 skrev:

> Og jeg har en speciel font som logo, hvilket gør, at jeg er nødt
> til at eksportere til PDF for at printe ud.

Ok, men det logo kan du også sagtens få med på andre måder end at
bruge Export-funktionen. Export-funktionen er efter min mening
ikke den bedste måde at lave en PDF fra InDesign på. Den er blevet
forbedret i InDesign CS, men jeg foretrækker stadig at printe til
Distiller, eller til en PostScript-fil i stedet, da det som regel
giver færre ubehagelige overraskelser.

> Men hvad er det så du siger jeg skal prøve?
> Printe til Distiller? Hvordan?
> Adobe PDF? Hvordan?

Når det er Acrobat 4 eller 5 der er tale om, så har du ikke Adobe
PDF-muligheden, men du har Distiller og du har PostScript-muligheden.
(Adobe PDF er navnet på PDF-printeren i Acrobat 6).

Prøv at gå ind i File > Print i InDesign. Under General-fanebladet
i feltet Printer, har du mulighed for at vælge en printer. På den
liste vælger du Distiller og klikker evt. på Setup, hvilket gerne
skulle bringe dig ind i Distillers indstillinger så du har mulighed
for at vælge den ønskede kvalitet. Når det er gjort så printer du
direkte til Distiller fra InDesign og ud skulle der gerne komme en
PDF-fil.

Du kan også vælge PostScript® File som printer. Det vil give dig
en PostScript-fil (PS-fil) som så efterfølgende kan køres igennem
Distiller for at lave PDF'en.

Madsen.

Fra : Miss007

Dato : 18-12-03 15:09

> Når det er Acrobat 4 eller 5 der er tale om, så har du ikke Adobe
> PDF-muligheden, men du har Distiller og du har PostScript-muligheden.
> (Adobe PDF er navnet på PDF-printeren i Acrobat 6).

Den hedder nu Adobe PDF den jeg kan vælge (den eneste) når jeg vælger at
eksportere

> [...]
> for at vælge den ønskede kvalitet. Når det er gjort så printer du
> direkte til Distiller fra InDesign og ud skulle der gerne komme en

Næææh, der lærte jeg noget nyt. Det skal du have mange tak for.

> Du kan også vælge PostScript® File som printer. Det vil give dig
> en PostScript-fil (PS-fil) som så efterfølgende kan køres igennem
> Distiller for at lave PDF'en.

Tja, det er vel bare dobbelt arbejde?
Spil d af tid, hvis dette ikke behøves.

--------------

Men mange tak for hjælpen.
Så skal der bare arbejdes mere på det, da resultatet på billeder og
streg-illustrationer ikke er helt OK. Det er utydeligt. Det må kunne rettes
til et sted.

Glædelig jul!

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-12-03 15:29

Miss007 skrev:

> Den hedder nu Adobe PDF den jeg kan vælge (den eneste) når jeg
> vælger at eksportere

Ja når du eksporterer. Jeg mente en printer ved navn Adobe PDF. :)
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/adobe_pdf.png>.

> Tja, det er vel bare dobbelt arbejde?
> Spil d af tid, hvis dette ikke behøves.

Det burde give det samme resultat hvad enten du vælger at printe
til Distiller, eller om du printer til PostScript og derefter kører
PS-filen igennem Distiller, hvis da ellers du sørger for at Distiller
kører med de samme indstillinger i begge tilfælde selvfølgelig.

> Men mange tak for hjælpen.

Velbekomme.

> Så skal der bare arbejdes mere på det, da resultatet på billeder
> og streg-illustrationer ikke er helt OK. Det er utydeligt. Det må
> kunne rettes til et sted.

Utydelige billeder skyldes muligvis en for høj komprimering i
Distiller.
Hvis stregtegningerne er lavet i vektorgrafik, så burde de også
være i vektorgrafik i PDF-filen i Acrobat. Vær opmærksom på at
Acrobat 4 og 5 som standard viser vektorgrafik som noget der er
hugget ud med en økse på skærmen. På print er det dog ok. Du kan
i præferencerne i Acrobat bede om at vektorgrafik skal udjævnes
så den ser pænere ud på skærmen (Smooth Line Art, hedder det).

> Glædelig jul!

I lige måde.

Madsen.