Langsomt grafikkort
Fra : Martin

Dato : 17-12-03 19:58

Hejsa,

Jeg har lige udskiftet mit gamle Geforce 2 MX 400 kort med et Sapphire
Radeon 9600 Pro. Nu forventede jeg så at spillene nærmest fløj afsted,
men det synes jeg egentlig ikke at de gør. Jo, det går hurtigere, men
det hakker faktisk en smule når jeg f.eks. kører Generals i 1024x768
og high settings.

Jeg har også testet den i 3dmark tre gange og fik omkring 3025 alle
gange. Den er ligeledes testet i Passmark og der får jeg 830 i 3D
graphics mark.

Mit system er:

Processor(s)
Model : AMD Athlon(tm) XP 1800+
Speed : 1.54GHz
Model Number : 1800 (estimated)
Performance Rating : PR2250 (estimated)
L2 On-board Cache : 256kB ECC synchronous write-back

Mainboard and BIOS
Bus(es) : ISA AGP PCI USB SMBus/i2c
MP Support : No
System BIOS : Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG
Mainboard : 8363/A-686A
System Chipset : VIA Technologies Inc VT8363/5 KT133/KM133 System
Controller
Front Side Bus Speed : 2x 134MHz (268MHz data rate)
Installed Memory : 512MB SDRAM
Memory Bus Speed : 1x 134MHz (134MHz data rate)

Jeg kører WinXP og det er opdateret med de nyeste drivere fra Ati.

Er det bare mig der er for krævende eller kører systemet ikke
optimalt? i Så fald - hvad kan jeg gøre?

mvh

Martin

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-12-03 20:24

"Martin" <bentlemming@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det bare mig der er for krævende eller kører systemet ikke
> optimalt? i Så fald - hvad kan jeg gøre?

Nu er Generals også et "tungt" spil, så du skal ikke være ked af at ikke
kunne køre med det hele på max, det kan jeg heller ikke med min maskine som
ligner din ret meget. Men nu kender jeg ikke dine indstillings muligheder på
dit grafikkort, men med OpenGL og Direct3D, der kan du hente meget, hvis du
da kan indstille de områder.

Kim Larsen

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 17-12-03 22:55

"Martin" <bentlemming@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa,

Hej!

> Er det bare mig der er for krævende eller kører systemet ikke
> optimalt? i Så fald - hvad kan jeg gøre?

Det virker på mig som om flaskehalsen i dit system er din CPU. Nu ved jeg
ikke hvor cpu afhængigt C&C Generals er, men mon ikke det savner lidt
"juice". Et andet sted er dine ram. Måske du ville få bedre performance med
DDR istedet for de lidt outdatede SD-ram.

Men overall skulle et Radeon 9600 Pro altså være en mærkbar forbedring fra
et Geforce 2 MX400 kort.

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-12-03 23:35

bentlemming@hotmail.com (Martin) crashed Echelon writing

> Jeg kører WinXP og det er opdateret med de nyeste drivere fra Ati.

Har du haft reinstalleret og så glemt at installere chipset drivere (mest
af alt AGP driveren)??

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin

Dato : 18-12-03 07:42

Nej, jeg har installeret 4x1 driveren fra via så det burde heller ikke
være problemet.

Fra : Kim Hansen

Dato : 19-12-03 07:06

On 17 Dec 2003 22:42:04 -0800, bentlemming@hotmail.com (Martin) wrote:

>Nej, jeg har installeret 4x1 driveren fra via så det burde heller ikke
>være problemet.

Og du har ryddet helt op efter Nvidia?

M.V.H

Kim Hansen

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : jk

Dato : 18-12-03 10:21

> [...]
>
> Jeg har også testet den i 3dmark tre gange og fik omkring 3025 alle
> gange. Den er ligeledes testet i Passmark og der får jeg 830 i 3D

Jeg har et tilsvarende system som dit:

Asus A7V266 m. 256Mb 266mhz ram.
AMD Athlon 1.4 Ghz
(samme grafikkort som dig)
WinXP, nyeste Via 4in1, Catalyst 3.9

Jeg får iøvrigt noget tilsvarende i 3Dmark2003 som dig.

Jeg havde førhen et GeForce2 GTS 32Mb, og jeg kan mærke STOR forskel - bl.a.
kører tingene ikke længere i slowmotion (C&C Generals), nu er det rent
faktisk "spilbart" , jeg havde faktisk droppet det spil, for min
tålmodig rakte ganske enkelt - og så var det iøvrigt ikke specielt sjovt at
spille det i laveste opløsning med alt slået fra !! - da så et spil som
Silent Hill 3 ikke ville køre med mit "goe" gamle GF2 var det nok =nyt
grafikkort!, som så altså blev et Sapphire Radeon 9600 pro, som jeg er
rigtig godt tilfreds med, kr. 1.250,- så det var jo ikke ligefrem den store
formue.

Derfor MÅ der simpelthen være en eller anden flaskehals i dit system,
specielt set i lyset af, at du kommer fra et grafikkort, som var væsentlig
langsommere end mit gamle kort.

/JK

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 18-12-03 22:59

"Martin" <bentlemming@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Model Number : 1800 (estimated)
> Performance Rating : PR2250 (estimated)
> L2 On-board Cache : 256kB ECC synchronous write-back

(...)

C & C Generals er ret cpu afhængigt, så umiddelbart vil jeg mene, at din
processor er flaskehalsen.
---
Mvh
Anders

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-12-03 01:25

"Anders Albrechtsen" <noone@getlost.com> crashed Echelon writing

> C & C Generals er ret cpu afhængigt, så umiddelbart vil jeg mene, at din
> processor er flaskehalsen.

Så krævende er det altså heller ikke.

Jeg har kørt det flydende på en Duron 750 med Radeon 9500Pro.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Larsen

Dato : 19-12-03 11:41

> [...]
>
> Så krævende er det altså heller ikke.
>
> Jeg har kørt det flydende på en Duron 750 med Radeon 9500Pro.

Har du været inde i "options" i spillet og sætte det hele til max ? For det
er noget der trækket tænder ud.

Kim Larsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-12-03 20:12

"Kim Larsen" <mythos_Target@tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Har du været inde i "options" i spillet og sætte det hele til max ?
> For det er noget der trækket tænder ud.

Yearp, alt grafikkvali til max (kan ikke huske det specifikke da det er ½
år siden jeg spillede det sidst) og på en opløsning af 1024x768, det
spillede fint.

--
Bjarke Andersen