Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan reduceres en pdf-fil i størrelse?
Fra : Nils F.

Dato : 17-12-03 20:04

Jeg har modtaget en PDF-fil, der skal kunne downloades fra Internet. Den
fylder 1,8 MB og vil nok skræmme en del væk.

Kan en PDF-fil efterfølgende "komprimeres" ved at køre den igennem distiller
igen? Når jeg forsøger, er den samme størrelse bagefter, så noget må jeg
gøre forkert.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-12-03 20:42

On Wed, 17 Dec 2003 20:04:02 +0100, "Nils F." <udsendt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>igen? Når jeg forsøger, er den samme størrelse bagefter, så noget må jeg

Det er ikke sikkert den kan konverteres direkte fra PDF til PDF, men så arkiver
den som .PS først, og konverter den med nogle skrappe jopoptions.
Hvis den bliver for stor med indstillinger til skærm (screen) så stil på
joboptions.

Kurt Brixen

Fra : Nils F.

Dato : 17-12-03 21:28

Tak for det hurtige svar, Kurt. Jeg vil prøve dit forslag.

Fra : Nils F.

Dato : 17-12-03 21:58

Dit forslag løste desværre ikke problemet - nok fordi PDF-filen er lavet med
PDF Creator (ikke Adobes), og Acrobat ikke vil kendes ved .ps-udgaven, der
kommer ud af den.

Der er nok kun én løsning: at installere MS Publisher og bede om at få den
oprindelige Publisherfil. Suk...

Men tak for svaret.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 17-12-03 23:03

Hej Nils

En god regel er at prøve Gem Som

Det plejer at reducere strørrelsen på filen

Mvh
Anders

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-12-03 22:20

Nils F. skrev:

> Kan en PDF-fil efterfølgende "komprimeres" ved at køre den igennem
> distiller igen? Når jeg forsøger, er den samme størrelse bagefter,
> så noget må jeg gøre forkert.

Acrobat 6 har en funktion som hedder 'Reduce File Size'. Den kan ofte
få filstørrelsen betragteligt ned. Det bliver sjældent kønt, men det
kan man nok heller ikke forvente. Der er også en funktion i Acrobat 6
som hedder PDF Optimizer. Den kan også bruges til at få filstørrelsen
på en PDF ned med. Den er mere kontrollerbar end 'Reduce File Size'.

Madsen.

Fra : Nils F.

Dato : 18-12-03 06:32

Tak til både Anders og Thomas

Save-As giver et nyt dokument på præcis samme størrelse, og Acrobat 5 har
desværre ingen 'Reduce File Size' eller PDF Optimizer. Fast Web View var
allerede aktiveret uden effekt.

Fra : KNL DtP

Dato : 18-12-03 14:18

> Save-As giver et nyt dokument på præcis samme størrelse, og Acrobat 5 har
> desværre ingen 'Reduce File Size' eller PDF Optimizer. Fast Web View var
> allerede aktiveret uden effekt.

Kan du ikke printe PDF-dokumentet til en PS-fil, og køre denne igennem
Destiller. Denne sætter du op til at komprimere med JPEG i f.eks.
mellem-kvalitet og downsampler alle billeder til f.eks. 100 PPI. Det burde da
nedbringe dokumentstørrelsen.

Bemærk at kvaliteten går fløjten, hvis opløsningen bliver for lille og
JPEG-kompressionen for hård - men hvis det bare er til læsning på en hjemmeside,
så går det nok.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk