Problemer med at enes
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 19:16

Hejsa

Jeg har en svigerinde som har en West highland whiter terrier han hund. Vi
fik så selv en og de to blev perlevenner. MEN så anskaffede vi os så endnu
en westie (også en han) Så var det at det gik galt. Nu kunne de to største
hanner pludselig ikke sammen mere. De snerrede af hinanden og røg ofte i
totterne på hinanden. Hver gang vi efterfølgende har forsøgt at være i samme
rum med dem alle tre, ender det på samme måde.
Vores teori er, at vores største han havde "ejerfornemmelse/beskyttertrang"
over den lille da han kom til og at de nu ikke kan tåle syntet af hinanden
fordi de er vant til, at vi holder dem langt fra hinanden - og de kan jo
sikkert også mærke på os at vi bliver nervøse når de er sammen.

Er der nogen der har en forklaring på dette og nogen som kender en løsning
på problemet? Det er jo lidt trist at de ikke kan enes da vi jo som regel
altid har dem med os når vi samles i familien, men nu er det jo enten os
eller svigerinden som skal lade hundene/hunden blive hjemme.

Fra : Holm

Dato : 17-12-03 20:17

<BogH> skrev i en meddelelse
> [...]
> altid har dem med os når vi samles i familien, men nu er det jo enten os
> eller svigerinden som skal lade hundene/hunden blive hjemme.

Hej...
Undskyld at jeg svarer uden at klippe i indlægget, men det hele er relevant.
Tre hunde er tit en kompliceret affære , ligesom tre venner kan være det for
os ;0))...trekantsdrama !!! :0))

Hvor er I henne med hundene når det går galt ?
Er det på den ene eller den andens "territorie" ?
Hvordan er de på "neutral" grund ??

Prøv hundene af på et meget stort område , som er nyt for dem alle tre .
Jeg har et lignenede problem men det er ok hvis vi alle er på fremmed
territorie , det går altid galt hvis vi er i den ene eller den andens hjem.

Om det er en form for beskytter trang kan jeg ikke helt svare på , nærmere
beskyttelse af territorie.
Desuden må vi mennesker aldrig glemme at nogle hunde enes altid andre kan
ikke fordrage hinanden, igen som vi mennesker.....!

Prøv at se om de vil enes bedre på neutral grund .

Kig evt. her også

http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm

Med venlig hilsen Holm

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 20:49

> Hvor er I henne med hundene når det går galt ?
> Er det på den ene eller den andens "territorie" ?
> Hvordan er de på "neutral" grund ??

Det er sådan set ligemeget om vi er hjemme hos os, hos svigerinden eller hos
svigerforældrene, resultatet er det samme, serren, gøen og "faren i flæsket"
på hinanden.

> [...]
> Jeg har et lignenede problem men det er ok hvis vi alle er på fremmed
> territorie , det går altid galt hvis vi er i den ene eller den andens

Vi skal på lørdag på stranden med alle 3 hunde for at se om det går bedre,
skal se om vi kan få dem til at enes inden juleaften hvor de helst skulle
kunne være i samme stue :o/
Men kan det måske hjælpe hvis de får lov at finde ud af det selv,
selvfølgelig ikke bide hinanden osv, uden vores indblanding? Har en
svigermor som beskytter dem som var det hendes børnebørn, så snart de viser
det mindste tegn på aggresivitet løber hun hen og råber 'SÅ!' og tager den
ene part med sig væk. Har prøvet at gå en lille tur med dem sammen i snor og
efter kort tid slappede de af i hinandens sleskab og snuste bare til
hinanden. Men så kom der en fremmed hund og der gik igen panik i det hele
igen, da svigermor fik en prop *GG*

> [...]
> ikke fordrage hinanden, igen som vi mennesker.....!
>
> Prøv at se om de vil enes bedre på neutral grund .

Ja det prøver vi så på stranden på lørdag - uden svigermor, hun har fået
besked på at blive hjemme

> Kig evt. her også
>
> http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm
>

> Med venlig hilsen Holm

Tak for det *S*

Fra : SheltieRunner

Dato : 17-12-03 21:59

Hej du..

Det du oplever med dine hunde nu, er meget typisk..
Årsagen til at hundene kunne enes før, er at de begge var ene-hunde, og
sådan set ikke havde nogen flok.

Nu hvor I så har 2 hunde, har i dermed skabt en flok, som givetvis har en
vis rangorden.
Den eneste måde at komme ud af dette "skænderi" på er at lade hundene tage
deres kamp, så den sidste hund,
falder ind på sin plads (Rang). Før dette er sket, vil den sidste hund være
en "trussel" for flokken.

MEN..!!! Overvåg meget denne slåskamp (For det bliver det) og tilse at de
ikke direkte prøver at slagte den sidste.

Vi er selv ejer af 4 Shetland Sheepdog's, og har desværre måtte nødsage os
til at udstationere den ene tæve,
da hun ikke ville lade sig indordne i rangen, og indse at hun ikke bestemt
mere.
(Hvis vi ikke havde grebet ind ville resten af flokken have slagtet vores
tæve, for at bringe ro i flokken)

Alle hunde-racer bliver anderledes når man bringer dem i flok, og det er
meget vigtigt at fastslå i flokken, at selvom
flokken har en leder-hund, så er Du (altså mennesket) stadig den øverste
leder.)

Håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at kontakte
mig direkte på mail.

// P. Lauridsen