Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon D60 VS D10
Fra : Henrik

Dato : 17-12-03 18:01

Hej gruppen,

Jeg prøvet at finde ud af hvad den store forskel er mellem de 2 modeller.

Nogen siger at autofokusen er hurtigere på D10 og andre siger at den ikke
er?

Køre D60 Adobe RGB 1998 eller er sRGB godt nok.

Forskellen i pris på et brugt D60 kontra et nyt D10 købt i DK er
selvfølgelig også en faktor. f.eks nyt D10 til 12.000 kr. Kontra et brugt
D60 til 8.000 - 9.000 kr. Hvor evt. en optik er med i prisen. etc.

Eller er D60 bare et hus man skal glemme og tænke på et D10?

Håber at jeg kan få lidt hjælp fra jer.

Mvh.

Henrik

Fra : Leif Jensen

Dato : 17-12-03 18:13

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forskellen i pris på et brugt D60 kontra et nyt D10 købt i DK er
> selvfølgelig også en faktor. f.eks nyt D10 til 12.000 kr. Kontra et brugt

Det er et vanskeligt spørgsmål, men vil forsøge at give dig et svar:

10D koster ca 12.000,- for et nyt og for et brugt ca. 10.000,-
En D60 må derfor højst koste 6-7.000,- brugt.

Umuligt at svare på når vi ikke kender optikken???
Koncentrer dig om kameraet først, se derefter hvad optikken er værd.

--
Leif Jensen

Fra : Deaster

Dato : 17-12-03 19:06

> [...]
>
> Nogen siger at autofokusen er hurtigere på D10 og andre siger at den ikke

Det er den, 10D'erens autofokus er noget hurtigere i dagslys, men ved svag
belysning er den meget hurtigere, faktisk er D60'erens AF ubrugelig i svag
belysning. D60 har stort set den samme AF som D30, hvilket var dens store
ulempe. Prøv f.eks. at se forskellen på dpreview.com under anmeldelsen af
10D.

> [...]
> selvfølgelig også en faktor. f.eks nyt D10 til 12.000 kr. Kontra et brugt
> D60 til 8.000 - 9.000 kr. Hvor evt. en optik er med i prisen. etc.

10D kan du få for godt 10K i Tyskland. Jeg ville ikke give mere end 6-7K for
en D60.

> Eller er D60 bare et hus man skal glemme og tænke på et D10?

Jeg ville helt sikkert gå efter en 10D.

Deaster

Fra : Mic Holm

Dato : 17-12-03 20:08

Køb et 10D.

Der er mindre støj på billederne, den går op til ISO 3200, dens autofocus
virker i (næsten) mørke, og det er hurtigere.

D60 kan ikke auto-focusere i tusmørke, eller bare indendørs i
hyggebelysning. Det kan 10D.

--M

Fra : Henrik

Dato : 17-12-03 21:00

On 17/12/03 20:08, in article brq9j9$1uoe$1@news.cybercity.dk, "Mic Holm"
<-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote:

> [...]
> virker i (næsten) mørke, og det er hurtigere.
>
> D60 kan ikke auto-focusere i tusmørke, eller bare indendørs i

Hej i gruppen igen,

Tak for jeres svar, jeg kan godt mærke at i er til D10 hmmmmm.

Det er pga. af pengepungen jeg ville vælge en brugt D60, som sikkert ville
koste ca.7000,- og da jeg tidligere kommer fra et Olympus E10 som jeg senere
solgte fordi jeg ikke var tilfreds med billede kvaliteten, håbet jeg på at
en D60 var ok. Jeg købte så Olympus 5050 ZOOM i stedet, som jeg har været
glad for. Men mit ønske er at få et ægte spejlrefleks og bruge mine optiker.

Jeg så godt at, Deaster skrev at man kunne få en D10 til 10k i Tyskland, men
det med evt. et garanti problem holder mig væk.

Men hvis jeg skal betale 7000 for en brugt D60 så er der alligevel et stykke
vej op til 12000 kr. og om det er det værd ved jeg bare ikke?

? Er autofokusen på D60 lige så dårlig som Olympus E10.

Henrik

Fra : Per Bau \(udskift i~

Dato : 17-12-03 21:10

> [...]
stykke
> vej op til 12000 kr. og om det er det værd ved jeg bare ikke?

Men du får da slet ingen garanti på en brugt D60?

/Per

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 17-12-03 21:14

On Wed, 17 Dec 2003 21:00:25 +0100, Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote:
>Jeg så godt at, Deaster skrev at man kunne få en D10 til 10k i Tyskland, men
>det med evt. et garanti problem holder mig væk.

Jeg er selv ved at købe D-SLR i Tyskland og forventer ingen problemer
- du skal blot sørge for at få forhandlerens stempel på
garantibeviset.

>Men hvis jeg skal betale 7000 for en brugt D60 så er der alligevel et stykke
>vej op til 12000 kr. og om det er det værd ved jeg bare ikke?

Om det er det værd for dig kan kun du svare på. Det er naturligvis
svært når du ikke ejer hverken det ene eller andet :-/
Desuden er det måske også noget af en risiko at tage, at købe brugt
D-SLR hvis du aldrig har ejet et før og ved hvad du skal kigge efter ?

Dog lyder det som om du også mest hælder til 10D, men ikke rigtig ved
om du vil ofre de "sidste" penge.

Det er helt sikkert dyrt, men hvorfor ikke få noget du bliver RIGTIG
glad for i lang tid, istedet for at få noget du vil fortryde ?

Hvis du vælger det sidste risikerer du at skulle anskaffe dig et nyt
digicam om alt for kort tid - hvilket helt sikkert betyder at du taber
penge.

Kort sagt - køb 10D.

Pyh, det var svært at skrive når man er Nikon-mand

/Niels

Fra : Henrik

Dato : 17-12-03 21:39

On 17/12/03 21:13, in article ord1uv4adfr11s7vunai9atum3ifhjtt1t@4ax.com,
"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> wrote:

> [...]
> penge.
>
> Kort sagt - køb 10D.
>
> Pyh, det var svært at skrive når man er Nikon-mand

Hej Niels,

Du er meget god til at ramme rigtig, hvis jeg havde solgt min Olympus C5050
ZOOM som er 7 mdr. gammel så var pengene der.

Det ser ud til at jeg må vente hmmmm, havde ellers håbet på at jeg kunne nå
at prøve min 24-70 som bare ligger og venter på mig.

Er der nogen der interesseret i et 5050 ZOOM? 7 md gl. Købt i DK. Ved godt
at det ikke er den rigtige gruppe sorry.

Henrik

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 17-12-03 23:06

On Wed, 17 Dec 2003 21:39:20 +0100, Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote:

>Er der nogen der interesseret i et 5050 ZOOM? 7 md gl. Købt i DK. Ved godt
>at det ikke er den rigtige gruppe sorry.

En mulighed kunne være at finde en forhandler i DK som vil tage dit
Olympus i bytte hvis du køber en 10D af selvsamme forhandler.

Det er helt sikkert en hurtigere løsning (hvis du vil have dit 10D her
og nu), men du får nok ikke så meget for dit Olympus som hvis du
sælger det privat. Desuden sparer du ikke det beløb der er muligt ved
at købe i Tyskland.

Du kan sætte det til salg på :
dk.marked.privat.foto
www.dba.dk
www.fotokritik.dk

Der er sikkert flere muligheder, men ovennævnte er dem jeg selv
jævnligt lurer på for at finde gode tilbud

En idé kunne også være at du går til en forhandler som har 10D hjemme
og prøver det - for lige at se om det nu også er det du vil bruge
10.000 på...

/Niels

Fra : Henrik

Dato : 17-12-03 23:21

On 17/12/03 23:06, in article t0k1uvk2i8orpien95t57rep9ebnbdejm4@4ax.com,

> [...]
>
> En idé kunne også være at du går til en forhandler som har 10D hjemme
> og prøver det - for lige at se om det nu også er det du vil bruge

Hej Niels,

Lyder som en god idé at sætte det til salg de ovennævnte steder, har sat det
i den blå avis, men hvad er så den rigtige pris? Det er 7/ 8 md gl. og helt
standard med org. emb. Kvittering. Man kan ikke se at det har været brugt.

Er det alment at man kan låne et kamera med for at teste det?

Henrik

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 17-12-03 23:35

On Wed, 17 Dec 2003 23:20:55 +0100, Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote:

> [...]
>standard med org. emb. Kvittering. Man kan ikke se at det har været brugt.

Hmm, generelt tror jeg at brugt udstyr sælges til ca. ½ pris af
nyprisen. Det afhænger naturligvis af alder og stand.
Set i lyset af at Olympus 5050 kan købes fra nyt i Tyskland for ca.
4200,- vil jeg (uden at kende ret meget til priserne på
kompakt-digitale kameraer) mene at du burde kunne få et sted mellem
3000-3500 for det.
Jeg har forresten lagt mærke til et par tråde her i gruppen hvor
ihvertfald én er ude efter et Olympus 5050. Se under tråden "Køb af
kamera over nettet i Tyskland).

Det er da en mulighed at du kan få det afsat den vej ?

>Er det alment at man kan låne et kamera med for at teste det?

Alment og alment - jeg tror du skal have fat i én af de mere "seriøse"
forhandlere, men det kommer nok af sig selv, for det er ikke alle som
har 10D på lager.
Jeg har ingen personlig erfaring, men mon ikke man kan arrangere noget
enten mod betaling (mere eller mindre decideret udlejning), eller
depositum ?
Hvis du vil købe i DK og siger det til forhandleren er de sikkert mere
medgørlige

Prøv at ringe til C/AV (Foto/C er en af deres afdelinger), Goecker el.
lign. og hør om ikke de er villige til en løsning.

Alternativt kan det være du er så heldig så der er én her i gruppen
som vil lade dig "se med fingrene", eller måske er der en fotoklub i
nærheden af din bopæl som kan hjælpe.

/Niels

Fra : Henrik

Dato : 20-12-03 11:22

> [...]

> penge.
>
> Kort sagt - køb 10D.
>
> Pyh, det var svært at skrive når man er Nikon-mand

Hej i gruppen,

Tak for de mange indlæg.

Jeg har nu set på et par forskellige D60ér, den ene D60 havde batterigreb og
den var til en fornuftig pris, men den havde pixel fejl både på CMOS men
også i LCD displayet, selv om det faktisk var helt nyt hmmmm. Den anden
skulle være helt ok og som som nyt, men efter at havde prøvet en D10 så var
jeg ikke i tvivl mere, ikke andet end jeg skulle op med flere penge, men jeg
er sikker på at de er godt givet ud.

Jeg har nu købt en D10 til en god pris i en anerkendt fotoforretning, altså
et DK kamera! og jeg sidder og leger i denne stund, det er altså et lækkert
kamera.

Med hensyn til autofokus, så er der forskel, faktisk en ret så stor forskel,
men at en D60 ikke kan stille skarp i tus mørke er ikke rigtigt, den er bare
ikke så hurtig, det klart når man har prøvet en D10 så ville det være svært
at leve med D60erns autofokus.

Det næste er nok en anden blitz, da min 24 70 dækker for blitzen i 24-30 mm
området, den tid den glæde.

Tak endnu engang for jeres indlæg.

Henrik

Fra : Jan F.

Dato : 20-12-03 11:35

> [...]
altså
> et DK kamera! og jeg sidder og leger i denne stund, det er altså et

God beslutning og den kommer du ikke til at fortryde, når man køber nyt
slipper man ofte for en masse problemer.......

Jan F.

Fra : Deaster

Dato : 20-12-03 13:13

> [...]
altså
> et DK kamera! og jeg sidder og leger i denne stund, det er altså et

Tillykke med købet, det skal du nok blive glad for. Hvor købte du det så
henne?

Deaster

Fra : Deaster

Dato : 18-12-03 08:47

Henrik wrote:
> [...]
>
> Jeg så godt at, Deaster skrev at man kunne få en D10 til 10k i
> Tyskland, men det med evt. et garanti problem holder mig væk.

Der er svjv. Eurpæisk garanti på, så du skal bare sende det ind til Canon
Danmark. Der er jo slet ingen garanti/reklamationsret i praksis på et brugt
D60.

> Men hvis jeg skal betale 7000 for en brugt D60 så er der alligevel et
> stykke vej op til 12000 kr. og om det er det værd ved jeg bare ikke?

Jep, men ikke så meget når det kun koster lige over 10K.

> ? Er autofokusen på D60 lige så dårlig som Olympus E10.

Don't know, men den er godt nok ringe i svag belysning, hvilket også var
grunden til af jeg udskiftede min 30D med et 10D.

> Henrik

Deaster
Nåja,
og god jul.

Fra : Mic Holm

Dato : 17-12-03 21:20

En måske bedre løsning er at købe et brugt D30 for 3500-4000, og så have
penge til objektiver. Så kan du altid købe et bedre hus senere. Forskellen
på D30 og D60 er kun opløsning, og D30s opløsning er ikke så ringe endda.

De resterendene 4000 kan du få 2-3 objektiver for, og så er du ganske godt
kørendene.

--Michael

Fra : Deaster

Dato : 18-12-03 08:47

Mic Holm wrote:
> [...]
> have penge til objektiver. Så kan du altid købe et bedre hus senere.
> Forskellen på D30 og D60 er kun opløsning, og D30s opløsning er ikke

Helt enig, og så er der vist lys i lcd displayet på D60.

Deaster
Nåja,
og god jul.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-12-03 21:59

Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote in news:BC064A50.2D96A%homeedit@jobber.dk:

> Eller er D60 bare et hus man skal glemme og tænke på et D10?

Hvilke typer billeder skal du bruge kameraet til?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Henrik

Dato : 17-12-03 22:08

On 17/12/03 21:59, in article
Xns9454DFB758E08kennethdarlingfromde@62.243.74.174, "Kenneth Darling
Soerensen" <dont@sp.am> wrote:

> Hvilke typer billeder skal du bruge kameraet til?

Jeg skal bruge det til portrætter, dyr motiver og fest billeder, men også
til alm. Foto dvs. når børnene lejer, en tur i skoven med familien etc.

Henrik

Fra : Klaus Madsen

Dato : 18-12-03 03:53

:

Hej Henrik
Jeg har lige købt et D60 for kr. 6.000 til min kæreste igennem DBA og det er
hun meget glad for.
Det er da rigtigt at AF ikke er den hurtigste, men at den skulle være
ubrugelig indendørs er noget sludder.
Mvh. Klaus

Fra : Deaster

Dato : 18-12-03 08:47

Klaus Madsen wrote:

> [...]
> det er hun meget glad for.
> Det er da rigtigt at AF ikke er den hurtigste, men at den skulle være

Kommer meget an på hvor meget lys der er indendørs.

Deaster
Nåja,
og god jul.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-12-03 10:57

> Jeg skal bruge det til portrætter, dyr motiver og fest billeder, men også
> til alm. Foto dvs. når børnene lejer, en tur i skoven med familien etc.

Jeg bruger mit D30 primært til portrætter, feriefotos og alm. fotos når jeg
sådan er ude omkring. Til det formål synes jeg D30 er ganske udemærket og jeg
er ikke stødt på situationer hvor jeg synes at jeg havde brug for en hurtigere
autofokus, men det kan jo være at det kommer. Men det afhænger jo af hvad man
er vant til Jeg tager fx aldrig billeder når det er fuldstændig mørkt, så
derfor er jeg ret ligeglad med at D30, som nogen påstår, ikke kan fokusere i
mørke. Der er indbygget autofokus hjælpelys på D30 (også på D60?) men det er
hvidt og ikke rødt, hvilket betyder at det kan være ganske forstyrrende at
bruge det og det er umuligt at fange et øjebliksbillede med AF hjælpelyset
slået til. Dette kan dog afhjælpes ved at montere en Canon EX blitz som har
indbygget rødt AF hjælpelys.

Du er velkommen til at kontakte mig hvis du skulle have lyst til at prøve
AF'en på et D30.. Jeg bor i Kbh. S

Fra : Deaster

Dato : 18-12-03 11:06

Kenneth Darling Soerensen wrote:
> [...]
> når jeg sådan er ude omkring. Til det formål synes jeg D30 er ganske
> udemærket og jeg er ikke stødt på situationer hvor jeg synes at jeg

Jep, til det formål er det et fremragende kamera.

> [...]
> ligeglad med at D30, som nogen påstår, ikke kan fokusere i mørke. Der
> er indbygget autofokus hjælpelys på D30 (også på D60?)

Det er der også på D60 problemet er at det ikke rækker mere end ca 3 meter,
og så virker det ikke ret godt.

Deaster
Nåja,
og god jul.

Fra : Mic Holm

Dato : 18-12-03 07:29

Fra dagens blå avis:

Digital kamera, Canon D60, kamerahus. har taget ca. 2000 billeder. Som
nyt. Orig. ks. haves. Evt. m.Canon 24-85 USM linse.Pris er u. linse! 6.000,-
17-12-2003
Rungsted Kyst | København

--Michael

> [...]
> D60 til 8.000 - 9.000 kr. Hvor evt. en optik er med i prisen. etc.
>
> Eller er D60 bare et hus man skal glemme og tænke på et D10?

begin 666 globe.gif
M1TE&.#EA$ `0`+,``*S*V^;U_];S_\;K_S&*0K7;][G0X,#4X,[K_^OW_REI
M,;WC]S&.0M;O_____V9F9B'Y! ``````+ `````0`! ```1UT+U):Y4IA9US
M:T$#3$F##(/P-<7BCD\P()^@,$O1-L<4T V%@N#2?7J/DHW!S+54R-*-B<NA
M$ 92D$"M?K#:('417$7%S<^-P O?%K<MHQVC#>$,&YO^@Q/5*WP(+BX(0 (S
460\&!@".`(P'DHQ9$A:7$PX1`#L`
`
end

begin 666 kobtlfemail.gif
M1TE&.#EA=0`/`*(``````/____;V]N#@X)R<G(*"@O___P```"'Y! $```8`
M+ ````!U``\```.^"+K<_C#*2:NM(8O-N_]@*(YD:9Z@$@QLZ[YP+,]T;=^X
M7*AY[__ H(ZW$AJ/R. .(!@0:@T6X,6@2J4*6K:UH'9ATRN6NPW?ELTBU&46
M@Z?AN$P^:+.U<+IYGT,[;VUV7W=E6S%Z=8*&7W!U6(M<?0II@'>68&)TF(Z<
M@EJ1G:"<9Y-_-H&,5J&K=HELK56;K(^/K3!+:DFZN[PN?KW P4:_PL7&-F@%
8RLO,S<[/T-'2T]35UM$7V=K;W-T5"0`[
`
end

Fra : KASO

Dato : 18-12-03 13:17

"Henrik" skrev d. 17-12-03 18:01 dette indlæg :
> [...]
> D60 til 8.000 - 9.000 kr. Hvor evt. en optik er med i prisen. etc.
>
> Eller er D60 bare et hus man skal glemme og tænke på et D10?

Hvad har jeg overset: Hvorfor har ingen foreslået 300D, som prismæssigt
må siges at være "den gyldne mellemvej" - som nyt ?

Hvad kommer man til at undvære ifht. de øvrige (bortset fra et hus i
metal) ?

http://www.kandu.dk/

Fra : enrico

Dato : 18-12-03 18:28

On Thu, 18 Dec 2003 12:16:31 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>må siges at være "den gyldne mellemvej" - som nyt ?
>
>Hvad kommer man til at undvære ifht. de øvrige (bortset fra et hus i

Jeg har 10D selv, men ville ikke tøve med at købe 300D
Set hos Midtdata med 18-55 mm objektiv og moms til kun 8950,- spritny
med 2 års garanti.

Der er iøvrigt en sammenlignende test mellem 10D og 300D på
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

-enrico