Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
uendeligt focus
Fra : Kenneth Østerlund

Dato : 17-12-03 15:36

hvad vil det sige rent teknisk, og hvad kan det f.eks. bruges til??

hilsen kenneth

Fra : Knud Bonke

Dato : 17-12-03 19:09

"Kenneth Østerlund" <kip1@it.dk> skrev i en meddelelse news:brppk3$1drr$1@news.cybercity.dk...
: hvad vil det sige rent teknisk, og hvad kan det f.eks. bruges til??
:
: hilsen Kenneth

Hej Kennrth, uendeligt (et 8-tal der ligger ned) betyder hvad det siger, afstandsindstillingen uendelig, langt væk, og bruges til
landskaber ol.
Objektiver har det der kaldes en skarphedsdybde, som er afhængig af blænden (F:) og brændvidden (Vidvinkel eller tele). Med lille
blændeåbning (stort tal) er skarphedsdybden stor, så kan man stille "skarpt" i et større område, afhængig af objektivets brændvidde.
(På mit analoge kamera kan jeg med et 28mm objektiv aflæse skarphedsdybden til: fra 0,8m til uendeligt ved blænde 16)
Var det teknisk nok?
Hilsen Knud

:
:

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-12-03 19:21

On 2003-12-17, Kenneth Østerlund <kip1@it.dk> wrote:
> hvad vil det sige rent teknisk, og hvad kan det f.eks. bruges til??

Det kan bruges til at stille skarpt fra kort afstand til lang afstand
på samme tid. Det benyttes hvis du ikke ønsker at baggrunden skal være
sløret, og dermed forgrunden stå frem.

Anvendes også så autofokus ikke skal "tænke" - giver hurtigere
billede efter du trykker på knappen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-03 19:55

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sløret, og dermed forgrunden stå frem.
>
> Anvendes også så autofokus ikke skal "tænke" - giver hurtigere

*host*

--
-Jens B.

Fra : Michael Bothager

Dato : 17-12-03 20:17

Kenneth Østerlund wrote:
> hvad vil det sige rent teknisk, og hvad kan det f.eks. bruges til??

Et objektiv skal normalt fokusere (flytte rundt på linselemeneter ift.
filmplanet) for at for en given afstand frem for objektivet til at tegne
skarp i selve filmplanet. Efterhånden som man fokuserer længere og
længere væk fra filmplanet, vil man til sidst opnå en fokusering hvor
alt fra en bestemt afstand (uendelighedspunktet[1]), og til
uendeligheden vil blive tegnet skarpt. Dette punkt vil have forskellige
afstande alt efter hvilken brændevidde man anvender. F:eks. på min 28mm
er det lige efter 3 meter, mens min 85mm er det lige efter 5m. Jå
længere brændevidde, jo længere væk ligger det uendelighedspunkt

Den kan for. eks. anvendes til hvis man fotografere sport, fly,
fyrværkeri og lignende ting der er længere væk en uendelighedspunktet.
Sæt objektivet på uendelig og på manuel fokus (hvis AF) og tag kun
billeder af ting der er længere væk en uendelighedspunktet.

Bemærk at ovenstående gælder ved _største_ blændeåbning[2]

Teknisk nok?? Ellers må du på biblioteket og låner lidt bøger om optisk
teori/fysik, eller begynderbøger om foto

[1] uendelighedspunktet er min betegnelse

[2] Ved at anvende en mindre blændeåbning, så kan man fokusere lidt
tættere, men alligevel få alt ud til uendelihghedspunktet. Dette skyldes
den større dybdeskarphed pga den mindre blænde.
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Kenneth Østerlund

Dato : 18-12-03 08:53

jeg takker for de fyldestgørende besvarelser, så er jeg blevet lidt klogere!