Problem med tabel i SQL
Fra : Casper Jensen

Dato : 16-12-03 16:50

Ja det er nu ikke php det her men jeg tror de fleste som bruger
php bruger SQL databaser...
Jeg skal bruge et brugersystem hvor der er lageret en masse
info.. det er lykkedes mig og lave en tabel til disse oplysninger
men jeg kan ikke tilføje en bruger.. Den bliver ved med at give
advarslen

MySQL returnerede:

Duplicate entry '1' for key 1

Her er så min tabel og den bruger jeg vil indsætte....

CREATE TABLE authuser (
id int(11) NOT NULL auto_increment,
username varchar(25) NOT NULL default '',
passwordd varchar(32) NOT NULL default '',
team varchar(25) NOT NULL default '',
level int(4) NOT NULL default '0',
status varchar(10) NOT NULL default '',
lastlogin datetime default NULL,
logincount int(11) default NULL,
name varchar(32) default '',
nick varchar(32) default '',
age varchar(32) default '',
sens varchar(32) default '',
position varchar(32) default '',
mail varchar(32) default '',
msn varchar(32) default '',
cpu varchar(32) default '',
ram varchar(32) default '',
hdd varchar(32) default '',
gkort varchar(32) default '',
inet varchar(32) default '',
mus varchar(32) default '',
musm varchar(25) default '',
favwep varchar(25) default '',
favmap varchar(25) default '',
andet varchar(25) default '',
config varchar(25) default NULL ''
PRIMARY KEY (id)
) TYPE=MyISAM;

INSERT INTO authuser VALUES (1, 'admin',
'9df3b01c60df20d13843841ff0d4482c', 'Admin', 1, 'active',
'2003-04-04 10:59:36',
0,'Casper','Sema','16','2.8','Member','Casper_sj@hotmail.com','Ca
sper_sj@hotmail.com','850MHz','128 mb','20 GB','Savage 8
MB','???','MS optical','Steelpad 4D','Colt','Aztec','',0);

Er der nogen der kan finde en fejl eller er det en helt forkert
måde jeg gør det på????

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian Thy

Dato : 16-12-03 19:01

Casper Jensen uttered:
> Ja det er nu ikke php det her men jeg tror de fleste som bruger
> php bruger SQL databaser...

Det gør vi. Og vi læser også dk.edb.database :)

> CREATE TABLE authuser (
> id int(11) NOT NULL auto_increment,
[snip]

> INSERT INTO authuser VALUES (1, 'admin',
[snip

Når du har sat 'id' til auto_increment skal du ikke selv indsætte
værdier i den.

\\kristian
--
Aibohphobia: the fear of palindromes.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-12-03 19:02

Casper Jensen <casper_sj@hotmail.com> wrote in

> Ja det er nu ikke php det her men jeg tror de fleste som bruger
> php bruger SQL databaser...

dk.edb.database er nok et meget meget bedre valg eftersom det du
spørger om kun handler om database og ikke om PHP - jeg sætter lige
en FUT derover. (svar på dette indlæg kommer i dk.edb.database)

> MySQL returnerede:
>
> Duplicate entry '1' for key 1

Betyder at du forsøger at tildele to tupler den samme primær nøgle.
Det må du ikke da de skal være unikke.

> PRIMARY KEY (id)

> Er der nogen der kan finde en fejl eller er det en helt forkert
> måde jeg gør det på????

Du skal som sagt have en unik værdi for det felt du har valgt som
primær nøgle. Har du ikke det fejler indsættelsen af data.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899