Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hvad er det der er så slemt med FX5200??
Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-12-03 13:32

Hejsa

Jeg støder gang på gang over linien:
Hold dig fra FX5200....

Hvad er det der er så slemt ved netop DEN chip?
Den er jo billig, og når man læser om den får man indtryk af at den kan yde
rimeligt pænt, ikke overvældende men pænt nok.
Jeg vil meget gerne vide lidt om emnet da jeg står og skal købe mig et nyt
grafikkort...

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Kim Larsen

Dato : 16-12-03 14:54

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rimeligt pænt, ikke overvældende men pænt nok.
> Jeg vil meget gerne vide lidt om emnet da jeg står og skal købe mig et nyt

Jeg ved ikke noget om det kort, men hvorfor købe noget mange klager over,
find et andet kort i samme prislag, så kunne det måske gå hen og blive et
godt køb.
Jeg købte mit ved at kigge her i gruppen, og jeg "filtrerede" så de mest
omtalte kort fra, og valgte et som blev nævnt ganske kort, men på en sådan
måde at jeg blev fanget af det. Jeg har i dag et Tyan kort, baseret på ATI,
og det er jeg ikke ked af.

Kim Larsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-12-03 15:11

> [...]
> rimeligt pænt, ikke overvældende men pænt nok.
> Jeg vil meget gerne vide lidt om emnet da jeg står og skal købe mig et nyt

Måske fordi 5200 ydelsesmæssigt svarer til et Geforce2 GTS eller et Geforce
4 MX?
Dog med nVidia's Dx9 understøttelse.
Det er altså et langsomt kort i forhold til standarden i dag.
Derudover er prisen også ofte alt for høj.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-12-03 16:04

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> Dog med nVidia's Dx9 understøttelse.
> Det er altså et langsomt kort i forhold til standarden i dag.
> Derudover er prisen også ofte alt for høj.

Ok..
Hvordan ser det så ud med Radeon 9000 Pro?
Er det et kort der er værd at skyde penge i?
Jeg kan godt undvære DX9 understøttelse, jeg skal bare have et kort der yder
mere end mit ProSavage DDR.

Mvh
Benjamin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-12-03 16:08

"Laziter [9440]" wrote in a message

> [...]
> Er det et kort der er værd at skyde penge i?
> Jeg kan godt undvære DX9 understøttelse, jeg skal bare have et kort der

TI 4200

- Peter

Fra : Martin Johansson

Dato : 16-12-03 18:24

> [...]
> Er det et kort der er værd at skyde penge i?
> Jeg kan godt undvære DX9 understøttelse, jeg skal bare have et kort der

Tror hellere jeg vil kigge på et 9600.
Det koster ca. 200-300 kr. mere end et 9000 Pro og yder noget bedre.

Alternativt kunne du kigge på et FX 5700 det yder ca. det samme som et 9600.

Og endelig kunne du også se på et Geforce 4 Ti 4200 som forslået i tråden.
Det understøtter dog ikke Dx9, og Dx9 er ved at være standarden for de nye
spil.

Fra : Klaus

Dato : 17-12-03 14:35

> "Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse

> yder
>
> Tror hellere jeg vil kigge på et 9600.
> Det koster ca. 200-300 kr. mere end et 9000 Pro og yder noget bedre.

Jeg har set flere tests (dele af tests) hvor 9000pro 275/550 slår R9600
325/400mhz (77,7 mod 77,1) Men anyway hvis du bataler mere får du også
højere hastighed. Men du får ikke nødvendigvis mere for pengene

Mvh Klaus

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-12-03 16:05

"Klaus" <klausmueller@tele.mail.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> Jeg har set flere tests (dele af tests) hvor 9000pro 275/550 slår R9600
> 325/400mhz (77,7 mod 77,1) Men anyway hvis du bataler mere får du også
> højere hastighed. Men du får ikke nødvendigvis mere for pengene

Har du et link til nogle af disse tests?

Fra : Klaus

Dato : 17-12-03 17:41

Nej desværre det er et stykke tid siden jeg læste dem, men du kan måske
kende billedet, det har jeg gemt. Det er ikke toms hardware (layout) men
noget der ligner. Jeg prøver at poste det i binær og kalde det.
grafikkorttest. Testen indeholder vist kun 'fx' kort.

Mvh Klaus

Fra : Klaus

Dato : 17-12-03 17:50

Nu er billedet postet. Men det ser lidt forkert ud at feks. 9500 ligger
placeret hvor den gør. Jeg poster så også det andet billede jeg har fra
denne test. Så må du lave et gennemsnit eller lign.

Mvh Klaus

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-12-03 19:25

> [...]
> placeret hvor den gør. Jeg poster så også det andet billede jeg har fra
> denne test. Så må du lave et gennemsnit eller lign.

Det er ligner den test de har opsummeret på hardwaretidende.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/09/4114366
I den test jeg har linket til testes der dog i 1600x1200 i stedet.
Det ser dog ikke ud til at nogle af spillene er DirectX 9 spil.
Det giver et lidt mudret billede af ydelsen.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 16-12-03 19:19

Laziter [9440] wrote:
> Ok..
> Hvordan ser det så ud med Radeon 9000 Pro?
> Er det et kort der er værd at skyde penge i?

Jeg ville nok hellere nappe mig et Club3D Radeon 9600 Pro, til den nette sum
af 1100,- (efter hukommelsen). Det tror jeg nok er best buy så'en lige pt...

> Jeg kan godt undvære DX9 understøttelse, jeg skal bare have et kort
> der yder mere end mit ProSavage DDR.

Hvordan har du kunnet klare dig med sådan noget langsomt noget lige indtil
nu...

--
Martin K

Fra : Brian Lund

Dato : 16-12-03 20:00

> [...]
> Er det et kort der er værd at skyde penge i?
> Jeg kan godt undvære DX9 understøttelse, jeg skal bare have et kort der

Jeg ved godt at der _er_ nævnt, men jeg nævner det igen, Geforce 4
ti-4200... Det er dobbelt så hurtigt som FX5200 ca. :)

Brian

Fra : R J

Dato : 17-12-03 14:52

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i melding

> yder
>
> Jeg ved godt at der _er_ nævnt, men jeg nævner det igen, Geforce 4
> ti-4200... Det er dobbelt så hurtigt som FX5200 ca. :)
>

> Brian

GF4 ti-4200 er et bra kort !. En kamerat har ti-4600 som yder ca. 1000 poeng
mer i 3dmark 2001
enn hva jeg fikk med mitt fx5200. Vi kunne ikke se forskjell i spill som
Unreal, Warcraft osv...
Men jeg kan være enig i at et 64mb fx 5200 med 64-bit buss som koster 3-400
kroner ikke er så mye og skrive hjem om.

Richard

Fra : Cinnober

Dato : 16-12-03 15:30

> [...]
> rimeligt pænt, ikke overvældende men pænt nok.
> Jeg vil meget gerne vide lidt om emnet da jeg står og skal købe mig et nyt

yder det samme som et Geforce 2 GTS...

Fra : R J

Dato : 17-12-03 14:46

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i melding
> [...]
> rimeligt pænt, ikke overvældende men pænt nok.
> Jeg vil meget gerne vide lidt om emnet da jeg står og skal købe mig et nyt

Det finnes mange forskjellige typer fx5200..
Hvis du velger f.eks asus v9520 med 128-bit bus og 128 mb til rundt 800-1000
kr får du et helt greit kort.
I min p4 2.4 fikk jeg rundt 9000 poeng i 3dmark01 og 1600 i 3dmark03 med
litt overklokking.
Det fungerte helt greit, og jeg kunne kjøre de fleste spill uten problemer.

Som alt annet her i livet, man får hva man betaler for. Hvis man får kick ut
i fra å skryte til sine venner av å få 15000+ i 3dmark01 og 4000+
i 3dmark03 er ikke dette kortet som gjelder.

Men jeg blir frustrert over dømmende mennesker som banner fx 5200 nedenom og
hjem. De har neppe hatt et slikt selv !

Er man en "seriøs gamer" så velger man high-end kort som fx 59xx og ati
97/98xx og betaler for det.
Så enkelt er det !

Richard