Helt ud af papirkurven, hvordan?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-12-03 23:14

Har tidligere oplevet, at filer ikke kan slettes fra papirkurven med den
normale kommando, men ofte har en reboot (som man jo alligevel skal gøre
med måneders mellemrum

Men nu har jeg en række filer, som ikke vil smides væk. Den ene er et
lille program: Backup SImplicity, som påstår, at det er i gang - men det
kan ikke ses, så jeg kan ikek quitte programmet ;-(
Der er også nogle skrifter, som jeg syntes var overflødige (men de
forsvinder nu nok ved næste genstart)
Så er der nogle filer fra en andens HD, som jeg lavede en backup af til
min eksterne FW disk (det var også derfra jeg ville fjerne dem igen,
fordi de nu var lagt over på en cd til hende)

Så: hvordan tvangstømmer man sin papirkurv?

Mac OS X.2.6 (og det nytter ikke at foreslå en reformattering og
opgradering til Panther, for så virker min inkrementale backup ikke,
siger Morten)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 00:45

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Men nu har jeg en række filer, som ikke vil smides væk. Den ene er et
> lille program: Backup SImplicity, som påstår, at det er i gang - men det
> kan ikke ses, så jeg kan ikek quitte programmet ;-(

åben din terminal, skriv:
"top" <return>, noter dims'ens PID
"q" <return>
"sudo kill -9 PID" <return>.

(PID = den PID værdi der står i foreste top kolonne ud for dims'en)

PS. du blever bedt om dit pasword når du bruger sudokomandoen.

> Så: hvordan tvangstømmer man sin papirkurv?

åben terminalen:

"cd .Trash" <return>
"sudo rm -rf *" <return>

> Mac OS X.2.6 (og det nytter ikke at foreslå en reformattering og
> opgradering til Panther, for så virker min inkrementale backup ikke,
> siger Morten)

Det gør den i forvejen ikke idet din nuværende backup løsning ikke er
inkremental. Iflg. din efterfølger, Karl, kan psync iøvrigt nu fås i en
version der virker under panther.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 16:25

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> åben din terminal, skriv:
> "top" <return>, noter dims'ens PID

et femcifret tal (?)

> "q" <return>

"q" og (bare) q = command not found. Så jeg kom ikke videre.

> [...]
>
> (PID = den PID værdi der står i foreste top kolonne ud for dims'en)
>
> PS. du blever bedt om dit pasword når du bruger sudokomandoen.

Men den her virkede perfekt. Tak Morten

> Det gør den i forvejen ikke idet din nuværende backup løsning ikke er
> inkremental. Iflg. din efterfølger, Karl, kan psync iøvrigt nu fås i en
> version der virker under panther.

Tror du ikke, at du husker fejl? I sidste uge gav du mig en vidunderlig,
pædagogisk fremstilling af, hvordan jeg skulle bruge Retrospect 5.1. Jeg
fulgte anvisningen til punkt og prikke, så jeg er lidt spændt på i aften
klokken 22 - der skal den nemlige lave sin 2. backup (og den skulle være
inkremental

Glæder mig, at Karl har påtaget sig det store ansvar. Har han fået
højere vederlag, end jeg fik?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Karl Antz

Dato : 16-12-03 16:29

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Glæder mig, at Karl har påtaget sig det store ansvar. Har han fået
> højere vederlag, end jeg fik?

vi ligger stadig i forhandlinger ...

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 17:46

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> vi ligger stadig i forhandlinger ...

Du skal bare være hård, Karl. Din arbejdsgiver har virkelig brug for dig
!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 17:09

> et femcifret tal (?)

noter det

> "q" og (bare) q = command not found. Så jeg kom ikke videre.

det er bare for at afslutte programmet "top" og du kan skrive næste
komando.

dvs. "sudo kill -9 det_femcifrede_tal"

> [...]
> fulgte anvisningen til punkt og prikke, så jeg er lidt spændt på i aften
> klokken 22 - der skal den nemlige lave sin 2. backup (og den skulle være

ak, ja... (jeg er jo ik' vant til du gør som jeg sir') - men den /duer/ jo
i Panther.

> Glæder mig, at Karl har påtaget sig det store ansvar. Har han fået
> højere vederlag, end jeg fik?

Han får ikke helt så mange tæv.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 17:46

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det er bare for at afslutte programmet "top" og du kan skrive næste
> komando.

Ok, jeg prøver igen
..

> dvs. "sudo kill -9 det_femcifrede_tal"

Det mener jeg, at jeg prøvede, men jeg går i gang igen. Tak for
uddybning.

> ak, ja... (jeg er jo ik' vant til du gør som jeg sir') - men den /duer/ jo
> i Panther.

Jo, da Morten, se nu bare, hvordan du har lokket mig i terminatoren

R. 5.1 duer i Panther? Er spændt på juleaften

> Han får ikke helt så mange tæv.

Hvad er den af? Er du ved at falde af på den? Trykker alderen? Se så at
komme frem med Krabasken !
Jeg har hele tiden haft på fornemmelsen, at det er dig, der er inden i
Skippers Papa (ref.: Jul på Vesterbro) !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 18:49

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> R. 5.1 duer i Panther?

korrekt! 5.0x virker formegenlig osse.

> Jeg har hele tiden haft på fornemmelsen, at det er dig, der er inden i
> Skippers Papa (ref.: Jul på Vesterbro) !

Jul? fy føj - det er noget der forgår på mit arbejde, og der har jeg
ikke tid til at se TV.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 18:23

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> dvs. "sudo kill -9 det_femcifrede_tal"

Terminatoren svarer:

[Mich\] michottosen% sudo kill -9 17903
Password:
kill: 17903: No such process
[Mich\] michottosen% <password>
<password>: Command not found.
[Mich\] michottosen% sudo kill -9 17903
kill: 17903: No such process
[Mich\] michottosen% "sudo kill -9 17903"
sudo kill -9 17903: Command not found.
[Mich\] michottosen%

Men det opløftende er, at Backup Simplicity nu er væk fra papirkurven.
Så det virkede tilsyneladende. Bliver dog fortsat forvirret over
meldingerne: No such process og Command not found.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 18:47

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [Mich\] michottosen% "sudo kill -9 17903"
> sudo kill -9 17903: Command not found.
> [Mich\] michottosen%

måske er det her paasende at oplyse at PID værdien er dynamisk,
dvs når processen er aflivet optræder den ikke længere. hvis den er
død er den også væk fra listen over PID'er. Kig i top igen og se om
den nu findes under et andet PID.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-03 20:07

> [...]

> dvs når processen er aflivet optræder den ikke længere. hvis den er
> død er den også væk fra listen over PID'er. Kig i top igen og se om

Var der noget i vejen for, at Mich. aflivede processer i programmet
Aktivitetsovervågning? Eller det er måske af pedagogiske årsager, han
skal ud i terminalen?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 20:27

> Var der noget i vejen for, at Mich. aflivede processer i programmet
> Aktivitetsovervågning? Eller det er måske af pedagogiske årsager, han
> skal ud i terminalen?

Nej, det var for att være helt sikker på at den dør: optionen -9 og
sudo.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 20:49

Det kender jeg ikke. Det lyder lidt som en meget 'beskyttet'
arbejdsplads (undskyld!) = en sikker metode for dummy'en (mig) ?

> Nej, det var for att være helt sikker på at den dør: optionen -9 og
> sudo.

Det er da meget sjovere med Terminatoren, synes Morten at mene. Nu har
han endelig fået lokket mig ud i det snask, og som sagt, er min
terminalforbi aftaget

Men som skrevet tidligere: "Bliver dog fortsat forvirret over
meldingerne: No such process og Command not found."
Betyder de ikke noget?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 21:24

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Men som skrevet tidligere: "Bliver dog fortsat forvirret over
> meldingerne: No such process og Command not found."
> Betyder de ikke noget?

kun at du /har/ fået aflivet den process der skulle aflives: Mission
Acomplished.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 21:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> kun at du /har/ fået aflivet den process der skulle aflives: Mission
> Acomplished.

Tak for opklaringen, og tak for hjælpen i tråden her.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-12-03 20:49

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> måske er det her paasende at oplyse at PID værdien er dynamisk,
> dvs når processen er aflivet optræder den ikke længere. hvis den er
> død er den også væk fra listen over PID'er.

Ja, det var jo det, jeg kunne se efter første omgang. Derfor turde jeg
godt anføre det korrekte nummer.

>Kig i top igen og se om
> den nu findes under et andet PID.

Det gør jo så nok (følgerigtigt)