ntkrnlmp.exe kunne ikke indlæses
Fra : Rene

Dato : 15-12-03 19:26

Hej NG

Jeg havde et problem som jeg troede var mit Drev og fik der hjælp til
problemet i dk.edb.hardware.drev. Jeg troede jeg havde fået løst problemet ,
men nej. Nu prøver jeg her.

Problemet er :

Jeg har en pc hvor jeg gerne vil have en harddisk i hvoeefter inst. windows.
Bios finder min harddisk fint som master. Efter jeg har bootet op med win98
startdiskette går jeg i FDISK, kører hele smøren, opret primær DOS-parttion
osv. aktiverer den. Lige efter bogen. Efter genstart formaterer jeg den nye
partition også det går fint. Efter formatering genstart igen, sætter BIOS
til at den skal boote fra CD-Rom som første prioritet. Isætter win XP og
genstarter. Win xp installation går igang, men efter ca. 1 minut siger den
at "Filen \i386\ntkrnlmp.exe kunne ikke indlæses. Fejlkoden er 7.
Installation kan ikke fortsætte." CDén fejler ingenting. Prøver jeg med win
98 eller win 95 siger den at der er ødelagt en kabinetfil og at
installationen må stoppe. Disse cdér fejler heller ikke noget. Det kan ikke
være harddisken da jeg har prøvet med flere, sågar en helt ny. Som først
skrevet var den en venlig en i dk.edb.hardware.drev som prøvede at hjælpe
mig inden jeg tog på en lækker ferie, dog uden held.

Er der en der ved hvad der kan være fat?

Med venlig hilsen

Rene

Fra : Peter Pan

Dato : 15-12-03 21:45

"Rene" <reasNOSPAME@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrevet var den en venlig en i dk.edb.hardware.drev som prøvede at hjælpe
> mig inden jeg tog på en lækker ferie, dog uden held.

For det første, brug Fdisk under XP installationen. (self. lidt svært hvis
den går ned inden du når dertil)

Hvis det er præcist samme sted og med samme fejl hver gang du booter på
cd'en, så prøv med et andet cd-rom drev. Er det forskellige steder den
bryder ned, så gå igang med lidt hardware fejlsøgning. Start med en ram-test
(f.eks den du kan hente gratis fra www.memtest86.com). (Skal du have mere
hjælp med fejlsøgningen, så skriv lige din hardware konfiguration.)

Du kan evt. også prøve at installere windows fra harddisken. Boot op på din
Win98 bootdisk, og kopier hele i386 kataloget ind på harddisken. Kør
derefter installationen fra harddisken. Så udelukker du CD og Drev fejl.

Mvh
Anders

Fra : Rene

Dato : 17-12-03 08:59

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse > >
> [...]
> Win98 bootdisk, og kopier hele i386 kataloget ind på harddisken. Kør
> derefter installationen fra harddisken. Så udelukker du CD og Drev fejl.

At Fdiske på gammel vis var bare for at prøve noget
Det er præcist samme sted det går galt hver gang og jeg har prøvet med et
andet CD-Rom drev uden held. Jeg har også prøvet med forskellige
RAM-klodser, alle SD-RAM. Jeg har prøvet med forskellige harddiske og
grafikkort uden held.
Bundkort er et Chaintech, CPU AMD K62 500. Gad vide om det skal være D-RAM?
Den tæller dem fint op. Jeg er ikke så gammel i pc-verdenen at jeg har haft
meget brug for DOS. Vil du skrive til mig hvad jeg skal skrive for at
kopiere I386 kataloget ind på disken? Jeg skal vel oprette en mappe osv?
Hvoffor kun I386 kataloget og ikke hele cdén? Jeg er ved at teste RAMene nu,
med memtest.com, men det tager vist lang tid. Skærmen er fyldt med tal og
bogstaver der står og blinker. Jeg tror det er rigtig nok, vejledningen
siger det kan tage lang tid.
Mvh Rene

Fra : Peter Pan

Dato : 17-12-03 17:02

> [...]
> grafikkort uden held.
> Bundkort er et Chaintech, CPU AMD K62 500. Gad vide om det skal være

K6-2 bruger normalt PC100 SD-Ram. Men der findes fundkort der kan køre det
med gammelt Edo ram.

Eftersom du har skiftet alt undtagen PSU, CPU og Bundkort, er det nok der du
skal lede efter hardware fejl. PSU'en tror jeg ikke på er fejlen. Bundkortet
er ikke så nemt lige at skifte! CPU'en kan sagtens have skylden. Så prøv at
neddrosle processoren ved f.eks at køre den ved 5*66 MHz (333 MHz) istedet
for de standard 5*100 MHz. Dette retter du sandsynligvis med et par jumpere
på bundkortet. Hvis det hele virker perfekt ved 5*66, så prøv 3*100 (300
MHz) og se om det virker. Så tester du om problemmet ligger ved 100 MHz FSB
hastighed. FSB hastigheden har indflydelse på både AGP og PCI hastighederne,
så det er tænkeligt at det virker ved 5*66 men ikke 3*100. Prøv dig lidt
frem og se om der er et system i tingene.

> [...]
> med memtest.com, men det tager vist lang tid. Skærmen er fyldt med tal og
> bogstaver der står og blinker. Jeg tror det er rigtig nok, vejledningen

Memtest86 kører i ring indtil den finder fejl. Normalt finder den fejl inden
for de 2 første passes. Jo længere tid du lader den køre jo størrer er
chancen for at finde en periodisk ramfejl. Men da din fejl opstår samme sted
hver gang, er det nok en permanent ramfejl hvis der er en ramfejl.

Alt hvad Windows installationen skal bruge ligger i i386 kataloget, derfor
er det kun det du skal kopiere.

For at installere fra harddisken skal du: (her antaget at C=harddisken og
D=CD-Rom drevet)
1. Have FDisket og formateret harddisken.
2. Opret et i386 katalog på harddisken med kommandoen "MD C:\i386"
3. Kopiere indholdet fra cd'ens i386 katalog ind på c-drevet med kommandoen
"copy d:\i386\*.* c:\i386\*.*"
4. skift til c:\i386 med kommandoen "cd c:\i386" og kør "winnt.exe" (evt.
med nogle parametere, start med en "winnt /?" for at få listen)

Mvh
Anders

Fra : Rene

Dato : 17-12-03 22:54

> [...]
> 4. skift til c:\i386 med kommandoen "cd c:\i386" og kør "winnt.exe" (evt.
> med nogle parametere, start med en "winnt /?" for at få listen)

Jeg startede med det nemmeste, nemlig at kopiere i386 og herefter køre
winnt.exe Det gik fint, så fik jeg da lært det
Her siger den at installation ikke fandt noget smartdrive, og at jeg bør
afslutte og starte smartdrive?. Jeg kan også vælge at fortsætte alligevel
hvor jeg så får flg. fejl, Windows kræver en harddisk på mindst 347 Mb og at
den ikke kan finde så meget plads. Hmnn, da jeg Fdiskede var der ingen
problemmer, men efter genstart skulle jeg jo formatere. Da skrev den
formaterer 503 Mb. Efter endt formatering i Fdisk stod der 38000 Mb som
primær og aktiv men som Fat 16.? Det er en Maxtor disk, så jeg hentede et
utllity program på deres supportside, som beskrev at disken var ok, den
rigtige størrelse osv.

Jeg ber til at du/i gider og har flere ideer. Jeg har fundet et diagram på
nettet over bundkort så jeg kan neddrosle cpu, men for at komme til skal jeg
have det hele skilt ad, så det gør jeg hvis du mener det er der jeg er nu?

Tak

Mvh Rene

Fra : Peter Pan

Dato : 17-12-03 23:40

"Rene" <reasNOSPAME@os.dk> skrev i en meddelelse news:3fe0d060$0$9730
> Her siger den at installation ikke fandt noget smartdrive, og at jeg bør
> afslutte og starte smartdrive?. Jeg kan også vælge at fortsætte alligevel

Smartdrive sætter farten op på installationen med en faktor 5-10. Men den er
ikke nødvendig, og er ikke skyld i nogen af dine problemmer. Men hvis du
aligevel har smartdrv.exe liggende på din bootdisk, så start den endelig!

> [...]
> primær og aktiv men som Fat 16.? Det er en Maxtor disk, så jeg hentede et
> utllity program på deres supportside, som beskrev at disken var ok, den

Du har fået lavet noget rod under fdisk/formateringen. Hvad form for dos
bruger du? Du skal bruge noget der kan lege med FAT32. (En win95 bootdisk er
altså ikke nok, du skal op på en win98 bootdisk eller nyere)
Prøv evt. at smutte forbi http://www.bootdisk.com/ og se om der ikke lige
ligger en bootdisk med fdisk og format og flyder....
Personligt bruger jeg http://www.ultimatebootcd.com/ - der er et hav af den
slags utilities på.

> [...]
jeg
> have det hele skilt ad, så det gør jeg hvis du mener det er der jeg er nu?

Det burde altså ikke tage 20 sekunder at skifte de 3 jumpere hvis du har
manualen! At skille det hele ad er at overdrive! Men prøv lige først at lave
XP installationen fra harddisken.

Mvh
Anders

Fra : Rene

Dato : 19-12-03 18:09

Hej igen igen

Jeg har nu hentet The ultimate bootdisk. Den er sørme god. Drevet er
formateret i fat 32 og står som aktiv. CPU er neddroslet til 333 Mhz. (Det
tog ca 20 sekunder )
Jeg har lavet et Directoy på C og fulgt din vejledning. Det spiller. Den
starter installationen, men ved genstart sker der intet. Det er nok fordi
Hardisken ikke er Bootable. Ultimate Boot cd siger den er bootable, men hvis
jeg lader skærmen stå urørt 1 minnut står der "Drive not Bootable" Har jeg
ret i at det er i Filesystem Utllities/Ranish Partition manager? Efter endt
konfig af program står der" Error getting hard disk parameters"?

Mvh Rene
P.s No hard fellings hvis du ikke gider mere.

Fra : Rene

Dato : 21-12-03 01:56

Så fik jeg det til at virke, med besvær. Den kører med win 98, alt andet kan
jeg ikke få til at virke, men det er ok. CPU er neddroslet til 95x5. Er den
på 100 knækker filmen. Jeg kan også kun have 65 RAM i, putter jeg mere i går
den ned. Hardisken som er på 60 GB bliver kun læst som 30 GB. Jeg er dog
meget tilfreds, den var tæt på at ryge på genbrugspladsen, endvidere skal
den kun bruges til Pixeline osv til min datter, så det er længe fint. RAM og
bundkort må jo være noget skrammel. Jeg er meget glad for din hjælp og har
lært af det.

Mange tusind tak