Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
GeForceFX 5900?
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-12-03 18:13

Sparkle SP8835V-DT GeForceFX 5900 TV-Out / DVI står til 1899,- hos
itbutikken. Det er jo væsentligt billigere end jeg lige kan finde nogen
tilsvarende kort til. Har jeg overset noget? Er der nogen kort der er
bedre til prisen (eller samme til billigere)? Er Sparkle et ok mærke?

Jeg skal bruge det til alm. Windows brug og til at spille på.
Computeren det skal bruges i kommer højst sandsynligt til at se således
ud:
P4 2.6GHz (800Mhz FSB) på et Asus P4P800 board, med 2x512 Dual Kingston
HyperX PC3700

Her er specs for kortet:

Max Resolution: 2048 x 1536 pixels
Memory: 128MB RAM 2.2ns
Memory Clock: 850MHz
Chip: nVidia GeForceFX 5900
RAMDAC: 400MHz
Core Clock: 400MHz
Type: AGP x1/x2/x4/x8
Connector: 15pin D-sub / TV-Out / DVI
Warranty: 2 Years
Producent varekode: SP8835V-DT

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Nic

Dato : 15-12-03 18:28

> [...]
> tilsvarende kort til. Har jeg overset noget? Er der nogen kort der er
> bedre til prisen (eller samme til billigere)? Er Sparkle et ok mærke?

Kender ikke mærket, men chippen taler jo for sig selv. Virker som et kanon køb.
Og virker det ikke ryger det jo bare retur :)

Fra : Peter Pan

Dato : 15-12-03 18:49

"Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende kort til. Har jeg overset noget? Er der nogen kort der er
> bedre til prisen (eller samme til billigere)? Er Sparkle et ok mærke?

Sparkle vil slet ikke kendes ved deres kort på deres hjemmeside. Det virker
lidt underligt. Men med lidt google fandt jeg spec'sne på kortet, og de
fejler ikke noget. (der er ikke skåret i clock frekvenser eller pipelines,
rambåndbredde eller lign.)

Personligt vil jeg hellere eje et Radeon 9600XT som fåes til 1200.- end et
FX5900 non-ultra. I DirectX9 applikationer er de kort ca. lige hurtige. Og i
andet end DirectX9 er begge rigeligt hurtige til det hele.

> Her er specs for kortet:
>
> Max Resolution: 2048 x 1536 pixels
> Memory: 128MB RAM 2.2ns
> Memory Clock: 850MHz
> Chip: nVidia GeForceFX 5900
> RAMDAC: 400MHz
> Core Clock: 400MHz
> Type: AGP x1/x2/x4/x8
> Connector: 15pin D-sub / TV-Out / DVI
> Warranty: 2 Years
> Producent varekode: SP8835V-DT

Memory clock'en passer ikke med hvad jeg finder med google. Så vidt jeg kan
finde ud af er den 350 MHz DDR (700 i marketingssprog)

Mvh
Anders

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-12-03 19:28

On Mon, 15 Dec 2003 18:48:59 +0100, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

>Personligt vil jeg hellere eje et Radeon 9600XT som fåes til 1200.- end et
>FX5900 non-ultra. I DirectX9 applikationer er de kort ca. lige hurtige. Og i
>andet end DirectX9 er begge rigeligt hurtige til det hele.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/09/4114366

Jeg synes da ud fra de testresultater at det ser ud som om 5900 kortet
er en del hurtigere end 9600xt?

Fra : Peter Pan

Dato : 15-12-03 20:45

"Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse > >Personligt
> [...]
>
> http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/09/4114366
>
> Jeg synes da ud fra de testresultater at det ser ud som om 5900 kortet

Som jeg skrev, er begge kort rigeligt hurtige til alt før DirectX9. Og
ovenstående link har ingen DX9 tests overhovedet. Det er i DX9 at 9600XT
kortet virkelig viser sine kræfter.

Og FX5900 (5900 LX som de kalder omtalte kort i ovenstående test) er ikke
meget hurtigere end 9600XT - og hvis man sammenligner prisen (1200.- vs
1900.-) retfærdiggører det ikke købet af et 5900 kort hvis du spørger mig.

Mvh
Anders

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-12-03 20:55

On Mon, 15 Dec 2003 20:45:11 +0100, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> [...]
>1900.-) retfærdiggører det ikke købet af et 5900 kort hvis du spørger mig.

Nu er der jo i testen både et fx5900 og et fx5900 lx, så det er vel ikke
det samme?

Er LX ikke en slags neddroslet version?

Fra : Peter Pan

Dato : 15-12-03 23:27

> Nu er der jo i testen både et fx5900 og et fx5900 lx, så det er vel ikke
> det samme?
>
> Er LX ikke en slags neddroslet version?

I testen har de en del FX5900 kort. (core/mem)
LX: 400/700
5900: 400/850
EPV: 405/810
Turbo: 410/850
Ultra: 450/850

Det kort denne tråd startede med, kører 400 MHz core / 700 Mem - Altså det
testen kalder et LX kort.

Mvh
Anders

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-12-03 23:44

On Mon, 15 Dec 2003 23:27:12 +0100, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

>Det kort denne tråd startede med, kører 400 MHz core / 700 Mem - Altså det
>testen kalder et LX kort.

Ok, det har du selvfølgelig ret i.
LX kortet får stadig bedre FPS end 9600xt kortet, men så må jeg jo
vurdere om det er 500,- værd...

Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 16-12-03 07:09

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:
> [...]
> Ultra: 450/850
>
> Det kort denne tråd startede med, kører 400 MHz core / 700 Mem - Altså det

hmmmmm NEJ, kortet som tråden er startet med er 400/850 og altså den der
bliver kaldt 5900 som tyder på samme gpu som mit PoW som der kan ses en test
af her:

http://www.tweakup.dk/article/214/dk/

Kortet kører her hos mig fremragende og jeg er ganske godt tilfreds med
kortet.

/Ejvind "SoulWalkeR" Toft
/TweakUp.dk - the need for tweak speed

---

Fra : Nic

Dato : 16-12-03 07:21

Jedg ville stadig ikke have noget imod at spare en tudse på de sølle 100Mhz det er neddroslet...

?

> hmmmmm NEJ, kortet som tråden er startet med er 400/850 og altså den der
> bliver kaldt 5900 som tyder på samme gpu som mit PoW som der kan ses en test
> af her:
Netop. Et standard fx5900 - og de sparker røv. Køb.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-12-03 10:44

On Tue, 16 Dec 2003 07:08:30 +0100, "Ejvind \"SoulWalker\" Toft"
<spam@REMOVEetoft.dk> wrote:

>hmmmmm NEJ, kortet som tråden er startet med er 400/850 og altså den der
>bliver kaldt 5900 som tyder på samme gpu som mit PoW som der kan ses en test
>af her:

Jeg tror desværre Peter Pan har ret.
edbpriser.dk har to umiddelbart ens kort listede, det ene til 1899,- og
det andet til 2399,-
Efter at have søgt lidt på nettet kunne det godt se ud som om at det
alm. fx5900 er det til 2399,- og at det billige kun er et 5900lx

Fra : Jakob

Dato : 16-12-03 13:24

Prøv nu at læse hele tråden, før du poster.

PS: Mit 9800XT gir dig baghjul

--
/mvh Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 13:53

Ejvind "SoulWalker" Toft wrote:

> som mit PoW

Prisoner of War?

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 16:49

....eller Point Of View (PoV)

Men lad nu den religionskrig ligge... Ellers tag den ind i
dk.snak.mudderkastning, hvor den efterhånden hører til.

--
Med Venlig Hilsen
Anders Ugelvig

Byt --(a)-- med @

Fra : Nic

Dato : 15-12-03 19:38

> Personligt vil jeg hellere eje et Radeon 9600XT som fåes til 1200.- end et
> FX5900 non-ultra. I DirectX9 applikationer er de kort ca. lige hurtige. Og i

Der er jo ca. 2% forskel på ultra og non...

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 08:08

Jeg har selv et GeForce FX5900 og vil ikke bytte det med noget somhelst ATI
kort, men det er min personlige mening. Så ud fra det mener jeg at det er et
OK fund du har gjort, har selv givet 2.600 for mit, men det er så også Asus.

Anyway, GeForce kort er ganske gode, jeg har ikke fundet noget mit lille
system ikke kan klare. Så dit system med et FX5900, burde også sparke R..!

--
Med Venlig Hilsen
Anders Ugelvig

Byt --(a)-- med @