Kammuslinger - opskrifter
Fra : Anne Lindegaard

Dato : 15-12-03 12:51

Jeg søger nogle gode og meget gerne afprøvede opskrifter med kammuslinger.
Jeg har fået fat i nogle meget lækre og store eksemplarer og vil derfor
gerne lave noget rigtigt godt.

Jeg håber derfor på at der er nogen der vil bidrage med at par opskrifter.

Hilsen
Anne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-12-03 13:18

Vores favorit er 'Aspargesfrikasse m/ristede kammuslinger':

Citron-hønsefond:

_Meget kraftig_ hønse-/kyllingefond koges ind med citronsaft. Vi har ikke
frisk hønsefond, så vi bruger normalt det på de små flasker. Ca. en halv
flaske!, ½ liter vand og saft af to citroner koges ind til ca. halvdelen.
Når man smager det til i køkkenet, er det nærmest hvinende surt!, men når
det kommer på aspargeserne passer det fint..

Til sidst kan det jævnes _en lille smule_ med maizena, men vi plejer i
stedet at koge et løg med og så blende det til sidst - det virker lige så
godt og så risikerer man ikke, at det bliver sovs i stedet for sauce..

Grønne asparges - gerne de 'tynde' Thailandske, der fås året rundt. Et
bundt rækker til ca. to personer:
Asparges skylles, den 'usprøde' nedre del knækkes af, og de skæres i 2-3 cm
store stykker - gerne med skrå snit, det ser pænere ud.

Når hønse-/citronfonden er klar, koges Asparges et par minutter i rigeligt
vand.

Samtidig steges kammuslingerne på panden i halvt smør og olie (Smørret er
med til at 'glacere' muslingerne).
Steges ved kraftig varme - de skal være ristede udvendigt og 'næstenrå'
indeni.

Anrettes i varme, dybe tallerkener: Asparges, sauce og 3-4 kammuslinger pr.
person.
Serveres med hjemmebagt flutes.

Vinforslag: Californisk eller Australsk hvidvin på druen Sauvignon Blanc
/Fume Blanc - den har normalt syre og sprødhed nok til citronen.

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-03 17:58

"Anne Lindegaard" <lindegaard@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber derfor på at der er nogen der vil bidrage med at par
opskrifter.

Bank en gang Thailansk Tom Kha-suppe sammen, og smid dine kammuslinger i
et par minutter før servering. Husk at drysse med frisk koriander (få
fat i noget god Thai-koriander i stedet for den dårlige undskyldning, du
kan købe i supermarkederne).

Bider du på, så skal jeg nok smide en en opskrift på suppen

--
-Jens B.

Fra : Anne Lindegaard

Dato : 17-12-03 12:11

> [...]
> kan købe i supermarkederne).
>
> Bider du på, så skal jeg nok smide en en opskrift på suppen

Ja jeg vil da meget gerne have opskriften på suppen - det lyder spændende.

Skulle der være andre der ligger inde med opskrifter - så kom endelig med
dem - så er der lidt at vælge i mellem

Anne

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-12-03 13:46

> Ja jeg vil da meget gerne have opskriften på suppen - det lyder
spændende.

OK, den tager tid, smager himmelsk, er dejlig stærk, so here goes. Du skal
bruge:

- Et stort bundt frisk koriander, helst den "ægte" Thailandske med tykke
rødder
- En god knold galanga (Thailandsk ingefær)
- En knold ingefær
- To-tre hele hvidløg (det lyder af meget, men tro mig, der skal _meget_
hvidlæg til)
- En pose med frosne kefir-limeblade (de tørrede kan til nød bruges, hvis
du ikke kan få de frosne)
- En god håndfuld små, stærke chili (gerne røde _og_ grønne)
- Tre-fire hele citrongræs
- Tre-fire skalotteløg
- En god håndfuld shitake-svampe (hvide champignons kan bruges)
- To-tre limefrugter
- To dåser kokosmælk af _god_ kvalitet (jeg foretrækker klart Chaokoh)
- Lidt MNG (MonoNatriumGlutamat - Det Tredie Krydderi)
- Palme- eller bedre endnu; kokossukker
- Lidt god, hvid/klar eddikke
- Thailands fiskesovs

Følgende hakkes groft og sættes til at småkoge i en passende mængde vand
(efterfyld gerne) i en to-tre-fire muligvis fem timer:

- Stængler, rødder og de groveste blade fra korianderen
- Det meste af galangaen
- Det meste af ingefæren
- Alle hvidløg
- Alle kefir-limebladene med undtagelse af en lille håndfuld af de
mindste, og pæneste blade
- Alle chili'erne, med undtagelse af en håndfuld af de pæneste (og
mindste)
- Den nederste og øverste cm - samt yderste dækblad af citrongræssene
(citrongræs i flertal - den er svær
- Alle skalotteløgene

Mens grundsuppen koger, har du god tid til at forberede pyntet/fyldet:

- Resten af galangaen skæres i papirstynde skiver
- Resten af ingefæren skæres i papirstynde skiver
- De resterende chilier snittes på skrå, så de ser pæne og indbydende ud
- Citrongræs uden øverste og nederste cm samt yderste dækblad skæres i
tynde skiver fra rodsiden - jo længere væk fra rodsiden, jo mere skæres på
skrå (læg evt. en bredbladet kniv over de hele citrongræs og bank hårdt
med en knyttet næve på knivsbladet inden snitning - herved "mørnes"
citrongræsset)
- Svampe renses (helst ikke med brug af vand) og skæres i tynde skiver

Drik gerne en øl eller to, muligvis tre (ja, jeg drikker fire), mens du
står og hakker og snitter. Når grundsuppen er kogt godt ind, sier du væden
tilbage i gryden. Denne kan nu gemmes/fryses til en senere lejlighed
(væden altså, ikke gryden). Nu tilsættes kokosmælk og dit
pynt/fyld.Smages til med en teskefuld MNG, rigeligt med
palme-/kokossukker, saften fra de to-tre limefrugter samt eddikken og
fiskesovsen. Husk, at suppen skal være sur, sød og stærk på samme tid. Den
er optimal, hvis den er kridhvid med flotte røde og grønne chilier samt
citrongræs og kefir-limeblade svømmende på overfladen. Et par minutter
inden servering tilsættes kammuslinger i passende mængde (evt.. suppleret
med lidt gode tigerrejer) og til aller-aller-allersidst drysses
korianderblade ud over. Spis gerne suppen på Thailandsk, dvs. samtidig med
andre retter.

Opskrift til ca. fire-seks pesoner. Billede af ingredienserne her:
http://www.fotolog.dk/archives/000057.html. Bemærk, at suppen kan servers
med kylling/hønsekød, hvor den så hedde "Tom Kha Gai". Tom Kha er
grund-kokossuppen, Gai er fjerkræet.

--
-Jens B.