Tolden i Havnegade
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-12-03 01:00

Den gamle karakteristiske toldbygning i Havnegade i København - som vi skulle
igennem for at vise pas (og måske blive snuppet i i en toldmæssig stikprøvekontrol)
når vi kom hjem med julemandler fra Malmø i1950'erne, hvad var dens officielle
navn dengang, og hvad bliver huset brugt til i dag?

Og hvilket årstal var det at pas- og toldkontrollen imellem Danmark og Sverige
ophørte?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : 8sl

Dato : 16-12-03 16:12

"Jørgen Grandt" skrev d. 15-12-03 01:00 dette indlæg :
> [...]
> navn dengang, og hvad bliver huset brugt til i dag?
>
> Og hvilket årstal var det at pas- og toldkontrollen imellem Danmark og

Hej Jørgen.
Er det denne bygning du refererer til? (se linkene):

http://pelle.kb.dk/image?id=dh001792

http://pelle.kb.dk/image?id=dh000043

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 16-12-03 17:38

"8sl" skrev:

> Hej Jørgen.
> Er det denne bygning du refererer til? (se linkene):
>
> http://pelle.kb.dk/image?id=dh001792
>
> http://pelle.kb.dk/image?id=dh000043

Hej Svend-Erik
Jeps, det er lige nøjagtig den! Ved du mere om bygningen end
billederne viser?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : 8sl

Dato : 17-12-03 09:06

"Jørgen Grandt" skrev d. 16-12-03 17:38 dette indlæg :

> Hej Svend-Erik
> Jeps, det er lige nøjagtig den! Ved du mere om bygningen end
> billederne viser?
>
> --
> Forbindtligst:
> Jørgen www.emiGrandt.dk
> Mails til mig er minus 'men'!

Hej Jørgen.

Nej desværre, ikke umiddelbart, men hvis jeg støder på noget, skal jeg
lade dig det vide.

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-12-03 01:46

"8sl" skrev:

> Nej desværre, ikke umiddelbart, men hvis jeg støder på noget, skal jeg
> lade dig det vide.

Tak. I mellemtiden har jeg selv fundet lidt mere inklusive nogle små nydelige
billeder på http://www.centerplan.dk/detail_rent5.htm

Mvh.: Jørgen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-12-03 07:32

"8sl" <8sl.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Sverige

> Hej Jørgen.
> Er det denne bygning du refererer til? (se linkene):

Hvordan får man adgang til at søge i den billeddatabase?

Jesper

Fra : 8sl

Dato : 18-12-03 10:40

"Jesper Nielsen" skrev d. 18-12-03 07:32 dette indlæg :

> Hvordan får man adgang til at søge i den billeddatabase?
>
> Jesper

Hej Jesper.

Start på denne adresse:
http://rex.kb.dk

Vælg herefter "Det kongelige bibliotek". På den nye side vælg: "Den
nationale billedbase" (øverste højre hjørne).

Herefter kan du søge i bibliotekets enorme billedbase. God fornøjelse.

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 04-01-04 07:37

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message news:britlp$8gr$1@sunsite.dk...
> [...]
> navn dengang, og hvad bliver huset brugt til i dag?
>
> Og hvilket årstal var det at pas- og toldkontrollen imellem Danmark og Sverige

optil EF tid som ikke dansk
og duty free spiritus og cigarette

Hugh W

--

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

Fra : 8sl

Dato : 04-02-04 21:51

> [...]
> navn dengang, og hvad bliver huset brugt til i dag?
>
> Og hvilket årstal var det at pas- og toldkontrollen imellem Danmark og

Hej Jørgen.

Bedre sent end aldrig!
Ifølge "Livet i Danmark 1947 - 1957" ophævedes pas-tvangen indenfor
Skandinavien den 11. juli 1952 kl. 24.00 - dut.

Med venlig hilsen
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-02-04 22:30

"8sl" skrev:

> Hej Jørgen.
>
> Bedre sent end aldrig!
> Ifølge "Livet i Danmark 1947 - 1957" ophævedes pas-tvangen indenfor
> Skandinavien den 11. juli 1952 kl. 24.00 - dut.

Hej Svend-Erik!
Tak. Jeg vidste jeg kunne stole på dig. Men var det så ved samme lejlighed
man droppede toldgrænsen og -vagten i Havnegade? Holdt passagererne fra
Malmø-færgerne op med at gå igennem toldbygningen allerede i juli 52? Da
var jeg ikke fyldt 10 år, og jeg synes jeg kan huske jeg var med til at stå i kø
også mens jeg var teenager; men hukommelser er jo ikke hvad de har været.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 05-02-04 00:43

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> lejlighed man droppede toldgrænsen og -vagten i Havnegade? Holdt
> passagererne fra Malmø-færgerne op med at gå igennem toldbygningen

Afgjort *nej*. I 1967 rejste jeg hjem fra Oslo og bar ved den lejlighed
på 2 papkasser tydeligt markerede med Cecil-cigaretternes logo og ud af
adskillige hundrede passagerer var jeg den eneste der blev stoppet af
tolderne og kaldt hen til en skranke. Der var ikke den store panik for i
hver kasse havde jeg en selvbygget skibsmodel hvilket var tydeliggjort
med med mange huller i kasserne hvor tråde stak ud og fastlimet (for at
fastholde modellerne) og da de havde kigget gennem hullerne fik jeg lov
til at passere. Men toldere, det var der )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : aafe

Dato : 05-02-04 04:16

On Wed, 4 Feb 2004 22:30:18 +0100, "Jørgen Grandt" wrote:

> [...]
>også mens jeg var teenager; men hukommelser er jo ikke hvad de har været.

Men, i dette tilfælde er din hukommelse nu god nok, og jeg husker
sågar at skulle igennem toldbygningen, da jeg i den sidste halvdel af
tresserne var soldat i eskadrille 542 på Aflandshage ved Amagers
Sydvestpynt.

Men, dengang var det nu ikke passet det drejede sig om. Det var
tolden, og stikprøvekontrollen af, om man havde overtrådt
begrænsningen på de få pakker smøger vi havde lov til at indføre.

Toldgrænsen røg sig vel først en tur, da Sverige kom med i EU.

mvh
Arne