Cremfyld til fyldte chokolader
Fra : Gitte og Claus

Dato : 14-12-03 23:00

Er der nogen der har en opskrift på cremfyldte chokolader, så alle de
stakler der ikke kan lide marsipan også kan få konfekt her til jul.... gerne
med sprut eller likør smag ??????????????

Tak på forhånd og glædelig jul

Claus og Gitte

Fra : -V-

Dato : 14-12-03 23:43

Gitte og Claus wrote:
> [...]
> stakler der ikke kan lide marsipan også kan få konfekt her til
> jul.... gerne med sprut eller likør smag ??????????????

Af ren nysgerrighed, hvordan har I tænkt jer at lave dem?

-V-

Fra : Gitte og Claus

Dato : 14-12-03 23:39

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> Af ren nysgerrighed, hvordan har I tænkt jer at lave dem?
>

> -V-

svaret er i forme

Fra : -V-

Dato : 15-12-03 00:12

Gitte og Claus wrote:

> svaret er i forme

Tak for det uddybende svar.

Har I gjort jer nogle tanker om hvordan fyldet skal holdes inde, og hvordan
låget skal vedhæftes?

-V-

Fra : Mark Beaumont

Dato : 15-12-03 04:04

-V- wrote:
> Har I gjort jer nogle tanker om hvordan fyldet skal holdes inde, og
> hvordan låget skal vedhæftes?

1. Chokoladen temepereres (eller vekaoen smeltes)
2. Chokoladen/vekaoen hældes i forme, og afkøler et øjeblik.
3. Formen vendes nu, så chokoladen/vekaoen løber ud, men
efterlader en skal af chokolade/vekao (på indersiden af formen).
4. Formen med chokolade afkøles nu ved ca. 12 C (hvis du bruger
vekao, så bare vent til det er stivnet, afkøling er ikke nødvendig).
5. Fyldet kommes i formene (de må ikke fyldes helt op).
6. Når fyldet er størknet, lukkes med et låg af flydende
chokolade/vekao.
7. Når låget er størknet, vendes chokoladerne ud af formen.

Eller se videoen
http://www.madkanalen.dk/asx/madkanalen/v0006_56k.asx

Vh Mark

Fra : -V-

Dato : 15-12-03 04:29

Mark Beaumont wrote:

> [...]
> chokolade/vekao.
> 7. Når låget er størknet, vendes chokoladerne ud af formen.

Fint svar, tak.

Desværre igen, afhængigt af fyldet, en risiko for at hele stykket bloomer
efter et par dage.

Har du nogle erfaringer med coatning af indersiden af skallen?

-V-

Fra : Mark Beaumont

Dato : 15-12-03 04:38

-V- wrote:
> Desværre igen, afhængigt af fyldet, en risiko for at hele stykket
> bloomer efter et par dage.

Det er korrekt, men så må man jo sørge for at fyldet passer
til chokoladen, så man undgår den bloomer for hurtigt.

> Har du nogle erfaringer med coatning af indersiden af skallen?

Nej, desværre.

Vh Mark

Fra : Emil

Dato : 15-12-03 08:38

-V- skrev:

>Desværre igen, afhængigt af fyldet, en risiko for at hele stykket bloomer
>efter et par dage.
>Har du nogle erfaringer med coatning af indersiden af skallen?

Hej -V-

Jeg har ikke viden om coatning af chokoladeskaller. På det sidste
seminar om 'små kager' blev der blot brugt færdige skaller (kan
p.t. købes mange steder), som faktisk virkede mere "voksagtige"
end den chokolade som blev brugt til "låget". Måske skyldes min
oplevelse at skallerne har været lagret længe (udtørrede?).
Desværre nåede vi ikke til emnet cognac-bønner, som sikkert ville
havet afsløret en evt. coatning.

Ang. cremefyld findes der mange gode links hvis man Googler lidt.
Her er lidt indspiration til de ord man kan søge efter:
http://www.degranvelle.dk/appetitvaekker.htm

Lidt personligt foretrækker jeg en god kaffe som ledsager til
lækkerierne. Vinmanden diskede ellers op med en række søde vine
som jeg (personligt) fandt kvalmende. En god portvin smager dog
fint til de mindst søde varianter af chokoladen (konfekten, de
små kager).

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 15-12-03 07:58

"Gitte og Claus" <xxx@lerbech.dk> skrev i en meddelelse...
> Er der nogen der har en opskrift på cremfyldte chokolader, så alle de
> stakler der ikke kan lide marsipan også kan få konfekt her til jul.... gerne
> med sprut eller likør smag ??????????????

Vedrørende fremgangsmåden og chokoladeopskrifter til fyldt chokolade i
forme..
Evt. lån eller køb bogen Vingummi/Chokolade i serien "Alle Tiders Slik"
af Helle Beisheim. (side 25-42)

Bogen omhandler både smeltning og temperering på forskellige metoder.
Hvordan man fx laver skildpadder og frøer i flerfarvede chokolader med fyld,
fx med Rum Caribia-fondant eller karamelfyld. Ligeledes om hvordan man
fremstiller fyld, chokoladetrøffel eller fondant med forskellig smag..
fx ananas, bailey, kokos, mocca, orange osv.

Lån bogen på biblioteket før din nabo!!..

Hurtigt og nemt:
Søg evt. efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke: søg chokoladetrøffel
eller fondant.
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke

> Tak på forhånd og glædelig jul

Det kan du selv være! *<|