Mail.app vedlagte dokumenter
Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 22:09

Hvad sker der, hvis man vedlægger et dokument i Mail og sætter kryds
ved, at den skal sende vedhæftede dokumenter, der kan læses i Windows?
Og hvor slemt er det, hvis man ikke gør det?
Jeg har i øvrigt altid syntes, det var noget underligt noget, at
et vedhæftet dokument i Mail indsættes midt i teksten, hvor markøren nu
er. I andre e-mailprogrammer vises vedhæftede dokumenter gerne i en
separat rude eller sådan noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-12-03 22:42

Henrik Münster wrote:

> Hvad sker der, hvis man vedlægger et dokument i Mail og sætter kryds
> ved, at den skal sende vedhæftede dokumenter, der kan læses i Windows?
> Og hvor slemt er det, hvis man ikke gør det?

Jeg gætter bare: Den sørger for at tilføje et .efternavn på filnavnet, hvis
det ikke er der i forvejen (det kunne fx. være i tilfælde af, at du
videresender et dokument, du har fået fra en OS9-bruger). Den encoder det
med base64 (og undlader at vedlægge ressource-grenen) frem for noget andet?

> [...]
> et vedhæftet dokument i Mail indsættes midt i teksten, hvor markøren nu
> er. I andre e-mailprogrammer vises vedhæftede dokumenter gerne i en

Ja, Outlook gør det samme når man skrivere mails i html elle RTF.

-j

Fra : Peter Ursin

Dato : 15-12-03 17:03

"Janus Sandsgaard" <janus@janus.dk> wrote in message

> [...]
> videresender et dokument, du har fået fra en OS9-bruger). Den encoder det
> med base64 (og undlader at vedlægge ressource-grenen) frem for noget

Ressource-grenen vedhæftes ganske rigtigt ikke, til gengæld oplevede jeg dog
ikke at der blev tilføjet filendelse. Det ville ellers have været smart
synes jeg. Jeg er lidt af nød begyndt at bruge Entourage når jeg sender til
windows-folk pga. dette problem.

mvh
Peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-12-03 17:11

"Peter Ursin" <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> writes:

> [...]
> været smart synes jeg. Jeg er lidt af nød begyndt at bruge Entourage
> når jeg sender til windows-folk pga. dette problem.

Og ellers bruger du mail? Hvis den ikke kan finde ud af at sætte
..efternavn på, kan du vel selv gøre det håndholdt? Troede egentlig
problemet var begrænset, for det vel vel kun folk med Pro-OSX og gamle
progammer der ikke har .endelse på filnavnene? Fx. kan MS-Office 2001
(til os9) finde ud af det via save-dialogen.

-j

--
Viden bliver ikke mindre af at blive delt - tværimod!
http://www.akademiskopgavebank.dk

Fra : Peter Ursin

Dato : 16-12-03 18:41

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> wrote in message

> Og ellers bruger du mail? Hvis den ikke kan finde ud af at sætte
> .efternavn på, kan du vel selv gøre det håndholdt?

Ja selvfølgelig, men det var jo ikke pointen.
Man kan også godt manuelt fjerne ressource-grenen så er det problem også
løst.
Jeg ville foretrække at det ikke var nødvendigt at man lige skulle huske at
tilpasse filnavnet i Finder først.

mvh
Peter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-12-03 01:55

> [...]

> manuelt fjerne ressource-grenen så er det problem også løst. Jeg
> ville foretrække at det ikke var nødvendigt at man lige skulle huske

Du har ret. Det er stenet, at Apple tilsyneladende ikke
byggerfunktionen ind i Mail, når den nu er der i OE, Entourage,
PowerMail m.fl. Måske du skull skrive en mail til Apple.

-j

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 00:23

> Hvad sker der, hvis man vedlægger et dokument i Mail og sætter kryds
> ved, at den skal sende vedhæftede dokumenter, der kan læses i Windows?
> Og hvor slemt er det, hvis man ikke gør det?

ikk så slenmt såfremt windåsebrugeren ved hvad han at gøre med - denne
får både en datafil og en ofteste tom resurcegren fil ud af det.

--
Morten

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 15-12-03 22:36

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ikk så slenmt såfremt windåsebrugeren ved hvad han at gøre med - denne
> får både en datafil og en ofteste tom resurcegren fil ud af det.

Dem er der desværre ikke så mange af
Ser det på arbejdet konstant:
- Yyyyyyv, det vedhæftede dokument er tomt / indeholder kun noget
krims-krams.
+ Prøv at åbne det andet.
- Det andet?
+ Ja, der er to.
- Huuhng, det havde jeg ikke set...
osv.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 04:02

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> Dem er der desværre ikke så mange af
> Ser det på arbejdet konstant:
> - Yyyyyyv, det vedhæftede dokument er tomt / indeholder kun noget
> [...]

I know. Derfor skrev jeg også "...såfremt windåsebrugeren ved han
har at gøre med" - eller det skulle der i al fald have stået.

--
Morten

Fra : Michael Holm

Dato : 20-12-03 21:49

> [...]
> et vedhæftet dokument i Mail indsættes midt i teksten, hvor markøren nu
> er. I andre e-mailprogrammer vises vedhæftede dokumenter gerne i en

Nu er det godt nok under 10.3.2 :) men i det man trækker det vedhæftede
doc. ind i mail-vinduet kan man lægge filen præsis hvor man vil i mailen
(meget smart når det er et billede, man vil havde placeret i teksten,
eller hvis man har flere word doc. man godt vil havde lagt en i en
bestemt rækkefølge, ud for teksten som forklare om de enklte doc....
(selv om man jo ikke kan regne med brugeren ser det på samme måde

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-03 00:24

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Nu er det godt nok under 10.3.2 :)

Den var ikke kommet, da jeg skrev mit indlæg.

> [...]
> de enklte doc.... (selv om man jo ikke kan regne med brugeren ser det på

På den måde kan det vel være smart nok. Men hvad så, hvis modtagerens
e-mail program er den type, der viser vedhæftninger i en separat rubrik?
Jeg mener, at der er noget, der hedder in-line attachtments foruden de
"normale". I Eudora kan man vist vælge mellem begge dele. Jeg mener bare
at huske, at mange ikke kunne modtage dem. Måske sender Mail.app in-line
vedhæftninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg