Nitritsalt
Fra : Kodekarl

Dato : 14-12-03 13:40

Hej med jer,

Er der nogen der ved hvorfor man ikke længere kan købe nitritsalt?
Er det sundhedsskadeligt?
Hvad kan man evt. bruge i stedet for?

/Karl

Fra : Q

Dato : 14-12-03 19:40

"Kodekarl" <kodekarl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej med jer,
>
> Er der nogen der ved hvorfor man ikke længere kan købe nitritsalt?
> Er det sundhedsskadeligt?

Ja, Nitrit menes at være årsag til kræft..

> Hvad kan man evt. bruge i stedet for?

Til hvad ?..

er det rullepølse du vil lave?

/peter

Fra : Kodekarl

Dato : 15-12-03 17:02

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Ja, Nitrit menes at være årsag til kræft..

> Til hvad ?..
>
> er det rullepølse du vil lave?

Til kryddersild/Christiansø sild

http://www.hedebogaard.dk/opskrifter.asp

Mvh. Karl

Fra : Q

Dato : 15-12-03 18:18

> Til kryddersild/Christiansø sild
>
> http://www.hedebogaard.dk/opskrifter.asp

Hmmm..
Nu kender jeg ikke noget til fiske- / kødprodukter, men i ost tilsætter man
salpeter ( KaliumNitrat, KNO3 ).. Nitraten nedbrydes til Nitrit via et
enzym.. Nitrit er giftigt for bla. smørsyrebakterier (
clostridie-familien ), som ellers kan danne en ret ubehagelig smag og en
underlig hulsætning i osten ( tænk på lugten af sure sokker )..

Til din lage kunne man forestille sig at nitrit-saltet har en konserverende
virkning.. Jeg tror godt du kan lave den uden, men hvis du bliver dårlig af
det vil jeg ikke tage ansvaret

En anden foranstaltning du kunne tage er god hygiejne.. F.eks kunne du
skolde alt hvad der kommer i kontakt med sild og lage....

/peter

Fra : crema

Dato : 15-12-03 19:59

Nitritsalt har vist sig at have en god effekt imod clostridia bakterier, som
også er anført fra anden side. Indenfor disse bakterier har vi også den lede
fætter clostridium butolinum eller "pølseforgiftningsbakterien" der er
dødelig selv i ganske små mængder. Nitrit er noget lort selvom visse dele af
fødevareindustrien går med seler og livrem ved at tilsætte nitrit, på trods
af ved hjælp af en lav pH og høj saltningsgrad og en god
produktionshygiejne, er det muligt at fremstille produkter med samme
sikkerhed.
Så mit råd er; find en opskrift, hvor nitrit ikke anvendes og følg
opskriften nøje mht. saltning og tilsætning af eddike i lagen under
hensyntagen til en god hygiejnisk praksis.
Det skal dog lige nævnes, at der har været tilfælde i Danmark på
pølseforgiftning, dels på hjemmefremstilling af sild og en grønlænder, som
havde en sæl hængende i garderoben, men det er vist lang tid siden
God fornøjelse
Henrik