Grafikkort tilter
Fra : Brizz

Dato : 13-12-03 22:56

På en helt ny maskine, Barton 2500, 512 mb ram. Soltek mb som jeg ikke lige
kan huske model nummer på og et ATI 9600 pro kort. noget tid efter at jeg
havde installeret driveren fra cd'en der var med og derefter opdateret med
den nyeste fra deres hjemmeside begyndt den at lave fejl og komme op med VPU
recover som er en feature i kortet som jeg ikke helt forstår. Jeg
genstartede maskinen nogen gange men den fortsatte. Temperaturen er ok ( 43
grader) men efter jeg justerede AGP fra x8 til x4 så er der ingen problemer.
Hvorfor??? Hvad er forskellen på x4 og x8? og hvorfor kan det evt være den
ikke kan x8?

Mvh Brian

--
www.gronaerten.dk

Fra : Karsten Vinding

Dato : 14-12-03 01:54

In news:brg1tv$lfb$1@sunsite.dk, Brizz wrote:

> På en helt ny maskine, Barton 2500, 512 mb ram. Soltek mb som jeg
> ikke lige kan huske model nummer på og et ATI 9600 pro kort. noget

Modelnummeret på dit soltek board er vigtigt. Så kan vi se hvilket chipsæt
det er baseret på.

> [...]
> lave fejl og komme op med VPU recover som er en feature i kortet som
> jeg ikke helt forstår. Jeg genstartede maskinen nogen gange men den

VPU recover er en funktion der resetter dit grafikkort, hvis det er gået
ned, så du skulle slippe for en reboot. Nogen raporterer at de har problemer
med funktionen, men hos mig har jeg ikke oplevet andet end godt med
funktionen.

> fortsatte. Temperaturen er ok ( 43 grader) men efter jeg justerede
> AGP fra x8 til x4 så er der ingen problemer. Hvorfor??? Hvad er
> forskellen på x4 og x8? og hvorfor kan det evt være den ikke kan x8?

AGPx8 er teoretisk dobbelt (til overførsel af data) så hurtigt som AGPx4 og
kører så vidt jeg ved også med andre spændinger på AGP bussen. I
virkelighedens verden er AGPx4 og AGPx8 i 99,5% (om ikke 100%) af
tilfældende lige hurtige til at afvikle spil (overførselshastigehden på
bussen betyder ikke ret meget for selve spillets framerate). Der er også
forskel på spændingen på AGP-porten ved AGPx4 og AGPx8.

Grunden til at dit kort ikke vil køre x8 kan være flere ting.

Nogle Via chipsæt baserede bundkort kan give problemer med x8. Mit ASUS
A7V8X kører ikke ret godt ved x8 men 100% stabilt ved x4 (noget jeg har
fikset med højere spænding på AGP bussen, men det ved jeg ikke om dit board
kan).

Det kan også skyldes en gammel eller defekt driver til bundkoertets chipsæt.

En ny BIOS til bundkortet kan også hjælpe på problemet.

Jeg ville, hvis jeg var dig, køre med AGPx4 hvis det afhjælper dine
problemer. Dereftér ville jeg glemme det, du vil ikke bemærke forskellen
alligevel.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Brizz

Dato : 14-12-03 13:03

> Modelnummeret på dit soltek board er vigtigt. Så kan vi se hvilket chipsæt
> det er baseret på.

Da det ikke er en maskine der står hos mig selv kan jeg ikke huske model
nummeret men vil meget gerne finde det en af de nærmeste da hvis du så evt
har mulighed for at be eller afkræfte om der plejer at være problemer med
det chipset.

> Det kan også skyldes en gammel eller defekt driver til bundkoertets
chipsæt.

Tja om den er gammel eller ej ved jeg ikke. Har brugt den som var med til
kortet. Har aldrig prøvet at opdaterer bios så det kender jeg slet ikke til.

> Jeg ville, hvis jeg var dig, køre med AGPx4 hvis det afhjælper dine
> problemer. Dereftér ville jeg glemme det, du vil ikke bemærke forskellen
> alligevel.

Det gør den også nu og hvis som du siger forskellen er = 0 så får den også
lov at blive der.

Tak for de gode svar.

Mvh Brian
---