Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvad bruger man ?
Fra : Ingrid

Dato : 13-12-03 15:00

Hvor fotograferer man med den ny canon 300d .
Jeg er vant til at kigge i displayet bagpå, ved de ixus jeg harkan man ikke
det ved den ny canon 300 d ???? eller kan man kun igennem søgeren ??'

Hilsen Ingrid

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-12-03 15:11

Hej Ingrid

Ja på Digitale SLR-kameraer (spejlrefleks) kan du "kun" se motivet igennem
søgeren.

Mvh. Klaus

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-12-03 15:38

Klaus Madsen wrote:
> Hej Ingrid
>
> Ja på Digitale SLR-kameraer (spejlrefleks) kan du "kun" se motivet igennem
> søgeren.

Det skal du ikke fortælle til ejere af Olympus E-10/20, der virker det
nemlig glimragende, da spejlet er et "halvspejl".

Så pas på med at generalisere ;)

--
Don't waste space

Fra : Leif Jensen

Dato : 13-12-03 19:05

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal du ikke fortælle til ejere af Olympus E-10/20, der virker det
> nemlig glimragende, da spejlet er et "halvspejl".

I følge www.dpreview.com virker det ikke glimrende:

Just like the E-10 the E-20's LCD 'record view' resolution is really pretty
poor. For a camera of this price, spec and target audience it's a shame that
Olympus haven't improved things since the E-10. I suppose the argument could
be that no other D-SLR provides a live view...

Leif Jensen

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-12-03 19:15

Leif Jensen wrote:
> [...]
>
> I følge www.dpreview.com virker det ikke glimrende:
>
> Just like the E-10 the E-20's LCD 'record view' resolution is really pretty

Hvilket digitalkamera gælder det ikke for ? Jeg mener LCD display's har
i omegnen af 150-200.000 pixel, som den skal vise ccd'ens X Mpxl på.

Indrømmet at E-10/20 ligger i den lave ende med 118.000 pixel på
lcd-skærmen. Men husk at det er fra 2001.

Man vil nok primært vil bruge den normale søger (hvorfor ellers vælge
SLR), og så have muligheden for at kompositionere billedet i vanskelige
situationer ved at bruge LCD-displayet som EVF; f.eks ved optagelser med
kamera stående på gulv/jord.

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 20:05

> Det skal du ikke fortælle til ejere af Olympus E-10/20, der virker det
> nemlig glimragende, da spejlet er et "halvspejl".

Eller Olympus 1400 serien samt Minolta DiMAGE

--
Tom
(E-20)

Fra : Ingrid

Dato : 14-12-03 07:22

Jeg vil meget gerne have flere oplysninger )
Sagen er jeg har ingen forstand på spejlreflex , har altid holdt mig til
canon ixux digital hvor jeg altid har set og fotograferet med displayet.
Nu er sagen den jeg har fået et canon 300 d lagt tilside til på mandag (
kunne ikke skaffe et i danmark ) var så tilfældig over grænsen i går hvor
jeg løb ind i et, men kunne ikke komme på banken ;-(( så derfor er aftalen
på mandag henter jeg det, det var så en der sagde ( på sådan en skulle jeg
se gennem søgeren, ) men hvis jeg købte et minolta også digitalt spejlreflex
kunne jeg bruge det jeg var vant til ?? jeg kan læse her er noget om det
???? hvad gør jeg klogest i ??? har søgt om det på nettet men har ikke
kunnet finde noget om digital minolta spejlreflex ?? nogen hjælp at hente
her ???

Hilsen Ingrid

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-12-03 10:46

Ingrid wrote:

[ bruge LCD-display som søger ]

> se gennem søgeren, ) men hvis jeg købte et minolta også digitalt spejlreflex
> kunne jeg bruge det jeg var vant til ?? jeg kan læse her er noget om det
> ????

Nu oplyser du ikke hvilket Minolta du tænker på.

Men for at tage Minolta 7i som eksempel, så er det ikke et spejlrefleks
kamera, men det "minder om".

Hvis man nærlæser specificationerne, f.eks. på:

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/page2.asp

Vil man kunne læse under viewfinder: "Ferroelectric LCD (4.8mm, 71,000
24-bit colour pixels)". Det kaldes også EVF (Electronic ViewFinder).

Det der sker er, at det som CCD'en opfanger (det der svarer til din
film), vises live på det lille display. Så det du ser er TTL (through
the lense), så funktionelt opnår du næsten det samme som på et
spejlreflekskamera. Med den konstruktion kan man selvfølgelig også vise,
det på CCD'en opfangede, på det "normale" LCD-display som ifølge specs
er på "112,000 pixels"; da der ikke er et spejl som skygger for CCD'en.

Om det er godt nok, er jo en vurderingssag. Personligt vil jeg ikke være
tilfreds med at kigge på et 5 Mpixel billed, som er nedskaleret til
71.000 pixel (eller 112.000 på lcd displayet). Hvis man skal fokusere
manuelt bliver det problematisk.

Så vidt jeg kan læse mig til, løser Minolta det ved at lave noget zoom
på EVF/LCD, så du ikke længere ser det fulde billed(?), så du har alle
pixel's i et udsnit af motivet, at stille skarpt på.

> hvad gør jeg klogest i ???

Vær kritisk, hvad der er bedst til dig ved du bedst selv.

> har søgt om det på nettet men har ikke
> kunnet finde noget om digital minolta spejlreflex ?? nogen hjælp at hente
> her ???

Hvis du kan læse Engelsk:

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Minolta/

Men der er mange flere af den slags websider.

--
Don't waste space