Agadir, Marokko
Fra : Fax Flora

Dato : 13-12-03 11:07

Hej gruppe
Jeg skal en uge til Agadir i januar. Er der nogen erfaringer her i gruppen?
Forslag til steder/ting, man skal se?

På forhånd tak:)
FF

Fra : Grethes

Dato : 13-12-03 21:04

Vi var i Agadir april 2001, fejrede vores sølvbryllup, havde en dejlig
ferie, boede på Agadir Beach Club, super lækker hotel med dejlig poolområde,
direkte adgang til stranden, ren luksus, så vi opholdt os mest på hotellet.

I Marokke er man rig eller fattig, og der er tiggere over alt. Især børn.
Det kan være svært at se på, vi havde det meget svært med det, derfor
opholdt vi os det meste af tiden på hotellet i dagtimerne.

Hver aften gik vi ud at spise (mange gode restauranter) og rimelige priser.
Over for hotellet vi boede på, stod hver aften en lille pige på 10 år,
Maria, som vi næsten kom til at kende, ja det var så den lille tiggerpige,
som vi valgte at hjælpe lidt. De første aftner kom hun med den fremstrakte
tiggerhånd men herefter var det så med udstrakte arme. Inden vi skulle rejse
tilbage til Danmark, spurgte vi hende, hvad hun kunne ønske sig som en slags
afskedsgave, og tænk, hendes største ønske var en plade chokolade, som hun
kunne dele med sine fire søskende, og.....ja, det var et ønske der var nemt
at opfylde. Sætter bare tingene i perspektiv.

Med hensyn til, hvad man skal se.........nu så vi ikke så meget.

Hvad man også skal passe på, er deres lokale "guider". Man møder den mest
venlige marrokaner på gaden, han tilbyder at vise rundt til div.
serverdigheder og pludselig sidder man fanget i et baglokale ved en
krydderihandler på et marked, og hvad der kan købes der mod div. skavanker,
er ikke småting. Den oplevelse fik vi, naive som vi var, men en oplevelse
rigere..........lettede da vi var tilbage på hotellet. Deres taxaer er også
en oplevelse for sig. De orange i selve Agadir, dem prøvede vi ikke, men de
hvide der kørte uden for byområdet. Det var store biler (Mercedes) bl. a.
men gamle vrag. Og så bliver turisterne proppet to ind på forsædet, inden
turen starter er bagsædet fyldt op med marrokanere, som så bare betaler et
lille beløb, når de sættes af........ja, og så når vi når endestationen,
kommer regningen!!

Det var lidt af vores oplevelser, selv om det er specielt i Marroko, kan vi
godt få lyst til at komme der igen, nu ved vi jo, hvad vi skal tage os i agt
for og hvordan forholdene er.
Kan jeg være behjælpelig med svar på yderligere spørgsmål, er jeg gerne det.

Vil ønske dig en rigtig god ferie.

Hilsen
Grethe

Fra : max

Dato : 14-12-03 00:16

"Grethes"
> [...]
> kunne dele med sine fire søskende, og.....ja, det var et ønske der var nemt
> at opfylde. Sætter bare tingene i perspektiv.

Det er ikke for at ødelægge jeres rørende oplevelse, men det
er en rigtig dårlig ide at give noget til børn der tigger, giv penge
til organisationer istedet for, eller tag hjem til familien og find
ud hvad de har brug for.
Jeg ved det er svært ikke at give, men i ødelægger deres fremtid,
da de hurtigt finder ud af det er mere spændende at tigge end at
feks. gå i skole. Så for børnenes skyld lad vær at gi', i gør dem en
bjørnetjeneste. -max-

Fra : Knud

Dato : 14-12-03 17:23

> Det er ikke for at ødelægge jeres rørende oplevelse, men det er en rigtig
dårlig ide at give noget til børn der tigger, giv penge til organisationer
istedet for,

- nej ikke til en organisation - men mere direkte til børnene. Som vi
ALLEREDE gør gennem SOS-børnebyerne.

> . . .da de hurtigt finder ud af det er mere spændende at tigge end at
feks. gå i skole.
- Maria gik allerede i skole, men havde ikke råd til bøger m.v.

//Knud (. . . ham der var med Grethe i Marokko) *S*

Fra : max

Dato : 14-12-03 18:14

"Knud" <xks9000@hotmail.xom> skrev i en meddelelse

> [...]
> - Maria gik allerede i skole, men havde ikke råd til bøger m.v.
>

> //Knud (. . . ham der var med Grethe i Marokko) *S*

Kære Knud,
SOS-Børnebyerne er en glimrende organisation, har selv
oplevet deres arbejde i Thailand.

Jeg er rigtig ked af du redigerer i min text, det der stod efter
kommaet var faktisk meget vigtigt og konstruktivt.

For mange år siden da jeg var mere naiv end jeg er
idag delte jeg kuglepenne ud til børnene i Sydindien,
hehe de blev allesammen byttet til "vingummibamser"
hos den lokale købmand.

Jeg er totalt ligeglad med om mit råd lyder bedrevidende
eller højrøvet, jeg er kun interesseret i at den gode vilje
blir brugt på den bedste måde og ikke som et sødt samtale
emne over søndagsfrokosten.

Dette er alvorligt ment - giv ikke slik og penge til tigger børn!

Dig og Grethe er gode mennesker og jeg har stor respekt
for jeres medmenneskelighed. -max-

Mine seneste billeder fra Indien:
http://www.photosig.com/go/users/viewportfolio?id=105827

Fra : Jonas Lumby

Dato : 14-12-03 18:37

Hej!

Det er flot at hjælpe folk i nød - og det skal man gøre, men her er en lille
historie.
Et fattigt barn i Indien stod og tiggede. Der var en organisation der hjalp
ham i skole, og sørgede for, at han havde penge nok til at leve. Men det var
ik nok, efter nogle få dage i skolen stoppede drengen, og begyndte igen at
tigge. Det tjente han flere penge ved - og det var sjovere end at være i
skole.
Derfor kan det være problematisk at hjælpe tiggerbørn - men det er en
overvejelse fra gang til gang!

Mvh
Jonas

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 14-12-03 20:05

> [...]
> skole.
> Derfor kan det være problematisk at hjælpe tiggerbørn - men det er en

Endnu et eksempel er, at vi i Indien så en pige på 14 være gravid. Hun ville
beholde barnet da hun så kunne få flere penge som tigger! I Indien er det
også kendt, at børn bliver skamferet bevidst af voksne, og at børnene ikke
kan beholde pengene. De betales til deres "ejere". Derfor kan jeg kun
tilslutte mig anbefalingen om IKKE at give penge til børn.

Kennet

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 14-12-03 19:38

> [...]
> Hej gruppe
> Jeg skal en uge til Agadir i januar. Er der nogen erfaringer her i

Hej !

Vi var i Agadir i 2001 !

Læs om vores tur her

www.pernille-kennet.dk