Det sk*de fyrværkeri
Fra : /Ole

Dato : 12-12-03 21:21

½øjs@.

Jeg har en blanding af (mest) labrador og schæfer, der er ret bange for
fyrværkeri, og nu vil jeg gerne prøve at gi' ham noget nytårs aften. Jeg har
ikke givet ham noget de sidste 2 år, bare siddet med ham.

Jeg har hørt om noget naturnoget, der skulle være ret godt, og ikke dope ham
totalt, for det vil jeg heller ikke. Er her nogen, der ved, hvad det hedder,
og evt. hvor man kan få det.

/Ole og Dino, som kan ses i news:dk.binaer

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 12-12-03 22:37

"/Ole" <ole_ryoFJERN@DETTEstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hedder,
> og evt. hvor man kan få det.

> /Ole og Dino, som kan ses i news:dk.binaer

apoteket - det får min basenjihan, der i år er nervøs når der skydes ...

hilsen Pia

Fra : Tina Christiansen

Dato : 12-12-03 23:31

> Jeg kan anbefale Baldrian tabletter, der kan købes i håndkøb på
> apoteket - det får min basenjihan, der i år er nervøs når der skydes ...
>
> hilsen Pia

Hej Pia

Har selv 2 hunde der er dødsens ræd for skyderierne, jeg havde ikke selv
lige tænkt på baldrian. Ved du hvor meget man kan give. Jeg mener, Andy
vejer 37 kg og Ronja 11 kg. Man kan jo komme til at give dem for meget, så
har du måske en finger regl om hvorledes det skal doseres.

Glæder mig til at høre fra dig.

Og i øvrigt en glædelig Jul til dig og hundene.

Med venlig hilsen
Tina - og vuf fra hundene =)

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-12-03 11:21

hej Tina - svarer heroppe .......... min basenji han vejer 12 kg og får 1
tablet når vi hører for mange fyrværkeri og efter kort tid falder han til
ro, som regel i soveværelset hvor han ligesom mener han er i en hule ......

Der står på pakken hvor meget hunden skal have iflg. vægt - men alt er jo
relativt - jeg vil dog anbefale, at du får købt tabletterne og prøver dem
før Nytårsaften - der skydes jo dagligt, så du kan her se om tabletterne
virker -
men ud fra den vægt du angiver ville jeg da give Ronja 1 tablet når det er
allerværst og Andy 3 tabletter - de kan ikke knækkes over, men knuses hvis
nødvendigt -

Der findes også andre naturmidler i lighed med Baldrian på apoteket, men
dette middel virker på min basenji og jeg håber at det kommer til at hjælpe
dine 2 også -

skriv og fortæl hvordan det virker -

hilsen Pia

Fra : Tina Christiansen

Dato : 13-12-03 12:06

> skriv og fortæl hvordan det virker -
>
> hilsen Pia

Hej Pia
Tusind tak for svaret.
Jeg vil fluks gå på apoteket og købe en pakke.....skal nok melde tilbage
hvordan det virker

Hilsen Tina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-12-03 01:55

> [...]
hedder,
> og evt. hvor man kan få det.
>
> /Ole og Dino, som kan ses i news:dk.binaer

Hej Alle

Hvis hunden(e) er meget bange, er dette sikkert ikke nok, men for lidt
urolige hunde, burde det kunne løse problemet.
Det i selv skal gøre, er at fortsætte dagligdagen som normalt. Ved at ynke
hunden lidt, styrker i hundens tro, på at der virkeligt er noget galt, så
hvis dette skal indøves lidt, så er det ved at være på høje tid. Lidt
afhængigt af hvor man bor, skal man nok begynde med Baldrian ret tidligt på
dagen. Snak eventuelt med dyrlægen om dosis. Måske kunne det kombineres med
en knock out pille, så hunden sover trygt ved midnatstide, men dyrlæger er
vist ikke så begejstret for disse. Jeg ved ikke hvorfor, men de har vel
deres grunde. En soveplads hvor lysglimt og lignende ikke kan ses, ville
måske også hjælpe hunden lidt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Eifelvuf

Dato : 15-12-03 20:34

"/Ole" skrev d. 12-12-03 21:21 dette indlæg :
> [...]
hedder,
> og evt. hvor man kan få det.
>
> /Ole og Dino, som kan ses i news:dk.binaer

Hej Ole.

Du skal naturligvis ikke proppe din hund med piller eller noget andet i
den dur.

Du skal gøre det eneste rigtige, nemlig I-K-K-E at ynke din hund ! ! ! !
!

Fortsæt dagligdagen som i plejer, og når han begynder at hyle / ryste
eller hvad han nu gør, så giver du ham en regulær skideballe. En rigtig
regulær skideballe (husk nu ; din hund er en hund med behov for at have
en LEDER - din hund er IKKE et menneske).

Ved at give ham en regulær skideballe fortæller du ham, at 1). DU er
leder af den flok du og han er i 2). DU skal nok klare de problemer der
måtte komme ud af det lortefyrværkeri, han skal bare slappe af - DU
klarer resten.

Ved ubetinget at tage føringen og vise / fortælle hunden, at DU bestemt
ikke er bange for fyrværkeriet (og at du ikke vil finde dig i at hunden
bliver bange), så viser du dig som den gode frygtløse fører af jeres
flok overfor hunden. Dette afføder blandt andet, at hunden vil
respektere dig og se op til dig (du er en bedre flokleder end din hund).
Og det er dét din hund har brug for : EN FLOKLEDER.

Så drop alt det med piller - og vis dig som en god FLOKLEDER istedet
for. Det vil din hund respektere dig meget mere for.

Og nej - rådet med en skideballe er ikke en generel fremgangsmåde ved
hundetræning, men een af de eneste der hjælper i tilfældet : fyrværkeri.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : /Ole

Dato : 16-12-03 12:41

> [...]
>
> Og nej - rådet med en skideballe er ikke en generel fremgangsmåde ved
> hundetræning, men een af de eneste der hjælper i tilfældet : fyrværkeri.

Er du stiv, eller på stoffer???

Hvordan kan du råde folk til at gi' deres hund skideballe, når du ikke
kender hunden.

Jeg kender en hel del til at opdrage hunde, og har endnu ikke set 2 hunde,
der skal opdrages ens. Og det skal siges, jeg ynker ikke hunden, tværtimod.
Når der lyder et brag, lader jeg som absolut ingenting, eller begynder at
lege med ham, for at få ham til at assiosere (med garanti stavet forkert)
det med noget positivt.

Jeg kan ikke andet end at tage afstand fra din revolveropdragelse, og jeg
har MEGET ondt af din evt. hund.

/Ole

Fra : Eifelvuf

Dato : 16-12-03 17:47

"/Ole" skrev d. 16-12-03 12:41 dette indlæg :

> Jeg kender en hel del til at opdrage hunde, og har endnu ikke set 2
hunde,
> der skal opdrages ens.
Uenig. Alle hunde ved hvad en flokleder er. Og dét er, hvad en hund har
brug for, en flokleder.

>Og det skal siges, jeg ynker ikke hunden, tværtimod.
I dit første indlæg skriver du, at du "sidder med den". Selvfølgelig
ynker du da din hund.

> [...]
at
> lege med ham, for at få ham til at assiosere (med garanti stavet

Nå - men det har så helt åbenbart ikke virket, jf. dit første indlæg.

> Jeg kan ikke andet end at tage afstand fra din revolveropdragelse, og
jeg
> har MEGET ondt af din evt. hund.

Det er ikke revolveropdragelse - det er at fortælle hunden, at det er
MIG der er flokleder, og JEG skal nok bestemme hvad der skal ske i
flokken. Om flokken skal blive bange, om flokken skal flygte, om flokken
skal bide, eller hvad der nu skal ske i / med flokken. Sådan er det
bare. Og du behøves ikke have ondt af MIN hund, han er superglad, ikke
bange overhovedet for fyrværkeri - så noget er der altså gjort rigtigt -
modsat det du indtil nu har prøvet.

Er du uenig i, at min fremgangsmåde har virket - og din ikke ?

> /Ole

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 17-12-03 22:59

> Er du stiv, eller på stoffer???

Det var også min første tanke, jeg kunne da ikke i min vildeste fantasi finde på
at skælde Tyson ud når han sidder og ryster som et espeløv pgr fyrværkeri.

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-12-03 13:06

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> den dur.
>
> Du skal gøre det eneste rigtige, nemlig I-K-K-E at ynke din hund ! ! ! !

Enig, lege med den. Lave sjove ting eller slet og ret ignorere den.

> [...]
> regulær skideballe (husk nu ; din hund er en hund med behov for at have
> en LEDER - din hund er IKKE et menneske).

WHAT ?

> [...]
>
> Og nej - rådet med en skideballe er ikke en generel fremgangsmåde ved
> hundetræning, men een af de eneste der hjælper i tilfældet : fyrværkeri.

Er du træner i nogen klub eller lign ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Eifelvuf

Dato : 16-12-03 17:51

"Christian B. Andresen" skrev d. 16-12-03 13:06 dette indlæg :

> [...]
> mvh/rg. Christian
> Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
> og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Hej Christian.

Hvad med at forsøge at ARGUMENTERE - istedet for intetsigende meldlinger
som "WHAT" og "Er du træner el. lign."

Hvis du er så uenig - hvad er så dit synspunkt da ?
Du mener evt. ikke, at en hund af alt i verden ønsker og stræber efter
at få en flokleder (medmindre den selv er flokleder) eller hvad.

Sig nu noget......

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-12-03 08:37

> Hej Christian.
>
> Hvad med at forsøge at ARGUMENTERE - istedet for intetsigende meldlinger
> som "WHAT" og "Er du træner el. lign."
>
> Hvis du er så uenig - hvad er så dit synspunkt da ?

Jeg har ikke noget problem med at min hund skal have noget medicin op til og
lige gennem nytårsaften.
Dog træner jeg også med den CD man kan købe ved DKK. Det virker fint.

> Du mener evt. ikke, at en hund af alt i verden ønsker og stræber efter
> at få en flokleder (medmindre den selv er flokleder) eller hvad.

Selvfølgelig, men det at have en synlig flokleder (som vores hund har) er
ikke altid nok. Desuden er der vel også forskel på hunde psyke. Nogle racer
kan sagtens tåle en stor gang skældud selv om de er bange / skræmt, mens
andre vil måske tage skade.

> Sig nu noget......

Jeg vil aldrig gøre som dig, jeg tror ikke på det hjælper.