Airport eller Airport Extreme?
Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 12-12-03 17:49

Kære NG,

vi er ved at få installeret trådløst ADSL i bygningen og jeg glæder mig
som et lille barn til at få min næsten nye G5 2x2 GHz-maskine på
netværket. Men det er lidt uigennemskueligt: kan jeg nøjes med et
Airport-kort eller skal jeg pinedød op i et Airport Extreme-kort?

Med venlig hilsen

Tom

Fra : Morten

Dato : 12-12-03 18:23

Tom Sogaard-Jensen <tomsoegaard@get2net.dk> wrote:

> vi er ved at fa installeret tradlost ADSL i bygningen og jeg glaeder mig
> som et lille barn til at fa min naesten nye G5 2x2 GHz-maskine pa
> netvaerket. Men det er lidt uigennemskueligt: kan jeg nojes med et
> Airport-kort eller skal jeg pinedod op i et Airport Extreme-kort?

Apples gamle 11Mbit Airportkort kan ikke sidde i din G5. Dvs du skal
enten koebe et Apple Extreeme kort, eller et PCI kort. Alle PCI kort
med broadcomchipen kan bruges med Apples drivere, eks Linksys 54G kort
der koster ca 450kr.

--
Morten

Fra : No1

Dato : 13-12-03 19:39

> [...]
> netværket. Men det er lidt uigennemskueligt: kan jeg nøjes med et
> Airport-kort eller skal jeg pinedød op i et Airport Extreme-kort?

De AE-kort der er i de bærbare er ikke lige så kompatible med forsk.
Access Points som normalt AirPort. Dvs. der er nogle trådløse netværk
man ikke kan komme på med et AE kort, men godt kan komme på med et
normalt Airport kort

ADSL er højst 8mbit i Danmark og normalt ikke over 2mbit.

Normalt Airport er 11mbit. Så du vil kunne bruge en ADSL forbindelse
fuldt ud med et normalt airport kort.

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 14-12-03 12:44

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> [...]
> Access Points som normalt AirPort. Dvs. der er nogle trådløse netværk
> man ikke kan komme på med et AE kort, men godt kan komme på med et

tak for dit svar, men du har forvirret mig lidt: hvorfor taler du om
bærbare - jeg har en stationær G5 2x2. Mit spørgsmål var, om Airport
overhovedet går i de nye G5´ere.

> ADSL er højst 8mbit i Danmark og normalt ikke over 2mbit.
>
> Normalt Airport er 11mbit. Så du vil kunne bruge en ADSL forbindelse
> fuldt ud med et normalt airport kort.

Den forbindelse vi får, er Cybercitys nye 2,5 mbit-forbindelse.

Med venlig hilsen

Tom

Fra : Morten

Dato : 14-12-03 13:42

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> ADSL er højst 8mbit i Danmark og normalt ikke over 2mbit.

der er ogsåp mennesker som har behov for at flytte filer på LAN siden,
her er 11Mbit ikke meget.

--
Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-12-03 21:39

On 2003-12-14, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> der er ogsåp mennesker som har behov for at flytte filer på LAN siden,
> her er 11Mbit ikke meget.

I skal lige huske på, at på WLAN har man på 11 Mbit delt tiden,
så man kan sende halvdelen af tiden, og modtage den anden halvdel.

Dvs hvis man kan overføre en fil med 5.5Mbit/s så skal man være
glad. det samme gælder 54Mbit. Her kan jeg komme op på ca. 2.5Mbyte/s
når det går godt, og jeg er tæt på AP.

Så der er lidt falsk reklame over WLAN. Måske skulle man til at
sælge 100Mbit netkort som 200Mbit. De kan jo klare 100Mbit i hver
retning på samme tid.