Konsekvens ved manglende levering af vare?
Fra : Beeblebrox

Dato : 12-12-03 14:30

Hej NG

Jeg har bestilt en vare over nettet (dansk netbutik) til ca. 38.000,-

Netbutikken garanterer levering inden jul for alle varer bestilt senest
15. december. Ad omveje har jeg nu fået oplyst at levering (i hele DK)
næppe er muligt for denne type vare før *tidligst* midten af januar - mulig.

Mit spørgsmål er nu: Hvad hvis butikken ikke leverer inden jul som
aftalt? Det er en vare som jeg *vil* have inden jul og jeg har bestilt
netop hos denne butik fordi de garanterer leveringen.

- Kan netbutikken bare ophæve handlen og sige ærgerligt, vi når det ikke
så nu har *du* et problem?

- Kan jeg ophæve handlen så snart leveringsdatoen er overskredet?

- Kan jeg kræve nedslag i prisen for forsinket levering?

- Betyder det noget at der er betalt med dankort (hvor butikken derfor
ikke må hæve beløbet før varen afsendes til mig).

Vh,
Claus

P.S. Jeg er en privatperson (altså ikke erhverv)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 14:24

On Fri, 12 Dec 2003 14:29:38 +0100, Beeblebrox
<beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote:

> [...]
>
>- Betyder det noget at der er betalt med dankort (hvor butikken derfor
>ikke må hæve beløbet før varen afsendes til mig).

Hvis at du har gjort det klart for netbutikken at du SKAL have varen før
jul og at du har tænkt dig at holde dem fast på deres leveringsgaranti
så mener jeg faktisk at du har ret til at foretage et erstatsningskøb af
den samme varer. Den orindelige forretning skal så betale differencen
til dig.

Er dog ikke sikker på at det også gælder private, så her må juristerne/
og eller advokaterne træde til.
Flemming Jacobsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-03 14:52

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:

> [...]
>jul og at du har tænkt dig at holde dem fast på deres leveringsgaranti
>så mener jeg faktisk at du har ret til at foretage et erstatsningskøb af

Er du ikke rar at holde op med at vildlede folk med dine
gætterier og meninger?

--
Bertel

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 14:58

On Fri, 12 Dec 2003 14:52:21 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Er du ikke rar at holde op med at vildlede folk med dine
>gætterier og meninger?

Det er så ikke gætterier. For jeg ved at man det krav såfremt at man er
en erhversdrivende, men var/er ikke sikker på at om det samme gjorde sig
gældende for en pirvat og det burde det jo egt.
Flemming Jacobsen

Fra : Jonas Hansen

Dato : 12-12-03 18:40

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> Det er så ikke gætterier. For jeg ved at man det krav såfremt at man er
> en erhversdrivende, men var/er ikke sikker på at om det samme gjorde sig
> gældende for en pirvat og det burde det jo egt.

Ønsker du at tage kampen op på dette punkt mod en genstridig modstander, kig
da i købeloven, mere bestemt i kapitlet om sælgers forsinkelse §§21-27.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL

Mvh
Jonas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-03 09:23

Jonas Hansen skrev:

>Ønsker du at tage kampen op på dette punkt mod en genstridig modstander, kig
>da i købeloven, mere bestemt i kapitlet om sælgers forsinkelse §§21-27.

Det er et godt råd. Der står intet om erstatningskøb. Men ved
handelskøb er der jo frihed til at aftale (sådan cirka) hvad man
vil.

--
Bertel

Fra : Jonas Hansen

Dato : 13-12-03 16:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det er et godt råd. Der står intet om erstatningskøb. Men ved
> handelskøb er der jo frihed til at aftale (sådan cirka) hvad man
> vil.

Gør der ikke? Det jeg formoder der menes med erstatningskøb er, at køber
hæver aftalen og køber en tilsvarende vare et andet sted. Dernæst ønsker han
at sælger betaler ham den sum penge han skulle betale mere for en
tilsvarende vare (som han jo egentlig skulle have fået af den oprindelige
sælger).

Det lægges til grund at der ikke er aftalt andet.

Misligholder sælger aftalen og pådrager sig erstatningsansvar efter §23
eller §24 i kbl, bliver spørgsmålet da erstatningens størrelse. Som
udgangspunkt er det jo skadelidte, dvs. køber, der skal føre bevis for tab.
Kbl. indeholder dog to relevante bestemmelse med hensyn til dette, nemlig i
kbl § 25, 1. og 2. pkt. Her er det særlig 2. pkt der er interessant:

"§ 25
Hæves et køb, og skal erstatning svares i henhold til § 23 eller § 24,
bliver denne i mangel af bevis for, at anden skade er lidt, at fastsætte til
det beløb, hvormed prisen for genstande af samme art og godhed som de solgte
på leveringstiden overstiger købesummen.
Foretager køberen dækningskøb på forsvarlig måde og inden for rimelig tid
efter ophævelsen, lægges den ved købet opnåede pris til grund ved beregning
af prisforskellen."

Har køberen altså købt en ny genstand på "forsvarlig måde" kan han få
erstattet prisforskellen også kaldet den positive opfyldelsesinteresse.

Mvh
Jonas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-12-03 10:07

On Fri, 12 Dec 2003 14:58:13 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Det er så ikke gætterier.
Ok ?

>For jeg ved at man det krav såfremt at man er en erhversdrivende,
En henvisning til relevant lov / regler / cikulærer / bekengørelser /
etc. der underbygger din påstand udbedes.

>men var/er ikke sikker på at om det samme gjorde sig
>gældende for en pirvat og det burde det jo egt.
Dette er jo bare et gæt fra din side, og dermed udtryk for din egen
personlige mening om hvordan du syntes tingene bør være.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-03 14:57

Beeblebrox skrev:

>Mit spørgsmål er nu: Hvad hvis butikken ikke leverer inden jul som
>aftalt? Det er en vare som jeg *vil* have inden jul og jeg har bestilt
>netop hos denne butik fordi de garanterer leveringen.

Det er væsentligt om du har gjort det meget klart for sælger at
datoen er afgørende for dig. Se senere.

>- Kan netbutikken bare ophæve handlen og sige ærgerligt, vi når det ikke
>så nu har *du* et problem?

De kan ikke ophæve handelen.

>- Kan jeg ophæve handlen så snart leveringsdatoen er overskredet?

Næsten. Ved nethandel har du 14 dages returret, så selv efter
levering kan du returnere varen. Derfor kan du naturligvis også
gøre det før levering er sket, og så er resultatet det samme som
ved hævet handel (den spidsfindige forskel er at du måske hæfter
for porto ved returnering).

>- Kan jeg kræve nedslag i prisen for forsinket levering?

Kun hvis du har gjort det meget klart for sælger at datoen er en
væsentlig del af aftalen.

>- Betyder det noget at der er betalt med dankort (hvor butikken derfor
>ikke må hæve beløbet før varen afsendes til mig).

Nej.

--
Bertel

Fra : Beeblebrox

Dato : 13-12-03 11:15

Hej,

Tak for alle det gode svar (og alle de andre)!

Jeg skal da have snakket med leverandøren mandag og understrege at jeg
skal bruge varen inden jul.

Vh,
Claus