Fodring 1 eller 2 gange dagligt
Fra : Pwh

Dato : 12-12-03 08:30

Jeg har de sidste par mdr delt Tysons madration op i en gang
morgenmad og en gang aftensmad. Han begyndte pludselig at få appetit om morgenen igen.
Er det egenligt bedst for en voksen hund at blive fodret 1 gang dagligt eller hvad.
Jeg har en eller anden forestilling om at han måske optager maden bedre hvis han får 2 mindre portioner.

/Jens

Fra : KennelKipler

Dato : 12-12-03 09:35

"Pwh" skrev d. 12-12-03 08:30 dette indlæg :

Hej Jens,
der er et hav af meninger når det kommer til foder og fodring.
Jeg mener at 2 gange om dagen for en voksen hund er fint. Selv ville jeg
ikke bryde mig om at skulle spise hele min mad på ét måltid.
Ældre hunde har bedst af at blive fodret flere gange daglig ligesom
hvalpe.
Og alle hunde har godt af en ugentlig fastedag.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mic

Dato : 12-12-03 10:06

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> hvalpe.
> Og alle hunde har godt af en ugentlig fastedag.

Faster du selv en gang om ugen ?

Mic

Fra : Rikke Andersen

Dato : 12-12-03 11:23

> Faster du selv en gang om ugen ?
>
> Mic

Til det får jeg jo en uimodståelig trang til at svare selvom det ikke blev
stillet til mig.

Nej men jeg gør heller ikke af postbudet og skraldemanden , jeg snuser
heller ikke nyankomne bagi, graver min yndlingsmad ned i flere uger for så
at grave det op og spise det, tisser alle steder når jeg går en tur for at
fortælle andre at jeg har været der. Jeg bliver syg hvis jeg spiser en ådsel
(og jeg kunne aldrig drømme om at rulle mig i den)

Min måde at opføre mig på er simpelthen anderledes og det er min fordøjelse
også

Kort sagt: jeg er ikke en hund.

Glade julehilsner Rikke

Fra : Mic

Dato : 12-12-03 12:17

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> wrote in message

> [...]
> (og jeg kunne aldrig drømme om at rulle mig i den)
>
> Min måde at opføre mig på er simpelthen anderledes og det er min

Hej Rikke

Det er jeg da glad for at høre ellers sidder jeg jo og skriver med/til
en hund
Nej jeg studser bare over at man ikke bryder sig om :
"at skulle spise hele min mad på ét måltid"
mon man så bryder sig om at faste ? lol

Klip
> [...]
> hvalpe.
> Og alle hunde har godt af en ugentlig fastedag.

Klip

Jeg ved godt jeg ikke er en hund, men der er nok andre der er i tvivl
nok om det det var jo bare for sjow ))

Mic

Fra : KennelKipler

Dato : 13-12-03 10:41

"Mic" skrev d. 12-12-03 12:17 dette indlæg :
> Nej jeg studser bare over at man ikke bryder sig om :
> "at skulle spise hele min mad på ét måltid"
> mon man så bryder sig om at faste ? lol

Hej Mic,

Ja LOL, der fik jeg vist lige menneskelig gjort mine hunde.
Og nej jeg faster ikke selv.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 12-12-03 12:25

Rikke Andersen wrote:

> [...]
> for så at grave det op og spise det, tisser alle steder når jeg går
> en tur for at fortælle andre at jeg har været der.

Gør du ikke, du kan da ikke værer helt almendelig ;) ;)

/Jens (der ikke kan huske hvor han gravede sin frokost ned)

Fra : Pwh

Dato : 12-12-03 10:11

KennelKipler wrote:
> [...]
> hvalpe.
> Og alle hunde har godt af en ugentlig fastedag.

Jeg har bemærket at Tyson faktisk selv tager en fastedag ca 1 gang om ugen.
Om det er tilfældigt eller om han ved pr instinkt at det er godt ved man jo ikke ;)

/Jens (som ikke tage nogen fastedage)

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-12-03 10:46

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ugen.
> Om det er tilfældigt eller om han ved pr instinkt at det er godt ved man

Hej
Jeg synes også at jeg har hørt, at der er større risiko for mavedrejning,
hvis hunden kun får et stort måltid om dagen, så her fodrer vi to gange.
Hilsen Vibeke

Fra : KennelKipler

Dato : 13-12-03 10:43

"Pwh" skrev d. 12-12-03 10:11 dette indlæg :
> [...]
ugen.
> Om det er tilfældigt eller om han ved pr instinkt at det er godt ved

Jeg har bemærket det samme. Mine hunde tager også gerne selv en ugentlig
fastedag, så nogle gange tager jeg beslutningen for dem:)))

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kaare

Dato : 16-12-03 13:09

> Jeg har bemærket at Tyson faktisk selv tager en fastedag ca 1 gang om
ugen.
> Om det er tilfældigt eller om han ved pr instinkt at det er godt ved man
jo ikke ;)

Og når han så lige bliver lidt lækker sulten, så finder han et øre at gnaske
i`:)

(kunne ikke lige lade være)

*<

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 12-12-03 11:16

> [...]
dagligt eller hvad.
> Jeg har en eller anden forestilling om at han måske optager maden

Jeg har altid fodret to gange dagligt og det har hundene ikke taget
skade af ..
hejhils fra Ami

Fra : Pwh

Dato : 12-12-03 12:27

Anne-Marie Prange wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>

> Jeg har altid fodret to gange dagligt og det har hundene ikke taget
> skade af ..
> hejhils fra Ami

Det vil jeg så fortsætte med, jeg fodrer ham selvfølgeligt aldrig lige inden
at han skal ud og motionerer meget.

/Jens

Fra : skingur

Dato : 12-12-03 22:45

Jeg fodrer min forkælede gravhund tre gange om dagen og han faster
ALDRIG. Abrantes (fx) argumenterer for, at hunden (som ulve) IKKE har
godt af at faste. Ulve gør det af nød, men småspiser ellers når der er
mad i farvandet...det være sig mus, kanin eller andet guf!

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 13-12-03 11:14

skingur wrote:
> [...]
> godt af at faste. Ulve gør det af nød, men småspiser ellers når der er
> mad i farvandet...det være sig mus, kanin eller andet guf!

Jeg kan heller ikke forstille mig at begynde på at faste Tyson, at han så
selv tager en dag ind imellem blander jeg mig ikke i.
Hvis Abrantes skriver at de ikke har godt af at faste så tror jeg mest på det,
de bøger jeg har læst af ham giver indtryk af at manden virkelig ved hvad han taler om.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-12-03 01:16

On Sat, 13 Dec 2003 11:13:57 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>de bøger jeg har læst af ham giver indtryk af at manden virkelig ved hvad han taler om.

,,,,ja men han er en perker, men en af de gode perkere som han sagde
engang til et foredrag humor har han da. Han fortalte iøvrigt at
de havde lavet et forsøg med at parre en pudel og en ulv, og så ville
det være logisk at der bagefter var 50% af hver, men der var 80%
ulv"adfærdsmæsigt osv" , meget intersant hvis man altså har en pudel
han har da tjek på meget, men ikke med alle racer, for hvis man
parede min med en ulv tror jeg nærmere at der ville komme et 100%
monster ud af det eller jeg ved det for de syge amerikanere er jo
"begyndt" at lave hybridulve halv pit halv ulv gær selv hvor uhyggelig
den så bliver , men det er hvad de får ud af alle deres
forbud, en helt anden snak iøvrigt.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-12-03 01:26

On Fri, 12 Dec 2003 08:30:10 +0100, "Pwh"
> [...]

>Jeg har en eller anden forestilling om at han måske optager maden bedre hvis han får 2 mindre portioner.

,det kommer an på hvor meget motion han får og hvor mange gange om
dagen, og om det er samme portion motion hver dag, han skal helst have
maden inden for 45min efter den største motionstur hvis det kun er en
og den er regelmæsig er det nok med en portion om dagen helst sent på
eftermidagen der optager de bedst hvis du altså har et arbejde hvor
han sover hele dagen, og fastedag er kun hvis hunden er syg ! hvis man
faster den så kommer den jo i underskud af proteiner fedtsyrer osv det
er kun noget muslimerne gør, fordi de godt vil have at de skal være
usunde åbenbart ! hunden skal have mad hvis den er sulten alt andet er
latterligt, synd og slidder på muslerne osv men det hele er alt efter
hvor hårdt din hund har det fysisk i leg løb osv, der er mange der
godt vil generalisere det kan man ikke på nogen måde, hvis den leger
1½time om eftermidagen som jeg mener du har skrevet, så lad den spise
alt det den kan bagefter, i løbet af en uge eller to vil den have
fundet sit nieveau og så giver du den en lille smule mindre så den
ikke levner, på den måde "burde" man kunne holde dens interesse fr
maden også, selvfølgelig tager man også højde for kødben godbidder og
andet der ryger ned ved siden af.

Fra : Pwh

Dato : 13-12-03 17:34

Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
> godt vil generalisere det kan man ikke på nogen måde, hvis den leger
> 1½time om eftermidagen som jeg mener du har skrevet, så lad den spise

Det er kun de 3 dage hvor jeg arbejder at han 'kun' får 1 1/2 times motion om
eftermiddagen + selvfølgelig en gåtur om morgenen. De 4 andre dage får han normalt
2 * 1 1/2 time på engen + måske en gåtur sent om aftenen og om sommeren kan det
sagtens blive til meget mere, så det varierer på mine fridage. Jeg går ud fra at det ikke
er nogen god ide at fodre ham straks jeg kommer hjem hvor han stadig halser efter turen.
Jeg prøver også på at afstemme mængden efter hvor meget han har rørt sig, og er han en
dag rigtigt sulten, så får han altså lidt ekstra. Jeg vejer ham en gang pr mnd, og han har
faktisk ligget stabilt på 39kg siden han fyldte 10mdr.
Du vejer måske ikke mængden af til din egen, får han bare lov til at spise sig mæt ??.

/Jens

Fra : skingur

Dato : 13-12-03 21:07

"Pwh" skrev d. 13-12-03 17:34 dette indlæg :
> Du vejer måske ikke mængden af til din egen, får han bare lov til at
spise sig mæt ??.

> /Jens

Gandalf får sådan cirka en håndfuld tre gange om dagen (hvis han har
spist op fra sidste måltid)..det er sådan set mere, end han skal have,
men det kan være enormt svært at få små hunde til at spise det, de skal.
Han vejer 5,2 kilo og er iflg. dyrlægens udsagn perfekt!

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-12-03 08:13

On Sat, 13 Dec 2003 17:34:03 +0100, "Pwh"
> [...]

>faktisk ligget stabilt på 39kg siden han fyldte 10mdr.
>Du vejer måske ikke mængden af til din egen, får han bare lov til at spise sig mæt ??.

,ja han spiser hvad han kan ! men ved godt hvor meget han spiser , men
det bliver for kompliseret hvis man skal veje mener jeg, i forhold til
godbidder og kødbensrester der bliver slugt, så skulle jeg jo rende
rundt med en lille vægt og overvåge ham at holde sig til faste
skemaer osv, det er der ingen mening i for det gør man jo heller ikke
med sig selv, og det har jo ingen betydning så længe at man eller
hunden ikke får for meget, eller for lidt og så er spørgsmålet hvordan
ens forbrænding er, min hund kan ikke tage på i form af fedt han er
alt for aktiv til det, ligemeget hvad han spiser og hvor meget bliver
det der ikke er optaget brændt af eller skidt ud igen. Dem der vejer
er folk der godt kan lide at sætte ting i skemaer og bokse generelt i
deres liv, og hvis de har det godt med det så er det jo fint men med
mindre deres hund får for lidt motion eller har tendens til at blive
fed, giver det ingen mening, udover at tilfredsstille deres trang til
at føle at de har styr over noget hunden regulerer selv hvad der
skal ind, min kan da godt "en gangimellem" æde ½kg lever og et halvt
kødben på en dag men så spiser han heller ikke noget dagen efter hvis
det skulle ske. Men jeg har tidt med min gamle hund fodret ham før
lange legeture med andre hunde, så fik jeg at vide senere at de kunne
få mavedrejning af det, men jeg oplevede det nu aldrig, men gør det
ikke mere, heller ikke lige efter leg, jeg venter til han har fået
pusten. Men der er meget forskel på vores hunde på alle måder, men
fodring er slet ikke så kompliseret som nogle godt vil gøre det til.

Fra : Pwh

Dato : 14-12-03 20:01

> [...]
> det bliver for kompliseret hvis man skal veje mener jeg, i forhold til
> godbidder og kødbensrester der bliver slugt, så skulle jeg jo rende

Det lyder såmænd meget fornuftigt, det er måske også bare en vane jeg har
har bibeholdt fra hans hvalpetid. Der tror jeg at man med store racer skal passe
på i opvæksten, jeg har læste flere steder at de kan risikerer at vokse for hurtigt
hvis de får for meget at spise som hvalpe, og så risikerer at få skader på kadaveret.

> [...]
> alt for aktiv til det, ligemeget hvad han spiser og hvor meget bliver
> det der ikke er optaget brændt af eller skidt ud igen.

Hmm, det er jo faktisk også det jeg har bemærket med Tyson, han har
holdt samme vægt +/- 1kg det sidste årstid. Og jeg har ikke gjort det
store nummer ud af at afmåle hans portioner. Han får det de foreskriver
på posen, og spiser han hurtigt op så får han en sjat mere.
Det kunne værer at jeg skulle prøve at fylde hans madskål og lade ham æde
det han gider og så fjerne resten.

> [...]
> mindre deres hund får for lidt motion eller har tendens til at blive
> fed, giver det ingen mening, udover at tilfredsstille deres trang til

Grunden til at jeg vejer Tyson en gang pr mnd er også et levn fra hans hvalpetid
hvor jeg godt kunne lide at følge med i hvor hurtigt han voksede.
Nu hvor han er blevet kastreret tror jeg også at det er en god ide forsat at chekke hans vægt jævnligt.
Men du har lidt ret, jeg er kendt som noget af en systematiker på mit arbejde,
jeg holder meget af at der er orden i tingene ;)

> [...]
> få mavedrejning af det, men jeg oplevede det nu aldrig, men gør det
> ikke mere, heller ikke lige efter leg, jeg venter til han har fået

Jeg har også læst om problemet med mavedrejning, det skulle værer ret alvorligt.
Jeg kan huske da Tyson var hvalp og rendte rundt på engen lige efter at have spist.
Pludselig stod han og brækkede det hele op igen, siden den dag har jeg ikke fodret
lige før eller efter hård motion.

/Jens