Holdbarhed på flæskesteg
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 11-12-03 22:27

Hvor længe kan man egentlig opbevare en fersk flæskesteg i køleren? Jeg
synes, det er lidt for tidligt at købe den allerede nu, for jeg nænner
ikke at dybfryse den først. Det går ud over kødsaften, og jeg fornemmer
også at sværen bliver mere sprød, når stegen ikke har været frosset.

Mvh. JIB

Fra : Spangkuk

Dato : 11-12-03 22:57

> Hvor længe kan man egentlig opbevare en fersk flæskesteg i køleren?

Tja, det afhænger af, hvad din lokale slagter har solgt dig.

Men som tommelfingerregel vil jeg sige - "indtil den begynder at lugte
fælt".

>Jeg synes, det er lidt for tidligt at købe den allerede nu, for jeg
nænner
> ikke at dybfryse den først.

Bare rolig, flæskestegen ER død !

Spang

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 12-12-03 08:52

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote in message

> Tja, det afhænger af, hvad din lokale slagter har solgt dig.
>
> Men som tommelfingerregel vil jeg sige - "indtil den begynder at lugte
> [...]

Tak for dit omfattende svar, som i allerhøjeste grad har løst mit
problem. Du må være uddannet kok, med den viden du besidder.

Mvh. JIB

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-12-03 09:39

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote in message news:<brap3m$h4d$1@news.cybercity.dk>...

> Bare rolig, flæskestegen ER død !

Jørn vil vel gerne undgå at den bliver levende igen.

Ebbe

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-12-03 09:26

"J¯rn Ibsen" <ji@iteration.dk> writes:
> [...]
>ikke at dybfryse den først. Det går ud over kødsaften, og jeg fornemmer
>også at sværen bliver mere sprød, når stegen ikke har været frosset.

Jeg går ud fra at du vil bruge flæskestegen juleaften!?

Som tommelfingerregel kan du opbevare en frisk flæskesteg et par dage i
køleskabet - afhængig af hvilken temperatur du vælger. Ved 5 gr. som
temmeligt mange bruger som standard, max et par dage. ved 2 gr. som er
betydeligt bedre, nok i 3-4 dage. Grisekød er faktisk ret sart.
Selvfølgelig taber kød ved at blive frosset ned, men de få dage der er
tale om i dette tilfælde, gør næppe den store forskel. Jeg ville helt
sikkert købe nu, hvis den rigtige steg til den rigtig pris var der. Og jeg
ville fryse den ned - optøningen ville jeg lade strække over et par dage i
et godt koldt (2 gr.) køleskab. Den langsomme optøning bevirker at dit
kvalitetstab bliver minimalt.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Emil

Dato : 13-12-03 04:06

Frank Løkkegaard skrev:

> [...]
>køleskabet - afhængig af hvilken temperatur du vælger. Ved 5 gr. som
>temmeligt mange bruger som standard, max et par dage. ved 2 gr. som er

Læs i stedet hvad slagterierne anbefaler, og bliv klogere
(Du spreder rædsel i de små hjem).

>Selvfølgelig taber kød ved at blive frosset ned, men de få dage der er
>tale om i dette tilfælde, gør næppe den store forskel.

Det er totalt ligegyldigt om det er få dage eller få måneder.
Cellerne bliver sprængt ved nedfrysningen, ikke 'med tiden'.
Hvorfra har du din "viden"?

>- optøningen ville jeg lade strække over et par dage i
>et godt koldt (2 gr.) køleskab. Den langsomme optøning bevirker at dit
>kvalitetstab bliver minimalt.

Af praktiske hensyn vil jeg også foreslå optøning i køleskab.

Uanset hvordan du viderebehandler (optøer) kødet (alt andet
lige), er cellerne ødelagte og modningen standset ved
nedfrysningen.
Så det optimale må være at optø kødet ved 50 grader (i varmt
vand), så der ikke sker nogen koalogering.
Tid er kun en kvallitet på det rette tidspunkt i forløbet.

m.v.h. Emil

Fra : -V-

Dato : 13-12-03 05:12

Emil wrote:

> Uanset hvordan du viderebehandler (optøer) kødet (alt andet
> lige), er cellerne ødelagte og modningen standset ved
> nedfrysningen.

Modningen, mja.
Hvad med harskningen? Oxidaition af svinekød går ikke hurtigt under frosne
forhold, men det sker stadig

> Så det optimale må være at optø kødet ved 50 grader (i varmt
> vand), så der ikke sker nogen koalogering.
> Tid er kun en kvallitet på det rette tidspunkt i forløbet.

Din sidste sætning giver overhovedet ingen mening.

-V-

Fra : Emil

Dato : 13-12-03 13:33

-V- skrev:

>Din sidste sætning giver overhovedet ingen mening.

Nej, den er utydeligt formuleret.
Man kan tø kødet op hurtigt i koldt / lunkent vand.
Eller det kan optøes langsomt i køleskab.
Der er kun tid til forskel, kvalliteten af kødet er den samme.

Der er en fin PDF-fil om udskæring og tilberedning af svinekød
(2800 Kb) her:

<http://www.danskeslagterier.dk/smmedia/Hvidbog_pdf?mb_GUID=4A41B525-5F1F-4470-8ABE-889517041300.pdf>
og den korte version
http://makeashorterlink.com/?D25831CC6

m.v.h. Emil

Fra : -V-

Dato : 13-12-03 15:36

Emil wrote:

> Nej, den er utydeligt formuleret.
> Man kan tø kødet op hurtigt i koldt / lunkent vand.
> Eller det kan optøes langsomt i køleskab.
> Der er kun tid til forskel, kvalliteten af kødet er den samme.

Meget bedre, tak.

-V-

Fra : Emil

Dato : 13-12-03 03:14

Jørn Ibsen skrev:

> [...]
>ikke at dybfryse den først. Det går ud over kødsaften, og jeg fornemmer
>også at sværen bliver mere sprød, når stegen ikke har været frosset.

Hej JIB

I pjesen fra Danske Slagterier er det anbefalet at svinekød
ligger *mindst* 3-4 dage på på køl efter slagtningen. Den dato er
normalt ikke oplyst, så det er lidt op til dig selv at spørge
slagteren om slagtedatoen. Normalt er kødet højest et par dage
gammelt før det sælges.

Holdbarheden for hele kødstykker er op til en uge før den
*optimale* mørhed er opnået; og kødet vil blive bedre af at blive
saltet et par dage herefter med 5-10 gram salt pr kg kød.

Så hvis du vil vil opnå det optimale resultat til juleaften, så
køb stegen i morgen (14. dec.), put den i køleskabet ved 4
grader, og salt den den 21. dec.

Hele kødstykker bliver meget bedre ved lagring (det hedder altså
modning) og saltning med 5-10 gram salt pr kg kød.

Bedre kan det ikke gøres iflg. "Danske Slagrerier"

Nu var dit spørgsmål ikke om det optimale, men om hvor lang tid
en flæsketeg kan opbevares i køleskab. Hvis stegen opbevares ved
4 grader, er 12- 14 dage helt fint, specielt hvis den saltes
midtvejs. Der forudsættes naturligvis en streng hygiejne med
omgåelsen af madvarer.

Angående frysning af kød, har jeg samme oplevelser som dig.

m.v.h. Emil