Induktion eller flaskegas.... suk
Fra : Solveig

Dato : 18-04-01 16:39

Hej Alle

Jeg har ikke tidligere skrevet i denne gruppe, men jeg kan li' mad, så det
kan jo være jeg kommer til det!

Jeg har bladret lidt i trådene, og fundet en enkelt om induktionskomfurer,
men jeg kunne godt tænke mig at høre, om der skulle være kommet flere
erfaringer siden.
Jeg har selv lige købt et hus - det er selvfølgelig dejligt - men, oh skræk,
der er ikke mulighed for etablere en gasledning til huset (med mindre jeg
vil punge 100.000 ud). Så jeg står overfor valget om skal jeg have flaskegas
eller induktion. Jeg har spurgt til induktionskomfuret forskellige steder,
og har fået forskellige meldinger, både positive og negative. Derfor vil jeg
meget gerne høre, om der er nogen i gruppen, der har erfaringer med både gas
og induktion, - og som vil dele ud af dem.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre, om der er nogen der har erfaringer
med flaskegas. Hvordan tid holder sådan en gedigen flaske for eksempel til ?

God appetit

Solveig G. P.

Fra : Tine K

Dato : 18-04-01 18:49

Hej Solveig

Jeg har kun en enkelt uge arbejdet med induktionskomfurer (læs: plader), men
jeg var dybt utilfreds. En pande kan ikke blive rigtig varm på
induktionsplader. D.v.s. at man ikke kan grille bruschetta eller fisk på
grillpanden, bøffer koger på en alm. pande og wok-retter er udelukket. Min
mening....
Derimod kan jeg ikke finde nogen ulemper ved gaskomfur. Jeg bruger omkring 6
11kg's flasker pr år. Flasken står ude i det fri (ved gavlen af huset). Vi
har boret et hul i muren og ført gasslangen ind skråt bag komfuret. Inden
for har vi en extra hane, så det også er muligt at slukke for gassen
indefra.

Hilsen
Tine

Solveig <solveig.g.pedersen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:oFiD6.142$ua2.19757@news.get2net.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-04-01 18:57

"Tine K" <hullet@worldonline.dk> wrote in message

> Derimod kan jeg ikke finde nogen ulemper ved gaskomfur. Jeg bruger omkring
6
> 11kg's flasker pr år.

Det var dog enormt. Jeg bruger flaskegas hver dag (famillie på nu kun tre)
og bruger et par 11 kgs flasker om året. Men koger dog godt nok kartofler
ol. på elpladerne (længe leve termostaten). Jeg ville for alt i verden ikke
undvære mine gaskogepladser.

mvh
Jan

Fra : Tine K

Dato : 19-04-01 19:41

Jeg har også gasovn - og den sluger sin del....

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bkkia$1t8a$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : henrik

Dato : 18-04-01 20:01

Hej Tine,
kan du ikke uddybe hvilken installation (plader?) det var du arbejdede
med...for det lyder jo dybt godnat at køkkengrejet ikke bliver ordentligt
varmt!
Brugte du pander og gryder beregnet til induktion? For er de ikke magnetiske
(nok), bliver der ikke overført (nok) energi ved induktionen!

En delikat sag at være opmærksom på med hensyn til induktion, er så vidt jeg
forstår, at flere mærker af komfurer ikke kan køre med alle plader på fuld
kraft samtidigt?
Forbrugerrådets (øh...styrelsens?) tests afslørede ret høje tomgangsforbrug,
som åd energibesparelsen op, men her i denne NG er vi vel også mere
interesserede i den gastronomiske vinkel....og så skal panderne jo kunne
blive rigtig varme!

Mvh Henrik

Fra : Tine K

Dato : 19-04-01 19:49

Hej Henrik!
Jeg aner ikke, hvad det var for nogle plader. Min oplevelse foregik i et
skolekøkken på en højskole, hvor jeg skulle undervise. Der var gryder og
pander, som skulle være beregnet til induktion. Bl.a. var der
støbejerns-grillpander, men de blev kun lunkne, så den fisk, der egentlig
skulle grilles nærmere blev kogt.
Hilsen
Tine
henrik <henriks22@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bko8g$cm8$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Niels Wang Hansen

Dato : 20-04-01 14:35

On Thu, 19 Apr 2001 20:48:46 +0200, "Tine K" <hullet@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>pander, som skulle være beregnet til induktion. Bl.a. var der
>støbejerns-grillpander, men de blev kun lunkne, så den fisk, der egentlig

Støbejern kan så vidt jeg ved ikke magnetiseres (særlig godt) så der er
forklaringen måske.

M.v.h
Niels Wang Hansen

Fra : netman77

Dato : 18-04-01 19:00

Hej Solveig

Jeg er den lykkelige ejer af et induktionskomfur, har haft det en måned og er bare så glad for det. Det er utroligt nemt at holde rent, intet brænder fast. Husk det er gryden eller panden der bliver varm. Komfuret er lynhurtigt at regulere. Vand koger på 1½ minut. Der er aldrig noget der brænder på, fordi man kan regulere ned så hurtigt. Når jeg skal stege eller koge noget der sprøjter, så lægger jeg en gammel avisside på komfuret. Varmen bliver ledet igennem uden problemer, og bagefter krøller jeg avisen sammen og er fri for at gøre rent. Herligt. Mine forældre har gas, bygas. Det er også dejligt at arbejde med, men det fedter. Alle overflader i et køkken med gaskomfur får en fedtet belægning, som kan fjernes med petroleum.Du kan sevfølgelig ikke bruge alle gryder på induktion, men forbavsende mange af mine gamle gryder kan anvendes. Støbejern, emaille og selvfølgelig gryder beregnet til induktion. Prøv med en magnet.
Jeg synes Hackmann- all steel er fantastiske, men Ikeas 365+ er også meget fine, og koster ikke ret meget.

Jeg købte det over nettet hos www.butik.elstroem.dk. Mærket er Blomberg, Mis 6220 tror jeg nok. Listeprisen er kr. 11.995,00 men jeg fik det til knap kr. 7.000.

m.v.h. Jette Mogensen

http://www.kandu.dk/

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 21-04-01 12:35

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 21-04-01 12:35

Hej Jette

> Jeg er den lykkelige ejer af et induktionskomfur, har haft
> det en måned og er bare så glad for det. Det er utroligt nemt at holde
> rent, intet brænder fast.
Det gør det heller ikke ved min gaskomfur.

> (...)

> Mine forældre har gas, bygas. Det er også dejligt at arbejde med,
> men det fedter.
Det er en gammel myte at bygas fedter. Det er fedt der fedter. Bygassens
hovedbestanddele er methan og brint og kvælstof. Der er intet fedtstof
i. Det brænder af til kuldioxid og vand. Det der fedter i køkkenet er
fedtstof fra pander der ryger op sammen med den varme luft fra panden.
Det sker også når man bruger el.
Efterhånden tror jeg det var elværkerne der har sat denne myte i verden.

> Alle overflader i et køkken med gaskomfur får en fedtet belægning,
> som kan fjernes med petroleum.
Brug endelig ikke et mineralsk produkt i et køkken. Petrolium kan
indeholde benzen, PCA og andet grimt, der opsuges af fedtstofferne
(smør, madolie, avocado mv.) i køkkenet.

Fedtstoff tages lige så godt af sæbe eller hvis det stå rigtigt slemt
til salminakvand. Husk at lufte godt ud og skyldt med vand bagefter.

> Du kan sevfølgelig ikke bruge alle gryder på induktion,
> men forbavsende mange af mine gamle gryder kan anvendes.
Så var du der heldigt.
Jeg har en del gryder med aluminium sandwich bund. Der opstå ikke ret
meget varme i den tynde stålbelægning.
Desuden har jeg en del gryder til specielle formål (kinesisk dampkoger,
saftkoger, henkogningsgryde) som koster en bondegaard i all-steel.

> (...)

> Jeg købte det over nettet hos www.butik.elstroem.dk.
> Mærket er Blomberg, Mis 6220 tror jeg nok.
> Listeprisen er kr. 11.995,00 men jeg fik det til knap kr. 7.000.

Min lokale hvidevarebutik på nørrebro har for tiden et SMEG 1m komfur
til den samme pris.

hilsen
Sebastian

ps. husk at sætte linieombrydning til 80 tegn. Dine indslæg er ret svært
at læse, når det hele står i en linie.

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 21-04-01 12:35

Solveig <solveig.g.pedersen@get2net.dk> wrote:

> [...]
> der er ikke mulighed for etablere en gasledning til huset (med mindre jeg

Hej Solveig

tillykke med huset.
Hvor bor du hende? Hvis huset ligger i rækkevide for Københavns Energi
gasnet er der en del muligheder. Bare snak med dem derinde.

> [...]
> meget gerne høre, om der er nogen i gruppen, der har erfaringer med både gas
> og induktion, - og som vil dele ud af dem.

gas gavner gastronomien. Det er det bedste.

Induktion er ikke det værste. Men der hvor jeg boede før kunne et
Siemens induktionskomfur simpelthen ikke leve op til den komfort jeg var
vant til.

Desuden skal man forberede sig at købe nye gryder og pander.
Hvis du er bange for elektro-smog (f.x. fra højspændingsledninger) er et
induktionskomfur det værste.

> Jeg kunne også godt tænke mig at høre, om der er nogen der har erfaringer
> med flaskegas. Hvordan tid holder sådan en gedigen flaske for eksempel til ?

Det kommer an på størrelsen..

Hvis det skal være flaskegas er det vigtigt at komfuret er egnet til
det. Der er 3 slags gas bygas, naturgas og propan(flaske)gas. Hver gas
har brug for sine specielle blus.

Gasflasker må ikke opbevares i lukkede rum. Gassen kan sive ud og det
bliver brandfarligt. Typisk står en gasflaske et bur udenfor og så skal
der lægges rør ind i køkkenet. Det er vigtigt at være omhyggeligt når
man skifter flaske.

Hvis det endelig ikke kan lade sig gøre at blive tilsluttet gasnettet,
ville jeg foretrække et induktionskomfur med 1-2 gasblus fra flasken ved
siden af.

hilsen
Sebastian