Forbinde mine to Mac med Airport
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-03 21:19

Jeg har før spurgt, hvordan jeg kan få min PowerBook og vores gamle iMac
233 med trådløs ethernet bridge til at kommunikere over AirPort. Der var
vist ikke så mange svar. Jeg fandt i hvert fald ikke en løsning. Nu
nævnte Morten Reippuert forleden, at det nok bare var et
opsætningsspørgsmål. Hvis han eller andre har gode idéer, er jeg meget
lydhør.
Det ville være dejligt, hvis jeg kunne have en kopi af min
homemappe på den gamle iMac. Så kunne den være reserve, hvis noget
skulle ske min PowerBook. Uden den er jeg nemlig prisgivet. Og en god
backup giver mig jo ikke en computer nu og her, hvis uheldet er ude.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-12-03 23:51

> [...]
> nævnte Morten Reippuert forleden, at det nok bare var et
> opsætningsspørgsmål. Hvis han eller andre har gode idéer, er jeg meget

Nu har jeg jo næsten nøjagtig samme konfiguration som dig.
iMac rev. A på en Linksys Ethernet boks, Airport og en PB.

Tester lige hvad min Bondi siger til at agere server.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-12-03 00:30

> Nu har jeg jo næsten nøjagtig samme konfiguration som dig.
> iMac rev. A på en Linksys Ethernet boks, Airport og en PB.
>
> Tester lige hvad min Bondi siger til at agere server.

Og siger så OK. Ingen problemer i det.
Sharing on og jeg finder den som server, gennem Airport Snowwhite og
Linksys Ethernet Bridge.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 11:26

> Og siger så OK. Ingen problemer i det.

Det lyder godt. Så må jeg også kunne få det til at virke. Jeg håber bare
ikke, jeg skal skille iMac ad for at flytte en eller anden dum jumper-
igen.

> Sharing on og jeg finder den som server, gennem Airport Snowwhite og
> Linksys Ethernet Bridge.

Når nu du siger sharing, mener du så "Personlig arkivdeling"? Og hvad
med "Eksterne log ind" og andre tjenester? Må de gerne være slået fra?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 12:08

> Det lyder godt. Så må jeg også kunne få det til at virke. Jeg håber bare
> ikke, jeg skal skille iMac ad for at flytte en eller anden dum jumper-
> igen.

Nu har jeg prøvet, og jeg kan ikke få forbindelse mellem de to
computere. De kan godt se hinanden, idet den anden computers ikon dukker
op under "Netværk" i et Findevindue. Men ikonet er gråt, og jeg kan ikke
åbne computeren og få adgang til den. Hvis jeg vælger "Netværk" i menuet
"Gå" i Finder, kommer badebolden frem og lader til at blive ved og ved,
indtil jeg genstarter Finder. Hvad kan der være galt. Det er sikkert
bare en eller anden lille dum indstilling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-12-03 12:22

> [...]
> indtil jeg genstarter Finder. Hvad kan der være galt. Det er sikkert
> bare en eller anden lille dum indstilling.

Har du prøvet at etablere deling den anden vej.
Altså Deling på den bærbare og tilgå den fra iMac'en.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 21:42

> Har du prøvet at etablere deling den anden vej.
> Altså Deling på den bærbare og tilgå den fra iMac'en.

Der er deling på begge to, og jeg har prøvet begge veje fra. Jeg har
slået Firewall fra på begge computere. Jeg har ikke noget WEP eller
kodeord på Airport. Begge computere kan da også vise en grå ikon af den
anden computer under "Netværk", så en eller anden form for forbindelse
må der jo være. Men jeg kan ikke på nogen måde åbne forbindelse. Der
kommer bare en timeout, eller også kører badebolden meget længere, end
jeg gider vente. Jeg kan kun fjerne den ved at genstarte Finder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-12-03 23:17

> [...]
> kommer bare en timeout, eller også kører badebolden meget længere, end
> jeg gider vente. Jeg kan kun fjerne den ved at genstarte Finder.

Var der snak om Norton Firewall i en anden tråd?
Det har du ikke kørende?
Ellers kan jeg ikke se andet end konfigurationen af Linksys Bridgen.
Kan du teste det på en hub/switch udenom Linksys.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-03 11:16

> Var der snak om Norton Firewall i en anden tråd?
> Det har du ikke kørende?

Nej. Jeg har aldrig gjort ret meget i den slags ekstra programmer. Jeg
fik engang Techtools Pro, som vist kostede ca. kr. 1.000,-. Jeg brugte
det et år. Så kom OS X. Jeg tror såmænd ikke, jeg fik reelt brug for
det. Det var mere en sikkerhed, men egentlig er pengene jo spildt. Inden
det klarede jeg mig i fem år uden den slags. Og det gør jeg såmænd
stadig. Jeg har Virex mod virus, for det følger med .Mac, men jeg havde
nu også Virex til OS 9. Så har jeg Cocktail, men den gør vel ikke ret
meget, som man ikke kan klare med Diskværktøj eller terminalen. Så min
computer har ikke noget, der skulle give problemer.

> Ellers kan jeg ikke se andet end konfigurationen af Linksys Bridgen.
> Kan du teste det på en hub/switch udenom Linksys.

Du har sikkert ret. Jeg kan jo prøve at sætte iMac direkte i
Airportbasen. Ellers må jeg se, om jeg kan finde manualen til Linksys
Bridge, så jeg kan komme ind i konfigurationen. Det er noget med et
web-interface og et IP-nummer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 00:05

Jeg fik problemet løst vha. nogle flinke mennesker ovre i iChat på
MacSnakDK. iMac IP-nummer stod for højt. Det endte på 255, hvilket
åbenbart ikke er hensigtsmæssigt. Det er reserveret til broadcast. Jeg
satte det ned til 100, og vupti var der forbindelse. Jeg hælder mere og
mere til den overbevisning, at netværk fungere vha. magi.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-12-03 12:19

> [...]
>
> Når nu du siger sharing, mener du så "Personlig arkivdeling"? Og hvad
> med "Eksterne log ind" og andre tjenester? Må de gerne være slået fra?

Yes
Personlig Arkivdeling, og intet andet. Lad Firewalen være urørt, om ikke
andet, til du får hul igennem.
Du bruger login-navn og password, som bruger oprettet på iMac'en, ikke.
Din Ariport kører uden nogen specielle indstillinger, formoder jeg.
(os der går ind for frit internet og hader ekstra indstillinger

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen