Xtra skrifter i OS X, 10.3.1
Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-03 15:21

Glædelig jul.....

Har lige installeret Pantheren.....men fik ikke fravalgt skriftpakkerne,
og nu kan jeg ikke finde dem.....

Er der nogen, der véd, hvor de ligger, så jeg kan smide dem ud?

Forslag til ultratrimning(iMac 233MHz) modtages med glæde.....

På forhånd tak
Morten

--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Morten

Dato : 11-12-03 17:03

Morten Lind <forogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Har lige installeret Pantheren.....men fik ikke fravalgt skriftpakkerne,
> og nu kan jeg ikke finde dem.....

> Er der nogen, der v'ed, hvor de ligger, sa jeg kan smide dem ud?

i de tre font mapper.

> Forslag til ultratrimning(iMac 233MHz) modtages med glaede.....

Noejs med at installere engelsk og dansk sprog, BSD pakken og
additional Applications.

<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13031>

vaer opmaerksom paa at apples sw opdateringer ikke respeketerer at du
har valgt nogen sprog fra ved den oprindelige installation. dimsen
fjerner ogsaa sprogpakker fra ikke apple programmer.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-03 19:25

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

Ha! Jeg opgav og købte en 80 GB harddisk. Det er så billigt, at andet
ikke er besværet værd. Men husk at sætte den til at være Master, _inden_
du samler iMac igen.

> Noejs med at installere engelsk og dansk sprog, BSD pakken og
> additional Applications.

Og man kan også undvære mange printerdrivere. Nogle af dem fylder en
del.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-12-03 19:38

> Ha! Jeg opgav og købte en 80 GB harddisk. Det er så billigt, at andet
> ikke er besværet værd.

Værdien af besvær er jo ofte omvendt proportional med folks
indtægtsgrundlag.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-03 19:58

> Værdien af besvær er jo ofte omvendt proportional med folks
> indtægtsgrundlag.

OK, det var også ment lidt ironisk. Eller var det sarkastisk? Jeg kan
aldrig kende forskel. I hvert fald var det ikke ment nedladende. Jeg
havde også en del besvær af at skifte harddisken. Det troede jeg, at
nogle af jer måske kunne huske og grine lidt af. Det er også lidt
bøvlet, at styresystemet kun må ligge på en partition på 8 GB i starten
af harddisken på de ældre G3 Mac. Jeg er jo en et-partition-type, og jeg
synes det er besværligt at skulle have brugerne over på en anden
partition. Men det skal selvfølgelig bare gøres en gang.
Noget andet er, at jeg er forbløffet over, hvor billigt udstyr
til computere efterhånden er. De fleste ting koster tre-cifrede beløb,
og det er trods alt ikke alverden i dag. Store harddiske, routere,
trådløse kort og basestationer samt glimrende farveprintere fås for
under kr. 1.000,- i dag. Jeg gav kr. 2.500,- for en Epson Stylus Color
740 printer i 1998 og kr. 3.300,- for en Airport basestation sidste år.
Når man har været vant til, at noget udstyr som f.eks. en printer har
kostet flere tusinde, så er det svært at se det som mange penge, når den
pludselig koster kr. 750,-. Men du har da ret i, at det også er en slags
penge. Jeg køber også ind i Netto og går gerne en omvej for at få tre
pakker smør for kr. 25,-. Jeg smider bestemt heller ikke om mig med
pengene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-03 05:42

> [...]
> du samler iMac igen.

> Og man kan også undvære mange printerdrivere. Nogle af dem fylder en

Hej Henrik
Det synes jeg ikke den er værd.....men det kan da være det bliver
løsningen alligeevel......har foreløbig kun 978MB fri
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 11:26

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Det synes jeg ikke den er værd.....men det kan da være det bliver
> løsningen alligeevel......har foreløbig kun 978MB fri

Det er ikke holdbart. Jeg barberede 10.3 ned til at fylde 1,3 GB iflg.
installatoren, men da den først var installeret med 9.2 oveni og to
brugere, fyldte den næsten 3 GB. Og så var der slet ikke lagt nogen
dokumenter ind endnu. Der skal helst være nogen fri plads. Jeg har hørt,
at 1 GB er minimum. Andre opererer med en procentdel af den samlede
plads.
Morten Reippuert anbefalede en Seagate HD fra PC-netto. Jeg
købte en 7200 rpm 80 GB for kr. 599,- plus fragt. Den er dejligt stille,
og den skulle ikke blive så varm. Jeg kan ikke slå den op, da min
udbyder er nede lige nu. Man kan spare lidt ved at vælge en 40 GB eller
en 5400 rpm. Men det drejer sig om 150-200,- kr., og så ville jeg
hellere ofre det for at få lidt mere plads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 12:08

Nu har jeg internetforbindelse igen. MIn udbyder har nok haft lidt
problemer. URL: <http://www.pc-netto.dk/default.asp>. Jeg kan ikke lave
et direkte link til siden, men her er et citat. Jeg håber, mine
tabulatorer virker, så søjlerne står under hinanden. Man kan komme helt
ned på lidt over 400,-, hvis man ikke har brug for så meget plads. Du
skal vælge en IDE-disk, men det ved du vel:

Varenavn Pris (incl. moms)

Seagate Barracuda 5400.1 40 GB 426

Seagate Barracuda 7200.7 40 GB 450

Seagate Barracuda 7200.7 120 GB (8 MB) 781,-

Seagate Barracuda 7200.7 120GB (2MB) 684,-

Seagate Barracuda 7200.7 160 GB 929,-

Seagate Barracuda 7200.7 160 GB (8 MB) 983,-

Seagate Barracuda 7200.7 80 GB 543,-

Seagate Momentus 40GB 1.248,-

Seagate UX 20 GB 401,-

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-03 12:51

> [...]
>
> Seagate Barracuda 7200.7 120GB (2MB) 684,-
>
> Seagate Barracuda 7200.7 160 GB 929,-
>
> Seagate Barracuda 7200.7 160 GB (8 MB) 983,-

Tak, Henrik..... & Glædelig jul
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-12-03 16:19

> [...]
>
> Seagate Barracuda 7200.7 120GB (2MB) 684,-
>
> Seagate Barracuda 7200.7 160 GB 929,-
>
> Seagate Barracuda 7200.7 160 GB (8 MB) 983,-

Hej Henrik

Har jeg opfattet rigtigt at ovenstående er externe HDére, som Reippuert,
har anbefalet?

For jeg er ved at købe mig seriøst fattig i Lacie Pocket Drives! Men de
er også ret stabile, hvordan kan Seagate være så meget billigere?

Hvad er en IDE-disk?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 18:55

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
>
> For jeg er ved at købe mig seriøst fattig i Lacie Pocket Drives! Men de
> er også ret stabile, hvordan kan Seagate være så meget billigere?

Det er kun selve harddisken, der er priser på her. Den kan man sætte i
en computer eller i et eksternt kabinet. Og så har man en ekstern
harddisk. Når LaCie er dyrere er det fordi, det er komplette eksterne
harddiske med kabinettet. Det kan sagtens tænkes, der er en Seagate
harddisk indeni. LaCie laver mig bekendt ikke selv harddiske, men de
laver kabinetterne med controllere, strømforsyning, blæsere etc. og
sætter det hele sammen. Jeg går ud fra, at Pocket Drive er en kompakt
model, og de er i sagens natur dyrere. Måske er det kun 2,5" harddiske,
der er i ligesom i bærbare computere. De er dyrere end 3,5" harddiske,
som bruges i stationære computere, og som det, der er i mit
priseksempel.
Jeg købte en 80 GB harddisk til vores gamle iMac. Den 4 GB
harddisk, jeg tog ud, har jeg så købt et kabinet til, så den nu fungerer
som ekstern harddisk.

> Hvad er en IDE-disk?

IDE er betegnelse for interfacet øh, den type controller, harddisken
skal forbindes med. Det kaldes også ATA. Der er også en lidt dyrere og
"finere" standard, der hedder SCSI. Den brugte Apple før både internt og
eksternt, men nu er IDE-diske blevet stort set lige så hurtige. Da der
er billigere og langt mere udbredte, gik Apple over til dem fra iMac,
B/W G3 og enkelte Performa-modeller inden (630 især).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-12-03 06:23

> [...]
> er billigere og langt mere udbredte, gik Apple over til dem fra iMac,
> B/W G3 og enkelte Performa-modeller inden (630 især).

Tak for det fine svar, Henrik.

Så kan jeg meget bedre forstå det

Smart løsning med din "gamle"imac

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 00:13

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> For jeg er ved at købe mig seriøst fattig i Lacie Pocket Drives! Men de
> er også ret stabile, hvordan kan Seagate være så meget billigere?

diskene er 3.5 tomme brede i modsætning til dem der sidder i dine
pocket drives og din PB hvor de jkun er 2.5" brede. Envidere er segate
diskene uden kabinet.

> Hvad er en IDE-disk?

IDE (eller ATA) er betegnelsen for den type bus (og dermed også stik)
som bruges på standart diske. I de gamle grå dage brugte de fleste
mac'er SCSI diske som var hurtigere. I dag er den slags primæret
forbeholdt arbejdsstationer og servere.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 12-12-03 11:51

Henrik M?nster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Og man kan ogsa undvaere mange printerdrivere. Nogle af dem fylder en
> del.

Det faarstaas vel ogsaa implicit idet jeg anbefaler af hr. Formatering
noejes med at installere foelgende pakker under OSX installationen:
dansk, engelsk (kan ikke vaelges fra), BSD laget og Additional
Applications (iApps mm.)

--
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-03 12:51

> [...]

> noejes med at installere foelgende pakker under OSX installationen:
> dansk, engelsk (kan ikke vaelges fra), BSD laget og Additional

YES
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-03 11:16

> [...]

> noejes med at installere foelgende pakker under OSX installationen:
> dansk, engelsk (kan ikke vaelges fra), BSD laget og Additional

BSD Tools kan godt vælges fra. Det er nogle ekstra værktøjer, man
normalt bruger i terminalen. Men man kan godt komme ud for programmer,
der bruger dem, så det er rart at have. Men har man pladsmangel, må man
barbere, hvor man kan.
iApps er også meget gode, men man kan undlade iMovie, hvis man
ikke redigerer film. Det fylder nemlig en hel del.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 13-12-03 12:20

> [...]
> iApps er også meget gode, men man kan undlade iMovie, hvis man
> ikke redigerer film. Det fylder nemlig en hel del.

Det var det første jeg gjorde, Henrik......væk med iMovie og væk med
IE.....så havde jeg installeret Adobe Reader 6, men fandt ud af, at
Billedfremviser er blevet en glimrende PDF-fremviser, så væk med
Readeren også.......

Så fjernede jeg manuelt alle de sprogpakker i hvert eneste program, der
ikke var dansk og engelsk.

til sidst havde jeg 1,7GB ledig på en 4GB harddisk...........jeg havde
ikke lagt OS9 på, så jeg kunne ikke installere AppleWorks.

Så valget stod mellem OS 9 eller MSOffice X.........du ved godt, hvad
jeg har valgt, ikke*GG*

Lige nu opdaterer den til 9.1.....og så kommer 9.2.2 .........derefter
AW og så er den klar til mine døtre på hhv 9 og 10 år.

Udover denne bondiMac/233/160........har de også en tangerine
333/160/6GB.........som skal have samme behandling.

Derudover smider jeg en 64MB RAMklods i hver maskine, istedet for den
originale 32-klods, så de begge kommer op på 192MB RAM.

Alene Panterens hastighed på den gamle rev.A, synes jeg er
imponerende

Hej fra
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-03 15:47

> [...]

> ikke lagt OS9 på, så jeg kunne ikke installere AppleWorks.
>
> Så valget stod mellem OS 9 eller MSOffice X.........du ved godt, hvad

Selvfølgelig. Hvem har brug for MS Office?

> Lige nu opdaterer den til 9.1.....og så kommer 9.2.2 .........derefter
> AW og så er den klar til mine døtre på hhv 9 og 10 år.

Jeg håber, der bliver ved med at være plads nok. Det fylder altsammen.
Men det er godt nok utroligt, så lidt OS 9 fylder, nu hvor man har
vænnet sig til at måle i GB.

> [...]
> originale 32-klods, så de begge kommer op på 192MB RAM.
>
> Alene Panterens hastighed på den gamle rev.A, synes jeg er

Utroligt, at det kører med så lidt RAM. Jeg smed 512 MB i vores, før jeg
turde installere OS X. Men det var også på et tidspunkt, hvor
RAM-priserne var i bund. Jeg gave vist knap 1.000,- kr. for det hele.
Men hvad har du gjort ved grafikkortet i den gamle rev. A? Har du lagt
mere RAM på det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 13-12-03 17:07

> [...]
> RAM-priserne var i bund. Jeg gave vist knap 1.000,- kr. for det hele.
> Men hvad har du gjort ved grafikkortet i den gamle rev. A? Har du lagt

Ja da - det var det første jeg gjorde i november 1998.....købte den hos
Fredgaard.......afleverede den hos OfficeLine........fik lagt 128MB RAM
oveni og ekstra 4MB VRAM.........så den helt ny stod med 160MB RAM og
6MB VRAM......

Dengang rykkede det meget godt.....min kom med OS 8.1..........i
december skulle man betale for OS 8.5......

Så gik jeg til Fredgaard og punkede sælgeren, indtil han gratis skaffede
mig 8.5..........

Jeg husker at jeg købte AgfaSnapScanneren 1212USB og Epson SC740USB til
henholdsvis 2900,- og 2700,-

RAMinstallationerne hos OfficeLine kostede knap 2000,-.............og
selve iMac´en kostede knap 15.000,- (eller var det 13.000,-?)

Så du forstår vel, at den skal passes på*LOL*........mine afskrivninger
er kun på 10%(har ikke råd til mere....*GG*)

Nå, men iMac´en er færdig nu......med AWopdateringen til 6.2.7 er der nu
1,4GB ledig plads.

Det er nok til de tegninger og breve, tøserne skal skrive og får de brug
for mere plads, kan de sende det ind til deres mor..........jeg har
lavet netværk hos dem.

Men jeg er ekstremt imponeret.......den bette sag på 233MHz kører med
Pantheren BEDRE end OS 9.2.2 gjorde før???????

Men den er naturligvis også ordentligt formatteret..med nuller og det
hele.......*GG*.......og så er der jo ikke nær de programmer mere, som
der var før......

Jeg havde iøvrigt en morsom AHA-oplevelse i forbindelse med
nyinstalleringen........hvis du har tid?*GG*.......

Jeg har konfigureret masser af maskiner med OS X.......og har altid
lavet rene installationer, og har som regeel glemt at lægge OS 9 ind
først.........det har så betydet, at jeg - fordi jeg ikke kunne lægge OS
9 ind EFTER installationen af OS X - har måttet reformatere og begynde
forfra......

Det glemte jeg også denne gang, men så tænkte jeg, jeg ville prøve at
stikke den en original OS 9 systemCD........og et par vinduer inde i
processen kan man vælge en knap, der hedder "valg"............i den kan
man vælge kun at installere en systemmappe UDEN tredieparters
programmer, udvidelser og kontrolpaneler.......

Dét gjorde jeg og det kørte........."Pling!"

Jeg har ALDRIG tidligere oplevet, at man kunne installere et regulært
styresystem på en "familie"Mac...........forstået på den måde, at man
altid har skullet bruge de CD´er, der var bundlet med
maskinen..........altså ikke high-end maskiner, men de, der bliver
leveret med programmer..........iMacs, iBooks m.m.

Men det kan man altså godt.........hæ, hæ.....

God week-end, Henrik(og I andre også))))

Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-03 23:39

> [...]

> 6MB VRAM......
>
> Dengang rykkede det meget godt.....min kom med OS 8.1..........i
> december skulle man betale for OS 8.5......

Min kom med 8.5 i december. Kunne du ikke opgradere for et mindre
ekspedtionsgebyr?

> Så gik jeg til Fredgaard og punkede sælgeren, indtil han gratis skaffede
> mig 8.5..........

De anede vist ofte ikke, hvad tingene kostede. Jeg fik VirtualPC til
lidt over halv pris. Da jeg bestilte det, havde han bare slynget en pris
ud.

> Jeg husker at jeg købte AgfaSnapScanneren 1212USB og Epson SC740USB til
> henholdsvis 2900,- og 2700,-

Jeg har det samme sæt. Men jeg mener da, at scanneren fulgte med i
prisen på iMac i december. Nogle af vores venner købte først mellem jul
og nytår. De fik en 32 MB RAM-klods med i prisen. Der blev ved med at
komme bedre og bedre tilbud.

> RAMinstallationerne hos OfficeLine kostede knap 2000,-.............og
> selve iMac´en kostede knap 15.000,- (eller var det 13.000,-?)

Du er da også kommet af med et pænt beløb i alt. Jeg mener nu, at iMac
kun kostede kr. 12.000,-. Det var nemlig dollarprisen i USA ganget med
ti og kr. 1.000,- trukket fra.

> Så du forstår vel, at den skal passes på*LOL*........mine afskrivninger
> er kun på 10%(har ikke råd til mere....*GG*)

Det forstår jeg godt. Vi har da også vore endnu. Og jeg har lige sat min
svigerindes på kabelnet på Østerbro i København. Men hun har kun OS 9.

> Men jeg er ekstremt imponeret.......den bette sag på 233MHz kører med
> Pantheren BEDRE end OS 9.2.2 gjorde før???????

Er det ikke lidt overdrevet? Den er da ikke så snappy. Men langsom er
den bestemt heller ikke. Det kører fint og kan sagtens holdes ud.

> [...]
> først.........det har så betydet, at jeg - fordi jeg ikke kunne lægge OS
> 9 ind EFTER installationen af OS X - har måttet reformatere og begynde

Er det ikke fordi, du ikke har fået installeret drivere til OS 9, da du
installerede OS X? Det skal gøres, før man installerer OS X.

> [...]
> maskinen..........altså ikke high-end maskiner, men de, der bliver
> leveret med programmer..........iMacs, iBooks m.m.

I løbet af et år har man som regel købt en ny version af styresystemet.
Jeg har da aldrig oplevet problemer med at installere fra den cd, det
kom på. Det er godt nok mange år siden, jeg har haft de originale cd'er
til den gamle iMac fremme. Eller har jeg misforstået dig?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 13-12-03 23:29

Morten Lind <forogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Det var det forste jeg gjorde, Henrik......vaek med iMovie og vaek med
> IE.....sa havde jeg installeret Adobe Reader 6, men fandt ud af, at
> Billedfremviser er blevet en glimrende PDF-fremviser, sa vaek med
> Readeren ogsa.......

Er det nu klogt at fjerne IE? en del sider viker kun med IE, er det
fair over for brugeren af maskinen?

> Sa fjernede jeg manuelt alle de sprogpakker i hvert eneste program, der
> ikke var dansk og engelsk.

skal vi v?dde om du ikke har f?et det hele med?

--
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-03 06:03

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Er det nu klogt at fjerne IE? en del sider viker kun med IE, er det
> fair over for brugeren af maskinen?

Hej Morten....jeg synes at Safari nu er lige så god og ellers er der jo
Camino, der klarer det hele.....og brugeren er ni år, så det går nok

> skal vi v?dde om du ikke har f?et det hele med?

Hæ, hæ......under forudsætning af at jeg er blevet korrekt belært om,
hvor de ligger, så kan vi godt vædde.....*LOL*

Programpakke>indhold>resourses>"sprog".lsproj.....????

Så er de væk i hvert eneste program........))

hej fra
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Morten

Dato : 14-12-03 13:28

> Hej Morten....jeg synes at Safari nu er lige så god og ellers er der jo
> Camino, der klarer det hele.....og brugeren er ni år, så det går nok

ok, 9 år så er det ikke sikkert hn vil opleve det som et savn. Det
ændrer alligevel ikke på at en række især komercielle sites er kodet
således at scriptene kun duer i MSIE

> Hæ, hæ......under forudsætning af at jeg er blevet korrekt belært om,
> hvor de ligger, så kan vi godt vædde.....*LOL*

og du tror du har hitet alle programmer? - ogsaa dem i under eks
/System ? (og var det sjovt at hitte dem alle en for en og trkkke dem
i papirkurven?)

--
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 14-12-03 14:31

> [...]

> og du tror du har hitet alle programmer? - ogsaa dem i under eks
> /System ? (og var det sjovt at hitte dem alle en for en og trkkke dem

Ja og ja og ja.........(øhhhh.....hvorfor skulle jeg ikke det....?????)
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 00:10

> Ja og ja og ja.........(øhhhh.....hvorfor skulle jeg ikke det....?????)
> M.

det lettsete var vel et script eller program der bar fjernede alle
uoenskede sprog i ét hug, frem for det pillearbejde du har været
igennem - og du skal til det igen når den skal opdateres. ...og sådan et
program findes...

prøv eks at søge globalt efter såvel synlige som usynlige mapper med
navnet "Spanish.lproj"

--
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-03 12:08

> [...]

> program findes...
>
> prøv eks at søge globalt efter såvel synlige som usynlige mapper med

Hej Morten.....
Hvad mener du med "globalt" & "synlige"/"usynlige" mapper.....har jeg
"usynlige" (spøgelses)mapper?????

Og hvorfor skulle sprogkittene komme igen ved opdatering??.....hvis de
ikke er der, når der opdateres, er der vel heller ikke noget at
opdatere, men jeg vil da gerne have et sådant script.....)))

Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-12-03 13:15

> [...]

> ikke er der, når der opdateres, er der vel heller ikke noget at
> opdatere, men jeg vil da gerne have et sådant script.....)))

Monolingual kunne være et godt bud:
<http://homepage.mac.com/jschrier/>

Lyt du bare til MRKs råd
Hans fejlprocent på tasterne, er ikke udtryk for huller i hans viden

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 15:24

> Hans fejlprocent på tasterne, er ikke udtryk for huller i hans viden

Kan ikke lige gennemskue om det nu også /er/ et kompliment

--
Morten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-12-03 01:36

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Kan ikke lige gennemskue om det nu også /er/ et kompliment

Selvfølgelig _er_ det EN kompliment

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 03:36

> Selvfølgelig _er_ det EN kompliment

jeg lader tvivlen komme dig til gode.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-03 00:23

> Selvfølgelig _er_ det EN kompliment

Det er herligt, at du har forstået det, Preben. Kun _en*_ kompliment !
No less, no more. Vi skal da ikke risikere, at Morten på frierfødder
render rundt til en masse lækre (Mac)damer og siger, at han får massevis
af komplimenter fra de rigtige venner

* fangede den godt, selvom jeg er blevet fyret fra mit gamle "job". Det
sidder jo i blodet !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 15:23

Morten Lind <forogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Hvad mener du med "globalt" & "synlige"/"usynlige" mapper.....har jeg
> "usynlige" (spøgelses)mapper?????

indholdet af .app pakker dukker ikke op, med mindre der søges på
usynlige.

> Og hvorfor skulle sprogkittene komme igen ved opdatering??
> .....hvis de ikke er der, når der opdateres, er der vel heller ikke
> noget at opdatere,

jo, hvis opdateringerne indeholder sprogkit installeres disse.

> men jeg vil da gerne have et sådant script.....)))

monolingual

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 13-12-03 23:26

Henrik Munster <henrik@muenster.dk> wrote:

> BSD Tools kan godt vaelges fra. Det er nogle ekstra vaerktojer, man
> normalt bruger i terminalen. Men man kan godt komme ud for programmer,
> der bruger dem, sa det er rart at have. Men har man pladsmangel, ma man
> barbere, hvor man kan.

BSD programmerne fylder _meget_ lidt, slet acrobat reader eller
ligenede istedet.

> iApps er ogsa meget gode, men man kan undlade iMovie, hvis man
> ikke redigerer film. Det fylder nemlig en hel del.

Ja. men man kan ikke fra CD'en undlade at installere kun iMovie.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-03 00:02

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ja. men man kan ikke fra CD'en undlade at installere kun iMovie.

Jeg mener da, at man bare krydser dem af enkeltvis. Men iSync og iCal
var grå, så dem kunne man ikke fjerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 15-12-03 15:25

Henrik Munster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg mener da, at man bare krydser dem af enkeltvis. Men iSync og iCal
> var grå, så dem kunne man ikke fjerne.

det gælder vist ikke dem alle sammen, men jeg kan huske forkert

--
Morten

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-12-03 19:54

> [...]

> Er der nogen, der véd, hvor de ligger, så jeg kan smide dem ud?
>
> Forslag til ultratrimning(iMac 233MHz) modtages med glæde.....

Hej Morten

Glad for at du spørger, for spørgsmålet har også ligget mig på sinde,
men du skriver "skriftpakker" og jeg opfatter det som "sprogpakker",
håber at vi taler om det samme!

Så vil jeg lige supplere med endnu et spørgsmål!

Hvor meget fylder de "sprogpakker" ?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-03 09:01

> [...]

> håber at vi taler om det samme!
>
> Så vil jeg lige supplere med endnu et spørgsmål!

Naturligvis, Lone.......min fejl......)....men at smide Canon, Epson
og lexmark printerdrivere ud, gav næsten 1GB......!!!!eder flikke mig
meget.......fra 978MB tilgængelig til 1,62GB ved at droppe tre
printerarkiver.......

Hmm......
M., der spekulerer over, hvad sprogkittene så vil indbringe*LOL*
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-12-03 09:12

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hmm......
> M., der spekulerer over, hvad sprogkittene så vil indbringe*LOL*

Fra Monolinguals read me:
"So why do you have 160 - 200 MB of localization files for the OS X
operating system filling up your hard drive?"

Det skulle vel svare på det spørgsmål.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-03 09:27

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> "So why do you have 160 - 200 MB of localization files for the OS X
> operating system filling up your hard drive?"

Hov Kaj Tak.....fortæller du mig lige, hvor de ligger?
På forhånd tak
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-12-03 10:52

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hov Kaj Tak.....fortæller du mig lige, hvor de ligger?
> På forhånd tak
> M.

De ligger i de enkelte programmer: Kontrol-klik på et program og vælg
"Vis indholdet af pakken" -> Contents -> Resources her ligger de så. De
danske hedder da.lproj og de engelsek en.lproj osv. Det er en laaaang
vej selv at fjerne dem med håndkraft; du skal have fat i alle de
programmer der kan mere end et sprog.

mvh.
Kaj.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-03 11:40

> [...]

> danske hedder da.lproj og de engelsek en.lproj osv. Det er en laaaang
> vej selv at fjerne dem med håndkraft; du skal have fat i alle de

Tak............håbede de var lige til at gå til...
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-03 12:08

Morten Lind <forogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Tak............håbede de var lige til at gå til...

Var der ikke engang et lille freeware-program, der kunne fjerne uønskede
sprogfiler?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-12-03 13:45

> Var der ikke engang et lille freeware-program, der kunne fjerne uønskede
> sprogfiler?

Jo da, der har været flere og et af dem er nævnt tidligere i denne tråd:
<32hma1-3h3.ln1@reippuert.dk>

mvh.
Kaj.

Fra : Morten

Dato : 12-12-03 11:54

Morten Lind <forogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Hov Kaj Tak.....fortaeller du mig lige, hvor de ligger?

Hent "monoilingial" som jeg linkede til andet sted i traaden, tror mig
du gider ikke fjerne dem alle manuelt (og det har du ej heller
rettigheder til via en almindelig admin konto).

--
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 12-12-03 12:52

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hent "monoilingial" som jeg linkede til andet sted i traaden, tror mig
> du gider ikke fjerne dem alle manuelt (og det har du ej heller
> rettigheder til via en almindelig admin konto).

Tak, hr. R.)))
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-12-03 21:35

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hent "monoilingial" som jeg linkede til andet sted i traaden, tror mig
> du gider ikke fjerne dem alle manuelt (og det har du ej heller
> rettigheder til via en almindelig admin konto).

Tak; morten
To ting:
1) jeg skal da vist også have smidt nogle sprogpakker væk
2) almindelig admin konto. Kan du ikke lige hjælpe med til at finde en
løsning på mit rettighedsproblem i tråden: "Det er noget rod"?
Adgangds- eller rettighedsproblemrne er jo både på PBens HD og på den
eksterne FW (hvor der ligger noget bakcup fra dengang jeg ikke var god
til Retrospect Det var i sidste uge)
Selvom Dr. SpørgeJørgen mener, at jeg bare skal smide de thele ud fra
PB'ens HD, så får jeg da vist problemer med tilbagekopiering? Med hensyn
til rettigheder, ik'?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 16-12-03 05:04

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> 1) jeg skal da vist også have smidt nogle sprogpakker væk

hvorfor? var det ikke bedre at rydde ordenlig op? eks lave backup,
slette skidtet, og lægge en ny ren panther på??

> [...]
> Selvom Dr. SpørgeJørgen mener, at jeg bare skal smide de thele ud fra
> PB'ens HD, så får jeg da vist problemer med tilbagekopiering? Med hensyn

nej det kan klares i ét hug, når _alt_ er backetup til FW disken...

"sudo chown -R dit_shortname:dit_shortname /Volumes/navn_på_firewiredisk_partition"

Og Dr. SpørgeJørgen har iøvrigt helt ret i sin diagnose...

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-12-03 00:23

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvorfor? var det ikke bedre at rydde ordenlig op? eks lave backup, slette
> skidtet, og lægge en ny ren panther på??

Jo, jo, min kone sætter mig også altid til at rydde op. Troede egentlig
at edb.mac var lidt af et frikvartersforum. Og så siger du åbent, at du
leder efter en kone? Men på den anden side: så kan I jo være to, der
siger, at jeg skal rydde op.

Det _er_ jeg altså i fuld gang med, skulle jeg lige tilføje.

En 'ren ny panther'? Den kat, jeg har, er plettet, og jeg har prøvet at
støvsuge den. Det hjælper kun lidt, men en helt sort kat? Så går det vel
helt galt for mig?

> nej det kan klares i ét hug, når _alt_ er backetup til FW disken...

Jeg har
1) en total backup (fra den x. december, 2003) på én partition
2) en (tilsyneladende) inkremental backup på en anden partition (begge
med Retro 5.1 efter /REKLAME/ din meget gode og pædagogiske anvisning
/REKLAME SLUT/ - det bør jo råbes ud, men undskyld alligevel)

> "sudo chown -R dit_shortname:dit_shortname
>/Volumes/navn_på_firewiredisk_partition"

Når nu det er noget terminalogi, overwriter det så det, der er lavet med
Retro'en ? Det der med short name, er jeg også lidt usikker på. Men er
terminatoren også det, siden jeg skal skrive det to gange i træk? Med et
(kolon :) imellem?

Tror du ikke at ovenstående med Retro'en er OK? Sådan som sikkerhed for
a tkomme til mine filer igen, _hvis_ jeg nu skulle finde på at
genformattere maskinens HD og smide en møgbeskidt kat i fælden?

> Og Dr. SpørgeJørgen har iøvrigt helt ret i sin diagnose...

Jeg vil ikke modsige dig, jeg er jo aktiv deltager på hans fanside.

P.S.: jeg var nødt til at ombryde dine linier. Nå, hvad skidt/pyt! Men
det gik nu lidt ud over min (aktuelle) signatur.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen, nu med diagnose !? Øøøh ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 01:57

> [...]

> Retro'en ? Det der med short name, er jeg også lidt usikker på. Men er
> terminatoren også det, siden jeg skal skrive det to gange i træk? Med et

Kommandoen ovenfor sikrer bare, at du ejer filerne på din eksterne disk.
Den ændrer altså bare ejerskabet, men overskriver ikke noget. Jeg
formoder, at "chown" betyder "change owner". Derefter er det ikke noget
problem at kopiere dem tilbage til din nyformaterede harddisk på
PowerBook. I den forbindelse ville det måske være nemmere, hvis du
kopierede dine filer over, så man kunne kopiere dem tilbage og samtidig
flytte lidt rundt på dem og måske slette enkelte. Hvis du har en backup,
så skal den restores. Det bringer dig det hele tilbage, som det var før.
Man kan naturligvis godt hente enkelte filer ud, men det er nok bøvlet,
hvis det er mange.
I udsagnet "dit_shortname:dit_shortname" er det ejeren, der står
foran kolonnet, og gruppen bagefter, som jeg har forstået det. Da du er
alene, udgør du også gruppen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-03 00:31

> Kommandoen ovenfor sikrer bare, at du ejer filerne på din eksterne disk.
> Den ændrer altså bare ejerskabet, men overskriver ikke noget.

Tak, Henrik, det var beroligende

> [...]
> kopierede dine filer over, så man kunne kopiere dem tilbage og samtidig
> flytte lidt rundt på dem og måske slette enkelte.

Kopierer dem over? Er det noget med bare at trække dem over, og lade
Macens OS gøre det? Eller er det en af kommandoerne i Retroen (som du
kan regne ud, er den ikek åben lige nu, men jeg erindrer noget i den
retning)

>Hvis du har en backup, så skal den restores.

Nu er vi da vist klart nok ind ei Retroen?

>Det bringer dig det hele tilbage, som det var før.

Før hvad? (det lyder måske som et dumt spørgsmål, og er det sikkert
osse)

> Man kan naturligvis godt hente enkelte filer ud, men det er nok bøvlet,
> hvis det er mange.

Nå, jeg er vant til hårdt arbejde

> I udsagnet "dit_shortname:dit_shortname" er det ejeren, der står
> foran kolonnet, og gruppen bagefter, som jeg har forstået det. Da du er
> alene, udgør du også gruppen.

På backuppen synes jeg nu, at der var et gruppenavn, men kan ikke huske
det. Kigger lige efter (senere).

Men tak for dit svar.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-03 01:10

> [...]

> Nu er vi da vist klart nok ind ei Retroen?

> Før hvad? (det lyder måske som et dumt spørgsmål, og er det sikkert

Før backup. Altså som det er nu. Hvis du formaterer din harddisk og
starter forfra med et nyt styresystem, så vil det være en kærkommen
lejlighed til at rydde op og lægge filerne på deres rigtige plads. Hvis
du restorer en backup, så kommer alle filerne tilbage på samme plads,
som da du lavede backup. Kopierer du dem over på det eksterne drev, så
ligger der der jo som løse filer i forskellige mapper. Så kan du bedre
udvælge nogle stykker ad gangen og trække dem over til den rigtige mappe
på din nyformaterede harddisk.

> På backuppen synes jeg nu, at der var et gruppenavn, men kan ikke huske
> det. Kigger lige efter (senere).

Som jeg forstod på Morten, så opererer 10.2 med gruppenavne, som her
skal være staff. 10.3 bruger åbenbart dit navn både om dig og om
gruppen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 19-12-03 09:14

> Som jeg forstod på Morten, så opererer 10.2 med gruppenavne, som her
> skal være staff. 10.3 bruger åbenbart dit navn både om dig og om
> gruppen.

velforstået

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-12-03 23:48

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> velforstået

Nå, nå, man fedter nok for Mønster, hvad? Jeg havde da osse selv set
den, men kunne ikke huske den i den aktuelle anledning. Selvfølgelig
hører jeg til staben på min egen comfuter

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 17-12-03 04:49

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Jo, jo, min kone sætter mig også altid til at rydde op. Troede egentlig
> at edb.mac var lidt af et frikvartersforum.

Snydt igen, det er det ikke!

> Og så siger du åbent, at du leder efter en kone? Men på den anden side:
> så kan I jo være to, der siger, at jeg skal rydde op.

Jeg tvivler på at det hjælper, det eneste jeg har tiltro til når det
gælder dig, er nøje doktorlig overvågning.

> Det _er_ jeg altså i fuld gang med, skulle jeg lige tilføje.

Kan det svare sig?

> [SNIP: en hel masse]...og smide en møgbeskidt kat i fælden?

Dr. Brevkasse har været så velig at svare ganske præcist på alle dine
spørgsmål til mig i det afsnit jeg skamløst har bortklippet - jeg er
stadig enig i hans diagnose. (Er han i færd med at gøre sig fortjent
til sin nominering?)

> Jeg vil ikke modsige dig, jeg er jo aktiv deltager på hans fanside.

hmm, jeg skal vist have læst lidt på mailman's dokumentation, har
aldrig før rodet med det. Men billederne og liste beskrivelsen er da
fine

> P.S.: jeg var nødt til at ombryde dine linier.

jeg var så venlig /ikke/ at ombryde den lange komando af frygt for at
du skulle læse den som to uafhængige komandoer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 09:15

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hmm, jeg skal vist have læst lidt på mailman's dokumentation, har
> aldrig før rodet med det. Men billederne og liste beskrivelsen er da
> fine

Jeg er ikke helt sikker på, at Anna-Marie er enig i, at billedet af
hende er så fint
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 17-12-03 13:59

> Jeg er ikke helt sikker på, at Anna-Marie er enig i, at billedet af
> hende er så fint

årh hendes helt egen Doktermand har jo selv taget det.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-03 15:26

> årh hendes helt egen Doktermand har jo selv taget det.

Jeg har kun gemt det, fordi det var mit aller-allerførste billede taget
med mit nye digitalkamera.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-12-03 00:31

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Snydt igen, det er det ikke!

Jeg synes da nok, at der mange flinke folk herinde, men det åbne
spørgsmål er , om jeg kan blive ved med at regne dig til dem?

> Jeg tvivler på at det hjælper, det eneste jeg har tiltro til når det
> gælder dig, er nøje doktorlig overvågning.

Morten, du skal ikke tvivle på min kones evner i retningen af at få mig
til at rydde op. Hun har endda engang fået overtalt mig til at støvsuge
(bvadddr)

> [...]
> spørgsmål til mig i det afsnit jeg skamløst har bortklippet - jeg er
> stadig enig i hans diagnose. (Er han i færd med at gøre sig fortjent

Sikkert nok = svar til ()

> hmm, jeg skal vist have læst lidt på mailman's dokumentation, har
> aldrig før rodet med det.

"Dokumentation" ? Nej, du: RTFM ! (got you)

>Men billederne og liste beskrivelsen er da
> fine

Jo, men jeg kan ikke se hans Shimano gear

> jeg var så venlig /ikke/ at ombryde den lange komando af frygt for at
> du skulle læse den som to uafhængige komandoer.

Morten, hvad skulle du egentlig på det der Seminarium? Du _er_ den fødte
pædagog !

Nå, ja, nu jeg spørger, kunne jeg vel lige kaste ind, at du nok kunne
lære lidt om køer + mandoer? Lære at stave? Nej, det er Ka'ls job nu

Hvis "komando" skulle have fremtrådt af Retskrivningsordbogen, skulle de
stå mellem "koma" og "kombattant". Hold da kæft for en griner. Siger det
noget om vores udveksling af meddelelser her?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen