Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vi kan alle skrive historie med vores kame~
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-12-03 00:48

Vi kan alle skrive historie med vores kamera...

Jeg ved godt at de fleste misforstår denne overskrift, og tror at
det handler om sesations billeder, men nej det handler om ganske
alm. billeder fra vores grå hverdag.

Det er faktisk sådan, at udviklingen går så stærkt, at blot 20 -
30 eller 40 år gamle billeder, virker som var de fra en meget
fjern og svunden fortid.

Prøv at se på flg. to foto-sites den ene indeholder billeder fra
Frederikssund som kun er 20 - 30 år gamle, og hvis man kender
byen, så kan man virkelig se den udvikling som umærkeligt er sket
siden disse billeder blev taget. Den anden side indeholder nogle
ældre billeder fra Køge by.

http://www.bi-lidt.dk - http://www.koegeby.dk

Min poiente er, at vi alle løbende bør tage nogle helt alm. fotos
af vores grå dagligdag og den by vi bor i, så vi på den måde bi-
drager til historien om vores samtid.

Kort sagt, lav løbende nogle billeder der viser dit lokalområde,
og gem dem på CD-ROM's, så kan du publicere disse billeder når du
bliver gammel, og alle vil glædes over at gense motiverne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 11-12-03 01:04

Niels har helt ret. Vi bør faktisk passe meget godt på alle vores billeder,
og fremtidens historikere vil kunne spare meget tid og kunne få meget ud af
hvis vi alle havde et updated og velbeskrevet billedarkiv.
Efter at jeg selv har mistet to af mine besteforældre har vi faktisk mistet
mange informationer om en del af de billeder de havde, og hvem menneskerne
var.
Så jeg syns vi skylder de fremtide genrationer ikke bare at fotografere
vores familie, venner og hverdag, men også at beskrive hvem, hvad og
hvornår.

-Thomas

Fra : Mcisten

Dato : 11-12-03 10:30

I glemmer bare et par ting, en cd-rom holder kun 5 - 6 år, opbevares den
ordentligt holder den måske 20 år.

CD-rom er på vej ud - DVD er det nye medie så om et par år kan du ikke få
pc'er med cd-rom. (DVD drevene vil i første omgang kunne læse cd'rommer
også) men om ca. 10 år er dvd også et medie der er afgået ved døden.

Kort sagt kan du godt gemme dine billeder - men husk at konvertere dem til
nye medier efterhånden.
Eller du kan gøre det endnu bedre , få lavet papirbilleder og opbevar dem
korrekt.

Mvh Mcisten - lyseslukkeren

Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 11-12-03 10:45

Du behøves nu ikke slukke lyset for mig. Jeg arbejder stadig analogt, og
scanner negativerne eller laver papirkopier på den gode gamle måde.
Alt har en begrænset levetid, selv negativer, papirkopier og bøger. Vi laver
ikke tingene så de kan holde for evigt, men jo flere der gemmer og
dokumentere des mere matriale vil fremtiden ha' og arbejde med.
Vi kan jo håbe på at fremtidens teknologi vil finde en bedre måde at
konservere ting på.

-Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-12-03 11:19

Mcisten wrote:

> [...]
> nye medier efterhånden.
> Eller du kan gøre det endnu bedre, få lavet papirbilleder og opbevar dem

Hvis man holder sig væk fra de billige no-name CD-R medier, og
brænder ved 2 eller 4 speed, og bruger et brændeprogram som tjek-
ker brændingen, så er det ikke urealistisk at forvente en arkiv-
holdbarhed på over 25 år.

Og så skal man naturligvis regne med, at datamedier med 10-15 års
mellerum skal overspilles til en ny type lagermedie, men det er
heldigvis sådan, at nye medier har en højere datatæthed. Det er
ikke urealistisk at forvente, at vi om nogle kan købe brændbare
DVD'er som kan rumme over 6 gigabyte, det gør at de kan rumme
indholdet fra 10 CD'er.

Og så er papirbilleder og negativer ikke en garanti for en lang
arkivholdbarhed, de lyn-skylle-metoder som bruge i moderne quick-
lab's gør, at der kun kan forventes en relativ kort holdbarhed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : WTR

Dato : 11-12-03 13:31

> [...]
> ikke urealistisk at forvente, at vi om nogle kan købe brændbare
> DVD'er som kan rumme over 6 gigabyte, det gør at de kan rumme

"HD DVD" er netop godkendt af DVD forum til fremtidens format. En skive i HD
DVD rummer 15-20 GB

Den første HD DVD brænder kommer vist på markedet ultimo 2004. Disse
maskiner overtager nok DVD fuldt ud om ca. 5 år.
Det er dette format, som er udset til at skulle holde i rigtig mange år som
et evighedsmedium.

/WTR

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-12-03 13:49

WTR wrote:

> Det er dette format, som er udset til at skulle holde i rigtig
> mange år som et evighedsmedium.

Det er jo helt ok, men der vil nok gå endnu et par år inden
DVD-brænderne kommer ned i et fornuftigt prisleje, men vi ka'
jo roligt forsætte med at brænde CD'er, for ind til vidre, så
er DVD-drev jo bagudkompatible, så de kan læse CD'er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : WTR

Dato : 11-12-03 16:08

> [...]
> jo roligt forsætte med at brænde CD'er, for ind til vidre, så
> er DVD-drev jo bagudkompatible, så de kan læse CD'er.

Ja. "HD DVD" brændere kan, når de kommer, læse nutidens DVD og CD skiver.

/WTR

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-03 22:37

> Det er jo helt ok, men der vil nok gå endnu et par år inden
> DVD-brænderne kommer ned i et fornuftigt prisleje

Pt. et par tusinde for en DVD-brænder - det må de fleste vist
efterhånden have råd til.

--
-Jens B.

Fra : Michael Bothager

Dato : 11-12-03 22:43

Jens Bruun wrote:

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Pt. et par tusinde for en DVD-brænder - det må de fleste vist
> efterhånden have råd til.

Uden at være klog på det, men er der ikke pt. flere forskellige
DVD-brænde-formater? Det vil jo også gøre det "lidt" svært at sikre sig
at formatet også understøttes af en ny læser/bræner om 2 år, eller?

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-03 22:48

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
sig
> at formatet også understøttes af en ny læser/bræner om 2 år, eller?

Så vidt jeg kan se, er man godt kørende og rimeligt fremtidssikret, hvis
man holder sig til DVD R+.

--
-Jens B.

Fra : WTR

Dato : 11-12-03 23:08

Hej alle !!

I kommenterer på en misforståelse!

Prøv en gang at læse mine indlæg, da i kommenterer nutidens DVD brænder

Den DVD brænder, som vi diskuterer er en "HD DVD" brænder. I dag koster den
vist 100.000 - 300.000 kr. Konkurrenten: En "Blu-Jay DVD" brænder koster
300.000 kr.

"HD DVD" er som tidligere nævnt i denne tråd fremtidens DVD format. Eller
sagt på en anden måde, så er DVD-skiverne historie om 5-10 år.

"HD DVD" er den skive som "Dvd Forum" (Sony, Panasonic, Pioneer, m.m.) har
besluttet skal være fremtidens format frem for Blu-Jay DVD.

En "HD DVD" skive indeholder ca. 15 GB !!!

Men det er først om 5-10 år, at de har overtaget markedet helt.

Bemærk, at der kan afspilles DVD skiver på "HD DVD" brænderen, når den
kommer i fremtiden.

Og bemærk, at det skulle være fremtidens format "HD DVD", således spås det
en længere holdbarhed en "DVD"....

/WTR

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-03 23:19

"WTR" <worldofnewsNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I kommenterer på en misforståelse!

Tror jeg da ikke.

> Prøv en gang at læse mine indlæg, da i kommenterer nutidens DVD
brænder

Du tager fejl. Jeg kommenterede et indlæg fra Niels Ebbesen, der
tydeligvis omtale nutidens DVD-brændere. Michael kommenterede på mit
indlæg, der kommenterede Niels Ebbesens indlæg, der...

> Den DVD brænder, som vi diskuterer er en "HD DVD" brænder.

Nej, det var ikke den type DVD-brænder, jeg, Niels eller Michael
diskuterede.

> Konkurrenten: En "Blu-Jay DVD" brænder koster
> 300.000 kr.

Du mener nok "Blue Ray", ikke?

--
-Jens B.

Fra : WTR

Dato : 11-12-03 23:28

Hej igen!

Niels Ebbesen kommenterede mit indlæg, som du så kommenterede. Ergo var
resten af tråden forkert, men skidt med det.
En misforståelse.....

Du har ret i at formatet er Blu-ray DVD, ikke Blu-jay, min fejl.

Men nu er det jo "HD DVD" der bliver fremtidens format (besluttet
27/11-2003).
Jeg fandt et par links til interesserde om HD DVD:
http://www.dvdsite.org/
http://www.hddvd.org/hddvd/
http://www.dvdforum.com

/WTR

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-12-03 23:37

> Niels Ebbesen kommenterede mit indlæg, som du så kommenterede. Ergo
var
> resten af tråden forkert, men skidt med det.
> En misforståelse.....

Jeg tror, jeg stopper hér, ellers kommer jeg vist aldrig i seng

--
-Jens B.

Fra : WTR

Dato : 11-12-03 23:42

De priser jeg nævnte i forrige indlæg på en Blue-ray maskine havde jeg hørt.
Det er nok for nogle prof. maskiner, at prisen er så høj.

Men en consumer blue-ray DVD koster $3800 ifølge denne her artikel
http://www.cnn.com/2003/TECH/ptech/03/04/blue.dvd.reut/index.html

Mon ikke også det bliver deromkring for den første consumer "HD DVD" ultimo
2004

Jeg bakker også ud her. /WTR

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-12-03 23:23

Jens Bruun wrote:

> Pt. et par tusinde for en DVD-brænder - det må de fleste vist
> efterhånden have råd til.

Sidst jeg tjekkede priser, der kostede en god DVD-brænder med
FireWire og noget godt brændersoftware, noget over 3.000 kr.
og den kunne kun lægge 4,7 Giga på en disk.

Og sammenholdt med priserne på mærkevare DVD-medier, så er der
endnu ikke noget at spare, og slet ikke hvis vi om 2-3 år kan
få brændere som kan lægge 15-20 giga på en disk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-12-03 14:01

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in news:3FD8EE1A.61AEA600@niels-
ebbesen.net:

> Sidst jeg tjekkede priser, der kostede en god DVD-brænder med
> FireWire og noget godt brændersoftware, noget over 3.000 kr.
> og den kunne kun lægge 4,7 Giga på en disk.

Jeg har netop checket priser på DVD-brændere og en Pioneer DVR-106 som ifølge
de oplysninger jeg har fundet på Usenet kan læse mange formater og brænde på
rigtige mange forskellige mærker af DVD og CD, koster omkring 1000,- ex moms i
IDE version inkl. software.

Men det hjælper jo ikke hvis man kører Mac..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-12-03 14:54

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> [...]
> IDE version inkl. software.
>
> Men det hjælper jo ikke hvis man kører Mac..

Man kan godt installere et IDE-drev i en Mac, men så skal det
være som et internt drev, og det synes jeg ikke er optimalt, jeg
vil foretrække et externt FireWire drev.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 13-12-03 02:21

Jens Bruun wrote:
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Pt. et par tusinde for en DVD-brænder - det må de fleste vist
> efterhånden have råd til.

De havde vist en i Electric City til 699,- i sidste uge, så et par
tusinde, det var vist et halvt år siden

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-03 10:48

"Rasmus Hansen [9000]" wrote:

> De havde vist en i Electric City til 699,- i sidste uge, så et par
> tusinde, det var vist et halvt år siden

Til brænding af CD'er findes der drev, som er i en så dårlig
kvalitet, at de ikke er egnet til seriøs data back-up, de er
bygget til musik kopiering, hvor det ikke gør noget, hvis der
mangler nogle bit og byte hist og her.

Jeg har en idé om, at det er lidt det samme indenfor drev til
brænding af DVD'er, for her vil det store marked komme til at
ligge på billige drev, som kun skal bruges til at kopiere film
og musik DVD'er, og hvor der ikke stilles så høje krav til
kvaliteten, en film kan sagtens afspilles selv om der er nogle
mindre fejl på DVD'en.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-12-03 11:29

> [...]
> og musik DVD'er, og hvor der ikke stilles så høje krav til
> kvaliteten, en film kan sagtens afspilles selv om der er nogle

Det er simpelthen noget vrøvl. Nå en CD/DVD "brændes" med digitale data,
så er den enten 100% i orden eller også er den ubrugelig (jeg snakker
_ikke_ om musik-CD'er). Kan du efterfølgende læse data fra en brændt
CD/DVD, er det min påstand, at du ikke på nogen måde kan påvise, om
mediet er brændt på et billigt eller på et dyrt drev.

Når du "brænder" en CD/DVD, laver laserlyset huller i en tynd folie. Et
hul er et hul (om jeg så må sige) og kan ikke være i dårlig kvalitet.
Mediet i sig selv kan derimod godt være i svingende kvalitet, hvilke kan
give fejlbrændinger og/eller ringe holdbarhed.

--
-Jens B.

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-12-03 20:55

> [...]

>brænder ved 2 eller 4 speed, og bruger et brændeprogram som tjek-
>ker brændingen, så er det ikke urealistisk at forvente en arkiv-

Jeg mener at have laest, at holdbarheden faktisk forringes ved at
braende med lavere hastighed, selv om jeg selv ville have troet det
modsatte.

Men om det samme ogsaa goer sig gaeldende, hvis man bruger en gammel,
langsom braender i stedet for at skrue ned for hastigheden paa en ny,
skal jeg ikke kunne sige.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-12-03 22:04

Allan Olesen wrote:

> Jeg mener at have laest, at holdbarheden faktisk forringes ved at
> braende med lavere hastighed, selv om jeg selv ville have troet det
> modsatte.

Det er helt sikkert noget sludder, CD-R medier er i stor scale
blevet brugt til langtids arkivering af jobs i den grafiske branche,
og jeg er ret sikke på, at sådanne. problemer ville blive omtalt
i branchens fagblade.

Jeg har SONY gold CD-R skriver som er brændt i 1992 og de er helt
ok, og datidens brændere var kun 1 og 2 speed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-12-03 20:12

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det er helt sikkert noget sludder,

Laes nu det afsnit, du klippede vaek.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-03 18:26

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Min poiente er, at vi alle løbende bør tage nogle helt alm. fotos
> af vores grå dagligdag og den by vi bor i, så vi på den måde bi-
> drager til historien om vores samtid.

Det har du helt ret i. Jeg har også for mange år siden fundet ud af, at
det er meget sjovere at tage billeder af hverdagen end af seværdigheder.
Peterskirken står der såmænd nok også om 30 år. Om ikke andet, så er der
mange, der har taget billeder af den. Men om 30 år er det sjovt at kunne
vise børnebørnene billeder af ens kollegieværelse. Som barn syntes jeg
også, det var sjovt at se billeder fra min fars ungdom i hans fotoalbum.
Så man skal tage billeder af dagligdagen - både den personlige og
omgivelserne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 11-12-03 19:44

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg har også for mange år siden fundet ud af, at
>det er meget sjovere at tage billeder af hverdagen end af seværdigheder.
>Peterskirken står der såmænd nok også om 30 år.

Det sagde man også om World Trade Center.

>Men om 30 år er det sjovt at kunne
>vise børnebørnene billeder af ens kollegieværelse.

Jeps. I bund og grund er det et langt mere interessant minde for én
selv (og for historien).

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk