Hvordan virker count()?
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-12-03 22:56

Hejsa

Hvordan er count() implementeret nede i maven på PHP? Hvis jeg ønsker at
finde længden af et array i hver iteration af en løkke og til det formål
kalder count() hver gang, bliver mit array så løbet igennem og indgangene
talt eller opretholder PHP løbende en variabel med antallet af indgange?

Med andre ord: Bliver jeg slået i hovedet hvis jeg kalder count() et utal
af gange?

Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-12-03 23:17

On Wed, 10 Dec 2003 22:56:13 +0100, "Thomas Lindgaard"
<thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

>Hvordan er count() implementeret nede i maven på PHP?

Ret simpelt. Værdien nNumOfElements ("i maven på PHP") rummer antallet
af elementer. Denne værdi bliver så justeret tilsvarende som der
tilføjes eller fjernes elementer i arrayet. zend_hash.c (som jeg
citerer lidt fra længere nede) har en række eksempler på dette.

Fra kildeteksten til PHP4.1.2 (som jeg lige havde liggende):

ext/standard/array.c :
===
PHP_FUNCTION(count)
{
pval **array;
HashTable *target_hash;

if (ZEND_NUM_ARGS() != 1 || zend_get_parameters_ex(1, &array)
== FAILURE) {
WRONG_PARAM_COUNT;
}
target_hash = HASH_OF(*array);
if (!target_hash) {
if (Z_TYPE_PP(array) == IS_NULL) {
RETURN_LONG(0);
} else {
RETURN_LONG(1);
}
}

RETURN_LONG(zend_hash_num_elements(target_hash));
}
===

Zend/zend_hash.c :
===
ZEND_API int zend_hash_num_elements(HashTable *ht)
{
IS_CONSISTENT(ht);

return ht->nNumOfElements;
}
===

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: jamen (og ikke jammen)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-12-03 01:07

On Wed, 10 Dec 2003 23:16:52 +0100, Peter Brodersen wrote:

> Ret simpelt. Værdien nNumOfElements ("i maven på PHP") rummer antallet
> af elementer.

Jamen det er jo dejligt - så kan jeg jo bare kalde count() efter behag :)

Mvh.
/Thomas