Fogedretten
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-12-03 19:15

Svjh hæfter ægtefæller ikke for hinanden gæld - på nær skat o.lign.,
korrekt?

Følgende spørgsmål omhandler kun gæld til fx en bank.

Når en person i et ægteskab så bliver erklæret for insolvent i fogedretten,
kan ægtefællen så godt have flere biler, stort fjernsyn osv. i deres fælles
leje lejlighed?

Hvis man tjener flere penge end man bruger på husholdning kan en bank så
kræve at man afbetaler på gæld?
Eller kan de kun hive en i fogedretten hver 6. md?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-03 20:24

meddelelse news:br7nrj$t4q$1@sunsite.dk...
> Svjh hæfter ægtefæller ikke for hinanden gæld - på nær skat o.lign.,
> korrekt?

Jep.

> [...]
fogedretten,
> kan ægtefællen så godt have flere biler, stort fjernsyn osv. i deres

Ja. Hvis ægtefællen vel og mærke reelt selv kan betale for disse genstande.
Ellers kan det ligne et kreditorly. Men som udgangspunkt er ideen ok.

> Hvis man tjener flere penge end man bruger på husholdning kan en bank så
> kræve at man afbetaler på gæld?

Det er i egen interesse at få betalt gælden. Den forsvinder aldrig. Ellers
kommer du i en situation, hvor du aldrig kan eje noget. Og hvad sker der,
hvis konen skrider?

> Eller kan de kun hive en i fogedretten hver 6. md?

Det kan de gøre ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-12-03 20:39

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er i egen interesse at få betalt gælden. Den forsvinder aldrig.

Korrekt. Men når der bliver tilskrevet flere renter end man kan betale, så
forsvinder den aldrig alligevel...

>Ellers kommer du i en situation, hvor du aldrig kan eje noget.

Er der...

> Og hvad sker der, hvis konen skrider?

Ja, hvad så....
Det bliver gælden jo hverken større eller mindre af...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-03 20:46

In article <br7spb$o6m$1@sunsite.dk>, Morten Fruergaard wrote:

> Korrekt. Men når der bliver tilskrevet flere renter end man kan betale, så
> forsvinder den aldrig alligevel...

Så søger man gældssanering?

JonB

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-12-03 07:37

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Så søger man gældssanering?

Det har jeg fået at vide, at jeg ikke kan få, da gælden er opstået ved
overforbrug.
Hvis jeg var gået konkurs med virksomhed, tabt pengene pga. fx solgt hus
pga. skilsmisse, så var muligheden der...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-03 21:17

meddelelse news:br7spb$o6m$1@sunsite.dk...

[klip]

> Er der...

Må jeg spørge hvordan gælden er opstået?

> Ja, hvad så....
> Det bliver gælden jo hverken større eller mindre af...

Næh - men så kan du intet.

Hvad med at komme i gang med at tjene nogle skejser og noget? Et par ekstra
jobs kan betyde meget - du er jo ung og kan alt muligt

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-12-03 07:36

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Må jeg spørge hvordan gælden er opstået?

Ja... .-)

Stort forbrug, mange lån, da jeg havde en båndlagt arv, som skulle til
udbetaling, da jeg blev 25 år.
Men de stod i aktier, som faldt til kurs 4, som bankerne krævede, at jeg
solgte til. Den har tidligere været kurs 75, og står pt. i kurs 42,5,
hvilket ville betyde, at min situation var meget bedre, hvis aktierne var
blevet solgt til denne kurs i stedet for kurs 6.

> Hvad med at komme i gang med at tjene nogle skejser og noget? Et par
ekstra
> jobs kan betyde meget - du er jo ung og kan alt muligt

Det ene arbejde jeg har nu tager ca. 12 timer pr. dag. Dertil passer jeg
virksomhed ca. 2 timer pr. dag + 4-6 timer de dage, hvor der skal monteres
alarmer...
Så jeg skal ikke have mere arbejde...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-12-03 19:45

On 2003-12-11, Morten Fruergaard <> wrote:

> [...]
> hvilket ville betyde, at min situation var meget bedre, hvis aktierne var
> blevet solgt til denne kurs i stedet for kurs 6.

Dette krav er jeg ikke sikker på de kan stille med en båndlagt arv.
Jeg ville gå efter banken hvis du har det på skrift.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-12-03 20:19

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Dette krav er jeg ikke sikker på de kan stille med en båndlagt arv.
> Jeg ville gå efter banken hvis du har det på skrift.

Ok. Jeg glemte måske lige en ting...
Det var i forbindelse med frigivningen at jeg blev "tvunget" til at sælge.
Dette for at vise med medvilje, og slippe for fogedretten.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-12-03 22:57

"Morten Fruergaard" skrev 10.12.2003 19:15:

> Svjh hæfter ægtefæller ikke for hinanden gæld - på nær skat o.lign.,
> korrekt?

Korrekt jf. retsvirkningslovens § 25. Der er (som du også skriver) en
modifikation i kildeskatteloven, og så selvfølgelig også i de tilfælde hvor
ægtefællen har kautioneret eller på anden måde hæfter eller har stillet
sikkerrhed.

> [...]
> kan ægtefællen så godt have flere biler, stort fjernsyn osv. i deres fælles

Insolvent er ikke noget man bliver erklæret - det er en erklæring som man
selv afgiver under strafansvar.

Sådan som du skriver det tyder det på omgåelse, men som udgangspunkt har du
ret i, at de to formuer i den henseende adskilte og at der ikke kan
foretages udlæg for ex. mandens gæld i hustruens aktiver. Det kræver
selvfølgelig at det kan bevises at det hustruens aktiver, og imellem
ægtefæller stilles der normalt større krav til beviserne, når det er
dispositioner der tyder på kreditorly. Dispositionerne skal være reelle.

Ægtefællens aktiver kan også få en anden betydning. De skal nemlig regnes
med, når man ser på hvad der kan gøres udlæg i i forhold til
trangsbenificiet i retsplejelovens § 509. Her er det nemlig husstandens
forhold der kigges på. Det betyder at hvis manden (som er skyldner) har et
fjernsyn, så kan der gøres udlæg i det, hvis der er et andet fjernsyn til
rådighed for husstanden - fx. konens.

> Hvis man tjener flere penge end man bruger på husholdning kan en bank så
> kræve at man afbetaler på gæld?

Det kan de på sin vis godt - men de kan ikke få det tvangsfuldbyrdet.

> Eller kan de kun hive en i fogedretten hver 6. md?

Ja - men hvis der er særlige omstændigheder kan man bortse fra
fredningsreglen jf. retsplejelovens § 490 stk. 2. Det kræver dog nok mere
end at du blot tjener mere end du bruger.

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-12-03 07:40

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse
> Sådan som du skriver det tyder det på omgåelse,

Det er det ikke. Min kone er blot nervøs for at miste hendes ejendele.

> [...]
> fjernsyn, så kan der gøres udlæg i det, hvis der er et andet fjernsyn til

Ok. Men jeg ejer knap det tøj jeg går i...

Takker for svarerne...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-12-03 08:40

"Morten Fruergaard" skrev 11.12.2003 7:40:

> Det er det ikke. Min kone er blot nervøs for at miste hendes ejendele.

OK. Men så skal I i hvert fald sørge for at sikre jer ordentlig
dokumentation for at det er hende der har erhvervet tingene, at det ikke er
en tilfældighed at det er hende og at hun også har haft midlerne til det.
Det vil nok hjælpe jer.

> Ok. Men jeg ejer knap det tøj jeg går i...

Det kan fogedretten i hvert fald ikke hive af dig

> Takker for svarerne...

Ganske ujuridisk vil jeg selvfølgelig også opfordre dig til at finde en
ordning med din bank. Jeg kender ikke dine forhold, men er de ikke måske
villige til at samle al din "klatgæld" i et lån, med en lavere rente og en
realistisk afdragsordning? Eller i hvert fald en ordning, der viser
betalingsvilje.

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-12-03 08:59

> [...]
er
> en tilfældighed at det er hende og at hun også har haft midlerne til det.

Okay. De fleste ting købte hun før vi blev gift...

Det er desværre ikke en mulighed.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-12-03 15:32

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> [...]
> meddelelse
> er
>
> Okay. De fleste ting købte hun før vi blev gift...

OT: måske hvis du solgte racerbilen og indstiller karrieren, ville banken
være lidt mere "velvillig"
Når man er i den situation så kigger banken selvfølgelig på hvad skyldneren
selv aktivt gør for at nedbringe sit forbrug eller øge sine indtægter

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-12-03 20:21

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skyldneren
> selv aktivt gør for at nedbringe sit forbrug eller øge sine indtægter

Ved du hvad det vil sige at erklærer sig for insolvent?
Det kan jeg ikke gøre, hvis jeg selv ejer den racerbil, som jeg kører i...

Og de ca. 2.000 kr. jeg bruger på race i gennemsnittet hjælper ikke
nævneværdigt på min økonomiske situation mht. banken.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-12-03 23:13

> skyldneren
>
> Ved du hvad det vil sige at erklærer sig for insolvent?
> Det kan jeg ikke gøre, hvis jeg selv ejer den racerbil, som jeg kører i...

Rolig nu - jeg dømmer dig ikke - men du ved jo godt slev hvilke fordomme der
hersker omkring sporten.

> Og de ca. 2.000 kr. jeg bruger på race i gennemsnittet hjælper ikke
> nævneværdigt på min økonomiske situation mht. banken.

Det lyder som verdens billigste motorsportsgren - medmindre du er fuldt
sponsorfinacieret

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-12-03 04:23

> Rolig nu

Jeg er helt rolig. Men dit indlæg beviser blot at du ikke ved, hvad det vil
sige at erklærer sig for insolvent.

> Det lyder som verdens billigste motorsportsgren - medmindre du er fuldt
> sponsorfinacieret

Det er ikke uden grund at klassen hedder LoCost i både Norge og Sverige....
Jeg har ikke en eneste sponsor - udover bilen er til rådighed.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-12-03 08:16

> i...

> Jeg er helt rolig. Men dit indlæg beviser blot at du ikke ved, hvad det
vil
> sige at erklærer sig for insolvent.

jo - men jeg kender jo også tricket, med at have aktiverne i konens navn

> Det er ikke uden grund at klassen hedder LoCost i både Norge og
Sverige....
> Jeg har ikke en eneste sponsor - udover bilen er til rådighed.

men 2000 for en sæson? Så vil jeg til at kører racerløb igen. Det er
billigere end det cykling jeg dyrker nu

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-12-03 09:56

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> men 2000 for en sæson? Så vil jeg til at kører racerløb igen. Det er
> billigere end det cykling jeg dyrker nu

2.000 kr./ md.- selvsagt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-03 09:00

Morten Fruergaard wrote:

> Jeg er helt rolig. Men dit indlæg beviser blot at du ikke ved, hvad det vil
> sige at erklærer sig for insolvent.

Lige et enkelt spørgsmål. Du skrev tidligere, at du ikke kan få
gældssanering, fordi gælden er opstået på grund af et stort forbrug. Har
du prøvet? Jeg tænker på, om det måske gør en forskel, at dit store
forbrug skyldtes en berettiget forventet, om at du havde pengene, og at
der derfor ikke var tale om overforbrug som sådan.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-12-03 09:58

> [...]
> forbrug skyldtes en berettiget forventet, om at du havde pengene, og at
> der derfor ikke var tale om overforbrug som sådan.

Nej, jeg har ikke prøvet.

Svjv er et af punkterne, at man skal være i arbejde og have en stabil
indkomst.
Indtil januar læste jeg, og har derfor ikke kunne søge.
Derefter gik jeg arbejdsløs indtil november, hvorfor jeg ikke har kunne
søge..
Lige nu har jeg arbejde i 3 md, hvorfor jeg ikke kan søge, da det ikke er
stabilt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-12-03 10:36

> [...]
> søge..
> Lige nu har jeg arbejde i 3 md, hvorfor jeg ikke kan søge, da det ikke er

Nej men så kan det være en fordel for dig at tage et "skodjob" til en lav
løn indtil gældssaneringen er kørt igennem. Det er nemlig sådan at det beløb
som du bliver pålagt at betale tilbage sættes efter den indtægt du har på
gældssaneringstidspunktet. Hvis du dagen efter får et nyt job til det 4
dobbelte, så er det sagen uvedkommende, og dermed vil du få mere til
forbrug, end hvis du søger et ordentlig job, hovr der ikke er de store
muligheder for lønstigninger. (omvendt skal du vide at en indtægts nedgang
også er sagen uvedkommende, og at en givet gældssanering kan bortfalde hvis
du kommer i en situation hvor du ikkekan overholde aftalen

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-12-03 10:55

> [...]
hvis
> du kommer i en situation hvor du ikkekan overholde aftalen

Takker.
Men så længe jeg ikke tror på, at jeg kan få en gældssanering ser jeg ingen
grund til ikke at tjene penge. Som jeg har forstået det, skal jeg bare sørge
for at bruge de penge jeg tjener på forbrug, dvs. ikke fjernsyn mv., men på
gode middage, rejser mv. Den eneste forskel på min situation i dag og efter
en gældssanering er at jeg ikke har gælder hængene over hoved samt jeg kan
komme til at eje ting igen. Begge dele har jeg lært at leve med, så...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-12-03 11:23

> [...]

> en gældssanering er at jeg ikke har gælder hængene over hoved samt jeg kan
> komme til at eje ting igen. Begge dele har jeg lært at leve med, så...

Der tager du igen fejl. Ved bedømmelsen af om du kan få gældssanering indgår
også en vurdering af hvad du har gjort for at afvikle gælden. hvis du nu
(blot for eksemplet skyld) har tjent milllioner og reelt har haft mulighed
for at afdrage så vil du få sværere ved at få en gældssanering, da man så
kan opfatte det sådan at du bare forsøger at slippe om ved gælden på en nem
måde.

Så skaf et "midlertidigt job - søg gældssaneringen - og få så et "rigtigt
job"

vær lige så taktisk som var det sidste afdeling af mesterskabet

Peter

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-12-03 08:57

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> Så skaf et "midlertidigt job - søg gældssaneringen - og få så et "rigtigt
> job"

Nej, fordi jeg kan stadig ikke få det, pga. at gælden er opstået ved
overforbrug.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-12-03 15:41

> Nej, fordi jeg kan stadig ikke få det, pga. at gælden er opstået ved
> overforbrug.

Det er al gæld jo. Har du forsøgt. Har du talt med en ordentlig advokat om
emnet. Det findes advokater der har specialiseret sig i den slags

Peter

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 16:11

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er al gæld jo.

Nej.

> Har du forsøgt.

Det har han ikke.

> Har du talt med en ordentlig advokat om
> emnet. Det findes advokater der har specialiseret sig i den slags

Enig. Det er det eneste rigtige.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-12-03 17:18

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Enig. Det er det eneste rigtige.

Svjv koster sådanne penge.
Desuden er det 100% sikkert at jeg ikke kan få en gældssanering, da jeg ikke
har en stabil indkomst, korrekt?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 17:40

meddelelse news:brfe3i$m6p$1@sunsite.dk...

[klip]

> Svjv koster sådanne penge.

Yep.

> Desuden er det 100% sikkert at jeg ikke kan få en gældssanering, da jeg
ikke
> har en stabil indkomst, korrekt?

Jo, gældssanering forudsætter stabile forhold.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-12-03 17:53

> Yep.

Hvilket jeg ikke har...

> Jo, gældssanering forudsætter stabile forhold.

Og derfor har jeg ikke søgt, og kan/vil heller ikke nu, da jeg kun har
midlertidigt arbejde.
Jeg vil ikke søge, før der er en chance for, at jeg kan få en gældssanering
gennemført.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-12-03 19:07

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Nej.

dybest set jo

Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-12-03 19:36

Peter K. Nielsen wrote:

> dybest set jo

Dybest set nej. Faktisk kan man ligefrem risikere, at gælden opstår på
grund af /manglende/ overforbrug. For eksempel hvis man har et firma,
der går ned, fordi kunderne ikke vil af med sine penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-12-03 21:14

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Dybest set nej. Faktisk kan man ligefrem risikere, at gælden opstår på
> grund af /manglende/ overforbrug. For eksempel hvis man har et firma,
> der går ned, fordi kunderne ikke vil af med sine penge.

i så fald bruger man jo ogs¨fler epenge end man har - ergo overforbrug
nu skal vi vist snat futte over i dk.filosofi hvis den fandtes

Peter

Fra : Thomas W.

Dato : 13-12-03 21:33

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> i så fald bruger man jo ogs¨fler epenge end man har - ergo overforbrug
> nu skal vi vist snat futte over i dk.filosofi hvis den fandtes

Jeg skylder for tiden realkreditinstituttet ca ½ mio. Er det overforbrug?

/Thomas

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-12-03 21:44

"Thomas W." <tw_dk[FJERN]@hotmail.com> wrote in message

> Jeg skylder for tiden realkreditinstituttet ca ½ mio. Er det overforbrug?

Det kan man godt argumentere for. Det er jo penge du har brugt (til at købe
hus for) uden at have dem. At en dommer der skal bevilge en gældssanering så
nok ikke i den sammenhæng vil betegne det som sådan er jo en anden sag, men
dybest set er forskellen mellem den pris du får ved et sag af huset og
restgælden være et overforbrug.

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-12-03 09:29

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev:

> i så fald bruger man jo ogs¨fler epenge end man har - ergo overforbrug
> nu skal vi vist snat futte over i dk.filosofi hvis den fandtes

Enig med Petet G.C. - vrøvl! Gæld kan sagtens opstå uden overforbrug. Et
oplagt eksempel er ved erstatningspådragende adfærd.

/kristian

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-12-03 10:57

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> Enig med Petet G.C. - vrøvl! Gæld kan sagtens opstå uden overforbrug. Et
> oplagt eksempel er ved erstatningspådragende adfærd.

endelig et argument - oveni købet et godt et - jeg bøjer mig

men det afføder så et nyt spørgsmål, hvor vi igen kommer tilbage til juraen.

Vil erstatningspådragende adfærd tale imod en gældssanering?

Jeg ved godt at hvis der er tale om at den erstatningspådragende adfærd har
været en kriminel handling, så taler det imod, men man kan vel også handle
erstatningspådragende uden at gøre noget kriminelt?

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-12-03 11:24

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev:

> endelig et argument - oveni købet et godt et - jeg bøjer mig

Det var da noget

> Vil erstatningspådragende adfærd tale imod en gældssanering?

Lad os starte med at tage et kig på betingelserne for gældssanering:

§ 197. Skifteretten kan efter en skyldners begæring afsige kendelse om
gældssanering såfremt:

1) skyldneren godtgør, at skyldneren ikke er i stand til og inden for de
nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde sine gældsforpligtelser,
og

2) skyldnerens forhold og omstændighederne i øvrigt taler derfor.

Stk. 2. Ved anvendelsen af stk. 1, nr. 2, skal der navnlig lægges vægt på
skyldnerens interesse i gældssanering, gældens alder, omstændighederne ved
dens pådragelse og hidtidige afvikling samt skyldnerens forhold under
gældssaneringssagen. Ved afgørelsen om gældssanering skal det ikke tages i
betragtning, hvorvidt skyldneren har mulighed for at opnå eftergivelse efter
anden lovgivning.[.]

Det er jo en noget vag formulering. Som jeg umiddelbart ser det, er det
forhold, at gælden er opstået ved ansvarspådragende adfærd, ikke i sig selv
et moment som udelukker gældssanering. mn afhængigt af de konkrete forhold
(fx. graden af udagtsomhed) kan det selvfølgelig godt tælle med i
afvejningen.

Læg mærke til stk. 2, sidste punktum. Her kan erstatningsansvarslovens § 24
godt spille ind - men der kan nok ikke siges noget generelt i den henseende.

> [...]
> været en kriminel handling, så taler det imod, men man kan vel også handle
> erstatningspådragende uden at gøre noget kriminelt?

Ja - man kan sagtens handle ansvarspådragende uden at gøre noget kriminelt.
I øvrigt udelukker det ikke gældssanering at gælden er pådraget ved
strafbare forhold (evt. i form af ertstatning). Men som det så fint hedder i
betænkningen om gældssanering, så "er ingen former for gæld udelukket fra at
blive omfattet af en gældssanering, men er gælden stiftet ved strafbare
forhold, spekulation eller på grund af uansvarlige forhold hos skyldneren,
bør muligheden for udnyttelse af gældssaneringsinstituttet afvejes mod
resocialiseringshensynet".

Btw så har vi bevæget os et stykke væk fra subject, da gældssanering hører
under skifteretten og dermed (som udgangspunkt) forhindrer forfølgning
gennem fogedretten.

/kristian

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-12-03 11:46

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

Tak for et godt svar. Der lærte jeg igen noget. Jeg troede faktisk at gæld
opstået som følge af kriminalitet nærmest pr. defination var udelukke fra en
gældssanering

> Btw så har vi bevæget os et stykke væk fra subject, da gældssanering hører
> under skifteretten og dermed (som udgangspunkt) forhindrer forfølgning
> gennem fogedretten.

Jo men der er vel ikke noget i vejen med at en tråd "udvikler" sig. Vi er jo
tilbage på jura sporet.

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-12-03 11:50

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev:

> Jo men der er vel ikke noget i vejen med at en tråd "udvikler" sig. Vi er
jo
> tilbage på jura sporet.

Bestemt ikke. Det var også bare mest for lige at gøre opmærksom på den lille
"krølle" på tråden.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 14-12-03 13:05

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> opstået som følge af kriminalitet nærmest pr. defination var udelukke fra

Gæld som følge af kriminalitet forhindrer gældssanering. Det er et helt
klart udgangspunkt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 14-12-03 13:09

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Gæld som følge af kriminalitet forhindrer gældssanering. Det er et helt
> klart udgangspunkt.

Sådan er praksis formentlig, men der gælder undtagelser. Se fra Karnov:

Gældens alder: Der kan ikke stilles noget minimumskrav se GS bet 128, Fm
1986 118 og U 1985 982/2U 1985 982/2 Ø.
Gældens karakter og omstændighederne ved dens pådragelse: Efter GS bet er
ingen former for gæld udelukket fra at blive omfattet af en gældssanering,
men er gælden stiftet ved strafbare forhold, spekulation eller på grund af
uansvarlige forhold hos skyldneren, bør muligheden for udnyttelse af
gældssaneringsinstituttet afvejes mod resocialiseringshensynet, se GS bet
129 og J. A. Andersen Fm 1985 161 ff., Hindborg JUR 1985 356 og Fm 1986
118. Skyldnerens særlige, personlige forhold kan begrunde, at præventive
hensyn tillægges ringere vægt, Komm 813. U 1986 828/2U 1986 828/2 Ø
(gældssanering ikke udelukket, selvom gælden på 1,3 mill var pådraget ved
strafbare forhold begået i 1979/80. Skyldneren blev prøveløsladt 1986-07-01)
se U 1983 536U 1983 536 H om tvangsakkord i en lignende situation, Fm 1986
94 (gældssanering nægtet, da den væsentlige del af gælden var offentlige
krav oparbejdet over en længere årrække, og skyldneren i 1985 blev dømt for
momsunddragelse på ca. 140.000 kr). U 2000 1456U 2000 1456 Ø (henholdsvis 19
og 10 år gammel gæld opstået ved underslæb mod arbejdsgiver samt gæld fra
selvstændig virksomhed, der var startet for mere end 10 år siden, kunne ikke
begrunde nægtelse af gældssanering; sagen hjemvist til skifteretten). U 2000
2528U 2000 2528 Ø (at en del af skyldnerens gæld var pådraget som et
erstatningsansvar over for offeret for et strafbart forhold, kunne ikke på
forhånd udelukke gældssanering - skyldnerens personlige forhold var ganske
særlige). U 1987 590/1U 1987 590/1 Ø (40-årig tidligere indehaver af en
grøntforretning, dels en mindre vognmandsvirksomhed, arbejdsløs, kun
offentlige ydelser til sig selv og to mindreårige børn. Gælden ca. 400.000
kr., heraf ca. 100.000 i momsgæld og resten i skattegæld, bidragsgæld og
anden gæld til det offentlige for sociale ydelser. Uanset gældens karakter
fandtes det ikke på forhånd udelukket, at den pgl, hvis
beskæftigelsesudsigter antoges at være overordentlig ringe, kunne opnå
gældssanering med fuldstændigt bortfald af gælden). U 1987 681U 1987 681 H
(en nu 39-årig gift mand uden fast arbejde, der i 1983 havde afbrudt sin
læreruddannelse, fik afslag på gældssanering. Ingen aktiver. Gælden var på
ca. 245.000 kr., hvoraf ca. 230.000 kr. hidrørte fra uddannelseslån). U 1987
688U 1987 688 H (gældssanering nægtet vedr en gæld på ca. 600.000 kr.,
hvoraf en betydelig del var opstået ved bedrageri og andet strafbart
forhold. Skyldneren havde i øvrigt ikke nedbragt gælden i en periode, hvor
hun havde store indtægter). U 1995 395U 1995 395 Ø (gældssanering for en
mand, for hvem en væsentlig del af gælden var stiftet for flere år siden i
forbindelse med selvstændig virksomhed; hustruens fortsatte gældsstiftelse
sammenholdt med, at der efter familiens budget kunne tilbydes kreditorerne
et ikke ubetydeligt beløb, udelukkede ikke gældssanering). U 1998 979U 1998
979 V (hovedpart af gælden opstået ved investering i skibsanparter i
80'erne; udelukkede ikke gældssanering, da der ikke senere var stiftet gæld
af væsentlig betydning). U 2001 221U 2001 221 V (gældssanering, selv om
360.000 kr. af samlet gæld på ca. 2,3 mio. kr. hidrørte fra erstatningskrav
vedrørende kriminalitet begået af skyldneren, under hensyn til gældens
hidtidige afvikling, skyldnerens nuværende personlige og sociale forhold
sammenholdt med resocialiseringshensyn).
Om nægtelse af gældssanering som følge af, at der er oparbejdet betydelig
skattegæld over en årrække, se Hindborg: Gældssanering i praksis 44 ff. og
f.eks. U 1998 1076U 1998 1076 Ø.
Studiegæld:
§ 197, stk. 2 blev ændret ved L 1987 387L 1987 387, der navnlig var rettet
mod at få ændret den hidtidige praksis, som normalt udelukkede
gældssanering, når gælden hovedsagelig var studiegæld, se udtalelserne i U
1986 691U 1986 691 V og afgørelse ved ØLK 1986-12-10 refereret i Fm 1987 49.
Ændringen gælder imidlertid ikke alene disse tilfælde, men ved formuleringen
er det understreget, at der vel - som ved studiegæld - skal tages hensyn til
andre muligheder for at få afviklet gælden - men at disse muligheder ikke
udelukker gældssanering. Studiegæld repræsenterer en investering, som ikke
kan forventes afviklet inden for en kortere årrække, hvilket der må tages
hensyn til ved skifteretternes vurdering. U 1990 105U 1990 105 Ø (tilladelse
til gældssanering for 36-årig mand, der havde en studiegæld til
Hypotekbanken på 241.000 kr., hvoraf den væsentligste del vedrørte studier
på arkitektskole, som var påbegyndt i 1977 og opgivet i 1981).
Såfremt der er søgt om eftergivelse efter anden lovgivning, skal
skifteretten udsætte behandlingen af begæringen om gældssanering efter
konkurslovens regler, indtil der er truffet afgørelse om eftergivelse efter
den anden lovgivning.
Bestemmelsen udelukker ikke, at skifteretten kan tage hensyn til muligheden
for at opnå tilskud eller rentelettelse til betaling af (en del af) gælden,
f.eks. efter lovgivningen om studiegæld. Modtagelse af rentetilskud var ikke
til hinder for gældssanering se U 1986 812U 1986 812 V.
For studiegæld er der en særlig lov om afvikling og eftergivelse. Om
studiegæld se Hindborg JUR 1985 362, samme Fm 1986 122, og om forskellige
muligheder for at hjælpe studerende med studiegæld se Ole Dydahl og Claus
Rasmussen U 1988 B 260U 1988 B 260-266.
Hidtidige afvikling:
Har skyldneren i tiden efter gældens stiftelse haft betydelige indtægter
uden samtidig at afdrage på gælden, taler dette mod gældssanering se
Hindborg: Gældssanering i praksis 50 ff., JUR 1985 358, Fm 1986 120, U 1985
1112U 1985 1112 Ø, U 1996 17U 1996 17 V (belastende oplysninger om
skyldneres underskudsfremførsel i perioden 1987-89 ikke tillagt afgørende
betydning ved gældssaneringssag i 1994, idet der blev lagt vægt på, at
skyldner ikke havde stiftet ny gæld eller unddraget kreditorerne aktiver
siden 1989, og at ingen af de tilbageværende kreditorer modsatte sig
gældssanering) og U 1996 1286U 1996 1286 V (underskudsfremførsel i 1983-87
med betaling til familiekautionister ikke til hinder for gældssanering i
1996; skattebesparelsen ved underskudsfremførslen var anvendt til udbetaling
på et hus svarende til en normal indskudsbetaling for en lejebolig samt til
køb af en bil; skattebesparelsen var ikke anvendt til overforbrug for
familien, og betalingen til kautionisterne var sket for 13 år siden).
Om skyldnerens forhold under sagen og andre forhold se JUR 1985 358 f., og U
1989 168U 1989 168 Ø (det forhold, at skyldneren ikke ønskede at søge
arbejde før efter gældssanering, udelukkede ikke, at gældssaneringssag
indledtes). U 1994 378U 1994 378 V (et gældssaneringsforslag fandtes at stå
i rimeligt forhold til skyldnerens formåen ved en samlet vurdering af
skyldnerens nuværende og fremtidige indtægter, uanset at der ved opgørelsen
af skyldnerens forventede nettoindtægter ikke var taget hensyn til bl.a.
nogle skattemæssige virkninger af gældssaneringen og dividendebetalingen).

/Peter

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-03 20:04

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> dybest set jo

Vrøvl!

/Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-03 13:28

Morten Fruergaard wrote:

> Den eneste forskel på min situation i dag og efter
> en gældssanering er at jeg ikke har gælder hængene over hoved samt jeg kan
> komme til at eje ting igen. Begge dele har jeg lært at leve med, så...

Dels kan det være, at du vil have en anden holdning, når du bliver
ældre, og så kan det være for sent. Og dels er der andre fordele ved at
få økonomien på ret køl. Overvej for eksempel, hvad der vil ske, hvis du
bliver skilt eller din kone dør. Som det er nu, vil du stå meget skidt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-12-03 08:58

> Dels kan det være, at du vil have en anden holdning, når du bliver
> ældre, og så kan det være for sent.

Det er for sent..

> Og dels er der andre fordele ved at
> få økonomien på ret køl. Overvej for eksempel, hvad der vil ske, hvis du
> bliver skilt eller din kone dør. Som det er nu, vil du stå meget skidt.

Ja, men det gør jeg jo også i forvejen....

--
Mvh. Morten Fruergaard