hvorfor kasterering
Fra : famhansen

Dato : 10-12-03 18:34

hej, vi er på udkig efter en "lidt brugt" boxer, dobermann, mastiff, gran
danois eller lignene. i flere af de annoncer vi har set - også hvor der er
stamtavle, står der at hunden er kastreret - hvorfor ? er det fordi de har
en lettere skavank - eller ?

mvh famhansen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-12-03 05:31

On Wed, 10 Dec 2003 18:34:23 +0100, "famhansen"
<dsl85479@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>stamtavle, står der at hunden er kastreret - hvorfor ? er det fordi de har

Det er fordi så er det nemmer for folk at have hunden hvis de kapper
bollerne på den, så skal de ikke gå så meget op i lydighed og behøver
ikke at være nervøse for om den parer sig når den stikker af fra dem,
og den pisser ikke teritorier af så meget mere, plus at folk får en
mere rolig hund der sover mere spiser mere ikke slås så meget mere
ikke løber efter tæver i løbetid mere, ! det er derfor de fleste gør
det, og så kan du jo selv bedømme om det er en skavank at kappe
bollerne på en hund og dermed lave om på dens psyke ? jeg syntes at
det er ! jeg mener kun at man burde gøre det hvis det var
livsnødvendigt, men nogle gør det fordi de godt vil lave om på hunden
så den er nemmere. Så ja den har en skavank , det er ikke længere en
rigtig hanhund med sin normale hormonbalance, men et intetkøn.

men bare rolig hvis du spørger dem hvorfor. så har de helt sikkert
nogle "gode" forklaringer parat, for at prøve at retfærdigøre
kastrationen

Fra : AG\(Amager\)

Dato : 10-12-03 22:37

Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
> så den er nemmere. Så ja den har en skavank , det er ikke længere en
> rigtig hanhund med sin normale hormonbalance, men et intetkøn.

For en gangs skyld er jeg 110 % enig med dig.. Jeg mener *helt* klart at man
tager værdigheden fra en hanhund ved at kappe bollerne på den.. Samtidig
ændrer man hundens psyke, og det langt fra altid til det mere rolige.. Jeg
har set mange eksempler på kastrerede hanhunde som blev som skudt i
krydderen efter de var kastreret.. Jeg har set flere eksempler på kastrerede
hanhunde som har overfaldet andre hunde i flæng, *uanset* om det er andre
hanhunde eller tæver og helt uden nogen grund.. Så ja, det er *helt* klart
en skavank !!.. Ka' man ikke finde ud af at styre sin hanhund, så skal man
sq ikke ha' en hund, så enkelt er det.. Det er ikke hunden som vælger sin
ejer, men omvendt..

> men bare rolig hvis du spørger dem hvorfor. så har de helt sikkert
> nogle "gode" forklaringer parat, for at prøve at retfærdigøre
> kastrationen

Også helt enig her.. "Jamen, se hvor rolig han er nu", det er sq da klart,
hunden *aner* jo ikke hvad den er !!.. Man kastrerer jo heller ikke
mennesker for at gøre dem rolige, selvom det nogen gange godt ku' være en
1000 mere nødvendighed end at kastrere en stakkels hanhund.. Og ja, jeg ved
godt at man ikke må/kan sammenligne, men måske alligevel lidt..
Så Punish, du har min fulde støtte.. Det er guldkorn fra din side, skønt !

//Allan..

--
Fjern FUCKSPAM ved privat svar.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-12-03 08:01

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> [...]
> mere rolig hund der sover mere spiser mere ikke slås så meget mere
> ikke løber efter tæver i løbetid mere, !

Ja, jeg må også erklære mig 100% enig!! Hvis folk føler behov for at
kasterere deres hanhund for at gøre den mere rolig så skulle de fra starten
af ha' valgt en mere rolig race! Længere er den ikke!

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 09:16

On Thu, 11 Dec 2003 08:00:40 +0100, "Rinnie Ilsøe"
<reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

> [...]
>kasterere deres hanhund for at gøre den mere rolig så skulle de fra starten
>af ha' valgt en mere rolig race! Længere er den ikke!

Nu MÅ jeg altså lige blande mig...
Jeg har jo en af hver slags. En fertil hanhund og en kastrat. Den
fertile har vi haft fra hvalp og kastaten overtog vi som kastrat -
altså vi valgte ikke selv at få den kastreret!
Anyway, så er det kastraten der stikker af hjemmefra. Ikke for at gå
på damebesøg, men simpelthen for at komme ud at lege på de store åbne
vidder. De får begge rigeligt med motion, og har en hundegård på
200kvm. så det burde ikke være det, der var problemet. Begge hunde er
desværre lige i den alder, hvor "døvheden" melder sig (de er begge ca.
1½år), men det er helt klart den fertile han, der er nemmest at kalde
til sig og iøvrigt få til at lystre.
Vi har snakket om at få Vaks kastreret (vores fertile hanhund), men
det var før vi fik Hansen. Min hovedargumentation for at få Vaks
kastreret var, at han ikke skulle strejfe. Jeg har nu ikke noget imod
at han får krudtet af i fuld firspring over markerne, men hvad med den
dag, hvor han løber ud på en befærdet vej? Eller når jagtsæsonen går
ind og en jæger skyder ham? For mit vedkommende var det så mere af
hensyn til hundens sikkerhed, at jeg ville kastrere, men når jeg ser
hvor lidt virkning det har haft på Hansen, så synes jeg ærlig talt at
det er omsonst. Og Hansen er bestemt ikke blevet en sløv kastrat der
ligger og sover hele tiden. Havde han været menneske, så havde han
sikkert fået betegnelsen "DAMP"!
Dette er bare for at illustrere, at uanset hvad man vælger, så er det
altså ikke sikkert, at det bliver nemmere.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 11-12-03 13:26

Leyna wrote:
> [...]
> Dette er bare for at illustrere, at uanset hvad man vælger, så er det
> altså ikke sikkert, at det bliver nemmere.

God lille historie som glimrende illustrerer at det er levende væsner vi har med at gører
og ikke maskiner. Man kan derfor selvfølgelig ikke generalicerer omkring kastrering af hunde,
det må værer en vurdering i hvert enkelt tilfælde. Jeg vil vove den påstand at det kan værer
godt for nogen hunde at blive kastreret (her tænker jeg ikke på sygdom) og skidt for andre.
Bare at buse ud og sige at det altid er en skidt løsning er altså at se for firkantet på det.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 11-12-03 09:20

Rinnie Ilsøe wrote:
> [...]
> kasterere deres hanhund for at gøre den mere rolig så skulle de fra
> starten af ha' valgt en mere rolig race! Længere er den ikke!

Det kan man jo ikke altid vide i forvejen, Længere er den ikke ;)

/Jens

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-12-03 14:49

Jeg kan godt se på det hele her at hvis jeg kommer med min mening
bliver jeg haglet ned, men jeg har alligevel nogle spørgsmål, som jeg
håber der er nogeer vil være så venlige at svarer på:

Hvis det er så synd at kastrere en hanhund, hvorfor er det så ikke
synd for hunhundene?
Hvis det er så synd at kastrere en hanhund, hvorfor er det så ikke
synd at kastrere andre dyr?

Mvh. Louise

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-12-03 15:16

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message

> Hvis det er så synd at kastrere en hanhund, hvorfor er det så ikke
> synd for hunhundene?

Det er der vist ikke nogen der har sagt, men emnet falder bare oftest på
hanhunde da det tit er dem der er mest dominante og i mange tilfælde er folk
ikke forberedt på det, så i stedet for at ta' tyren ved hornene (gå til
træning eller noget), så kapper de bollerne. Jeg fatter så heller ikke hvad
pointen er i at neutralisere en tæve med mindre det er fordi hun har
livmoderbetændelse, så det er et spørgsmål om liv eller død.

> Hvis det er så synd at kastrere en hanhund, hvorfor er det så ikke
> synd at kastrere andre dyr?

Alle dyr er forskellige lissom hunde og mennesker er forskellige.
....men hvor er der blevet skrevet at det ikke er syndt for andre dyr?
No offence, men du lægger ord i munden der ikke er blevet sagt her inde...
Med mindre selvfølgelig jeg har misset nogen indlæg!

Rinnie

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-12-03 15:18

Det var det jeg sagfde. Jeg skulle vidst ikke have blandet mig...

On Thu, 11 Dec 2003 15:15:34 +0100, "Rinnie Ilsøe"

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-12-03 15:43

> Det var det jeg sagfde. Jeg skulle vidst ikke have blandet mig...

Hvorfor ikke? Jeg spørger bare hvor du har fra at folk mener at det ikke er
syndt for tæver og andre dyr...??

Rinnie

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-12-03 15:45

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
> Det var det jeg sagfde. Jeg skulle vidst ikke have blandet mig...

....fik ikke lige skrevet det i det andet svar, så det kommer lige her... Det
er jo i orden at ha' forskellige meninger om emnet. Der er da også
tidspunkter hvor jeg mener det er ok at neutralisere en hanhund. Folk er
bare af forskellig opfattelse for hvornår det er i orden.

Rinnie

Fra : Line

Dato : 15-12-03 19:41

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> men bare rolig hvis du spørger dem hvorfor. så har de helt sikkert
> nogle "gode" forklaringer parat, for at prøve at retfærdigøre

Hej NG

Nu er der mange af jer der siger at folk der kastrerer deres hunde er folk
der ikke gider bruge tid på lydighed og bare gerne vil have en nem hund!

Men der er altså nogen ting ved en hund man ikke bare kan træne sig ud af,
feks den naturlige drift til at formere sig!
Nogen af de mest veltrænede hunde jeg har mødt er førerhunde, der fra de er
8 uger til 2 år bliver trænet intensivt af en hundefører, hvorefter de
bliver overgivet til deres nye ejer der af helt naturlige grunde ikke kan
komme uden om at træne videre med den hverdag. Alligevel blive disse hunde
altså kastrerede, af den simple grund at man ikke kan lydighedstræne en hund
til at glemme dens lyster.

Jeg så også at mange af jer siger at når en hund bliver kastreret så ved de
andre hunde ikke "hvad den er" og vil prøve at parre den.
Det er korrekt at man ofte kan se hunde prøve at parre hinanden, selvom vi
godt ved at det er to hanhunde eller to hunhunde og det er fordi det ikke er
en egentlig parring de har gang i, det handler om dominans. Den ene hund
prøver at dominere den anden, og det vil man altså også kunne opleve mellem
to fertile hunde.

Derudover er der flere af jer der siger at når en hund bliver kastreret ved
den ikke hvad den er. Nu antager jeg lige et øjeblik at det fungerer
nogenlunde ens for katte som for hunde der bliver snippet og hos katte er
det altså sådan at en hankat udemærket godt ved hvad han er selvom han
bliver kappet og ofte (hvis han går sammen med fertile hunner) vil man kunne
se en kastreret hankat gennemføre en rigtig parring på en hunkat i løbetid.

Nå men det jeg prøver at sige er at det altså ikke er så enkelt som mange af
jer gør det til og personligt synes jeg der er mange gode grunde til at
kastrere sine dyr når de ikke skal avle!

MVH Line

Fra : Pwh

Dato : 15-12-03 20:01

Line wrote:

> [...]
> hverdag. Alligevel blive disse hunde altså kastrerede, af den simple
> grund at man ikke kan lydighedstræne en hund til at glemme dens

Jeg har også fået af vide at hunde der skal 'bruge hovedet' bliver kastreret,
og der er en førerhund jo et godt eksempel.

> [...]
> med fertile hunner) vil man kunne se en kastreret hankat gennemføre
> en rigtig parring på en hunkat i løbetid.

Det er der også folk med kastrede hanhunde der har fortalt mig at de har oplevet.
Jeg tror tit at kastrering bliver forvekslet med 'det hvide snit'.

> Nå men det jeg prøver at sige er at det altså ikke er så enkelt som
> mange af jer gør det til og personligt synes jeg der er mange gode
> grunde til at kastrere sine dyr når de ikke skal avle!

Der kan værer rigtigt mange gode grunde, det har du helt ret i.

/Jens

Fra : Claus

Dato : 15-12-03 22:40

"Line" <BlomdkKATTE@BAKKEmsn.com> skrev i en meddelelse

----------snip---------

Et langt udmærket indlæg.

--------------snip-------------

Hej Line.

Du glemmer bare en ting, en blind har jo meget svært ved at styre en "
brunstig " hund eller holde evt. hanhunde væk, derfor er det selvfølgelig
iorden at man kastrererer førerhunde.
men det vi andre snakker om, er raske mennesker der ikke gider tage armene
ud fra kroppen og tage det besvær der følger med når man har hund.det er i
mine øjne 2 helt forskellige ting.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-12-03 17:42

On Mon, 15 Dec 2003 19:41:16 +0100, "Line" <BlomdkKATTE@BAKKEmsn.com>
wrote:

> [...]
>altså kastrerede, af den simple grund at man ikke kan lydighedstræne en hund

,,,og hvad så det er da naturligt at hunden har drifter ! jeg forstår
at en førehund ikke må komme i løbetid, da ejeren jo er blind det
siger sig selv, men at andres hunde har deres drifter kan der da ikke
være noget i vejen med eller hvad ?

> [...]
>prøver at dominere den anden, og det vil man altså også kunne opleve mellem

,,,,,ja du har ret MEN hunden der lugter af hanhund vil meget få
hanhunde måske prøve at parre, men når den så bliver kastreret så kan
de ikke lugte at det er en han længere ! og de prøver måske at pare
den nu hvor de ikke villle have gjort det før ! og så har vi
slåskampen !

> [...]
>se en kastreret hankat gennemføre en rigtig parring på en hunkat i løbetid.

,,ja man kan antage så meget som man vil, men det er stadig forkert at
kastrere hvis der ikke er en alvorlig grund til det

>Nå men det jeg prøver at sige er at det altså ikke er så enkelt som mange af
>jer gør det til og personligt synes jeg der er mange gode grunde til at
>kastrere sine dyr når de ikke skal avle!

,,ja det er der også hvis man altså aldrig har været parat til at have
en rigtig hund med hvad der medfølger, og godt vil have en hund i
lightudgaven

Fra : Holm

Dato : 10-12-03 20:37

"famhansen" <dsl85479@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> danois eller lignene. i flere af de annoncer vi har set - også hvor der er
> stamtavle, står der at hunden er kastreret - hvorfor ? er det fordi de

Hej

Hvorfor vil I have en "lidt brugt" ?.....
Der kan jo være mange grunde til at hunden er kastreret , så det må I nok
spørge sælger om !
Hovedsageligt kan det godt tænkes at hunde med stamtavle , som er kastreret
, er blevet det fordi de ikke egnede sig som avlshunde , af en eller anden
grund , det være sig udseende , bygning , kryptokisme (kun én sten )...
Andre hunde bliver kastreret pga. opførsel , agessivitet (tit mod andre
hunde) , for voldsom sexualdrift osv.
Grundene kan være mange , så spørg jer frem !

MVH

Holm

Fra : famhansen

Dato : 12-12-03 18:01

tak...
for den livlige debat. vi vil nøje overveje om vi skal anskaffe en kastreret
hund - vi har haft flere hunde tidligere, og har aldrig selv haft kastration
i tankerne - derfor spørgsmålet.
en "ny" hvalp er ikke helt udelukket - men der er jo mange unghunde der
trænger til et godt hjem.
mvh famhansen