/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
HD mangler
Fra : KC


Dato : 10-12-03 16:55

Hej NG

Har rodet lidt med en PC som har kørt upåkladelig - men nu kan den ikke
starte op - Boot disk failure - har så¨set i bios at IDE Hard Drive = none -

Hvad er der sket og hvordan kommer jeg videre?

mvh

KC



 
 
Kurt B. Andersen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 10-12-03 19:54


"KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:br7fjt$il8$1@sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Har rodet lidt med en PC som har kørt upåkladelig - men nu kan den ikke
> starte op - Boot disk failure - har så¨set i bios at IDE Hard Drive =
none -
>
> Hvad er der sket og hvordan kommer jeg videre?
>
> mvh
>
> KC
>
>
Sidder den på den rigtige ide port, er den jumpet rigtigt, er idekablet
vendt rigtigt. Hvis du siger ja til alt dette, så tyder det på, at den er
stået af.

Kurt



KC (10-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 10-12-03 20:13

> >
> >
> Sidder den på den rigtige ide port, er den jumpet rigtigt, er idekablet
> vendt rigtigt. Hvis du siger ja til alt dette, så tyder det på, at den er
> stået af.
>
> Kurt
>
Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår

Tak for svarene
m
mvh
KC



Madsen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 10-12-03 20:47

On Wed, 10 Dec 2003 20:12:54 +0100, "KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote:

>> >
>> >
>> Sidder den på den rigtige ide port, er den jumpet rigtigt, er idekablet
>> vendt rigtigt. Hvis du siger ja til alt dette, så tyder det på, at den er
>> stået af.
>>
>> Kurt
>>
>Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår
>

Har du prøvet at lade Bios lede efter disken ?

Det kunne jo bare være et batterisvigt som har
nulstillet Bios'en. Det er set før.

mvh Madsen

Kim Fritze Sillasen ~ (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 10-12-03 21:15

> Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår

Prøv nu lige at tage den om til en, som bare *lader* til at have styr på
computere/hardware. Det ville da være ufattelig ærgerligt at smide den ud
uden at vide med sikkerhed at den er død.

No offense, men du virker ikke helt kvalificeret til at udtale dig om
harddiskens tilstand udfra de vage ting, der er kommet frem i lyset i disse
tråde.

--
Mvh. Kim, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



KC (10-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 10-12-03 22:05


"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:br7us0$7o0$1@news.cybercity.dk...
> > Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår
>> No offense, men du virker ikke helt kvalificeret til at udtale dig om
> harddiskens tilstand udfra de vage ting, der er kommet frem i lyset i
disse
> tråde.
>
> --
> Mvh. Kim, Aalborg
> Forget 911, I dial .357
> Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte
>
Enig - har intet forstand på det og kender ingen der har!

men stil gerne uddybbende spm så skal jeg forsøge at svare så du kan komme
med en mere præcis diaganose

mvh

KC



Lars & Jane (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars & Jane


Dato : 10-12-03 22:38

Gå ind i bios igen, vælg auto detekt hd, så skulle bios gerne finde den.
tast y til den er færdig med primær/sekundær, tryk på Esc. derefter f10, når
den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....
Vh Lars & Jane...
"KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:br81qa$gl2$1@sunsite.dk...
>
> "Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:br7us0$7o0$1@news.cybercity.dk...
> > > Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår
> >> No offense, men du virker ikke helt kvalificeret til at udtale dig om
> > harddiskens tilstand udfra de vage ting, der er kommet frem i lyset i
> disse
> > tråde.
> >
> > --
> > Mvh. Kim, Aalborg
> > Forget 911, I dial .357
> > Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte
> >
> Enig - har intet forstand på det og kender ingen der har!
>
> men stil gerne uddybbende spm så skal jeg forsøge at svare så du kan komme
> med en mere præcis diaganose
>
> mvh
>
> KC
>
>



Kurt B. Andersen (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 10-12-03 23:14


"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:br83vv$f97$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Gå ind i bios igen, vælg auto detekt hd, så skulle bios gerne finde den.
> tast y til den er færdig med primær/sekundær, tryk på Esc. derefter f10,
når
> den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....
> Vh Lars & Jane...

I mange nyere bios findes den funktion ikke mere.
Der skal man stå på den enkelte disk og vælge auto, og herefter vil den
finde, hvis der er noget at finde.

Kurt



Eigil Sørensen (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Eigil Sørensen


Dato : 11-12-03 13:46

I mange nyere bios findes den funktion ikke mere.
> Der skal man stå på den enkelte disk og vælge auto, og herefter vil den
> finde, hvis der er noget at finde.
husk "tryk enter ellers virker det ikke"

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
news:3fd79cf2$0$70014$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:br83vv$f97$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Gå ind i bios igen, vælg auto detekt hd, så skulle bios gerne finde den.
> > tast y til den er færdig med primær/sekundær, tryk på Esc. derefter f10,
> når
> > den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....
> > Vh Lars & Jane...
>
>>
> Kurt
>
>



KC (11-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 11-12-03 08:53


"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:br83vv$f97$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Gå ind i bios igen, vælg auto detekt hd, så skulle bios gerne finde den.
> tast y til den er færdig med primær/sekundær, tryk på Esc. derefter f10,
når
> den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....
> Vh Lars & Jane...

Den står til auto og finder ikke noget

mvh

KC



Lars & Jane (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars & Jane


Dato : 11-12-03 11:59

Selv om den står til AUTO skal du sætte den til at søge MANUELT. Det kan man
altid gøre, også i nye computere..
Ellers tester jeg den gerne for dig gratis, hvis du vil sende den.
Hvordan opstod problemet ?
Vh. Lars & Jane

"KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:br97p0$6sh$1@sunsite.dk...
>
> "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:br83vv$f97$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Gå ind i bios igen, vælg auto detekt hd, så skulle bios gerne finde den.
> > tast y til den er færdig med primær/sekundær, tryk på Esc. derefter f10,
> når
> > den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....
> > Vh Lars & Jane...
>
> Den står til auto og finder ikke noget
>
> mvh
>
> KC
>
>



KC (11-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 11-12-03 13:00


"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:br9iu7$1p64$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Selv om den står til AUTO skal du sætte den til at søge MANUELT. Det kan
man
> altid gøre, også i nye computere..
> Ellers tester jeg den gerne for dig gratis, hvis du vil sende den.
> Hvordan opstod problemet ?
> Vh. Lars & Jane
>
Problemet opstod ved at den bare lige pludselig gik ned - og så da der
skulle startes op næste gang så kunne den ikke finde bootable disk og så
skete der sådan set ikke mere

mvh

KC



Fniller (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Fniller


Dato : 11-12-03 13:33

KC wrote:

> "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:br9iu7$1p64$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
>
>>Selv om den står til AUTO skal du sætte den til at søge MANUELT. Det kan
>
> man
>
>>altid gøre, også i nye computere..
>>Ellers tester jeg den gerne for dig gratis, hvis du vil sende den.
>>Hvordan opstod problemet ?
>>Vh. Lars & Jane
>>
>
> Problemet opstod ved at den bare lige pludselig gik ned - og så da der
> skulle startes op næste gang så kunne den ikke finde bootable disk og så
> skete der sådan set ikke mere
>
> mvh
>
> KC
>
>
howdy.

Nå det sker for mig.... har det 99% af gangen været fordi der har været
en løs forbindelse. Og efter at have mast med det køre det igen.
Måske virker det for dig...

EH


Peter (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 11-12-03 13:49


"Fniller" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse
news:br9o2p$28pi$1@news.cybercity.dk...
> howdy.
>
> Nå det sker for mig.... har det 99% af gangen været fordi der har været
> en løs forbindelse. Og efter at have mast med det køre det igen.
> Måske virker det for dig...
>
> EH
>
Det er absolut en mulig løsning, har selv været ude for det flere gange.

Af med dækslet. Træk stikket (fladkablet) ud af harddisken og sæt det i
igen. Gør det samme på bundkortet.
Hvis det ikke virker, så gå på harddisk producentens hjemmeside og download
deres disk wizard program og test harddisken.

Peter



Lars & Jane (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars & Jane


Dato : 11-12-03 14:38

Enig... husk at vende ide`kablets ( det flade ) rød stribe ud mod
strømstikket, samt sikre dig at vender rigtig i bundkortet, men jeg tror på
fejlen skal findes i bios, har set det masser af gange når der forekommer
uventet strømsvigt, kan der gå "ged" i bios.så den har uden tvivl smidt HD
Parameterne ud. Det der så er mystisk er at den ikke vil sætte nye. ?
Hvor gammel er comp/ HD ?
Vh. Lars & Jane...
"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fd867c8$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Fniller" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse
> news:br9o2p$28pi$1@news.cybercity.dk...
> > howdy.
> >
> > Nå det sker for mig.... har det 99% af gangen været fordi der har været
> > en løs forbindelse. Og efter at have mast med det køre det igen.
> > Måske virker det for dig...
> >
> > EH
> >
> Det er absolut en mulig løsning, har selv været ude for det flere gange.
>
> Af med dækslet. Træk stikket (fladkablet) ud af harddisken og sæt det i
> igen. Gør det samme på bundkortet.
> Hvis det ikke virker, så gå på harddisk producentens hjemmeside og
download
> deres disk wizard program og test harddisken.
>
> Peter
>
>



KC (11-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 11-12-03 15:56


"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:br9s8u$20kc$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Enig... husk at vende ide`kablets ( det flade ) rød stribe ud mod
> strømstikket, samt sikre dig at vender rigtig i bundkortet, men jeg tror

> fejlen skal findes i bios, har set det masser af gange når der forekommer
> uventet strømsvigt, kan der gå "ged" i bios.så den har uden tvivl smidt HD
> Parameterne ud. Det der så er mystisk er at den ikke vil sætte nye. ?
> Hvor gammel er comp/ HD ?
> Vh. Lars & Jane...

Et par år eller 3 vil jeg gætte på

asus A7V266 bundkort
asus AGP - V7700/32MB (TVR)
Soundblaster live ct 4670
Thermalatake Volkano 6 CU køler
og en fujitsu HD

mvh

KV



Brian Lund (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 11-12-03 20:05

> asus A7V266 bundkort
> asus AGP - V7700/32MB (TVR)
> Soundblaster live ct 4670
> Thermalatake Volkano 6 CU køler
> og en fujitsu HD

Samme bundkort som jeg har, det er tidligst fra April 2001 iflg. min manual
;)

Det er forresten et meget godt bundkort, med den nyeste BIOS update kan du
køre en Thoroughbred 2600+ (133 MHz FSB) CPU på bundkortet! - Og med et nyt
grafikkort har du faktisk en "high-end" computer med et gammelt bundkort :)

Men nu er jeg jo OT!


Brian



Svend Olaf Mikkelsen (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Svend Olaf Mikkelsen


Dato : 11-12-03 19:23

On Thu, 11 Dec 2003 14:38:25 +0100, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

>Enig... husk at vende ide`kablets ( det flade ) rød stribe ud mod
>strømstikket, samt sikre dig at vender rigtig i bundkortet, men jeg tror på
>fejlen skal findes i bios, har set det masser af gange når der forekommer
>uventet strømsvigt, kan der gå "ged" i bios.så den har uden tvivl smidt HD
>Parameterne ud. Det der så er mystisk er at den ikke vil sætte nye. ?
>Hvor gammel er comp/ HD ?
>Vh. Lars & Jane...

Det vender da ellers den anden vej her?

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030926/IT/109260062
--
Svend Olaf

Claus Tersgov (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-12-03 06:15



Uheldigvis faldt KC over tastaturet og skrev derved følgende:

> Problemet opstod ved at den bare lige pludselig gik ned - og så da
der
> skulle startes op næste gang så kunne den ikke finde bootable disk
og
> så skete der sådan set ikke mere

Kan du se om den finder harddisken, når den starter op?

At den ikke kan finde en bootable disk kan også betyde, at du har fået
smadret din bootsektor og -partition.

Claus


Brian Lund (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 11-12-03 20:00

> Selv om den står til AUTO skal du sætte den til at søge MANUELT. Det kan
man
> altid gøre, også i nye computere..

Ja/nej, i min BIOS er menuen "autodetect" der ikke... Og mit bundkort er
trodsalt fra April 2001 :) - Men til gengæld finder den selv mine harddiske
når jeg går ind under menuen hvor de vises (Har glemt menu-navnet, og gider
ikke reboote)


Brian



Lars & Jane (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars & Jane


Dato : 11-12-03 23:55

Gå ind i bios - Ind i main - Kør med piletasterne ned til du står på,
Primary Master - Tryk på + til den står til (Auto)-
Tryk på F10 tasten - Tryk Y.

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:3fd8be96$0$95022$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Selv om den står til AUTO skal du sætte den til at søge MANUELT. Det kan
> man
> > altid gøre, også i nye computere..
>
> Ja/nej, i min BIOS er menuen "autodetect" der ikke... Og mit bundkort er
> trodsalt fra April 2001 :) - Men til gengæld finder den selv mine
harddiske
> når jeg går ind under menuen hvor de vises (Har glemt menu-navnet, og
gider
> ikke reboote)
>
>
> Brian
>
>



Brian Lund (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 12-12-03 05:33

> > Ja/nej, i min BIOS er menuen "autodetect" der ikke... Og mit bundkort er
> > trodsalt fra April 2001 :)
>
> Gå ind i bios - Ind i main - Kør med piletasterne ned til du står på,
> Primary Master - Tryk på + til den står til (Auto)-
> Tryk på F10 tasten - Tryk Y.

Ja, det er klart... Men menuen "autodetect IDE-HDD" er der ikke, som i gamle
BIOS...


Brian



KC (12-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 12-12-03 11:18


"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:brast0$2r4j$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Gå ind i bios - Ind i main - Kør med piletasterne ned til du står på,
> Primary Master - Tryk på + til den står til (Auto)-
> Tryk på F10 tasten - Tryk Y.
>
>>

Ja er gjort, men det sker der intet ved - den finder ikke nogen HD

mvh

KC



Lars & Jane (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars & Jane


Dato : 12-12-03 11:25

har du prøvet at Boote den op med en startdiskette/cd
Hvilket ops. har du Win 98,xp ?
Lars & Jane
"KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:brc4le$m34$1@sunsite.dk...
>
> "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:brast0$2r4j$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Gå ind i bios - Ind i main - Kør med piletasterne ned til du står på,
> > Primary Master - Tryk på + til den står til (Auto)-
> > Tryk på F10 tasten - Tryk Y.
> >
> >>
>
> Ja er gjort, men det sker der intet ved - den finder ikke nogen HD
>
> mvh
>
> KC
>
>



KC (12-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 12-12-03 12:18


"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:brc59i$vk6$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> har du prøvet at Boote den op med en startdiskette/cd
> Hvilket ops. har du Win 98,xp ?
> Lars & Jane
> "KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:brc4le$m34$1@sunsite.dk...
Har bootet op fra min xp Cd-rom og det går også godt indtil der kommer
meddelsen - systemet indeholder ingen HD

mvh

KC



Michael Rasmussen (12-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 12-12-03 13:14

"KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote:

>Har bootet op fra min xp Cd-rom og det går også godt indtil der kommer
>meddelsen - systemet indeholder ingen HD

Check lige BIOS endnu en gang..

Du er vel ikke kommet til at 'disable' den IDE-controller som HD' en
sidder på ??

Eller måske tvunget den til en UMDA mode den ikke understøtter ??

Hvis ikke det løser problemet prøver du at smide disken i en anden
maskine, hvis den heller ikke dukker frem her, er den definitivt død.

<mlr>

Lars & Jane (13-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars & Jane


Dato : 13-12-03 12:52

Har du ikke en anden hd du kan prøve at sætte i ?
Hvis den finder den så må det være din hd der er stået af, men tvivler
stadig.
Lars
"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:k2cjtv8p297eh9mjkgfvhuti7ui94bs09p@4ax.com...
> "KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote:
>
> >Har bootet op fra min xp Cd-rom og det går også godt indtil der kommer
> >meddelsen - systemet indeholder ingen HD
>
> Check lige BIOS endnu en gang..
>
> Du er vel ikke kommet til at 'disable' den IDE-controller som HD' en
> sidder på ??
>
> Eller måske tvunget den til en UMDA mode den ikke understøtter ??
>
> Hvis ikke det løser problemet prøver du at smide disken i en anden
> maskine, hvis den heller ikke dukker frem her, er den definitivt død.
>
> <mlr>



KC (13-12-2003)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 13-12-03 17:23


"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:breupp$n8h$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Har du ikke en anden hd du kan prøve at sætte i ?
> Hvis den finder den så må det være din hd der er stået af, men tvivler
> stadig.
> Lars
'
Den har været på værksted nu - afgået ved døden. Prøvet i 2 maskiner uden
resultat og en anden er prøvet i min og den fungerer ok

mvh

KC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste