HD mangler
Fra : KC

Dato : 10-12-03 16:55

Hej NG

Har rodet lidt med en PC som har kørt upåkladelig - men nu kan den ikke
starte op - Boot disk failure - har så¨set i bios at IDE Hard Drive = none -

Hvad er der sket og hvordan kommer jeg videre?

mvh

KC

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-03 19:54

"KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
none -

> Hvad er der sket og hvordan kommer jeg videre?

Sidder den på den rigtige ide port, er den jumpet rigtigt, er idekablet
vendt rigtigt. Hvis du siger ja til alt dette, så tyder det på, at den er
stået af.

Kurt

Fra : KC

Dato : 10-12-03 20:13

> Sidder den på den rigtige ide port, er den jumpet rigtigt, er idekablet
> vendt rigtigt. Hvis du siger ja til alt dette, så tyder det på, at den er
> stået af.
>
> Kurt

Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår

Tak for svarene
KC

Fra : Madsen

Dato : 10-12-03 20:47

On Wed, 10 Dec 2003 20:12:54 +0100, "KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote:

>Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår

Har du prøvet at lade Bios lede efter disken ?

Det kunne jo bare være et batterisvigt som har
nulstillet Bios'en. Det er set før.

mvh Madsen

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 10-12-03 21:15

> Satser på den er afgået ved døden - for den har kørt indtil igår

Prøv nu lige at tage den om til en, som bare *lader* til at have styr på
computere/hardware. Det ville da være ufattelig ærgerligt at smide den ud
uden at vide med sikkerhed at den er død.

No offense, men du virker ikke helt kvalificeret til at udtale dig om
harddiskens tilstand udfra de vage ting, der er kommet frem i lyset i disse
tråde.

--
Mvh. Kim, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : KC

Dato : 10-12-03 22:05

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:br7us0$7o0$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Mvh. Kim, Aalborg
> Forget 911, I dial .357
> Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte

Enig - har intet forstand på det og kender ingen der har!

men stil gerne uddybbende spm så skal jeg forsøge at svare så du kan komme
med en mere præcis diaganose

mvh

KC

Fra : Lars & Jane

Dato : 10-12-03 22:38

Gå ind i bios igen, vælg auto detekt hd, så skulle bios gerne finde den.
tast y til den er færdig med primær/sekundær, tryk på Esc. derefter f10, når
den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....
Vh Lars & Jane...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-03 23:14

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
når
> den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....

I mange nyere bios findes den funktion ikke mere.
Der skal man stå på den enkelte disk og vælge auto, og herefter vil den
finde, hvis der er noget at finde.

Kurt

Fra : Eigil Sørensen

Dato : 11-12-03 13:46

I mange nyere bios findes den funktion ikke mere.
> Der skal man stå på den enkelte disk og vælge auto, og herefter vil den
> finde, hvis der er noget at finde.
husk "tryk enter ellers virker det ikke"

Fra : KC

Dato : 11-12-03 08:53

> [...]
når
> den så spøger om du vil gemme tast Y, så kører det igen....

Den står til auto og finder ikke noget

mvh

KC

Fra : Lars & Jane

Dato : 11-12-03 11:59

Selv om den står til AUTO skal du sætte den til at søge MANUELT. Det kan man
altid gøre, også i nye computere..
Ellers tester jeg den gerne for dig gratis, hvis du vil sende den.
Hvordan opstod problemet ?
Vh. Lars & Jane

Fra : KC

Dato : 11-12-03 13:00

> [...]
man
> altid gøre, også i nye computere..
> Ellers tester jeg den gerne for dig gratis, hvis du vil sende den.

Problemet opstod ved at den bare lige pludselig gik ned - og så da der
skulle startes op næste gang så kunne den ikke finde bootable disk og så
skete der sådan set ikke mere

mvh

KC

Fra : Fniller

Dato : 11-12-03 13:33

KC wrote:

> [...]
>>

> Problemet opstod ved at den bare lige pludselig gik ned - og så da der
> skulle startes op næste gang så kunne den ikke finde bootable disk og så

howdy.

Nå det sker for mig.... har det 99% af gangen været fordi der har været
en løs forbindelse. Og efter at have mast med det køre det igen.
Måske virker det for dig...

EH

Fra : Peter

Dato : 11-12-03 13:49

"Fniller" <en_skod@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nå det sker for mig.... har det 99% af gangen været fordi der har været
> en løs forbindelse. Og efter at have mast med det køre det igen.

Det er absolut en mulig løsning, har selv været ude for det flere gange.

Af med dækslet. Træk stikket (fladkablet) ud af harddisken og sæt det i
igen. Gør det samme på bundkortet.
Hvis det ikke virker, så gå på harddisk producentens hjemmeside og download
deres disk wizard program og test harddisken.

Peter

Fra : Lars & Jane

Dato : 11-12-03 14:38

Enig... husk at vende ide`kablets ( det flade ) rød stribe ud mod
strømstikket, samt sikre dig at vender rigtig i bundkortet, men jeg tror på
fejlen skal findes i bios, har set det masser af gange når der forekommer
uventet strømsvigt, kan der gå "ged" i bios.så den har uden tvivl smidt HD
Parameterne ud. Det der så er mystisk er at den ikke vil sætte nye. ?
Hvor gammel er comp/ HD ?
Vh. Lars & Jane...

Fra : KC

Dato : 11-12-03 15:56

> [...]

> uventet strømsvigt, kan der gå "ged" i bios.så den har uden tvivl smidt HD
> Parameterne ud. Det der så er mystisk er at den ikke vil sætte nye. ?

Et par år eller 3 vil jeg gætte på

asus A7V266 bundkort
asus AGP - V7700/32MB (TVR)
Soundblaster live ct 4670
Thermalatake Volkano 6 CU køler
og en fujitsu HD

mvh

KV

Fra : Brian Lund

Dato : 11-12-03 20:05

> asus A7V266 bundkort
> asus AGP - V7700/32MB (TVR)
> Soundblaster live ct 4670
> Thermalatake Volkano 6 CU køler
> og en fujitsu HD

Samme bundkort som jeg har, det er tidligst fra April 2001 iflg. min manual
;)

Det er forresten et meget godt bundkort, med den nyeste BIOS update kan du
køre en Thoroughbred 2600+ (133 MHz FSB) CPU på bundkortet! - Og med et nyt
grafikkort har du faktisk en "high-end" computer med et gammelt bundkort :)

Men nu er jeg jo OT!

Brian

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 11-12-03 19:23

On Thu, 11 Dec 2003 14:38:25 +0100, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

> [...]
>uventet strømsvigt, kan der gå "ged" i bios.så den har uden tvivl smidt HD
>Parameterne ud. Det der så er mystisk er at den ikke vil sætte nye. ?

Det vender da ellers den anden vej her?

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030926/IT/109260062
--
Svend Olaf

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-12-03 06:15

Uheldigvis faldt KC over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
der
> skulle startes op næste gang så kunne den ikke finde bootable disk

Kan du se om den finder harddisken, når den starter op?

At den ikke kan finde en bootable disk kan også betyde, at du har fået
smadret din bootsektor og -partition.

Claus

Fra : Brian Lund

Dato : 11-12-03 20:00

> Selv om den står til AUTO skal du sætte den til at søge MANUELT. Det kan
man
> altid gøre, også i nye computere..

Ja/nej, i min BIOS er menuen "autodetect" der ikke... Og mit bundkort er
trodsalt fra April 2001 :) - Men til gengæld finder den selv mine harddiske
når jeg går ind under menuen hvor de vises (Har glemt menu-navnet, og gider
ikke reboote)

Brian

Fra : Lars & Jane

Dato : 11-12-03 23:55

Gå ind i bios - Ind i main - Kør med piletasterne ned til du står på,
Primary Master - Tryk på + til den står til (Auto)-
Tryk på F10 tasten - Tryk Y.

Fra : Brian Lund

Dato : 12-12-03 05:33

> Gå ind i bios - Ind i main - Kør med piletasterne ned til du står på,
> Primary Master - Tryk på + til den står til (Auto)-
> Tryk på F10 tasten - Tryk Y.

Ja, det er klart... Men menuen "autodetect IDE-HDD" er der ikke, som i gamle
BIOS...

Brian

Fra : KC

Dato : 12-12-03 11:18

> Gå ind i bios - Ind i main - Kør med piletasterne ned til du står på,
> Primary Master - Tryk på + til den står til (Auto)-
> Tryk på F10 tasten - Tryk Y.

Ja er gjort, men det sker der intet ved - den finder ikke nogen HD

mvh

KC

Fra : Lars & Jane

Dato : 12-12-03 11:25

har du prøvet at Boote den op med en startdiskette/cd
Hvilket ops. har du Win 98,xp ?
Lars & Jane

Fra : KC

Dato : 12-12-03 12:18

> har du prøvet at Boote den op med en startdiskette/cd
> Hvilket ops. har du Win 98,xp ?
> Lars & Jane
> "KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Har bootet op fra min xp Cd-rom og det går også godt indtil der kommer
meddelsen - systemet indeholder ingen HD

mvh

KC

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-12-03 13:14

"KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote:

>Har bootet op fra min xp Cd-rom og det går også godt indtil der kommer
>meddelsen - systemet indeholder ingen HD

Check lige BIOS endnu en gang..

Du er vel ikke kommet til at 'disable' den IDE-controller som HD' en
sidder på ??

Eller måske tvunget den til en UMDA mode den ikke understøtter ??

Hvis ikke det løser problemet prøver du at smide disken i en anden
maskine, hvis den heller ikke dukker frem her, er den definitivt død.

<mlr>

Fra : Lars & Jane

Dato : 13-12-03 12:52

Har du ikke en anden hd du kan prøve at sætte i ?
Hvis den finder den så må det være din hd der er stået af, men tvivler
stadig.
Lars

Fra : KC

Dato : 13-12-03 17:23

> Har du ikke en anden hd du kan prøve at sætte i ?
> Hvis den finder den så må det være din hd der er stået af, men tvivler
> stadig.
> Lars
'
Den har været på værksted nu - afgået ved døden. Prøvet i 2 maskiner uden
resultat og en anden er prøvet i min og den fungerer ok

mvh

KC